Aktuality

Elon Musk prozradil přesné ceny Falconu Heavy a jméno třetí mořské plošiny

Raketa Atlas V společnosti ULA (Foto: ULA)

Šéf SpaceX Elon Musk se dnes na Twitteru rozpovídal o výkonu Falconu Heavy a jeho ceně ve srovnání s konkurencí a zároveň prozradil jméno třetí mořské plošiny, kterou SpaceX připravuje. Podívejme se podrobněji na všechny novinky, které jsme se z jeho tweetů dozvěděli.

Vše začalo Elonovou reakcí na tvrzení, že Falcon Heavy je v režimu záchrany stupňů méně výkonný než nejsilnější varianta Atlasu V společnosti ULA a že Falcon Heavy, u kterého nedojde k záchraně stupňů, je pravděpodobně dražší než zmíněný Atlas V. Tvrzení bylo založen na datech z kalkulátoru NASA. Elon na to reagoval takto:

Údaje o výkonu v této databázi jsou zastaralé (jedná se o hodnoty pro Block 1). Pracuje se na nápravě. A i kdyby byly aktuální, Falcon Heavy bez záchrany stupňů, který je mnohem výkonnější než Delta IV Heavy, stojí 150 milionů dolarů, zatímco Delta IV Heavy stojí přes 400 milionů.

Následně dodal, že i když má motor horního stupně Delty vyšší specifický impuls než Falcon, důležitý je podle něj také poměr tahu a hmotnosti, který u Delty není tak dobrý.

Někdo následně Muska opravil, že Delta IV Heavy stojí méně než 400 milionů dolarů, neboť vynesení sondy Solar Parker Probe bylo v roce 2015 objednáno za 389 milionů. Na to Musk odpověděl následovně:

To bylo před 3 lety, tedy předtím než ULA zrušila všechny méně výkonné varianty Delty IV. Budoucí mise zahrnují všechny fixní náklady Delty, takže jejich cena pro mise po roce 2020 přesahuje 600 milionů dolarů. Šíleně vysoká cena.

Vizualizace startu rakety Vulcan společnosti ULA (Zdroj: ULA)

Šéf ULA Tory Bruno však s tímto tvrzením nesouhlasil:

Ahoj Elone. Znovu ti gratuluji ke startu Heavy. Upřesnění: Delta IV Heavy vyjde na zhruba 350 milionů dolarů. V současnosti i v budoucnu, až dojde k ukončení provozu raket Delta II a Delta IV Medium. [Delta IV Heavy] má navíc unikátní schopnosti. Minimálně do doby, než začne létat Vulcan.

Elon však už předtím v jiné konverzaci vyjádřil vlastní pochyby ohledně rakety Vulcan, kterou ULA vyvíjí:

Možná ten plán [nahradit Deltu IV Heavy po roce 2020 raketou Vulcan] vyjde, ale zcela vážně říkám, že sním vlastní čepici s hořčicí, pokud ta raketa vynese armádní družici před rokem 2023.

Později upřesnil, že by pochopitelně šlo o kšiltovku The Boring Company. 🙂

Musk následně mluvil o ceně Falconu Heavy v případě přistání bočních stupňů na mořských plošinách:

Přistání bočních stupňů na mořských plošinách a zahození centrálního stupně představuje ve srovnání se zahozením všech stupňů pouze 10% rozdíl v nosnosti. Cena je jen o něco málo vyšší než Falcon 9 bez záchrany prvního stupně, tedy zhruba 95 milionů dolarů.

Rozdílné ceny Falconu Heavy v závislosti na počtu zachráněných stupňů (Autor: @TheBlacktom)

SpaceX momentálně provozuje dvě mořské plošiny – Just Read the Instructions v Kalifornii a Of Course I Still Love You na Floridě. Přistání obou bočních stupňů Falconu Heavy na mořských plošinách by tedy vyžadovalo dodatečnou plošinu. Musk potvrdil, že na třetí plošině se pracuje a že se bude jmenovat A Shortfall of Gravitas (v překladu “Nedostatek vážnosti”).  To je stejně jako v předchozích dvou případech jméno převzaté z knižní série Kultura od Iaina M. Bankse. Musk k tomu dodal:

[Nová plošina bude] u východního pobřeží, kde bude potřeba kvůli vysoké kadenci startů Falconu 9 a také poslouží při misích Falconu Heavy s přistáním obou bočních stupňů na mořských plošinách.

