Aktuality

Dosažení plně autonomního řízení podle Elona Muska přinese výrazné zdražení vozů Tesla

Elon Musk mluvil o potenciálním zdražení vozů Tesly již během svého představení FSD Computeru pro autonomní řízení a při uvedení služby Tesla Network. Po dosažení plně autonomního řízení totiž budou mít majitelé Tesel možnost přivýdělku sdílením svých vozů pro autonomní taxi službu. Díky tomu nebude dle Muska hodnota vozů Tesly klesat, jako u konkurence, ale naopak stoupat. Potenciální zisky majitele by totiž měly po nějaké době převýšit náklady včetně pořizovací ceny vozu. Navíc na trhu pravděpodobně po těchto vozech vznikne velká poptávka, kterou sama Tesla nebude schopna nasytit.

Aby ale hodnota vozů mohla po zpřístupněni autonomního řízení stoupat, tak Tesla nemůže současně tytéž vozy prodávat za stejnou cenu jako dřív. Musk se o tom nedávno rozpovídal na Twitteru, kde uvedl, že zákazníci si sice budou stále moci koupit Teslu, ale za „výrazně vyšší cenu“. Do toho je každopádně zatím daleko, Tesla sice plánuje autonomní řízení dokončit do konce tohoto roku, přibližně do poloviny roku dalšího ale bude nutno, aby za volantem seděl člověk jako kontrola. A poté se bude muset čekat na udělení povolení od úřadů, což zabere též nějaký čas. Také se samozřejmě mohou vyskytnout problémy, které uvedení autonomního řízení oddálí.

Web Electrek také polemizoval nad tím, že by Tesla své vozy přestala prodávat úplně. Z jistého úhlu pohledu to dává smysl; pokud bude zisk z provozování vozu jako taxi značně převyšovat náklady (Musk při představení uvedl, že by roční zisk mohl být až 30 tisíc dolarů), pak je pro Teslu z ekonomického hlediska výhodnější vyrobené vozy používat přímo jako vlastní taxíky a vůbec je neprodávat.

Zobrazit komentáře

  • Naprostý blábol elon mask je naprostý pako ale na jeho obranu...... jsem za sebe rád, kolaps civilizace toto individum jen uspisi a naší populaci to jen pomůže .

    • Mě připadá že Elona nebaví řídit. Chce autonomní auta v budoucnu bez volantu, vše bezpečné a podle pravidel. Ano jsou situace kdy bych svůj život svěřil počítači, ale jízda v autě mezi to zatím nepatří. Hlavně se najde hodně lidí kteří si kupují auto také pro zábavu a kuli adrenalinu.
      To jeho vyjádření beru jako sen o budoucnosti. Ale nevěřím tomu. Stále tu budou lidé kteří berou řízení jako relax, a žádného autopilota nepotřebují. Z toho důvodu nikdy na silnicích nebude jezdit 100% autonomních aut, a může to být v budoucnu bezpečné jak chce.
      To je jako s kouřením, můžeš říkat že to škodí, lepit obrázky a dělat statistiky. ale tvrdit že za 50let nebude nikdo kouřit by říkal jen blázen.

      I kdyby úřady všech světových vlád dali za 10-30 let zelenou plně autonomnímu řízení. Tesla bude musel vyrábět i auta s volantem. Stejně tak jako se budou vyrábět i za 30 let auta s klasickou ruční brzdou, protože lidi prostě baví dělat blbosti.

      • 100% autonomních aut má dost výhod (když už se tu bavíme o daleké budoucnosti). Třeba nejsou vůbec potřeba semafory, protože auta spolu mohou komunikovat. V takovém provozu se lidský řidič nemá šanci vyznat.

  • Já bych svoje auto nepujcoval. Nesnesl bych cizí prdele na mých sedadlech... 😀 😀 😀

  • Další otázkou je, jestli vůbec kupovat autonomní auta do osobního vlastnictví.

    • Ako sa tato situacia lisi od sucasnych taxisluzieb? Je to presne to iste, akurat je tam jedno miesto na sedenie viac (vacsina taxikarov sa s vami nerozprava ak to nemate zaujem, takze to nie je problem, aspon pre velku cast). Pre mnoho ludi by vysla jazda taxikom/uberom lacnejsie ako vlastnenie vozidla (obstaravacia cena/servis/poistky/pohonne hmoty/pneumatiky/skodove udalosti, ...). Ani robotaxik vas nebude cakat v nejakej dedine 40km od miesta vykonu prace. Takze to bude najme orientovane pre presun ludi v meste. A ani tam nebude ista cast populacie mat zaujem o zdielanie tak intimneho priestoru ako je vozidlo.

