Témata

Co všechno SpaceX chystá na rok 2019?

Na Silvestra jsem pro vás ve velkém článku shrnul to nejdůležitější, co se událo v životě a projektech Elona Muska během loňského roku. Tentokrát se ale zaměříme na budoucnost a podíváme se, co všechno Muskovy firmy chystají na rok 2019. V první části si posvítíme na společnost SpaceX, u které se můžeme těšit například na Crew Dragon, Starship, komerční Falcon Heavy nebo Starlink.

SpaceX má jako obvykle ambiciózní plány. Když jsem loni psal podobný článek, některé chystané věci v čele s premiérou Crew Dragonu se samozřejmě nestihly, ale i tak se firma za své úspěchy v roce 2018 nemusí stydět. Letos se také určitě nepodaří splnit vše, ale na druhou stranu nás SpaceX může překvapit něčím, co nás zatím ani nenapadlo.

Crew Dragon

Neustálé odkládání premiéry Crew Dragonu v loňském roce připomínalo Falcon Heavy, od jehož demonstrační mise nás v minulosti pořád dělilo 6 měsíců. Tentokrát bych se už ale klidně vsadil, že Crew Dragon v roce 2019 poletí alespoň jednou. Hardware pro první demonstrační misi DM-1 by už měl být připravený a start je plánován na druhou polovinu ledna. Jelikož ale raketa s připojeným Dragonem ještě nebyla zkušebně vyvezena na rampu a neznáme ani plánovaný termín statického zážehu, nepřekvapilo by mě sklouznutí startu do února.

Odhadování dalších milníků Crew Dragonu pak je ošemetné, protože se budou odvíjet od toho, jak hladce proběhne první mise. Pokud během ní dojde k nějakému závažnějšímu problému, vůbec bych se nedivil, kdyby to vedlo k postupným odkladům první pilotované mise DM-2 z června klidně až do roku 2020. Pokud navíc dojde během mise DM-1 ke ztrátě či poškození lodi, znemožní to rychlé provedení testu nouzového úniku Crew Dragonu za letu. Tato zkouška totiž počítá s využitím lodě z mise DM-1. A dokud nebude test proveden, NASA do Crew Dragonu astronauty neposadí. Mise DM-2 s posádkou tvořenou Dougem Hurleym a Bobem Behnkenem by tak musela být odložena. To by mimochodem znamenalo, že bychom si museli počkat déle také na premiéru stylových skafandrů, kterými se bude posádka Crew Dragonu pyšnit. Jinými slovy, modleme se, ať je mise DM-1 úspěšná, jinak si Crew Dragonu letos moc neužijeme.

Oficiální vizualizace Falconu 9 s lodí Crew Dragon (Zdroj: NASA)
Hardware pro misi Crew Dragon DM-1 v hale HIF v prosinci 2018 (Foto: SpaceX)
Astronauté pro loď Crew Dragon. Zleva: Bob Behnken. Doug Hurley, Mike Hopkins, Victor Glover (Foto: NASA)
Vystavený skafandr SpaceX (Foto: Everyday Astronaut)
Oficiální fotka skafandrů pro posádku Crew Dragonu
Komerční Falcon Heavy

Pokud však budeme optimističtí a budeme předpokládat, že Crew Dragon úspěšně absolvuje svůj premiérový let dejme tomu do února, bude to pozitivní zpráva pro další ambiciózní plán SpaceX. Firma totiž momentálně chystá rovnou dva starty Falconu Heavy v krátkém sledu. Už v březnu by nejsilnější raketa současnosti mohla vynést družici Arabsat 6A a jen pár týdnů poté by ta samá raketa měla letěl znovu na misi STP-2.

Pro Falcon Heavy to budou první mise se skutečným nákladem pro platícího zákazníka. Firma by zároveň mohla ukázat, že příprava raketových stupňů na další misi je opravdu rychlá, ale uvidíme, jestli tenhle plán přežije kontakt s realitou. Situaci kromě předpokladu, že všechny tři stupně úspěšně přistanou, navíc komplikuje skutečnost, že Falcon Heavy musí sdílet rampu LC-39A s Crew Dragonem. To znamená, že jakýkoli odklad jednoho bude mít dopad na termíny toho druhého (podrobněji jsem tyto logistické problémy popsal v nedávném článku).