Zachráněný stupeň je v přístavu vykládán z mořské plošiny

Na otázku YouTubera Scotta Manleyho ohledně prodloužení horního stupně Falconu Musk odpověděl:

Zvažujeme to. Horní stupeň jsme už jednou prodloužili (při zavedení varianty v1.2 – pozn. autora). Změna této části rakety je nejsnazší. Nový aerodynamický kryt, který poletí již brzy, má také mírně větší průměr. Mohli bychom kryt i prodloužit, kdyby bylo potřeba, a uděláme to, pokud bude vývoj BFR trvat déle, než se čekalo.

A na závěr Elon Musk mluvil o příčině nepovedeného přistání centrálního stupně Falconu Heavy:

Dva krajní motory neměly dostatek zápalné kapaliny po několika 3motorových zážezích. Řešení je dost zřejmé.

Elon Musk prý obvykle tweetuje, když je v letadle, tak doufejme, že bude brzy opět někam cestovat a přitom se nudit. Takových přívalů nových informací není nikdy dost. 😉

Zobrazit komentáře

  • JRTI přicestovala na Floridu přes Panamský průplav ? To je asi ta 20 000 kilometrů. A průměrná rychlost je určitě nízká. Vždyť to muselo trvat strašně dlouho.

    • *Do Kalifornie. Ale jinak ano. Akorát se nevešla, tak jí musela být odmontována taková ta křidélka, co plošinu rozšiřují, a následně byla opět namontována. A trvalo to dlouho no. :)

  • Je aj možnosť, že sa postranne bloky zahodia (pôjdu až do vyčerpania paliva) a zachráni sa len stredný stupeň pri Falcon Heavy ?

    • To by moc nedavalo zmysel. Z hladiska vykonu rakety ma vacsi efekt co najviac vyzmykat stredny blok, kedze v uvodnej faze startu su vysoke gravitacne straty. Maximum paliva chcete spalit az po tejto faze.

  • Hezká sprska informac. Ten vulkan bych sice rad videl co nejdriv ale byla by velka skoda kdyby se nejvetsi vizionar nasi doby zardousil cepici 😁

    • no, vzhladom k doterajsim inovacnym vykonom v ULA by som nemal obavy :)

      • Neměli konkurenci, tak jeli na jistotu - mohou se prokázat skutečně velmi dlouhou šňůrou startů bez nehody. Dík za SpaceX, ale cena není vždy na prvním místě. Koneckonců kdo jiný by to měl vědět než SpaceX která pro stát rozhodně nedělá charitu ?

      • Jejich tempo inovaci bylo opravdu skoro 0 ale to bylo v dobe kdyz meli prakticky monopol a nemeli zadny tlaky na cenu. Tato doba je ovsem u konce a ula se bude muset hodne otacet. Pokud space x prokaze dostatecnou spolehlivost a navic do to casem vstoupi i BO s glenem a ula porad bude fungovat jako doposud tak nema zadnou budoucnost. Tohle si urcite vedeni ula uvedomuje. Netvrdim ze ten vulcan stihnou urcite kvalifikovat pro armadni zakazky do roku 23, ale svoje usili jiste zvysej oproti minulosti, takze to uplne vyloucit nelze.

  • Novinek od Muska není nikdy dost. Díky za spoustu čerstvých novinek .

  • Mě úplně nejvíc ze všeho fascinuje to snížení nosnosti jen o 10%, když zahodí centra a boční ala ASDS.
    A jako druhá věc, že jsem myslel, že už po blocku 5, který mají (údajně) už vyřešený a hotový, do rakety nebudou vrtat a investovat. Inu, uvidíme. S touhle nosností můžou myslet i na meziplanetární mise.
    Hezké zprávičky, doufám že bude Elon i nadále upovídaný.

    • myslet? tato nosnost (za tuto cenu) posunie medziplanetarne misie na novy level. FH vynesie tazke sondy az k vonkajsim planetam, a to priamo, bez zdlhavych gravitacnych kopancov. Napriklad taky Titan by mohol byt z hladiska poctu misii druhy Mars, pretoze je to mimoriadne zaujimave teleso a na pristatie staci tepelny stit a padak. Lenze pre AtlasV alebo Ariane je prilis daleko, a DeltaHeavy je sialene draha.