      • Jízda robotaxíkem by měla být několikanásobně levnější než současné taxi nebo Uber, takže právě třeba v těch městech (kde žije většina obyvatelstva), to začne být díky potenciálně velmi nízké ceně, rychlosti a pohodlí nejlákavější volba při srovnání s MHD (pomalé, nepohodlné, nepraktické), taxi/Uberem (drahé, čekání může být dlouhé, dostupnost může být omezená) a vlastněním auta (flexibilní a pohodlné, ale drahé a vyžaduje řidiče, což může být nepraktické a omezující - například nemůžete pít alkohol nebo se vyspat).

        • spíš vzniknou specializovaná městská auta něco mezi mikrobusem a běžným autem. Renault na to má pěknou koncepci včetně aplikací kde volíte kolik lidí cestuje i to jestli chcete cestovat sám nebo systém muže naložit po cestě další pasažery atd. To vše se pak promítne do výsledné ceny. Ve srovnání s automatizovanou MHD jezdící po pevných nejvytíženějších trasách to bude zcela jistě dražší.(ta muže být klidně zdarma). Nelze posadit všechny lidi z MHD, každého do svého autonomního vozítka. To by se doprava okamžitě ucpala. Autonomní řízení sice může poměrně značně zvednout propustnost komunikací, ale zase ne o tolik. Jízda autonomní limuzínou bude prostě vždy dražší než MHD i když pohodlnější.
          Nevěřím, že si běžný člověk bude kupovat teslu aby jí posílal taxikařit. To udělají možná společnosti, které ovšem nechají upravit interiéry pro větší zátěž,

          • Naopak autonomní auto mesta naprosto zasekaji. Ale to si samozřejmě diskutující zde odmítají přiznat.

          • Ovšem ta auta budou nejen autonomní, ale i spolupracující, takže můžou silnici využívat naprosto jinak než lidi

          • A jak přesně? Budou jezdit po dvouch kolech, aby se jich na silnici vešlo víc nebo co?

          • pro zacatek bude uplne stacit dokonaly zip ve zuzeni, rozjezd cele kolony na semaforu v jeden okamzik nebo zvoleni prave ted mene vytizene trasy

        • "nejlákavější volba při srovnání s MHD"

          a tie cesty v mestach nafukneme alebo uz rovno pocitas s totalnym podtunelovanim miest od boring company? :)
          len to by musk uz mal zacat vo velkom tunelovat aby stihol do roka pripravit infrastruktury miest na tie nove robotaxiky lebo inak to bude hotova katastrofa ked ludia zacnu namiesto mhd pouzivat robotaxi a musk este nebude mat spravene tie jeho tunely

          • Ty robotaxíky budou nasazovány postupně, neobjeví se jich desítky tisíc ze dne na den. A na druhou stranu je potřeba vzít v potaz, že pokud se díky autonomnímu řízení sníží nehodovost a a zároveň klesnou požadavky na parkování díky tomu, že robotaxíky budou využívány 99 % času (oproti současnosti, kdy běžné auto 95 % času jen stojí na parkovišti), tak se maximální kapacita silnic může zvýšit i bez nějakých velkých změn infrastruktury. Ale jak říkám, bude to postupný proces a města se přizpůsobí. Stejně tak pravděpodobně nebude mít každý člověk taxík jen pro sebe, ale budou to minimálně na začátku spíše nějaké mikrobusy, takže i při stejném počtu aut na silnicích bude ve skutečnosti přepravní kapacita vyšší než dnes.

          • a aby som nezabudol, autonomne auta bez toho aby sa zvysil ich pocet dopravu v mestach spomalia
            spoluzitie medzi normalnymi vodicmi a autonomnymi autami v mestach bude taka mala katastrofa

          • Nemluvím přímo o Tesle, ale obecně o autonomních vozidlech. Ty budou dříve nebo později ve všech tvarech a barvách - od osobáků přes dodávky až po náklaďáky a kamiony. Jakmile bude vyřešen software a hardware pro autonomii, tak typ vozidla už je nepodstatný detail.

            Nicméně Tesla dost možná vyvíjí/bude vyvíjet ta 16místná vozítka pro Boring Company, takže to už má dost blízko k tomu mikrobusu.

