Co všechno vidí Autopilot?
Autopilot je pokročilý řídící asistent ve vozech Tesla, který je s každou softwarovou aktualizací o něco chytřejší a časem má být zdokonalen natolik, aby umožnil plně autonomní řízení. Tak daleko ještě nejsme, ale Tesla k tomu má dobře nakročeno. Systém totiž dokáže velmi podrobně analyzovat a identifikovat objekty ve světě, a to pouze pomocí obrazu z kamer. Následující přeložené video poukazuje na zajímavé věci, které lze vyčíst z oficiálních záběrů Tesly, na nichž vidíme interní popisky, které Autopilot v reálném času vytváří a na jejichž základě dělá rozhodnutí ohledně řízení. Musí například správně detekovat pruhy, semafory, ostatní automobily nebo třeba i mokrou vozovku. Video je z června 2020 a přeložil jej Dalfor.
Další přeložená videa o firmách Elona Muska s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Na tohle by měli zdejší redaktoři zareagovat:
https://www.autoforum.cz/predstaveni/autopilot-tesly-ma-prsty-v-dalsi-nehode-prehledl-i-blikajici-policejni-vuz/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_req_id=ylOQ6oHTyav-202007061004&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
Jde o to, že název autopilot je skutečně zavádějící, na takový název je ještě času dost 🙂
Proč je to zavádějící? V letadlech je autopilot možná desítky let a rozhodně se taky nejedná o autonomní systém. Dokonce je daleko primitivnější než zmiňovaný “teslácký”, ale nikdo s tím problém nemá. Možná proto, že letadla pilotují profíci, kteří jsou na 100% obeznámeni se všemi funkcemi letadla a umějí je používat, kdežto do auta může sednout prakticky každý. Ale ono by stačilo si přečíst manuál nebo se aspoň trochu zajímat a pak musí průměrně inteligentnímu člověku dojít, že autopilot v autě v současném provedení je stejně jako v letadle jen asistent řízení, který dokáže ulevit u náročné cesty, ale vyžaduje neustálý dohled.
Problém je v tom …” dokáže ulevit , ale vyžaduje neustálý dohled”.
Ve výsledku to dopadne tak, jako když si sednu před nezajímavý TV program : dokáže ulevit a já u něho usnu…
No teda jestli srovnáváte řízení auta/pilotování letadla se sledováním TV, tak potěš koště. To jsem myslel, že je trochu odpovědnější činnost, ale je vidět, že se na silnici bohužel pohybují auta s lidmi v opravdu pestrém mentálním rozpoložení :-/.
Pokud víte, že vám to hrozí, tak nezapínat.
V tom případě je to ale systém na houby. Já to tedy zapínám právě a jen proto, že jsem unavený a chce se mi spát.
Každý systém asistence je tam od toho, aby se člověk neunavoval, pokud vy jej zapínáte až když se vám chce spát, tak je to přesně opak toho co byste měl dělat a ohrožujete nejenom sebe, ale i ostatní.
Podle vaší rady už několik lidí z aut Tesla nevylezlo. Já dávám raději přednost jistotě. Řízení mě neunavuje, ale když jsou čtyři hodiny v noci a přijde na vás spaní, tak je potřeba dojet pár kilometrů na odpočívadlo a na to je to ideální.
Podle vás bych to měl zapnout, nevěnovat se řízení a odpočívat a pak skončit třeba pod kamionem a nebo v policejním autě v odstavném pruhu. Děkuji, nechci.
Já nevím kde jste přišel na to, že podle mě by se člověk neměl věnovat řízení, když tvrdím přesný opak.
Proč máte takový problém s asistentem Tesly ale ne s asistentem ostatních značek as ám jste přiznal, že jej používáte?
Vy tvrdíte, že když si zapnu Autopilot, tak budu méně unavený. To v praxi ale znamená, že se budu méně věnovat řízení, protože jinak bych byl unavený naprosto stejně. Proto píše, že vy doporučujete se méně věnovat řízení a pak skončit jako ty případy o kterých se píše. Měli zapnutý Autopilot a havarovali, protože se nevěnovali řízení.
Problém mám proto, že si tady jeden výrobce hraje na něco, co zatím stále neumí.
Když si zapnete autopilot, tak nemusíte neustále hlídat jízdu v pruhu a dělat korekce. To je princip asistentů, ale to neznamená, že jdete spát nebo si můžete hrát s telefonem.
Tesla si nehraje na něco co neumí, ale jasně předem říká co umí a jaké jsou podmínky užití.
Ono srovnávat řízení letadla a auta je tak trochu mimo. Ale když už jste s tím začal, tak nejde jen o to, že to jsou profíci, ale hlavně o to, že AP v letadle dělá přesně to, co dělat má, ale to se nedá říct o funkci/asistentu autopilot v Tesle, ten dělá to co dělat má v procentech případů, které se sice blíží ke stovce, ale stovka to není.
