Aktuality

Co si o znovupoužitelnosti Falconu myslí konkurence?

SpaceX už od svého založení mělo za cíl vyvinout znovupoužitelný raketový systém, který by umožnil snížení cen startů a nakopnutí vesmírné ekonomiky. Společnost Elona Muska do znovupoužitelnosti investovala zhruba miliardu dolarů a letos v této oblasti konečně dosáhla prvních hmatatelných úspěchů, když provedla tři starty s již použitými stupni Falconu 9 (a do konce roku plánuje další dva). Ne všichni však souhlasí s tím, že cesta, kterou SpaceX zvolila, dává ekonomický smysl. Podívejme se, jak se k problematice znovupoužitelnosti staví konkurenční společnosti United Launch Alliance a Arianespace.

United Launch Alliance

Leslie Kovacs ze společnosti ULA tvrdí, že na základě jejich interní analýzy se znovupoužití prvního stupně vyplatí až v situaci, kdy je každý stupeň použit alespoň desetkrát. V případě menšího počtu startů se velká prvotní investice do znovupoužitelnosti v kombinaci s dalšími souvisejícími náklady nevyplatí a je tedy ekonomičtější zvolit raketový systém na jedno použití. Možná právě proto ULA u své budoucí rakety Vulcan zatím zvažuje pouze zachraňování motorů místo celého prvního stupně (avšak nejdříve v roce 2025).

Německé středisko pro letectví a kosmonautiku (DLR) provedlo vlastní analýzu, na základě které by SpaceX mohlo dosáhnout výrazných úspor díky znovupoužitelnosti prvního stupně už při 20–25 startech ročně. Vzhledem k tomu, že společnost letos pravděpodobně zvládne přibližně 18 startů a příští rok plánuje provést až 30 misí, ta miliardová investice do znovupoužitelnosti raket Falcon se možná velmi rychle zaplatí.

Je však potřeba zdůraznit, že DLR ani ULA nemají přístup k reálným nákladům SpaceX, takže pracují s odhady. Nikdo například neví, kolik přesně SpaceX stojí renovace zachráněného stupně pro další misi. Další věcí je, že tyto analýzy se vztahují na současnou situaci, kdy je znovupoužitelnost stále spíše v experimentální fázi. Po premiéře Blocku 5 se vše pravděpodobně změní, neboť tato varianta Falconu 9 by měla být schopná zhruba 10 startů s žádnými či minimálními opravami mezi starty. Pokud se tato očekávání povede naplnit, úspory SpaceX budou nejspíš o dost vyšší.

Arianespace

A jak se k této problematice staví evropská Arianespace? Vývoj nové rakety Ariane 6 sice pokračuje, avšak premiéry se dočká nejdříve v roce 2020 a nepočítá se s její znovupoužitelností. Společnost Airbus, která má výrobu Ariane 6 na starosti, sice představila koncept záchrany motoru prvního stupně zvaný Adeline, ale je nepravděpodobné, že spatří světlo světa.

Raketa Ariane 5 dlouhou dobu dominovala globálnímu trhu s komerčními starty, avšak to se začalo měnit s příchodem SpaceX. Společnost Elona Muska postupně přebrala velkou část komerčních zakázek, které by dříve získala Ariane. Proto není až tak překvapivé, že francouzský ministr hospodářství a financí Bruno Le Maire nedávno v rádiu musel odpovídat na otázku, zda SpaceX znamená smrt Ariane:

Smrt? To bych neřekl, ale rozhodně se jedná o hrozbu. Dělá mi to starosti. Měli bychom zvážit evropský znovupoužitelný systém a potřebujeme masivně investovat do inovace.

O pár dnů později ministři obrany, výzkumu a ekonomiky vydali společné prohlášení, ve kterém potvrdili plnou podporu Ariane 6 a řekli, že zvýší investici do budoucích technologií.

Nebude však už pozdě?