  • Pred tydnem jsem jel po dalnici a koukam jak se obytnaku prede mnou uvolnilo okno. Rikam si ze se to urve a radsi jedu do jinyho pruhu. Minutu na to rup.a schytal to kamion presne do celniho skla. Jsme velmi daleko od toho aby autonomni auto napadlo tomu uhnout nebo si vsimnout ze je neco spatne. Plna autonomie do mest je roky daleko ( a mozna i desitky let). Soucasny metody uceni a rizeni neronek na reseni takovyhle sitiaci nestaci, nemaji tu bstraktni vrstvu pochopeni situace a neni to vec rychlejsiho hw.

    • Jen takova otazka mimo tema - a to kdyz jste to videl, to Vas nenapadlo ridici toho obytnaku nejak naznacit ze ma zastavit?
      Zazil jsem za mych vice jak 25 let rizeni par podobnych situaci a vzdy jsem dojel vedle a ridici posunky naznacil ze ma problem a vzdy to pochopil a zajel na krajnici problem vyresit.
      Jinak obecne - mam dojem ze plne autonomni system je silne zatizen Muskovou konstantou. Vyrazne.
      Nestandardi situace, nestandardni pocasi (snih ci voda nebo led na vozovce, ...)... to vsechno system jeste neumi.

    • Jen proto, že existují vzácné situace, kdy AI zareaguje hůře než člověk, neznamená, že nebude celkově o dost bezpečnější. Lidi dělají dennodenně chyby, které vedou k nehodám, ale AI by je přitom nikdy neudělala, tak nemá smysl se upínat na nějaké extrémní situace, které jsou jednak vzácné a jednak by u nich mnohdy ani člověk nezareagoval správně (ostatně i ve vašem příkladu byl řidič kamionu člověk a nepomohlo mu to se vyhnout nehodě).

      • V případě neuronových sítí nikdy nemůžeme říct nikdy, protože nechápeme podle čeho se rozhoduje. Víme jen že se rozhodují víceméně jak chceme a to díky tomu že ji tak vytrénujeme, ale vždy situaci může změnit faktor který neznáme během trénování díky kterému AI špatně vyhodnotí běžnou situaci kterou by měla zvládat. Jistě bude mnohem bezpečnější než lidský řidič, ale nikdy by se v souvislosti s ní nemělo používat slovo nikdy, což je stejné jako u lidí, ani jedno není zcela předvídatelné.

      • No jistě senzory, klubko drátků a SW to se během rutinního provozu nemůže nic stát. Zeptejte se boeingu jak bezproblémové to je.
        Když jedu podél zaparkovaných aut tak dávám pozor, aby z nich nikdo nezkočil přímo před auto(jak to "rádi" dělají děti) už maj aspoň tohle vyřešené? A co vyhýbání dírám a podobné blbosti? žádné video jak tohle tesla zvládá jsem zatím neviděl. Ten kamion nemá takové možnosti jako osobák. A k tomu jak lidi dělejí dennodenně chyby mám nápad. Co takhle nedávat řidíčák každému blbovi co o něj požádá(viz. https://www.novinky.cz/krimi/510224-ridicka-na-d11-zastavila-v-levem-pruhu-napalilo-do-ni-dalsi-auto.html )?

        • Ono stači, když jsou silnice rozkopany a opravovany. To je potom značeni tak chaoticke, že ma problem i člověk na tož nějaky počitač.

        • Já neříkám, že autonomní auto nikdy neselže nebo neudělá chybu. Já právě říkám, že i přestože bude občas chybovat, tak pořád pravděpodobně bude statisticky výrazně bezpečnější, než když řídí člověk. Ano, občas dojde v autonomním vozidle k nehodě v situaci, kdy by jí třeba průměrný řidič většinou zabránil, ale je potřeba brát v potaz taky druhou stranu mince - všechny ty situace, kdy by vám bleskurychlé reakce, 100% pozornost a rozmanitější senzory (ve srovnání s očima) autonomního vozidla nějaké nehodě zabránily nebo vám rovnou zachránily život. Internet je plný příkladů, kdy Tesla na Autopilotu cukla volantem, aby se vyhnula nějaké potenciální srážce, kterou řidič pořádně ani nestihl zaregistrovat. A to je současný Autopilot stále dost omezený.

          Děti a díry nevím, jestli má Tesla nebo Waymo vyřešené, ale rozhodně to není něco, co by řešitelné nebylo (ať už za rok nebo za 10 let).

