Elon Musk představil crossover Tesla Model Y, většího brášku Modelu 3
Dnes brzy ráno proběhlo v designovém studiu Tesly v Hawthorne oficiální představení dlouho očekávaného Modelu Y. Tento kompaktní SUV/crossover, jenž Elon Musk oznámil již v říjnu roku 2015, bude přibližně ze 75 % tvořen stejnými díly jako sedan Model 3, díky čemuž se minimalizují náklady a případné problémy s výrobou. Ta bude dle posledních informací probíhat v továrně Gigafactory 1 v Nevadě, později by se měla pro čínský trh připojit také Gigafactory 3.
Elon Musk byl během slavnostní akce v dobré náladě a nejdříve se věnoval především ohlédnutím za historií Tesly. Hlavní hvězda představení, tedy Model Y, nakonec nastoupila pouze na závěrečných pár minut, avšak informací jsme se dozvěděli poměrně hodně. Dle očekávání je Model Y prakticky pouze zvýšený Model 3 a z hlediska designu zůstala většina prvků stejná. Nejvýraznější změnou je asi ochranné oplastování spodní části vozu, drobné změny vůči Modelu 3 je pak možné zpozorovat z bočního pohledu.
Srovnání Modelu Y s Modelem 3:
Vzhledem k podobné konstrukci se očekává stejně dobrá bezpečnost jako v případě sedanu, Tesla má za cíl dosáhnout statusu nejbezpečnějšího SUV v dané třídě. Model Y bude mít stejně jako Model 3 panoramatickou střechu a překvapením je pak možnost si pořídit interiér se sedmi sedačkami ve třech řadách, avšak tato verze se bude doručovat až o něco později. Výbava vozu bude prakticky stejná jako u Modelu 3, včetně na šířku položeného dotykového displeje, a k dispozici budou za příplatek též funkce Autopilotu.
Model Y má velmi dobrý součinitel odporu, který je na hodnotě 0,23, což bude z Modelu Y dělat nejaerodynamičtější SUV na trhu. Současný rekord 0,24 drží mimochodem svým Modelem X též Tesla. Výkonová varianta Performance bude mít zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 s, maximální dojezd bude u verze s dlouhým dojezdem 480 km dle měření EPA. Typ použitých baterií ani jejich velikost Musk bohužel nespecifikoval. Tesla bude vyrábět 4 varianty Modelu Y, ta nejlevnější se základním dojezdem 370 km na americký trh dorazí na jaře roku 2021 (v Evropě o rok později), zbylé tři dražší varianty se začnou prodávat na podzim předchozího roku (v Evropě začátkem roku 2021). Tyto tři varianty si je možno již objednávat na oficiálních stránkách Tesly, kde je také otevřený konfigurátor. Předobjednávka je podmíněna složením vratné zálohy 2500 dolarů.
Parametry | Varianty | |||
Standardní dojezd | Dlouhý dojezd | Dlouhý dojezd AWD | Performance | |
Dojezd (EPA) | 370 km | 480 km | 450 km | 450 km |
Maximální rychlost | 192 km/h | 208 km/h | 216 km/h | 240 km/h |
0–100 km/h | 5,9 s | 5,5 s | 4,8 s | 3,5 s |
Cena bez dotací a daně | 880 000 Kč | 1 050 000 Kč | 1 150 000 Kč | 1 350 000 Kč |
Před představením Modelu Y Elon Musk prvně shrnul historii Tesly a její úspěchy. Automobilka začala produkci v roce 2008 se sportovním vozem Tesla Roadster, který dle Muska i přes potíže při výrobě a prvotní poruchovost dokázal, že i elektrické auto může „být rychlé a vypadat dobře“. U dalšího vozu, Modelu S, se Musk podělil o zajímavou historku z vývoje vozu, vůz byl totiž navržen „v rohu továrny SpaceX“, jelikož Tesla tehdy ještě neměla vlastní designové studio. Písmeno S v názvu vozu je pak zkratkou pro slovo sedan, protože Musk „rád nazývá věci pravými jmény“. Z evropského pohledu však toto označení není úplně přesné – Model S je typem karoserie totiž liftback. Dle Muska byl Model S velmi důležitým vozem pro Teslu, jelikož automobilka díky němu začala úspěšně konkurovat těm nejlepším sedanům se spalovacím motorem.
Řeč se následně dostala k SUV Model X, u kterého se prý automobilka nechala unést snahou vytvořit nejlepší SUV na světě. Kvůli tomu došlo při výrobě na spoustu problémů, namátkou třeba v případě výklopných dveří typu „Falcon Wing“. U Modelu 3 pak Musk zmínil fakt, že původně plánovaný název vozu byl Model E, aby vozový park Tesly dával dohromady slovo SEX. Označení Model E už ale měla registrována automobilka Ford, a tak se Tesla musela uchýlit k vizuálně podobnému názvu Model 3. Nový Model Y pak doplňuje „S3XY“ sestavu. Své chvilky slávy se během akce následně dočkaly též připravované vozy Tesla Semi a druhá generace Tesly Roadster.