      • Myslím že ten poměr výkon/cena trochu přeceňujete a neberete v úvahu specifika zmíněných nosičů - Falcon Heavy má slabší druhý stupeň - navíc horší palivo (kerolox). Maximální nosnost u něho znamená chovat se podobně jako stará generace raket (zahodit přinejmenším centrální stupeň).

        Suma sumárum - cena proti konkurenci poloviční, nebo třetinová. Výkon maximálně dvojnásobný proti Deltě.

        Pokud se bavíme o balistických drahách do hlubokého vesmíru tak to záleží jaká sonda a kam:
        - pro základní, levnější a lehčí sondy bude FH zajímavá volba (tam může záležet na každém dolaru, a neřeší se neodkladné otázky "vesmíru a vůbec")
        - pro miliardové "kapitální" sondy jednak cena nosiče jsou jen procenta rozpočtu a navíc jsou příliš těžké i pro FH !
        ( Tam bude FH přijatelná záložní varianta ke startu na SLS, sonda při FH bude potřebovat gravitační manévr, viz Europa Clipper)

      • Myslím, že se v názoru vůbec nelišíme, napsal jsem to jen malinko uvolněněji, příště to napíšu jasněji. A nezapomínej, že oni pouze nabízí, musí přijít I poptávka, a ta samozřejmě určitě přijde, ale potrvá to chvíli. Spousta projektů je už ve fázi, kdy se nic už měnit nedá.
        Já si zase říkal, že ta navrhovaná sonda pro Uran přeci jen za tuhle cenu může mít I dvojče pro Neptun. Když si to proberu, že by letěla na SLS nebo DIVH (vím, plan byl pro SLS), tak se nikdo určitě za ušetřené penízky zlobit nebude.

        • samozrejme, ja dufam ze ten dopyt pride. Takto silny nosic za takuto cenu, to je ako vianocny zazrak vo februari. Ak po tom vesmirne agentury neskocia a nepridu s celou kanonadou jednoduchych/lacnych sond pre vonkajsiu slnecnu sustavu, no tak potom je v celom systeme vesmirneho vyskumu nieco velmi zle.

          • Jupiter je hranice kde je možné solární napájení palubních přístrojů.

            Za Jupiterem se vesmír dá zkoumat už jen pomocí nukleárních zdrojů. Takže takové sondy mají svoje specifika a vhodného štěpného paliva je omezené množství.

            A pokud řešíte let po balistické křivce, tak pouze pro jednoúčelové a lehké sondy. Těžší sondy napřímo nezvládne ani FH, tam je potřeba SLS (nebo něco lepšího).

            Do soustavy Uranu, nebo Neptunu poletí zcela JISTĚ sonda komplexní, složitá a těžká protože to bude první cesta na orbitu těchto planet a vědci tam tedy budou chtít poslat "švýcarský nožík" aby je něco nepřekvapilo a naopak získali co nejvíc nových dat. Jednoúčelové sondy mohou eventuálně následovat po nich.

  • Přijde mi divné, že za ztrátu pristredniho stupně chtějí "jen" 5 Mega. A za boční tolik. Že by titanová kormidla byla až tak drahá?? :D

    • Tak Elon včera neřekl, že se záchranou všech stupňů stojí FH 90 mil. USD. To je (už alespoň nějaký ten rok) uvedeno na stránkách SpaceX, ale třeba je ta informace trochu nepřesná (zastaralá) a nyní to bude o pár milionů méně.

  • Nějak se mi nezdá, že u kompletně zachráněného FH stojí start 90M a u obětovaného centrálního stupně 95M.
    U toho kompletně zachráněného FH by ta cena měla býti nižší, ne?

    • Tak je to správně, cena stupně bude kolem 10-15M podle vybavení. Pokud bude ve verzi Expandable, bude logicky nejlevnější. Navíc se ušetří za cestu plošiny a kompletní odbavení použitého stupně. No a pokud půjde o verzi kompletně Expandable, tak ten nemá konkurenci a je potřeba podojit daňové poplatníky. :-)

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024