          • "Ať už za rok nebo za 10 let"? Vždyť Musk říkal že autopilot bude do půl roku. Takže takové základy by už měli mít dávno vyřešené.

          • Třeba mají, já to nevím. Mně jde hlavně o to, že někteří lidé zavrhují celý koncept samořiditelných aut jen proto, že dnes dokážou najít situace, kde bude algoritmus ještě nějakou dobu horší než člověk. Je ale potřeba myslet dlouhodobě, jelikož takových situací bude postupem času stále méně a podle mě je nevyhnutelné, že manuální řízení časem v podstatě vymizí. A je jedno, jestli ten proces začne za 2 roky nebo za 10. Prostě to k tomu směřuje, takže má smysl ty technologie vyvíjet a testovat.

            Jenže někteří mají pocit, že když to teď není dokonalé, tak je to slepá větev a automobilky by se na to měly vykašlat. Přitom je snad jasné, že se to bude neustále zlepšovat a dříve nebo později se to dostane do bodu, kdy manuální řízení bude prokazatelně rizikovější volbou. Musk si myslí, že do toho bodu se dostaneme za rok, někdo za 3 roky, někdo za 10 let, ale pokud si někdo myslí, že se do toho bodu nedostaneme nikdy, tak je to podle mě hodně krátkozráký názor srovnatelný s "věda už objevila všechno důležité" nebo "640 kB RAM bude stačit každému" (i když to Gates nejspíš nikdy neřekl).

      • ale AI by je přitom nikdy neudělala

        toto je dost odvazne tvrdenie, vzhladom na to ako dnesne AI funguje.

        • Mluvím o budoucím stavu, kdy třeba budou běžně v provozu Lvl 5 auta. Pak bude spousta normálních situací, které nastávají 100x denně, které bude mít AI prostě tak naučené (protože jsou tak běžné), že prostě prakticky nikdy při nich neudělá chybu. Oproti tomu dnes řidiči běžně dělají chyby i v obyčejných situacích, ať už kvůli únavě, blbosti, nepozornosti nebo nezkušenosti.

          Takže pokud někdo chce vytýkat AI, že si minimálně na začátku nejspíš neporadí s nějakou extrémně okrajovou situací, tak by mu zároveň měli vadit běžní řidiči na silnici, kteří dělají dennodenně chyby v naprosto standardních situacích, s kterými by přitom počítač měl problém v jednom případě z milionu (možná už dnes, ale jak říkám, mluvil jsem spíš o řekněme pár let vzdálené budoucnosti).

          • "které bude mít AI prostě tak naučené (protože jsou tak běžné), že prostě prakticky nikdy při nich neudělá chybu"

            no toto je podla mna omyl, lebo neuronove siete na ktorych je dnesna AI postavena nevedia garantovat vysledok. moze mat naucenych milion situacii a aj tak nemas istotu, ze situaciu podobnu tej ktoru ma natrenovanu nevyhodnoti nespravne. stacia male odchylky a uz moze dat zly vysledok
            ved aj dnes to tak funguje pri teslach, ide si ide vsetko vyhodnocuje spravne a zrazu bum, zdanlivo jednoducha situacia ktoru by tesla mala zvladnut a ona ju nezvladla

          • jistě 100% dokonalá AI nikdy nebude existovat. Ten cíl je limita. Naproti tomu se AI setká a naučí řešit i takové situace který běžný řidič nezvládne prostě protože se s nimi setká jednou za život nebo vůbec. AI prostě bude mít časem výrazně víc zkušeností. Zatímco každý současný řidič začíná vždy od nuly.

          • AI ma a bude mit sdilene zkusenosti vsech AI ridicu, prinejmensi jedne firmy, toto zadny sebezkusenejsi ridic nemuze ani dosahnout, protoze zkusenosti kazdeho ridice jsou individualni

        • Tak například by AI nikdy netelefonovala za jízdy, nečučela domobilu nebo by neusla.

    • Až na poslední větu bych klidně souhlasil. Současné řešení strojového učení na to stačí. Spíš je to věc toho, že nejsme schopni připravit se na všechny eventuality. Vždycky se to nejdřív párkrát stane, než se tomu "roboti" přizpůsobí ... Ve vašem případě si na to ten profi řidič v kamiónu dá přístě taky pozor :-) Vás to napadlo, ale troufám si tvrdit, že naprostá většina řidičů (zvlášť dneska) by nezareagovala.

