Aktuality

Elon Musk: Aerodynamický kryt znovu použijeme letos, druhý stupeň příští rok

Šéf společnosti SpaceX Elon Musk je velice ambiciózní člověk (byť obvykle přehnaně optimistický). Pokud je k vyřešení nějakého problému realisticky potřeba rok, on prohlásí, že to bude hotové za 3 měsíce a nakonec to stihne za 8 měsíců. Dnes na Twitteru jen tak mimochodem pronesl, že první opravdové záchrany aerodynamického krytu bychom se měli dočkat ještě letos a opětovného použití druhého stupně koncem příštího roku.

Pokud jste posledních pár týdnů byli v kómatu, možná vám unikly nedávné informace o tom, že SpaceX slavilo první úspěchy se záchranou aerodynamických krytů. Během mise SES-10 společnost provedla experimentální přistání krytu pomocí manévrovacích trysek a samořízených padáků. Kryt podle Elona Muska přistál na moři v jednom kuse. Následně byl kryt vyloven a přivezen do přístavu na lodi GO Searcher (bohužel byl před zraky zvídavých nadšenců schován pod plachtou). Mořská voda krytům škodí, a tak se podle Muska v budoucnu plánuje přistání krytů na jakémsi “nafukovacím skákacím hradu”.

Zachráněný aerodynamický kryt pod modrou plachtou na lodi GO Searcher po návratu do přístavu. (Foto: Scott Murray)

Elon dnes na Twitteru upřesnil, že “kryt stojí zhruba 5 milionů dolarů a měl by být znovupoužitelný ještě letos”. SpaceX tedy očividně nadchnul výsledek nedávného experimentálního přistání a firma asi má jasný plán, jak dosáhnout praktické znovupoužitelnosti krytů. Dočkáme se pokusu o přistání na “nafukovacím hradu” už během některé z příštích misí?

Takhle by mohlo vypadat přistání druhého stupně Falconu 9

Druhá část tweetu výše je však ještě zajímavější: Elon si je prý “docela jistý, že budeme schopni znovu použít druhý stupeň koncem příštího roku a dostat se tak na 100% znovupoužitelnost [rakety Falcon].” Pokud jsou pro vás snahy SpaceX o záchranu druhého stupně novinkou, přečtěte si nedávný článek, ve kterém se dozvíte vše potřebné o této problematice. Elon před časem prohlásil, že na první misi rakety Falcon Heavy by rád provedl experiment se záchranou horního stupně. Evidentně tedy asi má nějaký plán, jak záchranu provést a má pocit, že se jedná o plán dobrý, neboť předpokládá, že horní/druhý stupeň znovu použije (nikoli pouze zachrání) už za necelé dva roky.

Sluší se však dodat, že Elon bývá přehnaně optimistický. Když třeba došlo k prvnímu úspěšnému přistání prvního stupně na plovoucí plošině (ASDS) v dubnu 2016, Elon na následné tiskové konferenci oznámil, že předpokládá opětovný let v červnu! Stupeň se nakonec dočkal druhého startu až téměř o rok později (je tedy pravda, že SpaceX nemohlo 5 měsíců létat kvůli nehodě Amos-6, ale i tak). Reálná proveditelnost Elonových plánů se však špatně odhaduje, neboť o záchraně krytů a druhého stupně nemáme téměř žádné informace.

Co myslíte vy? Jsou Elonova slova pouhými naivními sliby, nebo se SpaceX opravdu povede záchrana celého Falconu do konce příštího roku?

Zobrazit komentáře

  • Blue Origin má len veľké slová a plány, Bezos má veľké peniaze s ktorými by mohol robiť aj veľké veci.. ale namiesto toho len to čo musk vymyslel prekopíroval a nalanáril k sebe muskových zaestnancov na vyššie platy...takže tak, a keby bola pravda, že dáva do toho také veľké peniaze, tak by už mali niečo hmatateľného, a to by sa en tak neutajilo...

    • Přístup Muska a Bezose je přece naprosto odlišný. Musk je šéfkonstruktér SpaceX a tlačí firmu dopředu dnes a denně, Bezos je jen investor, který do BO vrazí za rok 1 miliardu USD a čeká, co mu za v jeho firmě vymyslí. Myslím, že je to naprostý technický antitalent. BO nikdy nebude vážkou konkurencí SpaceX pro technické stránce, jeho lidi nejsou tak motivováni jako Muskovi. Bezos však má však dost peněz na úplatky všeho druhu, takže se mu možná budou jeho produkty snáze prosazovat na trhu. Ale SpaceX po technické stránce rozhodně nepřekoná. A stavba New Glenn, superrakety bez jakýchkoliv ověřování z jedné vody na čisto je hazard, který si může Bezos dovolit, protože mu na penězích více-méně nezáleží. Do jisté míry to taky ukazuje úroveň jeho technického myšlení.

      • Já s tebou můžu sice v něčem souhlasit, ale proč používat slovo úplatky. A nemyslím si, že majitel raketové firmy musí být skvělý konstruktér. V první řadě musí být manažer, a že Bezos úspěšný manažer je, tak o tom snad nikdo nepochybuje. A taky bych řekl, že to je jiný přístup, nesoudil bych dopředu, kdo bude lepší, kdo koho překoná.

