Aktuality

Elon Musk prozradil, kolik už stál vývoj Starship a že při druhé misi bude zaveden nový způsob oddělení stupňů

Elon Musk dnes na Twitteru poskytl rozhovor Ashleemu Vanceovi, který v minulosti napsal Muskovu biografii. Rozhovor se rámcově věnoval komerční kosmonautice, o které Vance nedávno vydal novou knihu, ale to nejzajímavější, co v rozhovoru zaznělo, se týkalo chystaného druhého startu Starship. Elon Musk prozradil, že Starship bude při svém druhém integrovaném letu obsahovat spousty změn a vylepšení, mezi kterými bude i nový způsob odpojení lodi od Super Heavy.

První let kompletní sestavy Starship proběhl letos v dubnu a tento test podle očekávání odhalil řadu nedostatků. Startovní rampa nevydržela nápor 33 zažehnutých Raptorů na Super Heavy, a tak se během startu rozletěly kusy betonu po okolí a pod vypouštěcím stolem vznikl velký kráter. Dále při letu selhalo několik motorů Raptor a také se ukázalo, že sebedestrukční systém byl příliš slabý. Podrobněji jsme o těchto problémech psali už v minulosti, ale podstatné je, že SpaceX během posledních dvou měsíců usilovně pracuje na opravách, změnách a vylepšeních, aby byl příští start Starship bezpečnější a úspěšnější.

První integrovaný let Starship (Foto: SpaceX)

Například je budován nový ocelový systém chlazený vodou pro ochranu rampy a tlumení akustické energie při startu. Elon Musk navíc v dnešním rozhovoru uvedl, že raketa pro druhou testovací misi bude obsahovat přes tisíc změn. Mezi nimi je i řada vylepšení motorů Raptor, z nichž Elon zmínil vylepšené potrubí pro vedení horkého plynu, u kterého v minulosti docházelo k úniku plynného metanu kolem šroubů. A portál NASA Spaceflight aktuálně informoval, že změn se dočkala také loď Starship S25, která před pár dny prošla kryogenním testováním a příští týden by měla podstoupit statický zážeh všech svých motorů. Loď prý dostala lehce upravené okrytování motorů a blíže neurčené vylepšení nádrží. V obou případech šlo o změny, které vyplynuly z ponaučení získaných při prvním letu Starship.

Starship S25 během kryogenní zkoušky v červnu 2023 (Foto: SpaceX)

Největší novinkou, která zazněla v aktuálním rozhovoru, byla informace o novém způsobu oddělení stupňů, který bude použit hned při druhé testovací misi. Elon Musk vysvětlil, jak to bude v praxi fungovat. Motory na Starship se zažehnou už v době, kdy ještě poběží část motorů na Super Heavy, a teprve poté se kosmická loď oddělí od nosiče. Jde tedy o tzv. hot staging, který používají například i ruské rakety Sojuz a Proton. Tato změna však vyžaduje úpravu horní části Super Heavy, která proto dostane ochranné okrytování, aby raketu nepoškodily spaliny ze Starship. Zároveň bude Super Heavy prodloužena o novou sekci s průduchy, aby měly kudy unikat zmíněné spaliny z motorů na oddělující se Starship. Tento rozšiřující prstenec s výřezy pro Super Heavy byl mimochodem ve Starbase spatřen už v květnu, ale tehdy nebylo jasné, k čemu bude sloužit. Musk odhaduje, že nový způsob oddělení stupňů by mohl přinést zvýšení nosnosti o přibližně 10 %.

Ruská raketa proton používá hot staging, a proto má příhradovou konstrukci, která umožňuje únik spalin z motorů během oddělování stupňů (Zdroj: Susanne Auer)

Elon Musk v rozhovoru dále uvedl, že tyto úpravy rakety a také opravy a vylepšení startovní rampy by mohly být hotové zhruba za 6 týdnů (ale tyto odhady je nutné jako vždy brát s rezervou). Zároveň Musk zmínil, že na termín příští mise Starship mají dopad také věci, na které SpaceX nemá vliv. Lze předpokládat, že v tomto případě Musk naráží na nutnost získat nové startovní povolení od úřadu FAA, které ale bude podmíněno zdárným dokončením vyšetřování první testovací mise a certifikací silnějšího destrukčního systému. Dále se FAA musí vypořádat se žalobou ze strany ekologických organizací, kterým se nelíbilo, jaké dopady měl první start Starship na okolí. Nicméně podle Elona Muska by implementovaná vylepšení měla znamenat, že druhá testovací mise bude úspěšnější než ta první. Šéf SpaceX dává 60% šanci, že druhá Starship doletí na oběžnou dráhu (ta první selhala ještě před oddělením stupňů). Musk dále uvedl, že SpaceX už do vývoje Starship investovalo přes 2 miliardy dolarů a do konce roku se tato částka bude blížit 3 miliardám.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

  • Elon Musk před dvěma měsíci: "Letos pravděpodobně dáme na vývoj Starship zhruba 2 miliardy dolarů."