Nicméně minimálně přípravy na misi Arabsat 6A jsou na dobré cestě, neboť na konci loňského roku fanoušci spatřili všechny tři stupně pro nový Falcon Heavy během přepravy z továrny v Hawthorne. Jeden boční stupeň a centrální stupeň se momentálně nacházejí v McGregoru, kde procházejí testováním, přičemž druhý boční stupeň už má zkoušky za sebou a byl v prosinci dopraven na Canaveral. Březnový termín startu je tedy teoreticky dosažitelný. Start bude také zajímavý tím, že raketa bude poprvé ve variantě Block 5, takže oproti prvnímu Falconu Heavy bude raketa vybavena černými nohami, černým mezistupněm, titanovými kormidly na všech stupních apod.

První start Falconu Heavy (Foto: /u/jardeon)
Boční stupeň Falconu Heavy pro misi Arabsat 6A během přepravy z McGregoru na Canaveral (Foto: /u/e32revelry)
B1053 – druhý boční stupeň pro Falcon Heavy (Foto: Eric Schmidt / Facebook)
Starship-Super Heavy

Elon Musk na konci roku 2018 oznámil, že rakety Falcon už nečekají žádné velké úpravy (nedočkáme se tedy znovupoužitelného horního stupně) a firma se místo toho bude plně soustředit na vývoj megarakety Starship-Super Heavy (dříve nazývané BFR). Souběžně s tím jsme se dozvěděli o tom, že tato raketa bude místo původně plánovaných uhlíkových kompozitů využívat nerezovou ocel, což umožnilo značné urychlení vývoje.

V jižním Texasu začal ze dne na den růst první prototyp horního stupně, tedy kosmické lodi Starship, která má už letos na jaře začít provádět zkušební skoky do výšky pár set metrů či jednotek kilometrů. Prototyp bude vybaven třemi motory Raptor, ale jeho konstrukce nejspíš bude mít k finálnímu designu lodi daleko.

Přechod na nerezovou ocel také vedl k akceleraci vývoje prvního stupně, tedy rakety Super Heavy. Ta měla být původně vyvinuta až poté, co SpaceX vychytá design lodi, který je komplikovanější kvůli nutnosti dokázat přečkat návrat do atmosféry z orbitálních rychlostí. Podle aktuálního Muskova prohlášení ale začne výroba prvního Super Heavy také na jaře 2019. Souběžně s vývojem a testováním nové rakety pak SpaceX nejspíš bude v průběhu roku připravovat rampu v jižním Texasu na ostrý provoz. Tipuji, že letos rampa dokončena nebude, ale začne nabírat první reálnější obrysy. Nicméně SpaceX s projektem rakety Starship evidentně dost pospíchá a důvodem je nejspíš konstelace Starlink.

Nové označení rakety BFR (Foto: SpaceX / popisky: Pavel Vantuch)
Vrchní část Starhopperu (Foto: bocachicagal / NSF)
Spodní část Starhopperu (Foto: Julie Smith)
Detail trysek atrap motorů Raptor (Foto: bocachicagal / fórum NSF)
Předpokládaný vzhled prototypu lodi Starship (Autor: tea monster / fórum NSF)
Starlink

Starlink je další ambiciózní projekt SpaceX – konstelace tvořená zhruba 12 000 družicemi, která bude poskytovat internet po celém světě. SpaceX v roce 2018 získalo potřebná povolení od úřadu FCC pro provoz této konstelace, ale spolu s nimi také začal nemilosrdný odpočet. Muskova společnost musí vynést a zprovoznit polovinu plánovaných satelitů do 6 let a zbytek do dalších 3 let. To bude vyžadovat stovky startů a s Falconem 9 to není možné stihnout.

