Drobky #4: Čech s Dragonem, kryt při přepravě, Falcon Heavy, a další zajímavosti
Máme tu další vydání nové rubriky Drobky, ve které najdete všemožné zajímavosti a fotky ze sociálních účtů ElonX (Facebooku a Instagramu), které vám mohly uniknout, pokud převážně navštěvujete jen web. Tentokrát uvidíte aerodynamický kryt při přepravě, výrobu roštového kormidla, zaměstnance SpaceX s prvním Dragonem, který bude znovu použit, a několik dalších zajímavostí. Jdeme na to!
Jak si nastavit ikonku v komentářích
Pokud jste někdy dumali nad tím, jak zde na webu docílit toho, aby se u vašich komentářů ukazovala vámi zvolená ikonka, tak vězte, že se k tomu používá služba Gravatar.
Chcete mít u svých komentářů na webu vlastní ikonku? Tak si vytvořte účet Gravatar (http://cs.gravatar.com/), nastavte…
Zveřejnil(a) ElonX dne 18. květen 2017
Dragon pro misi CRS-11 v Hawthorne
Zaměstnanci SpaceX, kteří pracovali na Dragonu pro misi CRS-11 (start je plánován už na tento čtvrtek!), si před jeho odesláním na Mys Canaveral udělali společnou fotku. Najdete na ní i Davida Pavlíka, jediného Čecha, který pracuje ve SpaceX.
Výročí mise COTS -2
Dnes je to přesně 5 let, co se SpaceX stalo první soukromou firmou, jejíž kosmická loď se připojila k Mezinárodní…
Zveřejnil(a) ElonX dne 22. květen 2017
Nová galerie fotografií SpaceX
SpaceX na svém webu nedávno přeorganizovalo galerii fotografií a při tom zveřejnilo spoustu dosud neviděných snímků. Toto je jen několik z nich.
Velice pěkné fotky z rampy LC-39A v Kennedyho vesmírném středisku na Mysu Canaveral. Na poslední fotce je detail…
Zveřejnil(a) ElonX dne 23. květen 2017
Statický zážeh bočního stupně Falconu Heavy
V minulém vydání Drobků jste mohli vidět statický zážeh centrálního stupně Falconu Heavy a nedlouho poté SpaceX zveřejnilo také video zážehu jednoho z bočních stupňů.
Skoro přesně před rokem proběhla mise Thaicom-8, při které SpaceX zachránilo první stupeň Falconu 9. Stupeň byl následně…
Zveřejnil(a) ElonX dne 24. květen 2017
Detail roštového kormidla při výrobě
Přeprava aerodynamického krytu
Zajímavé video zachycující aerodynamický kryt při přepravě z Hawthorne.
Zajímavé video z přepravy aerodynamického krytu z kalifornského Hawthorne, kde SpaceX sídlí.
Zveřejnil(a) ElonX dne 25. květen 2017
Falcon Heavy
Moc pěkná fanouškovská vizualizace Falconu Heavy od Buzz Medialabs.
To je pro dnešek vše. Jestli se vám tento typ zajímavostí líbí, neváhejte začít sledovat ElonX na Facebooku a na Instagramu, abyste tyto kuriozity měli k dispozici okamžitě a nemuseli jste čekat na jejich shrnutí v této rubrice.
Předchozí vydání Drobků:
- Drobky #3: Zachráněný kryt, jak funguje Merlin, velikost ITS, a další zajímavosti
- Drobky #2: Vzácné fotky, octaweb, SpaceX daruje 3D tiskárnu, a další zajímavosti
- Drobky #1: Buzz Aldrin, apríl, největší smolaři a další zajímavosti
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Když tam tak vidím ty boční boostery, napadá mě, že bude docela sranda se postarat o to, aby se vzájemně nesrazily.
