Aktuality

Elon Musk v Německu navštívil továrnu Giga Berlin, představil tiskárnu na vakcíny a projel se ve VW ID.3

Elon Musk na začátku září navštívil na několik dní Německo a jeho harmonogram byl opravdu nabitý. Představil přístroj na výrobu vakcín, na kterém biotechnologická firma CureVac spolupracovala s Teslou, setkal se s německými politiky, poprvé osobně navštívil budovanou továrnu Giga Berlin a nakonec se sešel s šéfem Volkswagenu, který mu ukázal nový elektromobil ID.3.

Německá pobočka Tesly (původně Grohmann Engineering) už od loňska spolupracuje s německou biotechnologickou společností CureVac, pro kterou vyvinula a vyrobila speciální stroj pro tisk RNA. CureVac aktuálně testuje vakcínu proti COVID-19 a nová „vysokorychlostní tiskárna RNA“, kterou si obě firmy patentovaly, má podle Elona Muska potenciál pomoci s vývojem vakcín a léčbou různých chorob. Více informací najdete například v tomto videu.

Šéf Tesly tiskárnu představil veřejnosti během své návštěvy Německa:

Elon Musk se dále setkal s představiteli konzervativní parlamentní strany CDU/CSU v Berlíně. Konkrétně s ministrem zdravotnictví, ministrem hospodářských věcí a ministrem životního prostředí. Německá vláda slíbila, že Elonovi dodá vše, co bude potřebovat pro stavbu továrny Tesla Giga Berlin.

Musk pak továrnu Giga Berlin poprvé osobně navštívil. Poskytl zde krátký rozhovor, během kterého zmínil, že evropská varianta Modelu Y „bude představovat revoluci v konstrukci automobilových karoserií“. Více informací se prý dozvíme na prezentaci Battery Day, která se bude konat v úterý 22. září. Mezitím se ale objevily zprávy, že Model Y vyráběný v Giga Berlin bude tvořen výrazně menším počtem dílů, jelikož skoro celou jeho přední část bude tvořit jeden obří hliníkový odlitek. Tuto technologii Tesla používá už teď při výrobě Modelu Y v Kalifornii, ale jen v zadní části vozu. Ta je navíc zatím tvořena dvěma odlitky, i když brzy by mělo dojít k přechodu na jeden větší odlitek. V kalifornské továrně ve Fremontu kvůli tomu Tesla nedávno nainstalovala obří stroj pro výrobu těchto odlitků, údajně největší na světě. Avšak v Evropě má být tvořena jedním odlitkem nejen zadní část karoserie Modelu Y, ale také ta přední. To ve výsledku znamená, že výroba karoserie se značně zjednoduší (a tím pádem zrychlí a zlevní), protože místo desítek či stovek menších dílů jich bude potřeba smontovat jen pár.

Srovnání zadní části Modelu 3 vyrobené ze 70 dílů a stejné části Modelu Y vyrobené jen ze dvou odlitků (Foto: Tesla)

Elon Musk během návštěvy Giga Berlin také vystoupil v tradičním oděvu tesařů a poděkoval pracovníkům Giga Berlin za skvěle odváděnou práci. Po dokončení by továrna mohla zaměstnávat až 12 000 lidí. Stavba pokračuje velmi dobře, jak ukazuje následující video, a výroba Modelu Y pro evropský trh tu má začít v červenci 2021. O něco později má přibýt také sedan Model 3.

