Snahy SpaceX o záchranu aerodynamických krytů se opět rozjíždějí po 3měsíční neplánované pauze, kterou způsobila únorová nehoda lodi Mr. Steven. Loď při ní byla poškozena a SpaceX následně nemohlo pokračovat v pokusech o zachycení krytů. Mr. Steven je však konečně opravený a měl by být připraven na pokus o zachycení krytu do své sítě během mise STP-2. SpaceX mezitím zachraňovalo kryty prostým vylovením po přistání do moře. Muskova společnost je plánuje použít znovu, i když přišly do kontaktu s mořskou vodou, a já mám teorii, že dokud Mr. Steven nějaký kryt nechytí, již použité kryty budou létat jen na misích pro Starlink.
Nejdříve si v rychlosti připomeňme, co se dělo na poli záchrany krytů v posledních měsících. Loď Mr. Steven vybavená rozměrnou sítí se poprvé pokusila zachytit přistávající kryt v únoru 2018 během mise Paz a od té doby proběhly další čtyři pokusy, avšak zatím žádný nebyl úspěšný. SpaceX také několikrát trénovalo s kryty shozenými z vrtulníku. Přesně rok po premiéře lodi Mr. Steven pak loď byla poškozena během cesty do oblasti přistání krytů během mise Nusantara Satu v únoru 2019. Stále nevíme, co přesně se stalo, ale loď se vrátila do přístavu bez sítě a jen s dvěma kovovými rameny ze čtyř. Bylo tedy jasné, že Mr. Steven může na nějakou dobu na chytání krytů zapomenout.
A pár týdnů později se SpaceX podařilo vylovit obě poloviny krytu z vody během mise Arabsat 6A. Elon Musk poté oznámil, že tyto kryty budou ještě letos použity na některé z chystaných misí Starlink. Toto oznámení spolu s tím, že kolem poškozené lodi Mr. Steven se od nehody nic nedělo, vedlo ke spekulacím, že SpaceX snahy o zachycení krytu do sítě vzdalo. Já jsem v souvislosti s tím argumentoval, že i když SpaceX možná zavedlo vylepšení krytu, která by mohla usnadnit jeho opakované použití, nemyslím si, že Mr. Steven půjde do důchodu, protože pro SpaceX je stále lepší, když kryty chytí do sítě bez kontaktu s mořskou vodou.
Tento názor se před pár dny potvrdil, když Mr. Steven konečně dostal nová ramena a síť. To znamená, že loď i její posádka by měli být včas připraveni na misi STP-2, která je plánována na konec června a představuje příští příležitost pokusit se o zachycení krytu. Bude to tím pádem jedna z nejzajímavějších misí vůbec, protože půjde na delší dobu o poslední start Falconu Heavy a kromě chytání krytu a přistání všech tří stupňů (z tohou dvou již použitých) se můžeme těšit také na náklad tvořený asi 23 družicemi, které budou vypouštěny na tři různé orbity.
Během nedávné mise Starlink-1 pak SpaceX opět vylovilo obě poloviny krytu pomocí lodí GO Searcher a GO Navigator. Zajímavé však bylo, že na fotkách zveřejněných Elonem Muskem bylo vidět, že kryty nebyly vůbec vybaveny akustickými destičkami (porovnejte dvě fotky níže). Tyto černé obdélníky jsou normálně umístěny na vnitřní straně krytu a chrání citlivé družice před vibracemi a akustickými vlivy během letu.
Důvodů, proč SpaceX destičky na misích pro Starlink nepoužívá, může být několik:
Další možný důvod souvisí se záchranou krytů a tím se přesunu na úroveň spekulací. Pokud je hlavním důvodem, proč SpaceX zatím nepoužívá kryty opakovaně, kontaminace akustických destiček mořskou vodou, tak když víte, že je na příští misi nepotřebujete, stačí je po vylovení krytů prostě odstranit. To by mohlo vysvětlovat, proč v obou případech, kdy Elon Musk mluvil o znovupoužití vylovených krytů, zmiňoval, že poletí na „interní misi SpaceX“ nebo na misi pro Starlink.
Pokud je nepraktické po koupeli v moři kompletně renovovat kryty i s destičkami, je možné, že znovupoužití krytů na nějaké misi mimo Starlink se dočkáme nejdříve poté, co Mr. Steven nějaký kryt chytí do sítě. V takové situaci totiž celý kryt včetně destiček zůstane v suchu a mělo by být velice snadné jej znovu použít. Do té doby možná bude SpaceX omezeno na znovupoužití krytů jen u misí pro Starlink, protože můžou kontaminované destičky po první misi jednoduše odstranit. U misí pro platící zákazníky by tyto destičky musely být vyměněny, jinak by představovaly riziko pro citlivé družice uvnitř krytu.
SpaceX však zatím žádný kryt nepoužilo více než jednou, takže budeme muset počkat, jak to nakonec dopadne. Čekání by ale nemuselo být dlouhé, protože kryty z mise Arabsat 6A by měly být použity na některé z letošních misí pro Starlink, kterých bude možná až šest.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Ve SpaceX jsou stejně machři, posbírají odpad co spadne do moře, postaví z toho raketu a pošlou ji do vesmíru :) Tomu říkám správný způsob zlevňování.
Nejen co spadne do moře. Vybrali i "smeťák" na floridě a postavili startovací rampu.
Moc hezká úvaha, osobně za tím vidím vyšší nosnost a více místa.
PS: Spíš vůbec někdy Petře???
Občas jo. :D
Starlink satelity asi nebudou tak citlivé jako běžné satelity. Neříkaly někde že počítají s tím že by mohly do sebe při oddělování vrazit? Odolnost proti tomuto a odolnost proti vybracím by mohly být zajištěny stejnými úpravamy, nakonec obojí je mechanické namáhání...
Určitě to s tím souvisí. SpaceX vědělo, že v krytu destičky nebudou (tipuju, že hlavně kvůli maximalizaci prostoru v krytu), takže při návrhu satelitů se s tím počítalo.
Tak mě napadlo, že satelity zde tvořily vlastně voštinu, která tlumila vibrace, takže i to mohl být důvod. Standardní náklady zabírají mnohem méně místa a mají vesměs rovné povrchy, které dobře odráží zvuk.