SpaceX tedy potřebuje co nejdříve dokončit vývoj rakety Starship-Super Heavy, která bude schopná vynést stovky satelitů najednou a navíc levněji než Falcon 9, protože bude kompletně znovupoužitelná. Elon Musk svému týmu zadal termín, že do června 2019 musí proběhnout vynesení první várky satelitů pro Starlink. Start proběhne na Falconu 9 a půjde o zjednodušenou verzi satelitů, ale i tak to bude velmi důležitý milník celého projektu.

SpaceX v únoru 2018 vyneslo první dva zkušební satelity během mise Paz a Musk později prohlásil, že v plánu je vynést ještě jednu sadu testovacích satelitů, ale není jasné, jestli to stále platí.

Testovací satelity Tintin A a Tintin B internetové konstelace Starlink (Zdroj: SpaceX)

Záchrana krytů a námořní flotila SpaceX

SpaceX také plánuje v roce 2019 pokračovat ve svých snahách o záchranu aerodynamických krytů raket Falcon pomocí lodi Mr. Steven vybavené velkou sítí. Firma doufala, že k prvním úspěchům dojde už během roku 2018, ale nakonec ani jeden z pěti loňských pokusů o zachycení neskončil s krytem v síti. Výroba krytů je nejen drahá, ale v případě zvýšení počtu startů SpaceX by také mohla představovat úzké hrdlo. Pokud bude chtít SpaceX v roce 2019 například vynést nějaký větší počet satelitů Starlinku, rychlost výroby krytů by mohla omezit maximální počet startů, které firma může provést. Na druhou stranu je podle Elona Muska šance, že kryty bude v některých případech možné použít znovu, i když netrefí síť a přistanou do vody. Přistání do sítě samozřejmě vždy bude lepší, ale možnost použít namočené kryty například pro mise Starlinku by SpaceX i tak ušetřilo čas a peníze.

Loď Mr. Steven se také v roce 2019 nejspíš přesune z Kalifornie na Floridu, kde probíhá více startů. K přestěhování mělo původně dojít ještě před koncem roku 2018, ale nakonec došlo ke změně a loď je stále v Kalifornii, kde se za pár dnů nejspíš ještě pokusí o zachycení krytu během mise Iridium-8. Jestli pak bude do Kalifornie nasazena nějaká druhá loď pro chytání krytů, se nejspíš bude odvíjet od toho, kdy a jestli SpaceX dosáhne nějakých úspěchů s přistáváním krytů na lodi Mr. Steven.

Neoficiální fotomontáž znázorňující princip zachytávání krytu (Autor: Chuck Bennett)

Když už jsme u námořní flotily SpaceX, letos bychom se také měli dočkat nové robotické plošiny pro přistávání raket Falcon. Ta doplní současné plošiny OCISLY a JRTI, přičemž Elon Musk prozradil, že nováček bude mít jméno A Shortfall of Gravitas a do akce by mohla být nasazena v létě 2019. Mezi fanoušky se spekuluje, že by mohlo jít o nějakou pokročilejší plošinu nového typu, ale možná to je jen zbožné přání.

Letos bychom také měli vidět první ostré nasazení lodě GO Searcher do akce od doby, kdy byla vybavena helipadem pro rychlou přepravu astronautů po přistání Crew Dragonu.

Plošina Of Course I Still Love You před misí CRS-7 (Foto: SpaceX)
Loď GO Searcher s helipadem a jeřábem na vylovení Crew Dragonu (Foto: NASA)
Počet startů

A kolik startů SpaceX vlastně na rok 2019 plánuje? Hans Koenigsmann ze SpaceX v prosinci řekl, že očekává zhruba stejně startů jako v předchozích dvou letech (tedy kolem dvaceti), ale prezidentka firmy Gwynne Shotwell o dva týdny později prohlásila, že firma hodlá v roce 2019 provést více startů než Čína. Ta v roce 2018 dominovala s 38 orbitálními starty a předpokládám, že letos jich plánuje ještě více.

