Vývoj kosmické lodi Starship nabral v posledních 6 měsících neuvěřitelné tempo. Od minulého prosince SpaceX v Texasu pracuje na Starhopperu, což je velmi hrubý demonstrátor některých technologií, a v březnu zde také začala výroba „orbitálního prototypu“. Ten už má být pokročilejší a nejspíš bude provádět náročnější zkušební lety. Nyní však vyšlo najevo, že SpaceX zároveň pracuje na druhé lodi Starship. Výroba ale neprobíhá v Texasu, nýbrž na Floridě. Elon Musk vysvětlil, proč vznikají dva různé exempláře a zároveň se v poslední době podělil o několik novinek ohledně Starhopperu a motoru Raptor.
O novém floridském pracovišti SpaceX se začalo šuškat už před měsícem, když tam společnost prováděla pohovory s potenciálními techniky pro výrobu lodi Starship. Až teď se ale objevila fotka, která jednoznačně ukázala, že SpaceX zde opravdu vyrábí další exemplář své obří kosmické lodi s průměrem 9 metrů. Na videu níže pak je vidět, že vyrobeny byly už dva válcovité segmenty (jeden venku a druhý v hangáru). Zprávu následně potvrdil i Elon Musk, který vysvětlil, že SpaceX má dva týmy, které souběžně vyrábějí Starship jak v Texasu, tak na Floridě a soutěží mezi sebou o to, kdo bude rychlejší. Na obou místech bude podle Muska vyrobena spousta Starship a cílem této přátelské soutěže je zjistit, která lokace je nejefektivnější. Týmy si prý radí, ale každý si může zvolit vlastní přístup a nemusí se řídit radami druhého týmu.
Nové zařízení se nachází na adrese 850 Cidco Road ve floridském městečku Cocoa, které leží asi 45 km jihozápadně od rampy LC-39A. Podle oficiálních dokumentů zde bude prováděna „montáž kovových komponent a struktur pro startovní a přistávací rampy, rakety a vesmírná plavidla, a také opravy těchto komponent“. Pracoviště je vybaveno lakovnami, stanem pro abrazivní otryskávání, obráběcí dílnou, prostory pro sváření a také místností s plazmovou řezačkou.
Elon Musk už v minulosti oznámil, že výroba a starty raket Starship budou probíhat jak v Texasu, tak na Floridě, ale asi málokdo čekal, že na to dojde takhle rychle. Nicméně zatím není jasné, odkud přesně budou floridské lodě Starship startovat a jak budou z Cocoa dopraveny na rampu. Avšak pokud SpaceX neplánuje na Floridě postavit rampu novou, jako nejpravděpodobnější kandidát se jeví existující komplex LC-39A, který je na rozdíl od SLC-40 od začátku dimenzován na velké a silné rakety jako Falcon Heavy a Saturn V. Web NASA Spaceflight v minulosti spekuloval, že rampu by mělo být možné relativně snadno upravit, aby mohla podporovat starty Falconů i Starship zároveň.
Nyní se přesuňme do Texasu, kde SpaceX pokračuje v přípravách Starhopperu a také prvního orbitálního prototypu lodi Starship. Aktuálně zde probíhá svařování horní části orbitálního prototypu, která byla nedávno smontována do jednoho kusu. Musk aktuálně prozradil, že instalace aerodynamických ploch, které zároveň slouží jako přistávací nohy, by mohla začít koncem června. Souběžně s tím v Texasu pokračují přípravy rampy a Starhopperu na další zkušební skoky. Stroj zatím absolvoval jen dva krátké zážehy motoru Raptor, při kterých zůstal připoután k zemi lany. Z dřívějška víme, že jsou v plánu další skoky, avšak už bez jisticích lan. Nejdříve proběhnou s jedním Raptorem a až později přibudou další dva motory. Ale nebudeme muset čekat dlouho, protože SpaceX aktuálně oznámilo uzavírku silnic kolem texaské rampy v termínu 28. května, což by tedy mohl být den, kdy Starhopper poprvé vzlétne. Nečekejte však nějaké dlouhé lety, pravděpodobně půjde zpočátku o malá poposkočení, avšak dosažená výška se bude s každým dalším testem zvětšovat. Kvůli tomu byl Starhopper nedávno vybaven také manévrovacími tryskami na stlačený plyn, které byly pravděpodobně převzaty z raket Falcon.
Co se týče motoru Raptor, Elon Musk prozradil, že čtvrtý exemplář už je hotový (a testuje se v McGregoru), zatímco v Hawthorne se momentálně vyrábí pátý kus. Z toho vyplývá, že SpaceX zatím v průměru vyrábí jeden Raptor měsíčně. Musk ale dodal, že firma se nyní bude soustředit na zrychlení výroby u sériových čísel 6 až 10. Ostatně, kompletní raketa Starship i s nosičem Super Heavy bude potřebovat 38 Raptorů, takže bude nutná dostatečně vysoká výrobní kadence podobně jako tomu je dnes u motorů Merlin pro rakety Falcon. Musk odhaduje, že Raptor s číslem 100 by mohl být vyroben někdy začátkem příštího roku.