    • pšš to se říkat nesmí!!!! Musk řekl, že to bude do roka tak to tak prostě bude!!

  • To by možná platilo v případě, že by Tesla měla monopol na samořiditelná auta. Jak se zdá Musk na konkurenci asi zapomněl.

      • Proč by měl ? Auta nejsou ani software, ani sociální síť, ledaže myslíte dočasnou exkluzivitu (než to ostatní dotáhnou taky do praxe)...

        • Taky tím myslím dočasný monopol. Jenomže ten dočasný monopol může trvat i léta. Vyvinout plnohodnotného autopilota není jako práce s buzolou. Kdyby byla, už by to dávno měli.
          Výhoda Tesly je v tom, že nespoléhají na LIDAR. Díky tomu můžou prodávat svoje auta za 40k se vším nezbytným HW a auta od Wayma stojí odhadem 250k.

          • chces snad tvrdit, ze lidar stoji 200k?
            https://www.czechcrunch.cz/2017/01/google-prave-srazil-cenu-senzoru-lidar-senzor-ktery-pouzivaji-samoriditelna-auta-o-90/

            ty tvrdis, ze nepouzivanie lidaru je vyhoda, ale vies zarucit, ze sa to nakoniec neukaze ako nevyhoda? ani odbornici sa nedokazu presne zhodnut, ktory smer nakoniec vyhra ci s alebo bez lidaru, ale muskofans v tom maju jasno, lebo musk povedal a co musk povedal to je svate
            niekedy sa muskofans spravate ako deti, oni tiez nekriticky preberaju vsetko co povie ich mama a povazuju to zo svate :)
            keby musk pouzival lidar a povie, ze to je to najlepsie riesenie tak by si tvrdil, ze tesla ma vyhodu lebo pouziva lidar :)

            cena systemu autopilota level 5 nebude vobec dolezita aspon nie na zaciatku, kym s tym nepride viac firiem, lebo ci to bude stat 5k alebo 20k nebude podstatne, lebo naklady na taketo auto sa vratia velmi rychlo, kedze ti odpadne nutnost platit sofera a to auto bude moct fungovat prakticky 24/7 len s prestavkami na nabijanie/tankovanie a servis

          • Waymo má několik lidarů. Jeden hlavní a několik menších.

          • Také bych nevylučoval budoucí použití lidaru. Je to jen o ceně a ta se stále snižuje. Faktem je, že jen s lidarem autonomní řízení nepostavíte. Potřebujete kvalitní analýzu obrazu což je to co dělá Tesla.
            Pak je to už čistě o výpočetním výkonu - ceně a spotřebě. Musíte mít obrovský výpočetní výkon který ten obraz dokáže zpracovávat. Lidar vám může část výpočetního výkonu pošetřit, prostě proto že dostanete rychlou jednoznačnou odpověď a nepotřebujete tolik řešit analýzu obrazu. Takže si můžete pošetřit výkon na jiné objekty které jsou obtížnější jako pohybující se děti zvířata atd. Je to tedy jen o tom jestli bude levnější a energeticky uspornější kvalitnější počítač nebo horší počítač plus Lidar. Zatím ta rovnice byla jednoznačná..což ale neznamená, že se to nezmění.

          • To je krása na kapitalismu, ne? Žádné centrální plánování, když jsou 2 přístupy některá firma jde jednou cestou, druhá druhou a jeden z nich vyhraje, nebo se třeba udrží oba kvůli odlišným vlastnostem. Tady jsou hold fanoušci Tesly, tak se dá předpokládat že více lidí budou nakloněni fandit jejímu řešení. To je jako by jsi šel na schůzi fanoušků Star Treku a tvrdil tam jak je Star Trek odpad, že Star Wars je mnohem lepší. Ty jsi hold antimusk fanatik, no co leze k fanouškům a prudí tam.

  • Mě by spíš dávalo smysl zpoplatnit právě to zapojení do Tesla Network nějakým měsíčním poplatkem nebo provizí podle počtu najetých km. Takovej autonomní UBER. Tj majitel Tesly přímo v aplikaci Tesly zadá možnost využít Tesla Network každý pracovní den od / do a Teslu zpátky na toto místo s baterii min. 50%. A za každý ojetý km by dostal nějaký bakšiš a teď je otázka jak to bude nastavený. Podle mě i kdyby si Tesla brala 50% tak to bude pořad výhodný pro obě strany a ještě to bude nejlevnější taxi široko daleko.

