Aktuality

Elon Musk se setkal s akcionáři Tesly: Poptávka převyšuje výrobu a pick-up by mohl přijít na trh již příští rok

Tesla každý rok tradičně pořádá setkání s akcionáři, které letos vyšlo na úterní noc našeho času. Setkání jako obvykle začalo ne úplně zajímavými, nýbrž nutnými povinnostmi. Došlo tak na různá hlasování a volbu dvou členů do dozorčí rady firmy. Poté ale přišla mnohem zajímavější část, tedy Muskova prezentace a následné dotazy akcionářů. My vám teď v článku přinášíme shrnutí všech podstatných informací, které se veřejnost z živě přenášené události dozvěděla.

Hned ze začátku Musk uvedl, že sedan Tesla Model 3 se v USA prodává lépe, než všichni jeho konkurenti dohromady, přičemž v případě konkurence měl Musk s největší pravděpodobností na mysli ostatní elektromobily prodávané na americkém trhu. Kromě toho zmínil CEO Tesly také další dobře známé prodejní úspěchy Modelu 3. Zajímavá byla informace, že celkové výnosy z prodejů Modelu 3 jsou za poslední 4 kvartály lepší než u jakéhokoliv jiného auta na americkém trhu. Musk v prezentaci zmiňoval například druhou Toyotu Camry či Hondu Civic. Model 3 má také dle měření EPA nejnižší spotřebu ze všech elektromobilů. Ne příliš překvapivou informací je pak skutečnost, že se Tesla v tomto hodnocení umístila na prvních čtyřech místech. Po Modelu 3 následuje liftback Model S, poté chystaný Model Y a jako čtvrtý je SUV Model X. Musk také uvedl, že se konkurenci doposud nepodařilo překonat dojezd Modelu S z roku 2012 (nejsilnější verze měla dojezd 420 km). Dle Muska nebude trvat dlouho, než se Tesla dostane na dojezd 640 km (momentálně maximum je 592 km).

Tesla Model 3 v USA vede v celkových výnosech z prodejů (Zdroj: Tesla)

Pro spoustu akcionářů byla důležitým tématem poptávka po vozech Tesly, o které se v poslední době proslýchá, že začíná klesat. Dle Muska překonaly objednávky všech vozů maximální produkci Tesly, přičemž ta je na tom prý velmi dobře. Důležitým faktem je pak to, že 90 % objednávek přichází od lidí, kteří nejsou držitelé rezervací. Jedná se tak o úplně nové zákazníky.

Na dalším slidu se Musk vrátil k dubnovému Autonomy Investor Day, během něhož Tesla představila FSD Computer a službu Tesla Network. Z tohoto pohledu se nám nedostalo moc novinek, stále platí, že by autonomní řízení mělo být funkčně kompletní v roce 2019, během roku 2020 pak bude moci vůz jet zcela bez dozoru člověka. S Autopilotem souvisí též funkce Advanced Summon, která umožňuje přivolání auta odkudkoli na parkovišti. Funkce je momentálně k dispozici jen malé skupině majitelů  rámci programu „Early Access“. Dle Muska je celá situace na parkovištích poměrně komplikovaná, a tak je potřeba systém ještě dopilovat. Poté bude záležet na úřadech, kdy a kde tyto funkce povolí. Později se dostalo též na Tesla Network, která by dle Muska mohla být spuštěna ještě předtím, než bude plně autonomní řízení hotové a povolené úřady. V tomto případě by za volantem stále musel být řidič a Tesla by toho mohla využít k otestování celé služby, mobilní aplikace a softwaru ve vozu.

Další na řadu přišly továrny Gigafactory. Co se týče čínské Gigafactory 3, tak momentálně už prý probíhá instalace strojů a zařízení uvnitř továrny. Zkušební provoz by měl neoficiálně začít v září a koncem roku by se měla rozjet výroba o kapacitě přibližně 2 tisíc Modelů 3 týdně. Po dokončení první fáze má továrna vyrábět až 150 tisíc Modelů 3 ročně. Ty budou určeny výhradně pro čínský trh. Tesla také plánuje výstavbu Gigafactory 4 v Evropě, zatím se ale stále vybírá místo, přičemž jasno by mělo být snad do konce roku. V minulosti se hodně spekulovalo o České republice, teď to vypadá spíš na Německo. Dle Muska je výhodné mít továrnu na každém důležitém kontinentu.

