Máme tu další vydání nové rubriky Drobky, ve které najdete všemožné zajímavosti a fotky ze sociálních účtů ElonX (Facebooku a Instagramu), které vám mohly uniknout, pokud převážně navštěvujete jen web. Tentokrát uvidíte aerodynamický kryt při přepravě, výrobu roštového kormidla, zaměstnance SpaceX s prvním Dragonem, který bude znovu použit, a několik dalších zajímavostí. Jdeme na to!
Pokud jste někdy dumali nad tím, jak zde na webu docílit toho, aby se u vašich komentářů ukazovala vámi zvolená ikonka, tak vězte, že se k tomu používá služba Gravatar.
Zaměstnanci SpaceX, kteří pracovali na Dragonu pro misi CRS-11 (start je plánován už na tento čtvrtek!), si před jeho odesláním na Mys Canaveral udělali společnou fotku. Najdete na ní i Davida Pavlíka, jediného Čecha, který pracuje ve SpaceX.
SpaceX na svém webu nedávno přeorganizovalo galerii fotografií a při tom zveřejnilo spoustu dosud neviděných snímků. Toto je jen několik z nich.
V minulém vydání Drobků jste mohli vidět statický zážeh centrálního stupně Falconu Heavy a nedlouho poté SpaceX zveřejnilo také video zážehu jednoho z bočních stupňů.
Zajímavé video zachycující aerodynamický kryt při přepravě z Hawthorne.
Moc pěkná fanouškovská vizualizace Falconu Heavy od Buzz Medialabs.
To je pro dnešek vše. Jestli se vám tento typ zajímavostí líbí, neváhejte začít sledovat ElonX na Facebooku a na Instagramu, abyste tyto kuriozity měli k dispozici okamžitě a nemuseli jste čekat na jejich shrnutí v této rubrice.
Předchozí vydání Drobků:
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Když tam tak vidím ty boční boostery, napadá mě, že bude docela sranda se postarat o to, aby se vzájemně nesrazily.
Já bych v tom zas jako takový problém neviděl. Po oddělení boostery vybočí mírně do stran a atmosféra již zařídí, aby se od sebe dostatečně vzdálili. Pak už je potřeba zařídit, aby se znova nepotkali a to se dá udělat například tím, že jeden booster udělá svůj boostback o něco později. Nebo asi pravděpodobněji provede boostback s trochu jinými parametry, aby dosáhl vyššího apogea než druhý booster. Tím si myslím, že není problém získat rozestup přistání boosterů v řadu jednotek minut.
Tam bude asi stačit pyrotechnické oddělení jako u shuttlu. A jak říkáš, oddělení dostatečné dokončí atmosféra.
Pyrotechnické to určitě nebude. To není dobré pro znovupoužitelnost. SpaceX oddělování řeší většinou pneumaticky.
Tohle mi připomíná přednášku Michala Václavíka na téma shuttle. Nechytej mě prosím teď za slovo v detailech. Ale vysvětloval tam, jak se nejdřív nastartoval jeden hlavní motor, stroj se zakýval, až se vrátil zpět, tak startovali další. Takže se to bude dát asi vyřešit podobně. Tohle ale asi už hodně simulovali a bude se to asi řešit nějakou kompenzací tahu.
Vůbec nemám tušení, o čem to mluvíš.
Vysvětloval jsem případ nabíhání motorů u nesymetrického tahu. Když to špatně nastartuje, můžeš části rozdělit už na startu a pak máš problém se srážkou. A k tomu dost blízko u rampy. Až po odpovědi Martce mě napadlo, že si asi spíše mínil oddělení po vyhoření, ale tahle část mi přišla natolik jasná, že sem ji ani nezmiňoval.
Ještě jeden postřeh, dokud sem neviděl, jak chce dělat kormidla New Glenn, tak jsem měl tahle za skvělá, ale teď se sám sebe ptám, která jsou lepší, vhodnější účinější, odolnější. Pro upozornění, nejsem strojař ale chemik, takže fakt netuším.
Tak tam hlavně bude úplně jiná konstrukce kormidel. Podle videa mají být plná a první stupeň bude mít i dvojici křídel, což by mělo snižovat spotřebu paliva cestou nahoru(to prý teď umí i Falcon-byť bez křídel jen částečně) a zvýšit manévrovací schopnosti při návratu...
Naopak po cestě dolů, ne? Pokud vím, tak křídla (a nová kormidla Blocku 5) umožňují návrat atmosférou s větším sklonem, což má za následek delší "plachtění" a tím pádem větší pasivní zpomalení.
Křídla? Block5 bude mít sníženou spotřebu při přistání, ale kvůli tomu, že bude dřív "vysouvat" upravené přistávací nohy...
O křídlech nic nevím.
A ano, vztlak působí při letu nahoru...
Křídla myslím u New Glennu, ne u Falconu, samozřejmě.
Přesně tu jejich plnost sem měl na mysli, ale jak říkám, netuším, co je lepší z hlediska aerodynamiky. Ještě bych dodal, že taky bude záležet na všech těch dalších plánovaných úpravách do verze block 5.
Křídla snižují spotřebu? Jak to myslíš? Podotýkám, že sem to video New Glennu nedokoukal. Jediné co mě z hlavy napadá je, že korekce kursu nebude nutné už dělat motoricky, alespoň v nižších vrstvách.
Jůha, udělal jsem si radost a konečně našel fotku kormidla s člověkem pro představu o rozměřech - 4x5 stop je sice fajn údaj, ale mít u toho člověka je víc.
Tak jsem se díval na to video přepravy krytu. Panebože, to je velký jak kráva, nebo, použiju li srovnání M. Gembece, jak slon :-D. Marja panno. Furt sem dumal, jestli je to půlka, nebo celý kryt, ale hádám, že celý.
PS: Davida Pavlíka nenajdu, netuším, který to je. :-)
Je vedle pána s Unicornem 😃 (teda jednorožcem)
Je to jen půlka krytu. :)