Na závěr své návštěvy se Elon Musk sešel s Herbertem Diessem, šéfem konkurenčního Volkswagenu. Oba hlavní představitelé automobilek si vyzkoušeli elektromobily svého protějška. Na Diesse připadl Model Y, který je podle něj v mnoha ohledech vzorem pro německou automobilku. Diess zmínil například uživatelský zážitek, možnost online aktualizací, jízdní vlastnosti, nabíjecí síť či dojezd. Velkou výhodou Modelu Y je podle Diesse skutečnost, že je postaven na platformě vyvinuté přímo pro elektromobily, čehož rovnou využil ke chvále ID.3 své automobilky. Tento elektromobil je totiž prvním od Volkswagenu, který také využívá platformu dedikovanou elektromobilům. A právě ID.3 si v rámci návštěvy pro změnu vyzkoušel Elon Musk a video ze zkušební jízdy pak nasdílel přímo Diess:

Musk ve videu sešlápl pedál k podlaze, aby zjistil, jaké má auto zrychlení. Poté prohlásil: „Na to, že to není sportovní auto, to je docela dobré.“ Diess po společném setkání ještě vydal prohlášení, ve kterém odmítl spekulace, že by se mělo jednat o nějaké spolupráci mezi Teslou a Volkswagenem. Sama americká automobilka je ovšem nějakému sdílení znalostí otevřená, jelikož Musk nedávno prohlásil, že Tesla je připravená licencovat svůj software a dodávat pohonné jednotky a baterie ostatním automobilkám. Této možnosti ovšem asi spíše využijí malé firmy a start-upy než velké společnosti s vlastními vývojovými středisky.

[starbox id=2,12]

Zobrazit komentáře

  • hmmm mně přišlo že byl hodně otrávený, když z toho IDčka vystoupil......ten pocit poctivě sestaveného auta musí být uplně jiný než u skládačky co má Tesla

  • Jistě je fascinující, že zregulovali zadní část z 70 dílů na dva odlitky. Jen by mě zajímalo na kolik by vyšlo takové mírné ťuknutí na zadní část jako měl ElecroDad kde škoda byla 250 tisíc. Dde mého to spíš případnou cenu opravy prodraží. Za mě bych raději preferoval plechovou karoserii (ocel,železo) za cenu menšího dojezdu ale za to jednoduší opravitelnost karoserie.

    • Ten odlitek je výztuha a je z hliníku. To je vnitřní část karoserie, která dodává celému automobilu pevnost a chrání pasažéry před nehodou. Celá výztuha modelu Y je kombinace vysokopevnostní ocele + hliník. Jen se rozhodly, že zadní část bude v jednom celku. Ušetří to spoustu nákladu na lisování a svařování. Vnější karoserie což je povrch auta, který chrání před korozí a dodává autu aerodynamiku je z pozinkované ocele. Lisování hliníku je strašné peklo. Lití je rozhodně dobrá volba a pokud to dokážou v takhle velké kusy tak je to opravdu užasné.

      • Hliník koroduje také jen mu to většinou trvá déle ale například za selhání prvního startu Falconu 1 mohl pravděpodobně hliníkový šroub, který díky vzdušné vlhkosti s obsahem soli narušil spoj palivového potrubí.Já vím, že zadní část auta je z hliníkových odlitků. Můj příspěvek spíš byl myšlen srovnání s železnou karoserií, která se dá při deformaci rozumně srovnat a snadno svářet i za cenu menšího dojezdu.

        • Cisty hlinik nebo hlinikova slitina vhodna k lisovani, treba 6060 bez tepelne upravy pujde jiste lisovat naprosto bez problemu. Problem maji "hliniky" tedy spis duraly jako 5083, coz je hlinikova slitina upravena tepelne "kalenim". Je pevna ale na ostrem lomu praska a lisovani je opravdu problem. Vetsi problem vidim ve vlastnim pouzivanim vyrazu " hlinik". Mezi hlinikem (cistym) pouzivanym hojne v elektrotechnice a duralem je obrovsky rozdil ve vlastnostech.
          Prikladem rozsahleho pouziti lisovani hliniku jsou chladice v automobilech, nebo veskere plechovky od napoju.

          • Jo proto jsem tu otazku napsal. Bylo to spis jako upozorneni. Protoze slitiny hliniku se bezne lisuji. A ne vzdy je to obtizne a ma i vhodne vlastnosti. Mnohdy mi prijde ze treba takova "obycejna" nerez 316 je mnohem horsi nez hlinik.