Historické okénko pokračovalo továrnami Tesly, Musk celkem logicky začal tou ve Fremontu, kterou automobilka levně odkoupila od General Motors a Fordu. Musk jako obvykle nezapomněl poznamenat, že sériová výroba automobilů je mnohem náročnější než návrh auta jako takového (výroba aut je zároveň těžší než než v případě raket). Další na řadu přišla nevadská továrna Gigafactory 1. Tesla prý chtěla továrnu původně postavit v Kalifornii, ale jen získání stavebních povolení by trvalo dva roky, a tak byla nakonec zvolena Nevada. Továrna dnes podle Muska vyrábí více Li-Ion baterií než zbytek světa dohromady. CEO Tesly ve své prezentaci přeskočil továrnu Gigafactory 2 vyrábějící solární panely a dostal se rovnou k čínské Gigafactory 3. U té se podělil o první oficiální obrázek plánované továrny a uvedl, že výsledná stavba bude kombinací továrny ve Fremontu a Gigafactory 1 (kromě aut by se tu tedy měly časem vyrábět i baterie).
Dále přišla řeč na energetické odvětví Tesly. To v minulém roce zaznamenalo útlum, a to převážně kvůli tomu, že inženýři Tesly se musely soustředit na problémy s výrobou Modelu 3. Domácích baterií Powerwall pak byl nedostatek, jelikož většina výrobní kapacity bateriových článků byla přiřazena Modelu 3. Musk zároveň slíbil, že rok 2019 bude „rokem střešních solárních tašek“, neboť se má konečně rozjet výroba tohoto dlouho odkládaného energetického produktu. Zmíněn byl též vývoj nabíjecích stanic Tesla Supercharger, které původně začínaly s nabíjecím výkonem 75 kW a v roce 2012 na světě existovalo jen 6 míst, kde se tyto nabíječky nacházely. Dnes má Tesla v 36 zemích přes 12 tisíc nabíjecích stanic na 1400 místech a nedávno představila nový typ stanice Supercharger V3, který nabízí výkon až 250 kW. Tato nová generace je zatím dostupná jen na dvou místech – ve Fremontu a dnes nově též u designového centra v Hawthorne.
Tesla do dnešního dne vyrobila přes půl milionu vozů a Musk počítá s tím, že ode dneška za rok zvládne automobilka mít vyrobený celý milion. Musk též chválil rozhodnutí ostatních automobilek začít s přechodem od konvenčních pohonů k elektromobilům a zavtipkoval, že za 10 let již Tesla nebude potřeba, protože její mise zpopularizovat elektromobilitu bude splněna. Ledaže by automobilka přišla s novým cílem, třeba vyrobit Teslu pro ježdění na Marsu.
Záznam odhalení Modelu Y:
- Tesla za první čtvrtletí vykázala dosud nejvyšší zisk, přestože nevyrobila ani jeden Model S nebo Model X - 27. 4. 2021
- Tesla neinvestuje do placené reklamy, ale vydala alespoň krátké spoty pro seznámení s jejími vozy - 12. 3. 2021
- Bližší seznámení s modernizovanými variantami Modelů S a X od Tesly - 29. 1. 2021
Model 3 ma 4,69m na dlzku , toto sa blizi skoro k 5 metrom takze by som nepovedal ze ide o male auto. Tie zadne 2 sedadla budu optional tak pre deti ale reklama dobra. Btw do Kodiaqu ktory ma 4.7m tiez nacpete 7 ludi tak preco nie ked toto by malo byt vatsie auto aj ked na to nevyzera
Doplním klasické akciové okénko: Akcie v reakci na uvedení nového vozu klesly z 290 na 275 dolarů za akcii, tedy zhruba o víc jak pět procent. Tak 🙂 i negativní zprávy by se tu měli uvádět.
Díky za doplnění. 🙂 Článek byl z většiny sepsán krátce po oficiálním představení, to bylo ještě brzo na nějaké posuzování propadu akcií (a myslím, že v tu dobu byl i zavřený trh).
To je taková ta první panika (ať už z jakéhokoliv důvodu). Na opravdové hodnocení dopadu počkejme cca týden …
Já osobně jsem trochu nelogicky (stejné díly s Modelem 3) čekal větší auto …
Já také, větší zadek (kufr). Nevím, jak tam chtějí nacpat 7 lidí 😀
Když bylo potřeba, vlezlo se nás 6do Clia 😉
díky za rychlost…..