        • Omlouvám se, že nazývám věci pravými jmény a nejsem vůbec politicky korektní. Pokud musím někoho finančně motivovat, aby mne podpořil při výběru dodavatele, dávám úplatek. A tak to chodí i v senátu i kongresu USA. A přes členy těchto orgánů se dostanu s dodávkám pro US army, NASA, atd.

          • Napisu to tedy jinak, neslo mi o politickou korektnost, nemyslim si zkratka, ze jeden z nejbohatsich lidi na svete musi uplacet. A lobbing nejsou uplatky. A podival bych se na to z jine strany, kolik raket bude mit v USA nosnost jako NG? A podotykam americkych raket? Uz jen to znamena sance na zakazky, USA je fakt zeme, kde je obrovsky podil vladnich nakladu.
            Fakt mas nejaky dukaz, ze Jeff Who uplacel?

    • Jak je to vlastně s těmi loděmi? Nemělo Blue Origin na přistávání prvních stupňů na moři patent dřív než SpaceX?

      • Mělo, ale SpaceX vzneslo námitky, že se jedná o věc, která už byla dlouho známá a BO ji tudíž nevymyslelo. Soud/patentní úřad jim dal následně za pravdu a patent BO z velké části zrušil.

        • O tom sa pisalo aj v knihe, elon sa vyjadril, že nie je možné aby niekto dostal patent na takú vec, ako je pristávanie na mori...

    • A kolik se toho dostalo ven o přípravě suborbitální rakety?
      Nebo o motorech?
      Hmatatelné jsou právě oba motory.

      A kopírování?
      No, tak to už je úplná kravina.

      • To je pravda, majú motory, ktoré ula plánuje dať na vulcan. Od motorov k funkčnej rakete ktorá sa stane spoľahlivým nosičom je to však ešte daleko, nijakým spôsobom ich nechcem znevažovať ale neuznávam to, že bezos sa tvári ako záchranca ľudsva, že on presunie všetok ťažký priemysel na mars a neviem čo ešte všetko... a pritom pre to veľa nerobí, dôležitejšie sú preňho miliardy ktoré má na účte. Lenže pre dalsi pokrok toho musí spraviť viac. A tým nekopírovaním by som si nebol až taký istý, pretože už niekoľkokrát si v podobných časoch nechávali patentovať podobné nápady... a to nie je jediný prípad.

      • To že přetáhl některé zaměstnance SpaceX na větší platy je realita (ověřená) ;)

  • Prosim vas, vidim, ze tu je taky rec o Blue Origin....nejsem si jisty, moc jsme po tom nepatral. Blue Origin jeste snad nevyneslo zadny naklad, je znamo, ze uz se dostal do stratosfery a pristal, s 16 metrovou raketou...dal jsme od nej slysel jen silny slova a fakt povedeny video, te nejvetsi raketyna svete :-D Tak nejak neprisel do ted s nicim novym. Je jen vzdycky o kilomter pozadu nez SpaceX...jen oni uz toho maji za sebou mnohem vic..Tak me zajima, jakou roli tu Blue Origin vubec hraje, snad to neni ani konkurence, pro nikoho? :-D

    • S BO je problém, že pracuje v téměř dokonalém utajení. Navíc postupují jinak než SpaceX, ač mají stejný cíl.
      Otázka je, v jaké fázi vývoje je jejich nová raketa. Víme o motorech - protože je hodlají prodávat - jenže o zbytku moc ne. Osobně bych si tipnul, že v době dokončení právě stavěného výrobního závodu bude spuštěna na vodu ta loď představená ve videu a okamžitě začne výroba první rakety...

  • Myslim, ze v pripade druheho stupne pujde o rychlejsi "boost" zachrny druheho stupne. Preci jen, ocividne maji vylepsenou autonomii pro prvni stupen, jak se vsude pise - museli vyslapat cesticku. Proto si myslim, ze druhy stupen nebude tak trnita cesta. Tomuhle vyroku verim.

  • Když se o to nepokusí Elon tak Bezos určitě, proč by jinak stavěl tak obr raketu, nikdo nepotřebuje 45 tun na LEO
    .

    • Pokud má nějaký plán - jako třeba orbitální konstrukce raket, tak to smysl dává.

  • ..nevidim důvod proč by se to nemelo povest..otazka je spis kdy nez jestli a naivni to urcite uz neni..

  • Bezos už vyhlásil, že každý rok dá na vývoj rakiet cca 1 miliardu USD. Tandem Musk + Bezos by bolo niečo úžasné.

    • Tandem radsi ne. Konkurence je zdrava. Elona sice zatim zene jeho touha dostat se na Mars, ale z dlouhodobeho hlediska tu je vzdycky riziko stagnace jako treba poslednich par let u Intelu.

  • Mě se ten jeho optimismus líbí, a líbí se mi jak mění myšlení. Dříve by se uvažovalo o tom, jestli je to vůbec možné. A teď se uvažuje o tom, zda je to možné v tak krátkém čase. :D

    • Konkurence bude jen rudnout vztekem, blednout závistí a pomlouvat. Krom Bezose, ten potají nechá vyvinout nějakou pecku jako odpověď.

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024