    • Tesla plánuje si brát asi 35 procent z výdělku. Tesla zpoplatňuje zapojení do Tesla Network právě těmi 6000 dolarů co chce za FSD. S tím jak se budou schopnosti autopilota časem zlepšovat, tak má cena růst.

      • Tohle už asi nebude aktuální informace ne? Nebo se dvojnásobně zvedne cena auta + 6000 za FSD + 35% ze zisku?

        • 35% z tržeb je stejný poplatek jako u podobných služeb jako je Uber atd. 6000 platíš za autopilota a cena auta bude taková, jaká bude poptávka.

  • Musk to řekl trochu jinak. Do konce roku by měla mít Tesla funkce pro plnohodnotnou navigaci ve městech, všetně reakce na značky a křižovatky. A pak bude trvat minimálně rok než ten systém tak nějak odladí. Někdy v té době chce Tesla začít provozovat v Kalifornii robotické taxi pod dohledem operátora, tak jak to dělá Waymo. A pak bude trvat dalších několik let než jim to posvětí regulátor a auta budou moci jezdit plně samostatně.

    Cena auta poroste s tím jak poroste poptávka. A pokud auto bude schopno jezdit a samo si vydělávat, tak je velká pravděpodobnost že poptávka mnohonásobně vzroste, což vytlačí právě tu cenu nahoru. Nestoupne ani tak poptávka mezi běžnýma lidma, ale spíše u nějakých podnikatelských subjektů, co budou ta auta skupovat po flotilách. A jednu z těchto flotil plánuje vlastnit i Tesla samotná v rámci Tesla Network.

    • Pokud se se ale nemýlím, tak Musk nehodlá flotily třetích stran podporovat. Respektive asi nebude zakazovat je provozovat, ale ze všech zaplacených autonomních kilometrů bude mít procenta, tak je potom otázka jak moc se to vyplatí provozovat třetí straně. Uvidíme.

      • Podle výpočtů Tesly se provozovateli vrátí náklady na koupi za méně než rok a půl i s tím, že budou platit Tesle provizi. Takže být investor, tak těch aut koupím pár tisíc.

        • akby sa to vratilo za menej ako rok a pol tak tesla ziadne auto nepreda a bude ich vyrabat len pre svoju vlastnu taxisluzbu

          • AŽ to bude fungovat a AŽ budou mít zákaznickou základnu. Musk taky říkal, že možná úplně přestanou prodávat auta a budou vyrábět jen pro sebe.

          • Teď by to nemělo smysl, když ještě nefunguje Tesla Network. Auta by jim akorát ležela někde ve skladu.

  • A lidi co si chtej koupit teslu ale nepujcovat ji na taxi maj smulu. To je hrozná komedie. Už to vidím. Přijedu do práce s telsou za 4 mega pošlu ji vydělávat a z práce budu tlačit vybitou a možná i třeba poblitou teslu :D O reálnosti zavedení autopilota do roka radši nemluvit. To je stejně "jednoduche" jako spojit 3 první stupne a vytvořit FH.

  • Mimo místu... anebo to bude jejich hřebík do rakve. Argument, že pokud si to auto na sebe bude vydělávat musí být mnohonásobně dražší, je totální nesmysl

    Proč nákladní automobily nejsou mnohonásobně dražší, přestože si ho každý kupuje s tím, že za jeho dobu životnosti na něm mnohonásobně vydělá? Není to tím, že konkurence neprodává dráž... ale s přiměřeným ziskem tj. např. výrobní náklady + 50% zisku ;)

    Anebo co se stane s Teslou až jí Musk zdraží... a ostatní automabilky nezdraží, přestože budou mít stejný samořiditelný systém?
    Musk... všichni budou kupovat Teslu
    Ostatní výrobci... už se těšíme

    • Myslím že jde o něco jiného. Autonomní auta hrozí výrazným nárůstem sdílení aut pokud by vše šlo dle plánu. Dnes má běžná rodina 1 až 2 auta a autonomní řízení může vést k poklesu na 0 až 1, protože cena a dostupnost "taxi" rapidně klesnou, protože se nemusí platit lidi a tolik aut se jejich majitelům nevyplatí, to povede k tomu že automobilky budou prodávat méně aut a to zase k tomu že buď budou flákat vývoj, nebo zdraží. To že na nich vidělá a proto může zakazník zaplatit víc je spíš prohlášení pro investory.

