Americký časopis Motor Trend letos slaví 70 let své existence a jeho redaktoři se v rámci oslav rozhodli sestavit žebříček nejlepších aut pro každý rok od roku 1949, tedy od založení časopisu. Za rok 2013 zvítězila Tesla Model S, která později vyhrála také ocenění Ultimate Car of the Year, tedy cenu pro nejvýznamnější a nejdůležitější auto posledních 70 let. Tento elektromobil od Tesly porazil například Toyotu Prius z roku 2004 či druhou generaci legendární Mazdy RX-7. Pár dní po vybrání Tesly Model S udělal Motor Trend rozhovor s Elonem Muskem a Franzem von Holzhausenem, jenž má v Tesle na starost design vozů. Nyní vám přinášíme souhrn toho nejdůležitějšího a nejzajímavějšího, co v rozhovoru zaznělo.
Velká část rozhovoru se pochopitelně točila ohledně vývoje Modelu S. Historka o tom, že byl vůz navržen v rohu továrny SpaceX, jelikož Tesla tehdy neměla vlastní designové studio, je poměrně známá, méně zmiňovaná je ovšem skutečnost, jaké měl tehdy ještě malý tým problém s umístěním sedmi sedaček do tohoto liftbacku. Musk totiž chtěl, aby se Model S mohl prodávat i v sedmimístné variantě a zároveň aby stále měl nějaký zavazadlový prostor. V rozhovoru konkrétně Musk zmínil, že se snažili navrhnout auto se šílenými parametry, které zněly nesplnitelně. Dle Holzhausena pak bylo obtížné skloubit požadavek na sedm míst s karoserií typu liftback. Tesla nakonec sedmimístnou variantu prodávala do roku 2018, kdy tato možnost z nabídky zmizela.
Během vývoje se také tým kolem Muska potýkal s problémem výšky vozu. Oproti autům se spalovacím motorem má totiž elektromobil v podlaze ještě rozmístěné baterie, s nimi spojenou elektroniku a ochrannou vrstvu. Vůz v ceně Modelu S řadící se po bok luxusnějších sedanů a liftbacků pak samozřejmě musel mít dostatečný prostor nad hlavou. Zároveň ale dle Muska nemohl být Model S příliš vysoký, jelikož by nevypadal dobře. Vzhled byl obecně pro Teslu tvrdším oříškem, jelikož podle Muska je obtížné navrhnout líbivý sedan/liftback. Oproti tomu u sportovních aut to je prý o dost jednodušší. Mimochodem, v jiném nedávném rozhovoru Musk řekl, že se nejdříve pokusil navrhnout Model S sám, stejně jako v případě prvního Roadsteru. To se mu ale prý nepodařilo, a tak najmul právě Franze von Holzhausena, který tehdy pracoval jako designér v Mazdě.
Rozhovor Motor Trendu se stočil také na 17palcový dotykový displej, který ve voze slouží k ovládání různých funkcí. I s ním si Tesla užila svoje, dle Muska bylo nejtěžší vůbec přimět dotykovou část správně fungovat. Tesla totiž tehdy používala běžný displej, ke kterému sama dodělávala dotykové rozhraní. Tehdy prý šlo o vůbec největší dotykové rozhraní s vysokou přesností. Obecně byl Model S navržen tak, aby byl vlastně počítačem na kolech. Z toho důvodu bylo podle Muska potřeba, aby měl elektromobil přístup k internetu a aby byl jeho software průběžně aktualizován.
Část rozhovoru byla věnována také budoucnosti automobilky a tomu, jak se chce Tesla vyrovnat s nastupující konkurencí velkých a zavedených výrobců aut. Musk uvedl, že Tesla musí zvyšovat produkci, cílem je vyrábět miliony aut ročně. Dalším podstatným faktorem je cena, kterou má automobilka dále v úmyslu snižovat, respektive nabízet verze vozů, které budou stát méně než dnes. Velký prostor pro zlepšení je dle Muska v ceně baterií a pohonné jednotky.