    Elon Musk nyní: "SpaceX už do vývoje Starship investovalo přes 2 miliardy dolarů a do konce roku se tato částka bude blížit 3 miliardám."

    Vytváří to zdání, jakoby v letech 2018 - 2022 stál vývoj Starship v průměru jen 0,2 miliardy dolarů ročně a v roce 2023 se roční náklady najednou vyšplhají na 2 miliardy dolarů. Spíš mi to připadá, že ta čísla nejsou ve vzájemném souladu a že někde v těch vyjádřeních je chyba.

    • Vážně by měli dávat výrokovou logiku už na základce.
      Ono to bylo spíše 50M,100M,200M,300M,350M pro roky 2018-2022 a 2000M pro 2023.
      Do letoška se motory vyraběly rychlosti hlemyždě, protože nebylo co vyrábět. Verze 2.0 je plus minus z přelomu tohohle roku a SH potřebuje 2.5 nebo 3.0 aby doletělo na orbitu.

      Vše co Musk zveřejňuje je jen vyjádřeni pro novináře. Jako jméno jeho dítěte. Nějaký novinář se ho zeptal na jmeno a on ho nechtěl říct, nebo ho nevěděl. Buď tohle rozhodovala matka, nebo ještě nebyli rozhodnuti. Tak si vymyslel blábol a novinář mu věřil. Po roce se ho zeptal někdo na to ten blábol a Musk nevěděl o čem mluví.

      Kdyby chtěl, mohl by zveřejnit učetnictví výdajů a i tak každý novinář by přišel s jiným součtem. Spousta lidí dneska ani neumí poživat kalkulačku a bezmezně věří výsledku.

    • Pokud tehdy myslel "k letošku" místo "jen letos", sedělo by to. Z toho jeho minulého prohlášení není úplně jasné, jak to myslel.

        • Tohle je asi nejdůvěryhodnější. A tím pádem Musk nejspíš opravdu myslel, že letos to budou ty 2–3 miliardy, tedy zhruba stejně jako za všechny předchozí roky dohromady.

          • No a když se zamyslíme jestli to dává smysl – letos tolik jako za předchozí roky celkem a co za to viditelně je?
            Mně to tedy moc smysl nedává.

          • Tiež je možné , že si niečo objednali, museli niečo vyplatiť dopredu , tak tá suma mohla nabehnúť a ešte im nič dodať nemuseli a zasa aj mohlo byť , že spätne vyplatili niečo, čo im už doviezli predtým , ak sa im to stretlo , tak môže byť aj taký rozdiel oproti iným rokom

          • Tuhle konstrukci chápu, ale kdyby to bylo o řád nižší číslo :-)
            Tak či tak, je to stejně hóóódně muziky za málo peněz.

        • Otázka je, kdo vidí do účetnictví SpaceX. Co je vše započteno do nákladů Starship. EM a hlavně Gwenn Shotwell by do něj měli vidět.
          Ostatní ztěží.
          Mainstream odhady bych nebral vážně.

          • To nejsou "mainstream odhady". Je to součet částky "více než 3 miliardy dolarů" z oficiálního prohlášení finančního ředitele SpaceX z 19.5.2023 o výši dosavadní investice na infrastrukturu v Boca Chica (bez investice na Floridě) a na systém Starship/Super Heavy od roku 2014 a částky "asi 2 miliardy dolarů" z odhadu Elona Muska z 19.4.2023 o letošní investici do Starship.

          • Je součet správně? To je otázka.
            Pokud nevidíte do účetnictví, není na místě cokoli tvrdit.
            Jsou to jen dohady.
            To by jste měl vědět.