Co se týče divize Tesla Energy, v plánu je oproti předchozímu roku až dvojnásobný nárůst výroby úložišť energie, tedy nějaké 2–3 GWh za rok. Musk zmínil též solární střešní tašky, což je dle něj poměrně těžký technologický problém. Tesla by každopádně měla mít brzy dokončenou třetí verzi těchto tašek, která by měla být jednak jednodušší na výrobu a zároveň by měla být cenově srovnatelná s instalací běžné střechy při započítání nákladů na elektřinu (není ovšem jasné, v jakém časovém rozmezí a v jakém regionu Tesla náklady počítala). Masová výroba těchto tašek by měla začít někdy v průběhu tohoto roku v továrně Gigafactory 2.

Automobilka také pokračuje s expanzí mobilních servisních vozů, které se momentálně soustředí spíše na méně komplikované úkony. Musk ale uvedl, že v plánu je rozšířit schopnosti těchto mobilních servisů, aby dokázaly provádět i opravy po menších nehodách. Momentálně probíhá pilotní program v Kalifornii. Podle Muska trvalo čekání na opravu běžně několik týdnů až měsíců, ale s mobilním servisem je například výměna nárazníku možná v rámci pár hodin.

Mobilní servisní vozidlo v akci (Zdroj Tesla)

Plány pro budoucích pár let má automobilka jasně dané. Na podzim roku 2020 přijde Model Y, po něm má následovat chystaný pick-up a koncem roku 2020 má začít výroba tahače Tesla Semi. Tady jsme se nepřímo dozvěděli poměrně zajímavou informaci. Musk sice neřekl, kdy půjde pick-up do výroby, a pouze zmínil, že jeho představení by mohlo proběhnout ke konci léta, ale zařazení fotografie pick-upu mezi Model Y a Tesla Semi dává tušit, že by produkce mohla začít ještě v roce 2020. Ohledně pick-upu ještě Musk prohlásil, že by měl být lepší než populární Ford F-150 a mít lepší jízdní vlastnosti než základní Porsche 911.

Ochutnávka vzhledu přední části futuristické Tesly Pickup (Zdroj: Tesla)

Tesla nedávno také odkoupila společnost Maxwell Technologies, díky které získala novou technologii baterií. Automobilka na tento rok chystá ještě Battery and Powertrain Investor Day, během něhož by Tesla měla oznámit něco nového ohledně baterií a pohonných jednotek. Spekuluje se o tom, že automobilka začne s výrobou vlastních článků, aby se již dále nemusela spoléhat na Panasonic. Nedostatek baterií totiž může představovat a v minulosti i představoval úzké hrdlo, které vede k nižší produkci, než jaké by Tesla jinak byla schopna dosáhnout. Musk ani nikdo další nic takového sice nepotvrdil, během prezentace ale došlo k jistým náznakům. CEO Tesly například uvedl, že Tesla musí zajistit dostatečný počet baterií, zatímco technický ředitel JB Straubel prohlásil, že Tesla v tomto potřebuje najít řešení. Technický viceprezident Drew Baglino k tomu prohlásil, že Tesla chce být „pánem svého vlastního osudu“.

Po konci Muskovy prezentace byl prostor na dotazy akcionářů. Mimo jiné padla otázka na chystané pojištění nabízené Teslou. To je dle Muska již blízko, automobilka ale prvně musí dokončit menší akvizici a dopsat software. Zajímavá byla též otázka ohledně toho, zda by Tesla mohla využít pro připojení svých vozů k internetu konstelaci Starlink od SpaceX. Dle Muska to je nepravděpodobné, jelikož přijímač má velikost střední pizzy, což by na střeše sedanu nevypadalo dobře. CEO Tesly si každopádně dokáže představit využití internetu od SpaceX na letadlech či bytech, primárně je ale Starlink určený pro oblasti s nízkou hustotou obyvatel. Jeden z akcionářů měl též očekávaný dotaz ohledně ziskovosti firmy. Té je dle Muska poměrně těžké dosáhnout, pokud společnost roste a investuje tak rychle jako Tesla.

V závěru diskuse padl dotaz na to, zda bude Model Y mít plně veganský interiér, tedy takový který nevyužívá kůže ze zvířat. Tesla již v současnosti nabízí jen interiéry s umělou kůží, každopádně ve voze stále zůstává kožený vyhřívaný volant. Ten je dle Muska poměrně tvrdým oříškem, Model Y i Model 3 by ale měly dostat během příštího roku plně veganský interiér, přičemž později by měla přijít též nějaká možnost pro Modely S a X.

Záznam setkání s akcionáři:

Zobrazit komentáře

  • Doufal jsem že Musk řekne něco konkrétního. Ale místo toho jsme se dočkali jenom polopravd a nic nerikajicich kecu na uklidnění akcionářů. Jak trapné. Ale ten napad mobilnich servisu je super.