    • Tyhle analogie jsou naprosto chybné.
      1. Nikde se nepíše mnohonásobně dražší. Nikde se tedy nepíše ani, že to nebude:-) Nicméně myslím, si, že o násobky nepůjde. Osobně odhaduji 20-30%
      2. Nákladní automobily jsou mnohonásobně dražší :-) Nicméně nákladní auto kupujete s tím, že s ním budete vydělávat (až na výjimky). Osobní auto kupujete s tím, že ho budete využívat především vy pro svou potřebu (až na výjimky). Pokud je zde možnost, že "si auto něco přivydělá" v době, kdy ho nepoužíváte, tak je to něco navíc.
      3. Předpokládáte, že až Musk zdraží, tak ostatní automobilky budou mít samořiditelný systém. S největší pravděpodobností to tak nebude. Dle všech současných poznatků bude mít Musk samořiditelný systém a ostatní automobilky ne. Takže pokud bude mít tuto konkurenční výhodu, tak jí bude chtít zpeněžit, dokud to půjde. Správná konstrukce/dedukce je spíš, až budou mít ostatní automobilky samořiditelný systém, nastane konkurenční boj v tomto segmentu a cena půjde dolů. Dokud bude mít tuto konkurenční výhodu jen pár firem, budou držet ceny nahoře.

      • Update...

        "To be clear, consumers will still be able to buy a Tesla, but the clearing price will rise significantly, as a fully autonomous car that can function as a robotaxi is several times more valuable than a non-autonomous car"

        — Elon Musk (@elonmusk) July 8, 2019

        I toto mám překládat...?

        • No trosku anglicky umim, tak zkusím přeložit po svém.
          "Would need to cost" určitě neznamená "bude stát", ale spíš "mohlo by stát". Uznávám, je to blíž tvému tvrzení než mému.
          Ve spojení s "consumers have a limited time to buy" bych spíš tipoval na honění prodejů, co nejdřív.
          S přidáním pochyb "and consumers will likely balk at that" bych zase tipoval na moji verzi - že to nebude stát násobky. Plus informaci pro investory - očekávejte vyšší prodeje v nejbližší době, protože se zákazníci budou bát zdražení.
          K tomu zopakuji, že hodnota != cena => 10x zvýšení hodnoty neznamená, že to bude stát 10x tolik. Už jen z důvodu, že to zvýšení hodnoty nemusí každý konzument vnímat stejně.

      • PetrK říká, že o násobky nepůjde. Musk říká: "So this is what Musk is getting at when he says that consumers have a limited time to buy a car. All of a sudden, a $40,000 Model 3 would need to cost six figures for the equation to pencil out for Tesla, and consumers will likely balk at that. This, then, would give Tesla little reason to retain a large retail presence and they would likely focus on offering robotaxi services or possibly fleet sales."

        ... ještě výrazněji a kratšeji ... "Model 3 would need to cost six figures for the equation to pencil out for Tesla, and consumers will likely balk at that."

        ... česky... jo? cena bude na 6 číslic ... minimálně 100000 ... tj. 2.5 násobek dnešní ceny... pro matematiky

      • 3) Odhadujete vysledok zapasu este pred polcasom. Rozhodne by som netvrdil, ze su najdalej a tiez, ze budu prvy. Napr. Waymo (Google) jazdi roky autonomne v meste. Netusim ake ma limity (davnejsie mu niekto musel prejst trasu), ale tie miliony km v meste su hodnotnejsie ako miliardy na dialnici.
        Google si okolo toho nerobi ani zdaleka take PR ako Tesla (to plati vo vseobecnosti). Taktiez by som nevydel vyhodu v FSD cipe. Google uz davno robi specializovane cipy optimalizovane na vypocty neuronovych sieti. Myslim, ze aktualne zverejnena verzia TPU je 3. A vyhoda Tesly v tom, ze uz ma HW nainstalovany v autualnych vozidlach bude platit iba v pripade, ze uz na LVL 5 nebudu potrebovat rozsirit typy a pocty senzorov. Ale to sa tu riesilo uz davnejsie, takze sa i to nechce opakovat.