  • Me teda není úplně jasné jak se taková karoserie bude opravovat při jakémkoliv tukanci - rozhodne nejsem expert, ale mám za to svařování hliníku není žádná sranda, Google vyhodil metody MIG a TIG a docela makacka. Hlavně ale nebude možné nějaké části třeba kolem nárazníku odmontovat a nahradit.
    Kdyz k tomu vezmu deformacni zóny, které se zmacknout musí, u jiných aut se vymění a jede se dal.
    no snad to mají dobre vymyšlené, aby nebyly auta na jedno použití :)

    • Zkuste se na to podívat z jiného úhlu. Minulý týden jsem četl článek o jedné americké firmě, která dělá odhlučnění vozů. Komplet odstrojení modelu Y na kost, montáž až 3 vrstev materiálu a kompletace zabrala 27 hodin. Takže jak to vidím já, tak odstrojení zadní/přední části, odšroubování odlitku a našroubování nového dílu zpět a navrácení všeho zpět do podoby auta bude trvat polovinu doby. A to se bavíme o tom, že auto to prostě někam narvalo zepředu tak, že předek je sice na odpis, ale je tam tak málo dílů, že to není problém. Nejvíce dílů zabere podvozek. A rozebrání podvozku a jeho kompletní výměna včeně převodovky trvá i na závodních rallye vozech cca 30 minut :)
      Jednoduchost celého konceptu auta je právě to, co z toho dělá takovou inovaci.

    • 1) Pokud dojde na poškození těchto částí - tak máš daleko větší problém než "jakýkoliv ťukanec".
      2) Člověk, který sedne do auta - které má "opravené" deformační zony na nosných částech karoserie - je sebevrah.
      3) Pro mě sice "větší dopravní nehoda" není "použití" ... ale pokud pro tebe platí "jedna větší dopravní nehoda = jedno použití" - tak ano jedná se o auto na jedno použití (stejně jako většina současných aut).

  • He3da už se rozjíždí, ale i kdyby opravdu
    byla o tolik lepší, asi bude těžko bojovat... httpss://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/tovarna-na-unikatni-baterie-ceske-konstrukce-u-havirova-spustila-vyrobu-40336730

      • To mi povídejte, pane Prochazka. Copak se tam stalo? Vy popíráte STR i OTR i temnou hmotu a energii. Přitom všechno bylo prokázáno nejméně desetkrát. A teď propagujete nějaký projekt z okultismu, který snad sám vedete?

        • Černá labuť. To, že prokážete, že existují jen bílé labutě 1000x, je nic proti tomu, když prokážete jednu černou labuť...
          Četl jste původní práce prokazující STR či OTR? Myslíte si, že Eddigton měl dostatečně přesné přístroje k prokázání gravitačního čočkování Slunce? Myslíte si, že Hafele a Keating měli dost přesný oscilátor pro prokázání relativistických efektů při cestě letadly kolem světa? Víte na základě čeho se dnes věří, že existuje temná hmota a energie?

          A navíc, Váš hloupý komentář k tomuto článku vůbec nepatří...

        • S provokatéry to skončí velmi špatně. Vetšinou nedlouho po tom, co sebe sami přesvědčí, že už to vlastně ani nemusí skrývat.

      • Pobavilo mne jmeno toho ceskeho "vedce", nejakej Prochazka...

    • Spuštění výroby se odsunulo na začátek příštího roku. V této továrně se měli dle projektu vyrábět linky na výrobu baterií a nikoliv baterie samotné. Dle dostupných informací v ČR se dosud od HE3DA nikomu nepodařilo baterie zakoupit a už vůbec ne nezávisle otestovat. Baterie začali vyrábět již před lety v hale v Letňanech, měli by jich existovat již stovky nebo tisíce kusů. Řada komentátorů se domnívá, že jde o SCAM. Komentáře na Oslu a TZB...