Jen pro neznalé, autopilot v letadle má za úkol udržovat letovou hladinu a směr letu. Postupně se rozšiřoval a dneska umí proletět traťové body, měnit výšku a v krizové situaci, která znamená možnost srážky s jiným letadlem, provést úhybný manévr ve spolupráci se systémem TCAS. Pokud tedy někdo srovnává s Teslou, tak Tesla dneska toto zatím stále nedokáže, protože se neumí vyhnout jiným vozidlům.
Žádný systém a žádný kus techniky nefunguje spolehlivě ve sto procentech případů. Tesla se samozřejmě umí vyhnout jiným vozidlům a využívají to statisíce lidí každý den, ale to neznamená, že to fungunguje vždy a za všech okolností. Asistent je v letadlech i v autech od toho, aby usnadnil monotóní část cesty, ale piloti nemůžou spát a musí na autopilota dohlížet. To samé platí o autech. To že si zapnete autopilota ještě neznamená, že můžete spát dokud Tesla a dozorčí orgány neřeknou opak. Každý vlastník Tesly je srozumněn s tím, že stále je to on, kdo je zodpovědný za bezpečný provoz vozidla. A pokud se vám podmínky nelíbí, tak si jej prostě nekupujte.
Například v posledním případu kdy Tesla narazila do náklaďáku na dálnici na Taiwanu řidič přizal, že autopilot NEBYL zapnutý. Přesto média veřejně tvrdila, že autopilot situaci nezvládl.
Systém, který nefunguje spolehlivě ve 100% případů by měl mít takové zabezpečení, aby v případě selhání nedošlo k fatálním následkům. Stále si neuvědomujete ten zásadní rozdíl, chcete po řidičích to samé co po pilotech, ale piloti na to mají trénink a hodiny simulací a až pak můžou lítat, řidič Tesly jen odklikne nějakou hlášku a jede.
Máte pravdu v tom, že piloti spát nesmí, ale jen částečnou, jeden spát může a druhý dohlíží a komunikuje. Pokud je mi známo, tak systém TCAS u letadle ještě ani jednou neselhal, naopak minimálně jednou selhali piloti vlivem špatného výcviku.
Zaujal mě ten Taiwan, já jsem to nijak nekomentoval. Záznam byl dost nekvalitní, takže nebylo vidět jestli vůz nějak reagoval nebo ne. Každopádně by měl i bez zapnutého Autopilota začít sám brzdit před překážkou, ale jak říkám, moc toho vidět nebylo.
A ještě něco na konec. “To že si zapnete autopilota ještě neznamená, že můžete spát dokud Tesla a dozorčí orgány neřeknou opak.” V tomto nemáte pravdu, finální rozhodnutí budou mít vždy státní instituce v rámci dané země, které toto budou muset nejdříve schválit a nějaká Tesla či její dozorčí orgány se klidně můžou stavět na hlavu, ale nic víc s tím nesvedou.
Já chci od řidiče u Tesly úplně to samé jako od řidiče jakékoliv jiné značky a to je dávat pozor a věnovat se řízení a to i při použití autopilota. Nic víc, nic míň a nikdy jsem netvrdil něco jiného.
V tom případě je ovšem ten autopilot tak nějak k ničemu aneb jen další zbytečný asistenční systém.
Evidentně to není k ničemu, když si to spousta (ne-li většina) řidičů pochvaluje a shodují se, že to značně usnadňuje řízení minimálně na dálnicích a snižuje únavu při dlouhých cestách. Stejně tak Autopilot v řadě případů zabránil nehodě, které by možná řidič nezabránil. Ano, někdy může Autopilot udělat nějakou blbost, ale přijde mi, že k tomu dochází mnohem méně často než k těm situacím, kdy Autopilot naopak pomohl. Bezchybné to nebude nikdy, ale to ani být nemusí.
Zajímalo by mě jak může snížit únavu aniž by se řidič méně věnoval řízení. To mě vážně zajímá. A neřeším teď to, že auto si hlídá rychlost a vzdálenost a jede samo v pruhu na dálnici, to jsou staré věci, které má dneska k dispozici většina modelů aut.
Já přece netvrdím, že při jízdě s Autopilotem se člověk musí věnovat řízení se stejným úsilím jako bez něj. Celou podstatou asistentů přeci je usnadnit řízení a tím pádem snížit únavu. Reaguju na to, že „je to další zbytečný asistenční systém“, což podle velké části řidičů není pravda. Pokud ty asistenty nemáš rád a nepoužíváš je, tak je to tvoje věc, ale ne každý řidič by s tebou souhlasil o jejich zbytečnosti.