          • Částka "více než 3 miliardy dolarů" k 19.5.2023 je přesně to, po čem tady opakovaně voláte. Protože jde o částku z prohlášení finančního ředitele SpaceX Breta Johnsena, které bylo podáno k federálnímu okresnímu soudu, lze se oprávněně domnívat, že vychází z účetnictví SpaceX. V prohlášení je také uvedeno, co vše je do té částky započteno.
            Součet s odhadem Elona Muska, týkajícím se letošních nákladů na Starship, jsem neprovedl já, nýbrž Jeff Foust. Přesně v tomto duchu jsem napsal předchozí dva komentáře.

          • Vy jen opakujete po mainstreamu pane Hošek.
            Pravda je účetnictví SpaceX.
            To ale nikdo cizí nevidí... 😉

          • To je v pořádku, mohli napsat 10 mld usd. Kde je ale skutečná částka to nevíte.
            Buďte opatrný v tvrzeních.

          • Nemohli. Americký soudní systém je na nepravdivé informace velmi háklivý - a semele právníky, kteří takovou informaci podají (v tomto případě zcela zbytečně).

            (Na rozdíl od nás - to tam skutečně praktikují).

          • To není moje tvrzení, to je tvrzení SpaceX. Pokud ekologické organizace tu částku popřou jako záměrně nadnesenou, SpaceX jí doloží soudu účetnictvím a to účetnictví se stane veřejným, tak sem na něj dám. V té fázi ale soudní jednání zatím není.

      • To je zajímavá úvaha, ale pokud v dubnu mluvil "k letošku" v čase budoucím, tedy do konce roku 2023, pak mi to nesedí (2 mld vs "už jsme přes 2 mld investovali a do konce roku to budou téměř 3 mld).

        Naopak, jediné, co mi z těch dvou vyjádření sedí, je zhruba 2 mld za rok 2023 (z prvního vyjádření) vs necelá 1 mld za 2. pololetí 2023 (z 2. vyjádření).

        I jiní to pochopili tak, že výdaje cca 2 mld jsou jen za letošní rok (2023):
        https://www.cnbc.com/2023/04/29/elon-musk-spacexs-starship-costing-about-2-billion-this-year.html
        https://qz.com/how-much-more-money-can-spacex-spend-on-starship-1850395274

  • Už jsem si myslel, že mám toho Elona přečtenýho, ale NÉ!
    Na další start plánuje "babičku" S25 s "překopaným" Boostrem 9!
    Navíc, nevím, co tam slavili, ale podařilo se jim v noci vykopnout dveře od S28!
    Doufám, že Borgové budou první "asimilovat" BlueOrigin, potom máme ještě pár desítek let na záchranu.
    Jestli "vystopují" SpaceX, tak to jako lidský druh "brzo" nepřežijeme ...

  • Díval jsem se zrovna na EA,proč není dobře srovnávat SHS s N-1,tak na té je zrovna hot staging pěkně vidět.

    Jinak nevím,SH má být použita opakovaně,a to hodně,jak se to promítne do její životnosti,když při každém startu dostane takový kopanec.

  • Plus 10% nosnosť ma vážne dostala. To už vôbec nie je zanedbateľný bonus. Pokiaľ sa nemýlim Rusi to robia ako z núdze cnosť. Nemali takú vyspelú elektroniku a proste nevedeli presne zladiť vypnutie hlavných motorov, separaciu druhého stupňa a štart motora na druhom stupni. Každopádne klasické SpaceX stále zmeny a jeden prototyp opticky vyzerá ako predchádzajúci ale konštrukcia je skoro celá nová. Nezostáva nám nič iné ako držať palce a dúfať že do konca leta prebehne druhý štart ktorý už bude úspešný.

    • Je to přesně jak říkáš. Dělali to, aby zajistili, že spodní stupeň nedrcne do horního.

      • S tím mají u SpaceX ale také své zkušenosti, jeden let Falconu 1 byl neúspěšný právě proto, že jim první stupeň drcnul do druhého po oddělení. A, jestli jsem dobře četl dříve, SH měl původně SS tak nějak "odhodit" rotací, to možná hot staging bude lepší a jistější.

  • Sebedestrukční systém? To by pak bylo o tom, že má zlikvidovat jen sám sebe byť to vlastně taky dává smysl. Nemělo by ale být spíše autodestrukční?

  • Jak dlouho trvá nastartovat předchlazený motory? Přemýšlím, jestli je reálný je za ruskýho způsobu separace použít coby LES.

Sdílet

Aktuální články

Nové kontrakty SpaceX: Mobilní družice pro Apple, sdílená GTO mise a orbitální tahač od Impulse Space

Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…

22. 11. 2024

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024