        • Uvidíme jak dopadne aktuální vyšetřování Nikoly a jak dlouho se podaří natahovat celý příběh kolem HE3DA. V každém případě před autory těchto projektů smekám, neboť jsou neobyčejně šikovní v tom co dělají:-)

          • S pár takovýma jsem měl tu čest... kromě šikovnosti, měli ještě jednu výraznou charakteristiku ... byli překvapení.

            Překvapení, že je po 12 letech našli... a že ČR celkem ochotně vydává do Ruska...
            Překvapení, že i Seyschely vydávají... i když s nima nebyla smlouva....
            Překvapení, že i bez mezinárodního zatykače se ocitli omotaní balicí folií v anonymním bizjetu, který rozváží "nelegály" z US po evropě ... náhodou přímo do rukou čekající PČR...
            Překvapení, že ty falešné kameny jako zástava i po skoro 30 letech ještě někomu vadí...

            A to byli ti, o kterých by se dalo říct, že měli v podstatě štěstí.

  • Zase se objevily informace o tom, že Autopilot nefunguje jak má. Já tomu nerozumím, když jsem na toto upozorňoval, tak mi bylo řečeno, že to není možné, protože pokud nemá člověk ruce na volantu, tak auto zastaví nebo prostě jinak znemožní další jízdu. Tady se píše o dvou případech, kdy tomu tak nebylo. Kde je pravda?

    https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-trhy/muz-usnul-za-volantem-tesly-v-poloautomatickem-modu-jel-pres-140-kilometru-v-hodine.A200919_125552_firmy-trhy_lijk

    • Někteří lidi jsou blbci a dávají si na volant těžítko, které tu detekci rukou oklame. Jenže když pak usnou, tak se ten Autopilot nevypne...

      • Ano, pane Melechine. Třeba matematika je neúplná, ale prokazuje nám dodrou službu, protože neúplnost znamená jen tolik, co jsme ještě neobjevili, to platí i ve fyzice a v dalších vědách. Kdo spí u volantu, je sebevrah. Proto se chceme dožít vyššího věku, protože jsme něco obětovali.

      • Těžítko ani není potřeba, existuje způsob, jak tu detekci vypnout.

    • Musí být ruce položeny na volantu, ale reaguje to na tlak a je to tedy možné obejít. Ale takové obcházení je cílené a nikoliv náhoda a není to chyba auta.

      • Bezpecnostni zarizeni, jeho komplexita a obtiznost zamerneho obejiti, musi byt proporcionalne umerna moznemu nebezpeci. Jako vyrobce si nemohu dovolit instalovat trivialni ochranu na zivot ohrozujici funkci a byt z obliga. U Tesly to budou mit samozrejme schvalene od uradu, nicmene tim, ze je tato funkce nova, bude mozna nutne zprisnit stavajici kriteria udelovani certifikace.

        • Tak hlavně to není bezpečnostní zařízení. Pak už mě napadá jenom, jak je možné, že naprostá většina aut vůbec podobnou funkci nemá ? To jako ostatní výrobci vůbec neřeší, jestli se řidič věnuje řízení ?

          • Aha, tak to já byl na tom, že zařízení monitorující bdělost řidiče pomocí volantu má přímý vztah k bezpečnosti toho řidiče a provozu vůbec. Co jiného to tedy podle vás je?