Samostatnou kapitolou je pak autonomní řízení, které dle Muska změní celý automobilový průmysl. Budoucnost bude podle něj plně elektrická a plně autonomní. Z toho důvodu prý není výhodné dnes kupovat vozy s konvenčním pohonem, jelikož jejich hodnota bude v budoucnu oproti elektromobilům výrazněji klesat. Auta jezdící na benzín či naftu budou podle Muska v budoucnu něco jako dnes koně. Někteří lidé je stále budou vlastnit, ale spíše pro zábavu a z důvodů rekreace, nebudou je už ovšem využívat k běžným činnostem. Počet neautonomních a neelektrických vozů v budoucnu Musk odhaduje na 1–2 %.
V průběhu rozhovoru byl též zmíněn chystaný pick-up, o němž Musk řekl, že by ho Tesla mohla odhalit později tento rok. Nejspíš tak došlo k drobnému odkladu oproti dřívěji avizovanému létu tohoto roku. Je možné, že se podrobnější informace dozvíme na konferenčním hovoru k finančním výsledkům Tesly za druhé čtvrtletí 2019. Ten je plánován na 24. července od 23:30 našeho času.
Zdroj: Motor Trend
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Elektromobily nic nezachrání. Největší znečištovatelé jako USA a Čína vypustí tolik svinstva do atmosféry za jeden týden jako všechna auta v Evropě za jeden rok. To člověk nemluví o letecké a lodní dopravě - https://vtm.zive.cz/clanky/luxusni-vyletni-lode-produkuji-do-ovzdusi-10-vice-skodlivin-nez-vsechna-auta-v-evrope/sc-870-a-198923/default.aspx Devastace pralesu v Jižní Americe a Indonesii tomu taky moc nepomuže. Pokud se budeme bavit o lokalnich emisich ve městech to je už věc jina a věřim, že elektromobilita ma smysl. Ale na druhou stranu nam to nijak nepomuže vyřešit hlavni problem a do te doby se tu upečem zaživa. Jedina spasa lidstva je jaderna fuze ale obavam se, že tato technologie je hodně vzdalena jak technologicky tak ekonomicky.
Ať už dotáhnou autopilota nebo ne... Rozhodně v horizontu 10let nebudou převážně elektromobily jak Elon sní. Dokážete si představit, co by se stalo s dnešní El. sití, pokud by přijeli všichni z práce a najednou si dali nabíjet svůj automobil na baterky? Totální blalackout. Zároveň pro sluníčkáře
... Kolik sraček vyletí do vzduchu při výrobě/likvidaci baterií. Nebo třeba při výrobě elektřiny jako takové? No a autopilot se dá implementovat i do spalovacího auta, takže to zas tak jednoznačné není. Zároveň, než legislativa dovolí něco jako autopilota, tak to potrvá taky pár let. Ale je to jen můj názor. Za mě elektromobil na zemi = blbost. Na jiné planetě = jediná možnost.
Pak je s podivem proč se nevyrábí pračky, myčky a sušičky na benzínový pohon, když je to tak super.
Kdyby se auta měla pohybovat pouze tam, kam dosáhne třímetrový kabel ze zásuvky, tak by nikdy žádné benzínové auto ani nevzniklo.
Kdyby všechna auta byla nyní elektrická. Tak by u se zvedla jaderné elektrárny spotřeba 7-10 procent. Nicméně to se nestane a přechod bude trvat řekneme 10’15 možná 20 let. Dost času na to vybudovat. Silnou síť. Navíc většina lidi ujede méně bez 50km/den. Na to bohaté stačí nabita domácí záložní baterie. Tesla už běžné vyrábí. Zjistěte si fakta. Než buďte hovořit.
