Aktuality

Dokud čerstvě opravený Mr. Steven nechytí kryt, mise Starlink možná budou jediné s již použitými kryty

Snahy SpaceX o záchranu aerodynamických krytů se opět rozjíždějí po 3měsíční neplánované pauze, kterou způsobila únorová nehoda lodi Mr. Steven. Loď při ní byla poškozena a SpaceX následně nemohlo pokračovat v pokusech o zachycení krytů. Mr. Steven je však konečně opravený a měl by být připraven na pokus o zachycení krytu do své sítě během mise STP-2. SpaceX mezitím zachraňovalo kryty prostým vylovením po přistání do moře. Muskova společnost je plánuje použít znovu, i když přišly do kontaktu s mořskou vodou, a já mám teorii, že dokud Mr. Steven nějaký kryt nechytí, již použité kryty budou létat jen na misích pro Starlink.

Nejdříve si v rychlosti připomeňme, co se dělo na poli záchrany krytů v posledních měsících. Loď Mr. Steven vybavená rozměrnou sítí se poprvé pokusila zachytit přistávající kryt v únoru 2018 během mise Paz a od té doby proběhly další čtyři pokusy, avšak zatím žádný nebyl úspěšný. SpaceX také několikrát trénovalo s kryty shozenými z vrtulníku. Přesně rok po premiéře lodi Mr. Steven pak loď byla poškozena během cesty do oblasti přistání krytů během mise Nusantara Satu v únoru 2019. Stále nevíme, co přesně se stalo, ale loď se vrátila do přístavu bez sítě a jen s dvěma kovovými rameny ze čtyř. Bylo tedy jasné, že Mr. Steven může na nějakou dobu na chytání krytů zapomenout.

Poškozený Mr. Steven po návratu do přístavu během mise Nusantara Satu v únoru 2019 (Foto: Ken Kremer)
Demontáž zbylých ramen poškozené lodi Mr. Steven (Foto: Ken Kremer)

A pár týdnů později se SpaceX podařilo vylovit obě poloviny krytu z vody během mise Arabsat 6A. Elon Musk poté oznámil, že tyto kryty budou ještě letos použity na některé z chystaných misí Starlink. Toto oznámení spolu s tím, že kolem poškozené lodi Mr. Steven se od nehody nic nedělo, vedlo ke spekulacím, že SpaceX snahy o zachycení krytu do sítě vzdalo. Já jsem v souvislosti s tím argumentoval, že i když SpaceX možná zavedlo vylepšení krytu, která by mohla usnadnit jeho opakované použití, nemyslím si, že Mr. Steven půjde do důchodu, protože pro SpaceX je stále lepší, když kryty chytí do sítě bez kontaktu s mořskou vodou.

Tento názor se před pár dny potvrdil, když Mr. Steven konečně dostal nová ramena a síť. To znamená, že loď i její posádka by měli být včas připraveni na misi STP-2, která je plánována na konec června a představuje příští příležitost pokusit se o zachycení krytu. Bude to tím pádem jedna z nejzajímavějších misí vůbec, protože půjde na delší dobu o poslední start Falconu Heavy a kromě chytání krytu a přistání všech tří stupňů (z tohou dvou již použitých) se můžeme těšit také na náklad tvořený asi 23 družicemi, které budou vypouštěny na tři různé orbity.

Mr. Steven s novými rameny a sítí během testování v květnu 2019 (Foto: Greg Scott)

Během nedávné mise Starlink-1 pak SpaceX opět vylovilo obě poloviny krytu pomocí lodí GO Searcher a GO Navigator. Zajímavé však bylo, že na fotkách zveřejněných Elonem Muskem bylo vidět, že kryty nebyly vůbec vybaveny akustickými destičkami (porovnejte dvě fotky níže). Tyto černé obdélníky jsou normálně umístěny na vnitřní straně krytu a chrání citlivé družice před vibracemi a akustickými vlivy během letu.

Vylovený kryt z mise Arabsat 6A (Foto: Elon Musk)
Zachráněný aerodynamický kryt z mise Starlink-1 (Zdroj: Elon Musk)

Důvodů, proč SpaceX destičky na misích pro Starlink nepoužívá, může být několik:

  • Snižuje to celkovou hmotnost (to šetří palivo a může díky tomu být vyneseno více družic najednou)
  • Šetří to omezený prostor uvnitř krytu (takže se tam vejde více satelitů)
  • Snižuje to náklady a šetří čas (nákup či výroba destiček a jejich instalace do krytu stojí čas a peníze)

Další možný důvod souvisí se záchranou krytů a tím se přesunu na úroveň spekulací. Pokud je hlavním důvodem, proč SpaceX zatím nepoužívá kryty opakovaně, kontaminace akustických destiček mořskou vodou, tak když víte, že je na příští misi nepotřebujete, stačí je po vylovení krytů prostě odstranit. To by mohlo vysvětlovat, proč v obou případech, kdy Elon Musk mluvil o znovupoužití vylovených krytů, zmiňoval, že poletí na „interní misi SpaceX“ nebo na misi pro Starlink.

Pokud je nepraktické po koupeli v moři kompletně renovovat kryty i s destičkami, je možné, že znovupoužití krytů na nějaké misi mimo Starlink se dočkáme nejdříve poté, co Mr. Steven nějaký kryt chytí do sítě. V takové situaci totiž celý kryt včetně destiček zůstane v suchu a mělo by být velice snadné jej znovu použít. Do té doby možná bude SpaceX omezeno na znovupoužití krytů jen u misí pro Starlink, protože můžou kontaminované destičky po první misi jednoduše odstranit. U misí pro platící zákazníky by tyto destičky musely být vyměněny, jinak by představovaly riziko pro citlivé družice uvnitř krytu.

SpaceX však zatím žádný kryt nepoužilo více než jednou, takže budeme muset počkat, jak to nakonec dopadne. Čekání by ale nemuselo být dlouhé, protože kryty z mise Arabsat 6A by měly být použity na některé z letošních misí pro Starlink, kterých bude možná až šest.

Zobrazit komentáře

  • Ve SpaceX jsou stejně machři, posbírají odpad co spadne do moře, postaví z toho raketu a pošlou ji do vesmíru :) Tomu říkám správný způsob zlevňování.

    • Nejen co spadne do moře. Vybrali i "smeťák" na floridě a postavili startovací rampu.

  • Moc hezká úvaha, osobně za tím vidím vyšší nosnost a více místa.

    PS: Spíš vůbec někdy Petře???

  • Starlink satelity asi nebudou tak citlivé jako běžné satelity. Neříkaly někde že počítají s tím že by mohly do sebe při oddělování vrazit? Odolnost proti tomuto a odolnost proti vybracím by mohly být zajištěny stejnými úpravamy, nakonec obojí je mechanické namáhání...

    • Určitě to s tím souvisí. SpaceX vědělo, že v krytu destičky nebudou (tipuju, že hlavně kvůli maximalizaci prostoru v krytu), takže při návrhu satelitů se s tím počítalo.

      • Tak mě napadlo, že satelity zde tvořily vlastně voštinu, která tlumila vibrace, takže i to mohl být důvod. Standardní náklady zabírají mnohem méně místa a mají vesměs rovné povrchy, které dobře odráží zvuk.

Sdílet

Aktuální články

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024

Noland Arbaugh shrnul 9 měsíců používání svého neurálního implantátu a prozradil několik novinek

Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…

5. 11. 2024