          • Máte pravdu. Je to zařízení, které se snaží odradit řidiče, aby dělal něco jiného, než je věnování se řízení. Zvyšuje to bezpečnost oproti všem ostatním autům, které nic takového nemají. Brzdy také zvyšují bezpečnost, ale bezpečnostním zařízením bych je nenazval. Taky mohu odmontovat brzdový pedál. A určitě ten pedál má veškerou certifikaci, kterou může mít.
            Možná je to tím, že já vnímám bezpečnostní zařízení, jako takové, které nevyžaduje uživatelskou interakci. Ta se totiž téměř vždy dá nějak ošálit. Nebo si trošku spojuji pojmy bezpečnostní a zabezpečovací. Nebo vy.
            Nicméně není problém v tom, zda to je nebo není bezpečnostní zařízení. Problém je v tom, že je to jen berlička, která má pomáhat v tom, aby řidič plnil svoji povinnost. Chránít se musí sám. V podobném duchu jsou napsány zákony na celém světě. Tudíž nevidím objektivní důvod, proč by to mělo splňovat nějaké extra certifikace.

          • Pokud dam do auta nejake automaticke zarizeni, jako autopilot nebo blbe zavirani kufru, musim k nemu navrhnout adekvatni bezpecnostni prvek. Je to stejne, mate - li rucni lis, ten zadne zabezpeceni nepotrebuje. Automaticky lis samozrejme musi zajistit bezpecnost obsluhy za vsech situaci. Interakce bezpecnostniho okruhu s clovekem je prave to nejzasadnejsi. Prave proto, ze to jde oklamat.
            Pokud je nebezpeci ztraty prstu, bezpecnostni zarizeni muze splnovat nizsi certifikacni stupen. U nebezpeci ztraty zivota musi splnovat ty nejvyssi standardy. Tak proto. Ty volantove senzory dle meho nazoru nestaci a bylo by vhodne dopnit je interierovou kamerou.
            Urady jsou s legislativou tykajici se elektromobilu a autopilotu prirozene pozadu. Oni to vsak dozenou, toho bych se nebal.
            P.S. ten vas priklad s provozni brzdou je ale fakt velkej úlet. Jak bezpecne je auto bez brzd?

          • Auto bez brzd je stejně nebezpečné, jako auto se spícím řidičem. Dle vaší logiky - jak je možné, že jde odmontovat pedál ? respektive, Jak je možné, že výrobce dostatečně nezajistil pedál proti odmontování ?
            Ad ruční lis - jako vážně nepotřebuje zabezpečení? Proč? Protože obsluha ví, že když tam má někdo ruku, tak nemá lisovat ? Automatický lis člověka vylučuje z procesu lisování. Autopilot nevylučuje člověka z řízení automobilu.
            S myšlenkou lze souhlasit, jenže - Neexistuje žádný automatický řidič za člověka. Vše, co existuje jsou asistenční systémy. Ty jen asistují, řídí vždy člověk. Ten má být způsobilý s jejich obsluhou. Pokud není, nelze na nikoho jiného svalovat vinu. To bychom pak mohli jezdit na červenou ....

          • Brzdovy pedal automobilu je samozrejme zabezpecen naprosto dostatecne a to v souladu s prumyslovym standardem. K jeho demontazi totiz potrebujete naradi.
            U toho rucniho lisu je potreba, aby byl v dosahu pouze clovek ovladajici paku lisu. Garantuji vam, ze jakmile to zacne bolet, ihned s tim lisovanim prestanete. To je ta vase ochrana. U automatickeho lisu obsluha vetsinou zaklada a vyndava obrobky, tj. Strkate ruce pod lisovaci beran. Podle vaseho komentare, jste to v zivote nevidel.
            Autopilot, stejne jako system udrzovani jizdniho pruhu jiz dokazi fungovat v poloautomatickem rezimu. Nejsou schopni sami ridit, ale jsou schopny vas zabit, kdyz nebudete davat pozor. Proto je potreba snazit se tomu maximalne zabranit, konstrukci vhodnych bezpecnostnich prvku, jmenovite takoveho, co hlida ridice a jeho bdelost.