Elon Musk také před pár dny oznámil, že 20. června by mohla proběhnout napjatě očekávaná prezentace o změnách designu rakety Starship. Poslední prezentace se konala v září 2018 a raketa se tehdy ještě jmenovala BFR a byla vyrobena z uhlíkových kompozitů. Od té doby došlo k přejmenování na Starship a změně hlavního materiálu na nerezovou ocel. Musk mezitím už spoustu věcí prozradil na Twitteru, ale je v tom docela chaos, a tak doporučuji pročíst náš průběžně aktualizovaný článek, který shrnuje všechny dostupné informace o aktuální podobě Starship.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Je tu velmi velka pravdepodobnost ze testovacia lod bude pri testoch znicena a bude potreba postavit dalsi exemplar, tak preco s tym otalat a nezacat?
Elon si je toho urcite vedomy a nechce stratit radu mesiacov pri cakani na dalsi exemplar. Všetci su si vedomy co je v sazke..
Možná. I když zničení bych čekal spíš u skokánka. Pokud bude zničen Starship, tak to bude nejspíš chybou konstrukce pláště a jeho odolnosti. Pak by ale nedávalo smysl stavět to moc dopředu, když bude potřeba jistě udělat změnu konstrukce.
Myslim ze variant znicenia moze byt nespocet, uz len pri samotnom "zhadzovani" z vysok a zberu dat.
Ano nedavalo, ale len v pripade nizkeho rizika. Vse je samozrejme teoria/domnenka..
Aky by mohol byt zvyseny teoreticky faktor rizika poskodenia s porovnanim (1) a (2) ?
(1) Na podstavci ukotveny aerodynamicky kryt. S prihliadnutim na vsetky zname a nezname faktory a zrucnost zodpovednych, nikde neletel a predsa to nedal - RIP.
(2) Vyvojova raketa ktora ma v plane lietat do x km popr. dosiahnut orbitu, prekonavat rychlosti zvuku minimalne 1x nasobne, manevrovat a sama pristavat - Tazko povedat akym cislom by bolo dobre nasobit pri porovnani s (1) :D
Škoda, že nevíme proč staví v této fázi vývoje dva. Jediné rozumné vysvětlení, které mne napadá je, že na každém bude použitý jiný koncept chlazení/zpomalení. Jinak by dle mého počkali až dokončí první testy než začnou stavět pokročilejší prototyp.
Co jsem z článku pochopil tak by oba týmy mohli mít dost volnost v konstrukci, takže bych řekl že půjde o přirozený výběr kdo zvolí rychlejší a lepší postup. Takhle pracují evoluční algoritmy v IT inspirované evolucí, jen ty jedou s velkým množstvím exemplářů v generaci, ale taky u nich to stojí výpočetní čas, ne spoustu železa a člověkohodin. Pokud by to brali vážně ale jen s dvěma týmy, vyhodnotí kdo to udělal lépe, ten postup se označí za lepší oba týmy by další generaci stavěli se stejným základem lepšího týmu s tím že by se od něj občas mohly odchýlit a nakonci by zase vyhodnotili kdo byl lepší.
Je to jen můj dohad a víceméně vycházím z:
Ano, ale to se aplikuje na hotovém výrobku a ne ve fázi prototypu, který se bude jistě ještě vyvíjet. Zde vytvářet nějaké postupy je ještě dost předčasné. To co říkáte by dávalo smysl pokud by byla hotová loď a jen by se snažili najít co nejrychlejší a nejlevnější postup..tak daleko právě ale ještě nejsou. Jejich soutěž je tak spíš jen "zábavou" v tom kdo bude mít testovací let dříve a kdo tedy dostane dříve motory na testy. Což bude klíčové. Jelikož druhý tým bude muset potom nepochybně čekat kdy se na ně dostane a jestli to první tým nerozmlátí..
Řekl bych že půjde i o technologie s tím že oba Starship prototypy se mohou mírně lišit. Pokud by to tak bylo tak u hotového produktu by na to už bylo pozdě.
já si právě myslím, že se budou lišit výrazně. Jinak úplně nedává smysl stavět dva stejné prototypy. Nepřekvapilo by mne kdyby na jednom bylo aktivní chlazení a na druhém ty "dračí křídla"
Spoustu informací. Super a díky.
Nedivil bych se kdyby dosáhli orbity dříve jak BO :)
Ten holej Raptor je fakt cool :-)
Takže v Hawthornu se budou vyrábět motory a v Texasu a na Floridě se budou dělat lodě? To můžou půlka lidí v Hawthornu vyhodit. Toho může využít BO a další konkurence.