„Výkonnější, účinnější a plně elektrický. Semi je budoucnost automobilové dopravy.” Toto je věta, která vás přivítá na webu společnosti Tesla, když si rozkliknete stránku o tomto elektrickém tahači. Nedávno o něm společnost oznámila několik zajímavých novinek a zveřejnila nové fotografie, tak se na ně pojďme podívat. Pro ty, kteří třeba o Tesla Semi neslyšeli, tak se jedná o elektrický tahač, který byl představen v roce 2017 v areálu firmy SpaceX v kalifornském Hawthorne a původně měl být v prodeji už v roce 2019.
Novou informací je, kdy začnou dodávky Tesla Semi prvním zákazníkům. Podle vyjádření Elona Muska by dodání prvních vozů mohlo proběhnout již tento rok, ale víme, že Musk má tendenci tíhnout k nerealistickým termínům, takže je možné, že to nakonec bude až začátkem roku 2023.
Další informaci jsme zjistili z nových oficiálních fotek, které ukázaly přidání zpětných zrcátek. Původní verze Semi představená v roce 2017 totiž místo zrcátek měla kamery podobně, jako to mají tahače Mercedes-Benz Actros. Na amerických silnicích však jsou klasická zrcátka povinná, a tak je Tesla musela přidat. Má to ale háček. Na zveřejněných snímcích jsou na krajích obou displejů viditelné záběry z kamer, které pravděpodobně budou také sloužit jako zpětná zrcátka. Během streamu na kanále Teslacek Aitacek se v chatu několikrát objevila informace o tom, že se zrcátka mají při vyšších rychlostech sklápět. V nižších rychlostech, například při couvání, tak možná budou zrcátka klasicky odklopená, ale při jízdě na dálnici by byla sklopená. Z hlediska úspornosti to je rozhodně dobré, ale pravděpodobně by tak zrcátka zakryla velkou část výhledu z bočních oken. Zatím se ale nejedná o potvrzené informace, a tak je možné, že zrcátka sklopná nebudou. Zároveň je teoreticky možné, že verze pro Evropu zrcátka mít nebude vůbec, protože zde je možné je nahradit kamerami.
Dále jsme si mohli všimnout, že zmizely aerodynamické kryty zadních kol, které představovaly zbytečnou zátěž a pravděpodobně neměly takový vliv na aerodynamiku, aby stálo za to je tam mít. Další změnou je protáhlé boční prosklení, viditelná oranžová poziční světla, nebo přepracované tvary klik. Zásadní designové změny nečekejte ani v interiéru. Jeho koncepce zůstává víceméně stejná. Řidič má stále z kabiny perfektní výhled a sedí uprostřed, což je velmi nezvyklé. Zůstaly i dva displeje, které jsou umístěny vlevo a vpravo od volantu. Na snímcích je také vidět nový multifunkční volant. Ten se mírně liší od těch, které Tesla používá v osobních automobilech, ale s volanty nového Modelu S a X má společné, že nemá klasické páčky, takže se vše ovládá přes dotyková tlačítka na volantu nebo na displejích.
Nyní se pojďme podívat na parametry. Tesla Semi má dvě varianty s uváděným dojezdem 480 nebo 800 kilometrů, což je o dost více než u osobních automobilů. I když úplně nejde porovnávat osobní automobil s kamionem, hodnota je to opravdu úctyhodná. A to není jediné eso, které má Tesla Semi v rukávu. Dobít baterii z 0 na 70 % trvá pouhých 30 minut při použití nabíječky Megacharger určené přímo pro tyto tahače (očekává se nabíjecí výkon 1000 kW nebo i více). To je opravdu úctyhodný čas vzhledem k obrovské kapacitě baterie. Její kapacita sice nebyla oficiálně potvrzena, ale Tesla zveřejnila spotřebu elektrické energie při jízdě, která by měla být na úrovni pod 2 kWh na míli (1,6 kilometru), a to při plném zatížení.
Pokud si tak vezmeme udávaný dojezd 800 kilometrů a spotřebu energie 2 kWh na 1,6 kilometru, lze z toho odvodit, že baterie má kapacitu kolem 1000 kWh. Samozřejmě se jedná jen o odhad, jelikož dojezd je relativní a mění se podle toho, jak rychle se jede, kudy se jede, jak je těžký náklad a spousty dalších věcí.
Díky třem elektromotorům by měl mít tahač dost výkonu, aby neztrácel rychlost ani v táhlých stoupáních. Také díky nim dokáže utáhnout přívěs s nákladem o hmotnosti až 37 195 kilogramů.
Další výhodou Tesly Semi by měly být nižší provozní náklady. Jelikož se jedná o elektrický tahač, není potřeba výměna žádných filtrů nebo oleje, dále je podle Tesly nabití baterií na 1 míli dojezdu 2,5krát levnější než natankování nafty pro ujetí stejné vzdálenosti. Podle potencionálních zákazníků by úspora za první tři roky provozu Semi mohla být až 200 000 dolarů pouze na palivu.
Co se týče ceny, tak v roce 2017 Tesla odhadovala 150 000 dolarů (3,6 milionu Kč bez DPH) za verzi s nižším dojezdem a 180 000 dolarů (4,4 milionu Kč bez DPH) za verzi s dojezdem 800 km. Momentálně ale není známo, jaké ceny automobilka účtuje prvním zákazníkům, mezi které se řadí například Pepsi, Walmart nebo FedEx.