    • To hlavně nechápu ani z hlediska ochrany přírody, potažmo zvířat.. Když už ty stáda krav mám a stejně je využívám na mléko, nebo kusy porážím na maso, tak je přeci cílené je využít do mrtě, Tzn kůži použít kde to jen jde, ne vyrábět ještě k tomu navíc nějakej umělej sajrajt, jehož výrobní proces jen dál zatíží životní prostředí..

    • HM, plasty jsou z ropy, ropa je z mrtvých zvířátek a rostlin. Někdo by jim to měl vysvětlit, ať můžou být opravdu vegani bez plastů :D

      • Tak to je právě ten problém, musí to udělat z plastů z rostlin. To sice jde, ale je to drahé.

    • Je to asi stejná blbost jako že auto, které v práci "vyvíjíme" pro Indický trh MUSÍ mít kožený interiér, ale NESMÍ to být kůže hovězí...

    • Tak ich zakaznici su vo velkej miere technologicky fanusikovia, alebo ludia, ktory maju vztah k setreniu zivotneho prostredia (alebo by sa tak aspon radi profilovali). Z tohto pohladu mi ten vegansky volant nepride ako somarina a pre Teslu je to dalsie PR.

  • Tak Tesla PICKUP bude ve stylu CYBERPUNK 2077... Před chvíli to Elon potvrdil na E3.. mňam, už se těším !

    Díky za shrnutí článku! GJ

    • On jen říkal, že je to v obecném stylu cyberpunku, ne přímo inspirované tou hrou.

      • Ale můžu snít ne... někdy je výhodné, nebýt tak dobrý angličtinář :-)

  • S tou absencí Starlinku mě zklamal, věřil jsem, že už tu anténu mají všechny Tesly instalovanou

    • Ano, taky mě to kdysi napadlo, ale pak jsem se nad tím zamyslel a uvědomil jsem si, že je to nesmysl, protože by to moc nefungovalo.

      Jde o to, že musíte mít trvalý a neprerusovany výhled na oblohu a to jaksi v autě nejde. Problémem jsou tunely, stromy kolem cesty, zástavba ve městech, nájezdy atp.

    • Ta anténa je velká, zatím nejspíš drahá, a přitom pro Tesly vlastně nepotřebná, takže to moc překvapivé není.

      • Pro Tesly možná nepotřebná je, ale cestujícím uvnitř by se vysokorychlostní internet jistě líbil.
        A že by anténa musela škaredě ležet na střeše? To by nemohla být integrovaná do střechy? Nebo do přední kapoty?
        A že by špičkové připojení k internetu v ceně vozu nebyl další tahák, proč si koupit právě Teslu? Tomu nevěřím.

        • Zrovna Model 3 má (a Model Y bude mít) panoramatickou střechu, tam by asi nějaká integrace byla dost náročná. V přední kapotě by to zase mohlo mít dopad na bezpečnost. Plus jak už bylo zmíněno, na přehrávání videí a prohlížení internetu stačí ve většině případů normální síť, která je v mnoha ohledech (není potřeba přímé spojení) i lepší.

        • Na vysokorychlostní interet ve městech ti stačí G3+ chip. Na to nemusíš mít satelitní internet.

        • Predstavujem si ju ako parabolu a potom by zadrziavala vodu v pripade dazda (sneh / lad ...).
          Pripadne ma napada aj bezpecnostny charakter. Kedze samotna antenna by nebola jednoliata sucast strechy, co by sa stalo pri prevrateni na strechu (ajked asi nic kedze stresne okna su bezna vybava). Len tak spekulujem co by mohol byt dovod ...

          • Parabola to není... je to placka, a pokud jde o vodu / design - můžeš ji překrýt plastem, který je pro radio "průhledný".

            Problémů je ale několik:
            - spotřeba antény (0,25-0,5 kW - to fakt krmit z baterky nechceš)
            - potřebuješ volný výhled na oblohu (většinu oblohy) - satelit musí být vidět, což u auta pohybujícího se po zemi a rychlého satelitu na LEO je docela problém

            (Pominu teď omezený prostor - kde integrace třeba do střechy znamená, že cestující budou mít tohle pár centimetrů nad hlavou ... což nemusí být úplně zdravé, a i kdyby bylo - tak stejně část lidí z toho bude mít obavy. Další aspektem je - že bys přišel o střešní okna a takové věci... )

            A to vše výměnou za - nespolehlivý internet (kvůli zastínění výhledu na oblohu) - když už teď tam je mobilní internet a tesla má určitě dobré povědomí o pokrytí v místech, kde se tesly pohybují.

          • V teoretickej rovine, jak je to s priepustnostou signalu cez sklo, je mozne?
            Par cm nad hlavou, by snad slo odstinit smerom dole.

Sdílet
Autor:

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024