Hlavní zdroj informací: Space Intel Report

Zobrazit komentáře

  • Ahoj, zkusím trochu jiný úhel pohledu:
    Překvapuje mne, že někdo počítá jestli se něco SpaceX vyplatí a kdy, když k tomu nemají ani reálná čísla. Myslím si, že když Musk umí spočítat z hlavy trajektorii rakety (+-), návratnost investice určitě zvládne také. Je to věc pouze jeho a ostatních investorů SpaceX. Nechápu proč to počítají ostatní agentury, ty mají počítat a přemýšlet co udělat, aby byly konkurenceschopný (odlišit se, či zlevnit). SpaceX určitě nemá na to, aby byla dlouhodobě nezisková - na to prostě investoři nemají, takže určitě to co dělá se vyplatí (bude se vyplácet).
    Na animacích mě překvapilo, jak se snaží přijít na jiný systém znovupoužitelnosti a nezkusit napodobit fungující systém Falconu. Bojí se kopírovat SpaceX? Neuneslo by to jejich ego, kopírovat někoho komu se vysmívali?
    Postřeh laika: Zachrání toho méně a naopak musejí přidat spoustu dalších systémů
    (1. případ: štít, odstřelení nádrží, padák)
    (2. případ: křídla, motory, skládací vrtule, podvozek)

    • Ano, dobrý postřeh a víte co napadlo mě? Myslím si, že se do toho dají Číňané, oni s kopírováním problémy nemají, naopak.

  • Myslim,ze Evropa by mela podporit poradne projekt skylon.. Byla by aspon originalni konkurence schopna odpoved na Space X a dalsi technologicky posun pro lidstvo,protoze by se z toho dalla odvodit i komercni hypersonicka doprava..opet konkurence pro Maskuv projekt

  • Odporúčal by som ESA aby svoje peniaze radšej investovala do planetárnych sond a výskumu,,, je to predsa vesmírna agentúra založená a financovaná kvôli vede,, tak nech robí vedu a nie biznis,,, a či tú sondu vynesie arianspace alebo spaceX je mne jedno,,, europoslancom samozrejme nie,,, a pre ľudstvo je iste užitočnejší Musk a jeho firma ako vládou podporovaný zastaralý moloch

    • To je jeden z problémů. Někteří evropští zástupci si myslí, že mít vlastní nosič je nutnost a jiní naopak říkají, že to je zbytečný luxus a přijde jim přijatelné spoléhat na rakety ostatních zemí i pro armádní a špionské náklady.

  • Komenty typu "to se nevyplatí" bych čekal před deseti lety a ne teď, kdy SpaceX jasně dokazuje, že to jde a že se to vyplatí.
    A argumetovat, že "raketa by musela nést palivo navíc"? Cena paliva je zanedbatelná. By mě zajímalo, na čem stavěli tu "SMART" analýzu a jestli se vůbec někdy zrealizuje, když jsou tak chytří.

    • Palivo "navíc", které se nevyužije pro urychlení nosiče, znamená radikální snížení celkové nosnosti nosiče. Tak zřejmě byla myšlena ta nevýhoda. Rozdíl maximálních nosností když se přistává a nepřistává je poměrně značný i přesto, že na přistávací manévr je potřeba jen 5-10% paliva. Pro danou nosnost musí být pak nosič o dost větší a silnější. Samozřejmě v případě, že znovupoužitelný nosič je i tak levnější na provoz než menší nosič, který nepřistává, je tento argument o palivu vcelku irelevantní.