Graf orbitálních startů raket v roce 2018

Nesoulad mezi těmito dvěma tvrzeními by se dal vysvětlit tak, že Koenigsmann možná mluvil jen o komerčních startech pro platící zákazníky, zatímco Shotwell počítá s dodatečnými starty se satelity Starlinku. I tak se mi ale zdá nepravděpodobné, že by SpaceX letos mohlo porazit Čínu. Také stojí za to připomenout, že Gwynne Shotwell loni prohlašovala, že SpaceX v roce 2018 provede 30 startů, ale nakonec se jich stihlo jen 21. Podobné odhady je tedy potřeba brát s rezervou.

Na co se letos u SpaceX těšíte nejvíce? V příští části se podíváme na plány Tesly, The Boring Company a Neuralinku.

Zobrazit komentáře

  • Těším se na kosmonauty. Jednoznačně. A doufám, že se začnou rýsovat i další lety nejen ty na ISS.

    • Já taky. Pokud by kosmonautika byla kuchyň, tak rakety jsou polévkou, hlavním chodem jsou vědecké experimenty ve vesmíru a dezertem jsou lidské výpravy. A jelikož jsem mlsal, tak mám nejraději na jídle zákusky.

  • Co se stane když SpaceX nestihne vynést všechny satelity Starlink do daného termínu?

    • Vynese jednim Falconem posledni 3000 satelitu najednou ve forme nanosatelitu a ty pak bude postupne vymenovat :-). Elon je kreativni.

    • Bude moci provozovat jen takový počet satelitů, který do té doby firma vynesla. Ale osobně si myslím, že pokud SpaceX ukáže, že to se Starlinkem myslí vážně a bude satelity vynášet v rozumném množství, nebude problém zařídit nějaké prodloužení termínu nebo výjimku. Pravidla jsou striktní kvůli tomu, aby firmy zbytečně neseděly na přiděleném vysílacím spektru, aniž by reálně pracovali na zprovoznění konstelace.

      • Starlinkem na sebe upletli bič a musí se více snažit, aby se Elonova konstanta více sladila s realitou. Což je vidět hodně zrovna u změn týkajících se SH/SS. F9 by takové množství "neustříleli".

        • Jj, bič na sebe upletli. Ale pro nás, fanoušky vesmírné expanze, je to jenom dobře. Konečně se věci rychle hýbají správným směrem.

    • Aby na konec pro demonstrační misi nezvolili jako náklad vrtací stroj z boaring company :-D

  • Nevím jestli jste viděli toto :Gwynne Shotwell — Launching Our Future, na youtube.

    • Zkouknul jsem to video a nebyl jsem moc nadšený. Jak napsal Petr, nic nového a hlavně se to zhruba po půl hodině zvrhne v politickou agitaci. Nechápu logiku Shotwellové, kde proklamuje cíl společnosti gender ratio 50:50 a poměrné zastoupení menšin. Cílem společnosti by mělo být stavění raket a toho mj.dosáhnou zaměstnáním kompetetních lidí. Jejich krédem by tedy mělo být, že jsou společností bez hranic, která zaměstnává lidi bez předsudků a bez ohledu na rasu, náboženství, pohlaví nebo sexuální orientaci. Bohužel to není pravda, pokud chtějí realizovat vizi Shotwellové, kde má být diskriminace základem filozofie budoucího náboru. Takže se vracíme do padesátých let .....
      Krom toho Shotwellová zcela ignoruje fakt, že diversitu názorů a úhlů pohledu na problém nerozhoduje fyzický vzhled nebo původ. Více rozhoduje alma mater uchazeče. Například, pokud bude Ind, Rus, Čínan a rodilý američan studovat společně na CalTechu, tak jejich úhel pohledu na řešení bude podobný. Čili fyzický původ nebude hrát roli. Zkuste ale porovnat dva Indy (za Indy můžete dosadit jakoukoliv jinou národnost), kteří studovali na rozdílných universitách. Třeba jeden na MITu a druhej na Technionu. A hle, máte rozdílné postoje.
      Gender ratio půl na půl je ještě větší blbost, protože ženy nemají takový zájem o techniku. Logicky vzato nemohou tedy obsadit polovinu technických pozic. A ikdyby měly zájem, tak dosáhnout rovného podílu je nesmysl. Nikdy v ničem není přesný podíl odborníků v souvislosti s pohlavím (a i v rase atd.). Vždycky to bude kolísat. Jako příklad pokřivení uvedu NBA a NHL. Přestvate si, že se jednoho dne probudí nějaký chytrolínek a začne mu vadit rasový nepoměr mezi hráči v NBA a NHL. Procentuální počty černochů a bělochů neodpovídají ani náhodou demografickému stavu obyvatel USA. V NBA jasně dominují černosši a v NHL běloši. Je tedy NBA a NHL rasistická a špatná? Není, prostě se akorát černoši více zajímají o basketbal a běloši o hokej. Je to přirozené a normální. Obě souteže jsou ty nejlepší na světě. Zkuste hádat dvakrát, jak by to dopadlo, kdyby se prosadila rasová ekvivalence. Obě soutěže by šly rapidně dolu.

