Tesla

Co zatím víme o chystané Tesle Model Y?

Tesla v současnosti vyrábí tři typy vozidel, Model SModel X a nejnovější Model 3. V oblasti osobních automobilů by je kromě pick-upu a nového Roadsteru měl doplnit též crossover Model Y. Pojďme si tedy shrnout, co o tomto připravovaném voze zatím víme. Model Y bude vycházet z Modelu 3, měl by s ním mít společných kolem 75 % součástek, a pokud Tesla nerozšíří rozvor kol, půjde o menší crossover velikostně srovnatelný například s vozy BMW X3 či Acura MDX. Očekávat tedy lze vůz s vyšším posazením sedaček a větším úložným prostorem kombinovaný s ekonomičtějším provozem a jízdními vlastnostmi osobního vozu. Elon Musk také před lety prohlašoval, že Model Y bude mít výklopné dveře stejně jako Model X, ale není jasné, jestli od té doby nedošlo ke změně plánu.

Cena Modelu Y by dle Muska měla být o 5 000 dolarů vyšší než u Modelu 3. Nejlevnější verze Modelu 3 s dojezdem přes 400 km se v Americe momentálně prodává za 44 000 dolarů, nejdráže pak s cenou 62 000 dolarů vyjde Performance verze (dojezd kolem 500 km, vyšší rychlost a lepší zrychlení). Tesla se zároveň u Modelu 3 pomalu blíží k slibované částce 35 000 dolarů bez dotací, nejlevnější verze Modelu Y by tedy postupem času mohla být dostupná za cenu 40 000 dolarů. Je ale pochopitelné, že prvně půjdou na trh dražší verze, stejně jako tomu bylo u Modelu 3.

Jediné dva obrázky chystaného Modelu Y (Zdroj: Tesla)

Během tiskové konference k výsledkům Tesly za třetí kvartál roku 2018 Musk prohlásil, že schválil prototyp Modelu Y do výroby. Ta by se mohla začít rozjíždět začátkem roku 2020, přičemž by postupně měla výrobní kapacita narůstat. Výroba prvních prototypů začala v říjnu 2018 a co se týče představení vozu, podle Elona Muska ho Tesla ukáže veřejnosti někdy v první polovině příštího roku.

Americký server Business Insider během prosince 2018 přišel s informacemi převzatými z uniklých dokumentů z Tesly. Ta sice následně uvedla, že informace z dokumentů jsou zastaralé, ale každopádně je možné si z nich udělat obrázek o tom, jaké měla Tesla s Modelem Y plány. Dokumenty totiž uváděly výrobu crossoveru jednak v továrně Gigafactory 1 v Nevadě a také v Gigafactory 3 v Číně. Čínská továrna je zatím ve výstavbě, do provozu by ale mohla být uvedena již ve druhé polovině příštího roku. Co se týče počtu vyrobených kusů, v Nevadě Tesla podle dokumentů plánovala vyrábět 7 tisíc kusů týdně do konce roku 2020 a 5 tisíc kusů týdně v Gigafactory 3 do února 2021.

Skutečnost, že výroba Modelu Y bude pravděpodobně probíhat v továrně Gigafactory 1, potvrdil Musk během konference k výsledkům Tesly za čtvrté čtvrtletí roku 2018. Díky tomu automobilce klesnou náklady na výrobu, ubude totiž potřeba převážet vyrobené baterie a motory a některé další komponenty do továrny ve Fremontu. Musk ohledně prodejů uvedl, že by mohly být o 50–100 % vyšší, než je tomu v případě Modelu 3. Segment vozů SUV a crossoverů se totiž v poslední době těší velké popularitě.

Zdroje: Popular Mechanics, Electrek

Zobrazit komentáře

  • Ak sa nepletiem, Elon prisľúbil odhaliť model Y konkrétne v marci 2019.

    • Nebyl to slib, spíš jen předběžný odhad z jeho strany, takže to rozhodně není jisté.

      • Taky to později okomentoval, že to byl první termín, který ho napadl, ale že prý je poměrně reálný, takže by vyjít mohl. Každopádně do slibu daleko.

  • Ty počty začínají být velmi zajímavé. I kdybychom počítali s tím pozdějším termínem únor 2021... tak jen výroba model 3 (tou dobou snad standardních 10.000ks / týdně) + model Y (7+5tisíc týdně) tj. minimálně 1.1 milionu vozů ročně... to je aktuální produkce Škoda Auto... ovšem v případě Tesly se pohybujeme v jiných cenových.... no tak snad to Elonovi vyjde.

    • Tesla podle Musku přemýšlí o odkupu některých továren, které bude GM zavírat. Tam by mohla získat nějakou výrobní kapacitu navíc. Každopádně ta čísla Modelu Y mi přijdou poměrně odvážná, uvidíme.

      • Jo jo, odvážné. Ale pravdou je, že za rok a půl po spuštění výroby Modelu 3 zrychlili výrobu z nula na 5000ks ( nárazově 7000ks/týden) Předpokládám, že Tesla se z toho pekla trochu poučila, a spoustu problému, které museli řešit u TM3 už mají zmáknuté. tj. u modelu Y by měla výroba naběhnout řekněme 2x rychleji? Navíc tou dobou nebude jen jedna továrna, takže kapacitně by to asi mohli zvládnout. A pravda je, že typově teď víc letí spíš SUV nebo něco na ten způsob než sedan. Osobně bych taky raději Y než TM3 i za mírně vyšší cenu.

Sdílet
Autor:

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024