          • K tomu, abyste ošálil "kontrolu pozornosti", potřebujete nářadí, udělátko nebo jen dostatečnou dávku ignorance.
            Co se týče strojů, tak mám slušné povědomí. Viděl jsem ruční lis, kdy jeden točil šnekem a druhý řeší polohu materiálu. Viděl jsem zranění při kontrole bezpečnosti práce v dílně. Prostě otec je strojař a já jsem (nedobrovolně) strávil mládí v dílně.
            Je definováno, že člověk (řidič) je zodpovědný za řízení vozidla. Pokud se nechce věnovat řízení, nemá v autě, co dělat. Pokud chce navíc obcházet opatření, které mají zajistit, že to bude dělat, tak je to při současné úrovni autonomního řízení kandidát na Darwinovu cenu. Zabil jsem ho, ale může za to společnost. Dobře zatkneme tedy společnost.
            Jinak k implementaci udělátka na kontrolu pozornosti automobilky nikdo nenutí. Zvlášť když je to ve volitelné výbavě u mnohých značek. Tudíž to ani nemusí být certifikované. No a vzhledem k tomu, že to není povinné, tak není nutné u toho vyžadovat 100% spolehlivost. Buďme rádi, že alespoň něco takového existuje a ukažme si na skutečný problém na silnici - na člověka. Místo vymýšlení, jak je někdo zlý a neschopný.

          • Tak naposledy. Jak uz jsem psal, predstavite-li automatickou funkci s potencialne nebezpecnou akci, jste povinen snazit se dostupnymi prostredky tomuto nebezpeci zabranit. Pokud to neucinite a dojde ke zraneni, jste prohravajici, nezavisle na tom, ze byl dotycny idiot a nemel delat, co udelal.
            Jiste znate elektricke zavirani oken. U velkych skel musi mit docela slusnou silu. Muzete do navodu stokrat napsat, abyste si tam nezkouseli skripnout krk, nebo prst. Taky vozite deti, zejo. Pokud tam nedate bezpecnostni prvek, ktery pozna, ze se deje neco zleho a sjede s oknem zase dolu, jste jako vyrobce zodpovedny a nejspis skoncite v base. Predne by vam to nikdo neschvalil. Proc jste ho tam nemusel davat se svihadly? To je snad jasne.

          • Tak naposledy. Ale už opravdu.
            Člověk asistenta vždy svým zásahem přebije. To je ta pojistka, která má zabránit nebezpečí plynoucímu z asistenta.
            Vy chcete pojistku proti idiotům a ta nebude existovat pravděpodobně nikdy.
            A elektrická okna samozřejmě znám - když úmyslně vyřadím sensor odvozující překážku, tak co?
            Dle mne, pokud použijete zařízení v rozporu s návodem, jste zodpovědný vy. Tedy potud selský rozum. Možná by Invc z právního hlediska našel kličku v chybějícím slůvku "a" :-)

          • To bych se musel hodně snažit ... a popravdě takový typ "právničení" je mi povětšinou hodně proti srsti. ;)

            Každopádně ... spousta těch právnických zkazek má svůj původ v USA (což je zcela jiný právní svět) a obecném právním bezvědomí (podublovaném novinářskou ignorací - čest výjimkám).

            Tady bych to ukončil přímo citaci z našeho Občanského zákoníku:

            § 4
            (1) Má se za to, že každá svéprávná osoba má rozum průměrného člověka i schopnost užívat jej s běžnou péčí a opatrností a že to každý od ní může v právním styku důvodně očekávat.

          • Vtipné, že zmiňuješ zrovna tento systém. Něco takového mám na všech oknech a elektrických dveřích v autě. Pokud narazí na překážku, tak se zastaví.

            Jenže je taky třeba říct to B: Pokud po takovém zastavení znovu zadáš stejný pokyn - tak jede dále, překážka nepřekážka. Protože prostě to bere tak, že seš si toho vědom a děláš to schválně.