      • Myslím, že to jí berete moc doslovně a že později to všechno vysvětlila. Však taky několikrát zopakovala: "Let's make diversity not a thing." A tímto posláním taky zakončila celý proslov. A v tom s ní naprosto souhlasím a myslím, že se vlastně shoduje s tím, co jste psal výše. :-)

        • Ani bych neřekl. Space X, stejně jako ostatní Muskovi podniky, mají neuvěřitelně dobře zvládnutý PR. Shotwellová podle mě se řídí heslem vox populi vox deí. Američané bohužel na výše uvedené ptákoviny hodně slyší.
          Trochu odbočím, kam až může zajít lidská (potažmo americká) stupidita v horlivé ekvivalenci, je kritika justičního systému. Zhruba před rokem proběhla v USA zajímavá akce proti policii a soudcům vůbec. Lidskoprávní nadšenci totiž zjistili, že počty vězňů nejsou v procentuální ekvivalentu skladby obyvatel. Dokonce to byl jeden z hlavních argumentů proti trestu smrti. Prostě byl zcela ignorován fakt, že jisté skupiny obyvatel páchají trestnou činnost mnohonásobně častěji. A výsledek? Měly by se prý více přivírat oči při trestání zločinů minorit tak, aby se věznice plnili dle procentuálního zastoupení ve společnosti. Takže vlastně by se u soudu posuzoval spíš původ, který by rozhodl o vině nebo nevinně, než skutková podstata zločinu. Nejednalo se o žert, ale o skutečný požadavek (mj.jeden z klíčových požadavků hnutí black live matters).
          Takže kecy o údajné nutnosti genderové a minoritní rovnovážnosti ve firmách jsou naprosto běžné a veřejnost tomu nadšeně tleská. Naopak kritika tohoto trendu je téměř hrdelní zločin. Rovnost a rovnovážnost není jedno a to samé, což většina lidí v americe nechápe. Space X chce být moderní, takže se veze na vlně moderní hlouposti. Nicméně, pokud to pomůže dostat lidi na Mars, tak proč ne.

          • To, co pisete v prvnim odstavci zni ponekud silene. Realita je nanestesti ekvivalentne silena, ale na druhou stranu (alespon podle americkych zprav). Policie vas v zavislosti na rase kontroluje, nebo nekontroluje. Pokud u sebe mate marihuanu v jednom pripade koncite ve vezeni, ve druhem ne. Policie v jednom pripade domlouva, ve druhem uskrti cloveka, ktery nema zbran zatimco policistu nataci nekolik kolemjdoucich na mobil az do smrti zadrzeneho.

            Bylo by krasne, kdyby tyto dve exploze kretenizmu vzajemne anihilovaly a spolecne zmizely ze sveta.