        • "tie miliony km v meste su hodnotnejsie ako miliardy na dialnici"

          zde bych si dovolil vemi silne oponovat, povazuji za temer jiste, ze i pri vypnutem autopilotovi probiha autonomni rizeni "na pozadi" a ziskava se mnoho cennych dat pro AI

          navic je k tomu i zaznam, jak tu kterou dopravni situaci resil clovek a AI se muze ucit i z techto dat

          aha, tak priste nejdriv cist i navazujici komentare ;)

        • Souhlas, tady je to trochu na vodě.
          Osobně tak usuzuji z toho faktu, že autopilot ve všech Teslách jede pořád (minimálně v učícím módu). To je hromada dat, která obsahuje miliardy km v kombi provozu a mnohem víc přímého srovnání vyhodnocování člověkem a autopilotem včetně správného výsledku. Pokud Tesla hodlá využívat neuronové sítě (a divil bych se, kdyby ne), tak má prostě obrovský náskok.

          • Mal som rozpisanu velmi dlhu odpoved, ale bohuzial som to svojou nesikovnostou zmazal :(.
            V podstate ale islo o toho, ze tie data ma v meste zmysel zbierat az v dobe, kedy automobil teoreticky dokaze danu situaciu zvladnut a v dobe ak sa rozhodne inak, tak zachytit obraz z kamier na analyzu. Tuto treba armadu ludi, co to manualne vyhodnoti a pouzije sa to k dalsiemu uceniu. Inak by zbieral v meste vsetky data, co je zbytocne lebo to nebude mat kto vyhodnotit a zaroven sebelepsi cloud by nedokazal na takych objemoch nastavit vahy siete.
            Uprimne neviem, ci su uz v takomto stave. Ale vzhladom ku tomu ako sa Musk bezne vyjadruje (podrobne, technicky presne a s veeelkym predstihom), tak by to uz davno tvrdil, ze v meste je autonomna jazda uz zvladnuta a este sa ladi.

          • Takhle to kdysi fungovalo. Dnes je přístup trochu jiný. Lidi potřebujete "jen" na výjimky. Zbytek je záležitost jakým způsobem se hrabete v datech.
            Rozhodně není pravda, že má smysl testovat, až "někdy". Naopak dnes se využívají dílčí funkcionality a dále se rozšiřují právě na základě získaných dat. Rychlé odhalení slepých uliček...

  • "Tesla sice plánuje autonomní řízení dokončit do konce tohoto roku, přibližně do poloviny roku dalšího ale bude nutno, aby za volantem seděl člověk jako kontrola."

    Ale no tak, sme tu takmer vsetci Tesla & SpaceX positive, ale zas aspon troska objektivne. A nezachranuje ten blabol ani cast za nou s tym, ze sa moze vyskytnut problem. Proste takto formulovane to bude mt nejaku cenu az budu mat vyvynuteho autopilota LVL5 a pocas testov sa moze vyskytnut nejaky problem. Aktualne je zoznam situacii, kde automomna jazda nefunguje daleko prevysuje situacie, kde to Tesla zvlada.

      • Ja vam to neberiem, ved aj falcon heavy dosiel do pol roka (a to nebola zdaleka taka tazka uloha ako LVL5).

Sdílet
Autor:

Aktuální články

Dragon poletí na misi Crew-9 jen s dvěma astronauty, zpět z ISS přiveze „ztroskotanou“ posádku Starlineru

Problémy americké kosmické lodi Boeing Starliner při její první pilotované misi letos v létě způsobily,…

14. 9. 2024

Zajímavý rozhovor Nolanda Arbaugha s influencerkou Briar Prestidge

V červenci byla influencerka Briar Prestidge na návštěvě u Nolanda Arbaugha, prvního uživatele implantátu Neuralinku.…

13. 9. 2024

Příští Starship možná poletí až na konci roku, SpaceX se agresivně ohradilo proti pomalým úřadům

Společnost SpaceX otevřeně kritizuje Federální úřad pro letectví (FAA), který podle ní zbytečně zdržuje schvalovací…

11. 9. 2024

Střípky o Neuralinku z platformy X (12. díl)

V dnešním dílu nepravidelného cyklu, ve kterém shrnujeme a komentujeme novinky související s Neuralinkem, se…

9. 9. 2024

Starlink rychle roste v řadě zemí, ale v Brazílii teď má zmrazené bankovní účty kvůli Muskově síti X

V přehledu novinek o Starlinku zavítáme například na Aljašku nebo do Kanady a Austrálie, kde…

8. 9. 2024

Lady s Teslou: Jak si vede čínský elektromobil NIO ve srovnání s Teslou

Půjčila jsem si čínský elektromobil NIO ET5 Touring a porovnala ho se svojí Teslou Model…

5. 9. 2024