          • Tohle přeci ale nemonitoruje bdělost řidiče. Když jedu v Tesle se zapnutým Autopilotem, mám mít ruce na volantu kvůli zákonu, protože to stále není systém, který si poradí se vším, co ho na silnici může potkat. Ruce mám na volantu, abych prokázal, že hlídám činnost vozidla a mám nad ním stále kontrolu, to nemá s monitorováním bdělosti co dělat.

          • Pokud máte Teslu a ruce na volantu jen kvůli nějakému zákonu, doporučuji vyšetření u specialisty. Tesla s autopilotem podle mně nevyžaduje mít ruce na volantu, jen v určitých intervalech si ověří, že tam vůbec někdo sedí a případně chce po řidiči, aby převzal řízení, třeba proto, že si s danou situací nedokáže poradit. To je monitorování bdělosti. Být bdělý neznamená jen nespat, ale taky dávat pozor, mít kontrolu nad situací.

          • To je podle mne dobrá připomínka, pane Kratochvíle. Co z toho plyne? Kupte si Teslu a nechte se zabít. Nic není dokonalé, zatím.

          • Podle zákona, ačkoliv je auto schopné jet za určitých podmínek samo, řidič i tak musí mít ruce na volantu. Prostě musí.
            Tenhle systém kontroluje pouze to, že to tak opravdu je a pokud řidič odmítá po určitém intervalu ruce na volant dát, auto začne samo zpomalovat až do úplného zastavení. Ne kvůli bezpečnosti, ale prostě proto, že řidič dělá něco jiného než má.

            Je to jednoduché, Tesla se takhle chrání proti tomu, aby lidé nepoužívali Autopilot tak, jak zákon nepovoluje.

            Když řeknu, že: "zařízení monitorující bdělost řidiče pomocí volantu má přímý vztah k bezpečnosti toho řidiče a provozu vůbec", tak si určitě nepředstavím tohle, ale systém, který hlídá únavu řidiče a pokud vyhodnotí, že řidič není úplně fit, začne pípat nebo jinak upozorňovat řidiče, aby co nejrychleji zastavil a dal si pauzu.

          • Řidič je povinen věnovat se řízení... o rukou na volantu tam není ani slovo.

          • Ehm... ne.

            Můžeš se věnovat řízení a přesto nemít ruce na volantu.

            Stejně tak můžeš mít ruce na volantu a přitom se nevěnoval řízení.

          • Já mám vždy ruce na volantu, protože nevím, co přijde. A když je mám, pak umím rychle reagovat, i spojka a brzda lépe funguje. Z toho plyne poučení, že nejsem účastníkem nehody ze své viny:) To nechávám dalším.

          • Jak tomu kdo rika neni podstatne. Podstatne je, ze vite proc to po vas to auto chce. Chce se presvedcit, ze vnimate. Pokud vim, dela to jen pri zapnutem autopilotu.

          • Tak normální auto taky dovolí řídit unavenému, opilému člověku bez papírů. Je to spíš o tom nebýt debil. Tohle je úpadek civilizace, kdy v manuálu na pračku musí být napsáno, že kočičky se prát nesmí. Je možné, že dříve se tyhle problémy řešili přirozeným výběrem, ale dneska už to nefunguje.

    • Musíš více je zdroji - je tam více informací.

      Ti lidi zřejmě v autě nespali, ale nejspíš to jen předstírali a občas drbli do volantu. Auto skutečně jelo na autopilota nastaveného na max rychlost.

      Viz třeba arstechnica, kde to rozebírali blíže.

  • Fakt obdivuhodny chlap, nechapem ako sa dokaze venovat tolkym veciam, a aj ich realne dotahovat do uspesneho konca.
    Ano viem, ma na to ludi, ale aj to je schopnost vediet si vybrat tych spravnych ludi.

    Asi predal dusu diablovi:)

Sdílet

Aktuální články

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024

Noland Arbaugh shrnul 9 měsíců používání svého neurálního implantátu a prozradil několik novinek

Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…

5. 11. 2024