          • Nerad bych zabředl do off topic debaty, ale vy píšete o něčem úplně jiném než já. Já jsem se zmínil o společenském trendu (kreténismem jste to nazval trefně) a vy uvádíte případy selhání jednotlivce. To, že někoho policista uškrtí nebo zabije ve službě (např.vražda Justine Damondové) nelze zabránit. Policisté jsou lidé a ikdyž musí projít psychickými testy atd. atd., tak prostě selhání jednotlivců nejde úplně vyloučit (je to stejné jako případy vražd zdravotníků v nemocnici). Můžeme pouze podobné incidenty omezit (pečlivým výběrem uchazečů nebo odrazujícími tresty apod.). Ze světa bohužel ale nevymizí nikdy.
            Co se týče bombastických zpráv z ameriky o policejní brutalitě, tak ty je nutné brát se silnou rezervou. Média žijí ze senzací, mnohdy pravdu přibarví nebo uveřejní zpávu na základě očitého svědectví (tzv.jedna paní povídala). Ale viz výše, incidenty které překračují hranice se občas stávají. Kdybych měl okomentovat případ marihuany, tak záleží stát od státu. Ačkoliv USA bereme z našeho úhlu pohledu jako jeden celek, tak zákony jsou velmi odlišné mezi členskými státy. Takže je zcela normální, že někde hulit trávu můžete a někde vás za to seberou do lochu.
            Ano, je pravda že američtí policisté častěji kontrolují černochy a latinos než bělochy nebo asiaty. Musíte si ale uvědomit, že právě černoši a latinos tvoří drtivou většinu pouličních gangů. Zkuste se vžít do role policisty. Právě hlídkujete ve čtvrti, kde se kšeftuje z drogama. Kolem vás projedou auta. Jedno řídí běloch s manželkou a dětma, v dalším jedou dva brejlatí korejci v saku a ve třetím tři černí týpci z dredy a ustrojení do stejnokroje gangu. Koho zastavíte? Kdo podle vás bude mít sebou něco nezákoného?
            Já jsem jednoznačně na straně policie. Jelikož jsem nic nikdy neukradl a ani nepáchám žádnou trestnou činnost, tak se nemám čeho bát. Bezpečnost zajišťují policejní složky, čím víc jím budeme vázat ruce, tím více dostanou prostoru ti, co zákon nedodržují.
            Ale to jsem fakt hodně odbočil, omlouvám se webu za OT komentář.

    • Je na to odkázáno i v článku, nicméně kromě toho předhánění Číny jsem tam nezaznamenal nic nového.

  • Nebylo by lepší tomu říkat prostě Super Heavy Starship? Jako super těžká hvězdná loď? A když se mluví o jednotlivých částech použije se patřičná část názvu? Skoro bych řekl, že je to tak původně myšleno. ;-)

    • Řídil jsem se tím, že na webu SpaceX a YouTube celek oficiálně nazývali "Starship-Super Heavy", ale teď koukám, že to zas změnili a na webu mají "Starship and Super Heavy" a na YouTube jen Starship. Evidentně sami pořádně nevědi, jak celou tu věc nazývat. :) Přijde mi, že Musk používá Starship i jako označení pro celek, ale to je matoucí, takže asi začnu používat Super Heavy Starship, když samostatné oficiální jméno pro celek zatím není. Taky mi to přijde nejlepší.

      • Líbilo by se mi, kdyby názvy Super Heavy a Starship byly jen označovány části lodi, jinak by měla každá loď vlastní jméno, takže by při startu používali jejich jména, např zmiňovaný Heart of Gold. A při komentovaném přenosu by se pak od Heart of Gold oddělil její Super Heavy booster atd. Když se rakety házely do oceánu, tak jméno nemělo cenu, ale v tomto případě je to podle mě už vhodné, když nám tu budou ty samé rakety létat opakovaně 😁

      • To by byl gól, kdyby BFR Musk zprovoznil dříve než Boeing SLS.

  • prvni

    EDIT: Oops, ono se to fakt odeslalo. Pardon. Tohle není peter od ostatních článků. Dík za článek.

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024