Nevím, proč je to mimo. Z mého pohledu je to srovnatelná funkce s tím, že v aute to má systém (programátoři, kteří to programují) dokonce daleko těžší. Letadlo, přestože se pohybuje v trojrozměrném prostoru, to má daleko jednodušší, protože nemusí řešit rozestupy mezi jinými letadly, nemusí se vyhýbat překážkám, číst dopravní značky, semafory atd. a udržuje pouze to, co dostalo zadáno. Jak píšete, dostoupat/doklesat/držet hladinu a zadanou rychlost a případně držet kurz nebo naplánovanou trať. O tom, že by se letadla dokázala sama vyhnout při hrozící srážce, to nevím. Pokud je mi známo, tak TCAS pouze upozorní na hrozící konflikt a v krajní nouzi, kdy jsou letadla opravdu na kolizním kurzu, doporučí posádce úhybný manévr a to jen ve smyslu vertikálního pohybu (stoupej/klesej/zastav stoupání/klesání. Nikoliv do stran. O takovém rozšíření se sice asi taky uvažuje, ale vzhledem k tomu, jak “rychle” se nasazují nové věci v letectví do praxe, tak si na podobně sofistikovaný systém asi budeme muset ještě počkat. A teď si to porovnejte s tím, co všechno musí vyhodnocovat v reálném čase autopilot Tesly…
Takže vysvětlím, proč je to mimo. Letadlo to umí tak jak jsem napsal a umí i to vyhýbání zcela automaticky, viz: https://www.skybrary.aero/index.php/Autopilot/Flight_Director_(AP/FD)_TCAS_capability
Auta to zatím neumí a jelikož to mají nesrovnatelně složitější, tak je to srovnání zcela mimo.
Aha, tak Airbus to už nějak umí. Díky za informaci, to jsem nevěděl, že už to někde operativně funguje. Tím líp. Odstraní se další potenciální chyba člověka, byť jich v tomto případě naštěstí nikdy moc nebylo.
Jinak na Youtube je plno videí, kde autopilot Tesly dokázal varovat posádku před hrozící kolizí ještě před tím, než byla vůbec vidět. Zda pak skutečně reagovalo auto samo nebo to převzal řidič, to se můžeme jen domnívat, ale ty situace se dějí. Že Tesla umí na US dálnicích sama kličkovat v provozu a vybírat, kde je plynulejší provoz, to je také realita. Že to nejde u nás, je věc jiná. Auto toho je zjevně v nějaké míře schopno, byť asi ne tak plynule, jako by to provedl člověk.
Takže furt nevidím problém v tom, jak se ten asistent v autě jmenuje. Jak v letadle tak v autě to má podobné funkce i svá konkrétní omezení a stále se to ani v jednom případě neobejde bez pilota/řidiče. Pokud čekáte, že autopilot je zdela autonomní systém, tak není, ani v jednom případě. Jak se takový systém bude v budoucnu jmenovat, nebo zda tomu budeme stále říkat autopilot, to je otázka… Já s tím v současné podobě problém nemám.
Nicméně díky za diskuzi a za rozšíření nových informací o TCASu v Airbusech. Třeba se mi to v práci bude někdy hodit.
Já myslím že je trochu problém v Elonově časové konstatně a tím jak Tesla slibuje že už “zítra” se Tesly budou běžně sdílet v rámci robotaxi.
Což je ještě pěkných pár let prostě Sci-fi a navíc se to může dost výrazně lišit mezi domácími USA a ve zbytku světa (silnice USA bude mít umělá inteligence autopilota “ošahané” zdaleka nejlíp).
Autopilot na silnici to má z řady závažných důvodů těžší (než ten v letadlech) a jeho lidský partner za volantem je statisticky o mnoho řádů méně kvalitní “materiál” oproti profesionálním pilotům letadel.
Hlavně je velice nefér to prodávat už dneska, ale když jsou ovečky ochotny platit… 😀
Tesla prodává “PLNĚ autonomní řízení”, které není autonomní. To je prostě absurdní 😀
Jak se říká, slibem nezarmoutíš. 😀
Víte jaký je rozdíl mezi řidičem Tesly a jiných aut? Řidiči jiných aut nemají potřebu dávat takováto videa na net. Navíc třeba u mě to křičí až v krajní situaci, většinou jen přibrzdí případně uhne, ale nijak nekřičí. Proč bych měl dělat taková videa a dávat je na net???
Popravdě … kdybych měl v jeden konkrétní okamžik palubní kameru, tak bych taky jednu situaci hodil na net… a to obvykle takové věci vůbec nedělám…
Měl sem náhradní A8 za moje auto – a ta se mi prostě v levém pruhu na rychlostce v mírné levé zatáčce prostě rozhodla, že kamion v pravém pruhu je bezprostřední překážka (asi) … a skočila mi do brzd. To sem docela křičel já … a ten za mnou si musel myslet, že sem ho chtěl zabít naštěstí měl dost místa a duchapřítomnosti.