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
Zobrazit komentáře
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-ford-norsko-mustang-mach.A220824_160530_automoto_fdv?zdroj=vybava_idnes
Zcela nerealistická spotřeba.
2kWh na míli.
Pro lepší srovnání by bylo třeba uvést max. výkon (srovnatelného a stejně hnotného) kamionu (jeho naftového motoru) a pak reálný výkon motoru pro tažení plného nákladu po rovině. Z toho lze usoudit, kolik energie by pro totéž potřeboval SEMI - i se zohledněním účinnosti obou systémů.
Z toho by taky hned vyšlo, jak je to z cenou za "palivo".
A po zohlednění dnešních cen a potíží by se to ještě víc ukázalo v reálném světě.
Další věc je cena takové baterie a její životnost.
Jestliže bude záruka cca 8 let a pak "nazdar", tak se určitě dočkáme kamioňáků vyhazujících svůj SEMI do vzduchu dynamitem > stejně jako onen majitel osobní Tesly, kterému porucha na baterii těsně po záruce ukázala jak nesmyslná je tahle elektrická mašinérie...
> stejně jako onen majitel osobní Tesly, kterému porucha na baterii těsně po záruce ukázala jak nesmyslná je tahle elektrická mašinérie… preto Youtuber odpálil prázdne auto bez batérie a motorov ktoré našli svojhu kupcu a predal ich za viac než by stála samotná oprava.
125 kWh/100 km je naprosto realistická spotřeba. Kamion s celkovou hmotností 40 tun má spotřebu okolo 35 l/100 km a to odpovídá, dokonce bych tipl, že elektrický bude ještě níž, někde u 110 kWh/100 km.
Myslíte, že majitel také vyhodí svůj naftový kamion do vzduchu po 8 letech, resp. po 1 milionu km, když zjistí, že zasral atmosféru spálením 350 000 litrů nafty za kterou vyhodil 15 milionů korun?
Elektrický samozrejme získa nejaké kWh do plusu rekuperáciou 40ton pri každom brzdení, to žiadny spaľovák zatiaľ a zrejme nikdy nedokáže si nakvapkať palivo do nádrže brzdením motoru.
No a přestože tak strašně moc získávají rekuperáciou, zatímco si spalovák nenakvapká do nádrže, mají s tunovou baterií srovnatelnej dojezd jako automobil s třiceti pěti kilogramy benzínu.
Megawatova nabijecka! To z toho budou mit energetici radost, kdyz se jim na lokalni trafo budou nahodne pripojovat a odpojovat megawatove zateze. Ale verim ze podel dalnic by to mohlo byt v poho. Ovsem v nejake ctvrti by to mohlo hezky blikat zarivkama.
Součástí nových Superchargerů v3 je běžně Megapack (3 MWh)
To je znehodnoceného plechů! To fakt někdo koupí? U nás benga prudí za navigaci na přísavce a tam je manik obklopen dvěma televizemi ! Sranda , ale když to někoho baví ! 😂
Sice si myslim, ze i elektricke tahace si sv zakazniky bez problemu najdou, ale je pravda, ze ty displeje na fotkach lezou do vyhledu ridice fakt hodne :o)
Záleží na úhlu pohledu. Ty fotky nejsou focené z pohledu řidiče. To znamená, že i když se takhle zdá, že displeje lezou do výhledu hodně, tak to tak ve skutečnosti být nemusí.
Tak mě napadlo, jestli by se nabíjecí výkon na konektor, nevyřešil tím, že by se do auta při nabíjení zasunulo třeba pět kabelů :-) 200kW na kabel není moc
Ohledně toho sklápění je to zajímavá myšlenka. Definuje americká legislativa za jakých rychlostí jsou zrcátka povinná a za jakých ne? 🤔
Zrcátka jsou povinná při prodeji, ne při provozu. Zvláštní, že? V USA je legální si vůz po koupi individuálně upravovat. Takže oficiálně se sklápět nebudou nikdy. Ale pokud zákazník bude chtít, muže si je klidně odmontovat. Nebo to může být řešeno volbou sklápění v nastavení na displeji. Pak je tato volba vlastně individuální úprava řidičem, ne výrobcem. A aby se vlk (NHTSA) nažral a koza zůstala celá, může Tesla přidat varovnou hlášku, že sklápění zrcátek za jízdy je plně na zodpovědnost řidiče. Tím bude Tesla naprosto z obliga.
Kolik ty kryty kol vážily jestli představovaly zbytečnou zátěž?
Tak teoreticky je to hmota setrvačníku. Obecně se snažíte z kola dostat vždycky hmotu navíc, protože má vliv nejen na spotřebu výkonu, ale i na agilitu a suspenzi. A jestli se řeší aerodynamický odpor zrcátka, tohle může mít vliv taky. A neposlední problém je pak chlazení brzd v krizových situacích.
Tohle mi nepřipadá jako hmota setrvačníku. Je to kus plechu na šasi.
https://cdn.24net.cz/5/obrazek/ikonka-14614/620w
Aha, tak v tom případě asi mají problém uchladit brzdy.
Ano, to zní rozumně.