Tohle mi připomíná přednášku Michala Václavíka na téma shuttle. Nechytej mě prosím teď za slovo v detailech. Ale vysvětloval tam, jak se nejdřív nastartoval jeden hlavní motor, stroj se zakýval, až se vrátil zpět, tak startovali další. Takže se to bude dát asi vyřešit podobně. Tohle ale asi už hodně simulovali a bude se to asi řešit nějakou kompenzací tahu.
Vůbec nemám tušení, o čem to mluvíš.
Vysvětloval jsem případ nabíhání motorů u nesymetrického tahu. Když to špatně nastartuje, můžeš části rozdělit už na startu a pak máš problém se srážkou. A k tomu dost blízko u rampy. Až po odpovědi Martce mě napadlo, že si asi spíše mínil oddělení po vyhoření, ale tahle část mi přišla natolik jasná, že sem ji ani nezmiňoval.
Já bych v tom zas jako takový problém neviděl. Po oddělení boostery vybočí mírně do stran a atmosféra již zařídí, aby se od sebe dostatečně vzdálili. Pak už je potřeba zařídit, aby se znova nepotkali a to se dá udělat například tím, že jeden booster udělá svůj boostback o něco později. Nebo asi pravděpodobněji provede boostback s trochu jinými parametry, aby dosáhl vyššího apogea než druhý booster. Tím si myslím, že není problém získat rozestup přistání boosterů v řadu jednotek minut.
Tam bude asi stačit pyrotechnické oddělení jako u shuttlu. A jak říkáš, oddělení dostatečné dokončí atmosféra.
Pyrotechnické to určitě nebude. To není dobré pro znovupoužitelnost. SpaceX oddělování řeší většinou pneumaticky.
Ještě jeden postřeh, dokud sem neviděl, jak chce dělat kormidla New Glenn, tak jsem měl tahle za skvělá, ale teď se sám sebe ptám, která jsou lepší, vhodnější účinější, odolnější. Pro upozornění, nejsem strojař ale chemik, takže fakt netuším.
Tak tam hlavně bude úplně jiná konstrukce kormidel. Podle videa mají být plná a první stupeň bude mít i dvojici křídel, což by mělo snižovat spotřebu paliva cestou nahoru(to prý teď umí i Falcon-byť bez křídel jen částečně) a zvýšit manévrovací schopnosti při návratu…
Přesně tu jejich plnost sem měl na mysli, ale jak říkám, netuším, co je lepší z hlediska aerodynamiky. Ještě bych dodal, že taky bude záležet na všech těch dalších plánovaných úpravách do verze block 5.
Křídla snižují spotřebu? Jak to myslíš? Podotýkám, že sem to video New Glennu nedokoukal. Jediné co mě z hlavy napadá je, že korekce kursu nebude nutné už dělat motoricky, alespoň v nižších vrstvách.
Jůha, udělal jsem si radost a konečně našel fotku kormidla s člověkem pro představu o rozměřech – 4×5 stop je sice fajn údaj, ale mít u toho člověka je víc.
Naopak po cestě dolů, ne? Pokud vím, tak křídla (a nová kormidla Blocku 5) umožňují návrat atmosférou s větším sklonem, což má za následek delší “plachtění” a tím pádem větší pasivní zpomalení.
Křídla? Block5 bude mít sníženou spotřebu při přistání, ale kvůli tomu, že bude dřív “vysouvat” upravené přistávací nohy…
O křídlech nic nevím.
A ano, vztlak působí při letu nahoru…
Křídla myslím u New Glennu, ne u Falconu, samozřejmě.
Tak jsem se díval na to video přepravy krytu. Panebože, to je velký jak kráva, nebo, použiju li srovnání M. Gembece, jak slon :-D. Marja panno. Furt sem dumal, jestli je to půlka, nebo celý kryt, ale hádám, že celý.
PS: Davida Pavlíka nenajdu, netuším, který to je. 🙂
Je to jen půlka krytu. 🙂
Je vedle pána s Unicornem 😃 (teda jednorožcem)