“ale vyžaduje neustálý dohled” a v tom je ten problém. Každý, kdo bude jezdit dlouho s tím takzvaným “autopilotem” tak se na konec přestane soustředit. Navíc Tesla možná někde v manuálu nebo v obchodních podmínkách které většina lidí nečte píše, že musíš dávat pozor, ale pak přijde Elon a raduje se nad tím, že s díky autopilotu může mít řidič za jízdy i sex.
Z jakých dat čerpáte? Tesla má na silnicích milion aut a situace, kdy řidič moc spoléhal na Autopilot a kvůli tomu naboural, nastávají velmi vzácně.
Auto to napíše taky pokaždé, když Autopilot aktivujete, a navíc musíte každých pár sekund trochu hnout volantem.Takže každý, kdo Autopilot zkusí aspoň jednou, si asi těžko bude myslet, že nemusí dávat pozor. To si myslí akorát lidi, co o Tesle nebo Autopilotu viděli maximálně nějaké bulvární články na internetu a sami v tom autě nikdy neseděli.
Koukám, že David by měl napsat nějaké FAQ o Tesle a jízdě v ní. 🙂
Google to zkoušel už dávno. Ještě lidem řekli, že je budou kontrolovat a stejně většina z nich přestala dávat pozor.( https://www.youtube.com/watch?v=6ePWBBrWSzo ).
Slušný člověk na Autoforum neodkazuje.
Opět jedna událost řádně proprana všemy auto-moto blogy. Ještě tak rok dva to budeme číst stále dokola. Docela bych chtěl vidět celosvětovou statistiku toho daného dne s nabouranymi policejními auty způsobených lidmi.. Tipnu si, že jich bude tak 10x více, ale to by už nikdo nečetl, takže proč o tom psát, že? 🙂
Myslím, že krásná ukázka toho co všechno je schopen stroj zpracovávat a kde je mnohem lepší než člověk. Až se vychytaji situace a naučí se lépe pracovat s novými neocekavanymi, tak bude bezpečnější nechat to na nich.. Jinak osobně řídím moc rád a je to částečně hobby, ale vzhledem k bezpečnosti budou autopilopni systemy brzy dále než lidi. I jejich případ a chyba bude stále mnohem menší katastrofa než ty tisíce unavených a zamyslenych řidičů dnes.
Taky každé zlepšení, nebo opravené chyby budou okamžitě nasazeny na celou flotilu. To je ta velká síla autonomního řízení. Jakmile budou lepší než člověk, tak budou všechny lepší než člověk. Milióny aut naráz
Ne že by to nebyla pravda, ale pokud je v každém programu aspoň jedna chyba, nebude otázkou času, kdy se něco semele? A pak to skončí na tom, že “autopilot je bezpečnější než člověk třeba 31x a víc se o tom ani nebude smět debatovat”?
To že bude autonomní vozidlo statisticky výrazně bezpečnější než člověk přece ještě neznamená, že nebude docházet k nehodám a úmrtím.
Ok, tím že použijete jeden kód, že bue řešit vše možné a budete ho šířit všude, do celé flotily najednou, tohle může vést k nějaké “souhře okolností”, kdy chybná aktualizace, neúplně vyhodnocené podmínky, tak ten jeden výskyt jediné chyby může mít viditelné a nečekané následky v následných škodách plošně.
Kdybych znal vyhodnocovací algoritmus nebo logiku řízení, tak bych tohle nepsal, ale možná varoval jinak.
UPDATE: píšu o situacích, kdy teoreticky má autopilot mít situaci pod kontrolou a přesto se něco stane, něco jiného než “plynulá jízda”.
Pokud mluvíte o nějakých vyjímkách, tak k tomu samozřejmě nejenom že může dojít, ale docházet bude. Stále však bude statisticky výrazně bezpečnější než člověk. Lidé chybují neustále. Nedají přednost, jedou moc rychle, nevěnují se řízení, jsou opilí, hrajou si s telefonem nebo prostě usnou.
Každý rok umře kvůli autonehodám na světě 1.3 miliónů lidí.
Souhlas, přesně na to jsem chtěl poukázat prvním komentem. Samozřejmě jde to vzít i z druhé strany a mít na paměti i hackersko-teroristicky útok, kdy jednou akci budu mít v ruce osudy mnoha lidí, ale na to se snad již dnes také mysli. Jsem optimista 🙂
Tesla se pravidelně účastní hackerských soutěží, kde jsou lidé odměňováni za to, že se jim povede najít způsob jak se nabourat do systému, aby to Tesla mohla opravit.
On není žádný magický vyhodnocovací algoritmus, co se tohohle zpracování obrazu týče. Je to neuronová síť. Ta je vytrénována na datech, ale prakticky je to blackbox do kterého nevidí nikdo.