Já si mám zjišťovat fakta, když vy napíšete takové hlouposti? Elektrická síť není pouze zdroj energie, ale i jeho zpracování a distribuce, která má své možnosti a dokonce i limity. A zvednout výkon elektrárny(nebo co jste tou větou vůbec myslel) ať už jaderné, nebo uhelné není jenom tak. Můžete vyrobit pouze tolik energie, kolik spotřebujete. Zbytek musítě někam uložit, k tomu slouží například přečerpávací elekrárny. Elektřina není jenom tak. Nefunguje to tak, že si řeknete prostě zvednem výkon elektrárny a tradá.... Je to regulovaná soustava, ve které musí být rovnovaha. A když tu bude mít autíčko na baterky úplně každý, tak distribuční síť to prostě nezvládne. Taže... "než budete hovořit, zjistěte si fakta". ;)
Ale no tak. Moc mě nebavi se opakovat. Však hned ze staru říkám, ze síť se bude budovat tak jak bude potreba. Dále každé auto ( je taky zdroj energie), včetně domácích wallboxu a nebo například obrovských batery kolektorů viz. Australia. Atd spolehlivé vyrovnaj špičky. Tohle so načtěte. Dále již fundovaný lidi, špičky v oboru Se vyjádřili ze zvýšení spotřeby el. Energie není žádný problem. Jak sem psal i kdyby všechny auta najednou byly elektrické (. Což se nestane) tak by to nezvysilo spotřebu o víc než 10 % nukleární elektrárny. Stačí postavit jeden blok navíc. Nebo si rozdělit spotřebu mezi další zdroje. Nebo přestat prodávat do ciziny. Tím chci říct ze se nekoná a nebude konat nějaké násobné zvýšení spotřeby. Nevím jak moc se zajímáte o tuhle problematiku. Ale zjevně mate veliké mezery. Na tomto fóru se většinou schází lidi s již nějakou znalosti.
Lithiove baterky jdou recyklovat.
Elektromobil je jeden z mala spotrebicu, ktery dokaze smysluplne vyuzit elektrinu ze solarnich panelu bez nutnosti postavit i zalozni plynovy zdroj pro okamziky kdy nesviti slunce - protoze ma baterky. Dalsi takove spotrebice jsou bojlery a akumulacni kamna (ale topit je potreba typicky v dobe, kdy moc solarni energie neni).
Na popojizdeni do mesta, po meste, nakoupit, zajet na postu a podobne je elektromobil idealni. spalovaci motor zazije spoustu studenych startu, hromadu opotrebeni a za 5km se nestihne zahrat ani katalyzator, takze to ma horsi emise, nez by mel Trabant na 80 okanovy benzin bez vetsiny prisad, co se tam dnes davaji misto olova (ktere nepotrebuje).
A navic se s elektromobilem vyrazne prijemneji jezdi. Ale to uz muze byt subjektivni.
Jestli to dobře chápu, tak myslíte energii, kterou dům vyrobí přes den akumulovat do auta. Ale vetšina lidí je právě v té době autem v práci. Takže by to asi taky mefungovala tak dobře.
Na pojížděni do mesta, nákupy atd... občas se pak jede na výlet. Příjde mi na to ideální hybrid, než elektromobil. Dokáže krásně rekuperovat energii, v případě podat extra výkon z baterii. Krásný demonstrátor této technologie je nynejší F1, ale to je zase jiná pohádka. Nicméně kolik lidí má auto poze na popojíždění? Ja bez problému jezdím měsíčně přes 7tis Km, když mám joo blbej den tak ujedu 1tis Km za den. A nedovedu si to představit s elektromobilem.
A poslední část, že se s elektromobilem příjemněji jezdí. Tomu bych i věřil a rád bych si to někdy vyzkoušel. To auto je v principu lepší a jednodužší, protože nepotřebuje převodovku, diferák, nezabírá tolik místa motor, má lepší jízdní vlastnosti, je tiché, předpokládám, že je slyšet pouze vítr, ale prostě ta elektřina je problém, a málo lidí si to uvědomuje.
Nějak jsem přehlédl, kde se mluví o horizontu 10 let? To se NIKDO (kromě zelených EU fanatiků) neodváží tvrdit. Celkem dobře si pamatuju na jednu prezentaci někoho z TESLY ohledně dopravy na světě. Jenom výměna poloviny osobního vozového parku má trvat přes 2 dekády. Nemluvě o nákladní dopravě. Zkusím to najít a dát sem odkaz.
O horizontu deseti let jsem mluvil já, není v textu psaný. Ale je tam psáno, že v dnešní době se nevyplatí jiné auto. A to si potom odporuje, protože životnost dnešních aut je cca 10let a to se štěstím, životnost elektromobilů je ještě menší vlivem baterie. Ale co se snažím říct je, že elektromobil je prostě blbost. A nebýt dotací, tak si je většina lidí ani nekoupí. Nesouhlasím prostě s PR tvrzení Muska, ze jeho auta jsou nejlepší a je vlastně blbost kupovat jiné.
No vida! Hezký článek, Michale.