  • Klasicke reci dosavadniho monopolu, dokud to sam nemam, tak to prece neni k nicemu. A pak to najednou dozenu, a zmenim retoriku. V IT oblasti, kdyz se objevila virtualizace a VMWare umel zaziva migrovat bezici stroj mezi fyzickymi servery, tak Microsoft se svym HyperV to presne takhle shazoval. A Intel, kdyz AMD melo 64-bitove rozsireni - my to nepotrebujeme, ta jedina prava 64-bitova architektura je prece Itanium... no a vidite, kde jsme dneska. Vsimnete si, ze do ceho vlitnou lidi se startupovou mentalitou z IT byznysu, to prevrati naruby. Elon pred osmi lety startoval s Falconem 1. Za 8 let od Kennedyho projevu pristali lidi na Mesici. A spocitali to na logarech (vy mladsi, vite, co je logaritmicke pravitko?). A dneska? Nekonecny vyvoj, se vsi technikou a zkusenostmi, tak zaplat pambu za Elona (prijde mlady vedec, ktery nevi, ze to nejde, a dokaze to). Nehlede na to, ze ty investovane penize se tedka uz vraci nejen v opakovane pouzitelnosti samotne, ale v knowhow pro dalsi vyvoj - a to nikdo z konkurence nema a dlouho mit nebude.

    • Už jsem to tu kdysi psal a pořád mi ta myšlenka leze na mysl. Přijde mi, jako by životní příběh Elona Muska popsal R.A. Heinlein ve své povídce Muž, který prodal Měsíc v roce 1951. D. D. Hariman byl takový fiktivní předchůdce Elona. A než mě tu někdo zavrhne, ať si tu povídku přečte, je to velký obdiv k technice, snílkovství, zálibě plnit si sny a dělat, to co chci, bez ohledu na to, co na to říkají ostatní. A v tvém případě Vladimíre si mi to opět připoměl tou větou o tom, že přijde člověk, který neví, že to nejde.

  • Jako by říkali, že znovupoužitelnost letadel pro cesty přes Atlantik nedává smysl. Pokud to vidí takhle, tak právem zaniknou.

  • Doufám že se Spacex vrátí veškeré investice do znovupoužitelnosti a vydělají dost na zprovoznění BFR a BFS.

  • Jedna podstatná vec hrá v prospech SpaceX. A to, že sa môže spätne overiť stav použitej rakety. Ak je niektorá vec čiastočne poškodená, môže sa urobiť technologická alebo konštrukčná oprava. Aj bez havárie.
    Očakávam, že spoľahlivosť SpaceX bude vyššia ako u iných typov rakiet.

  • Mimochodem první animace nelze jako embedded prehrat. Je treba rozkliknout.

    • Mně to normálně jde. Zkoušel jsem to i v jiném prohlížeči a na mobilu. Tak nevím.

      • Patrne nejaka nevhodna kombinace prohlizece, geograficke lokace, nastaveni site...

Sdílet

Aktuální články

Kalifornští úředníci blokují navýšení počtu startů SpaceX, také kvůli politickým názorům Elona Muska

Kalifornští úředníci odmítli žádost SpaceX a Amerických vesmírných sil ohledně zvýšení počtu startů z Vandenbergovy…

17. 10. 2024

Střípky o Neuralinku z platformy X (13. díl)

V dnešním dílu nepravidelného cyklu, ve kterém shrnujeme a komentujeme novinky související s Neuralinkem, se…

16. 10. 2024

SpaceX nabídlo NASA Starship pro projekt návratu vzorků z Marsu, plus další nové zakázky firmy

SpaceX si v nedávné době zajistilo několik zakázek plus u pár dalších je šance, že…

13. 10. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 2. část – DJ Seo (2/2)

Lex Fridman ve svém více než 8hodinovém rozhovoru vytáhl z čelních představitelů Neuralinku opravdu vše.…

12. 10. 2024

Nové kontrakty SpaceX: Japonský lunární lander, korejské a australské družice a poslední mise pro OneWeb

Dnešní přehled nových kontraktů SpaceX zahrnuje i několik oficiálně nepotvrzených zakázek, u kterých je však…

6. 10. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 2. část – DJ Seo (1/2)

Lex Fridman ve svém více než 8hodinovém rozhovoru vytáhl z čelních představitelů Neuralinku opravdu vše.…

5. 10. 2024