Co si o znovupoužitelnosti Falconu myslí konkurence?
SpaceX už od svého založení mělo za cíl vyvinout znovupoužitelný raketový systém, který by umožnil snížení cen startů a nakopnutí vesmírné ekonomiky. Společnost Elona Muska do znovupoužitelnosti investovala zhruba miliardu dolarů a letos v této oblasti konečně dosáhla prvních hmatatelných úspěchů, když provedla tři starty s již použitými stupni Falconu 9 (a do konce roku plánuje další dva). Ne všichni však souhlasí s tím, že cesta, kterou SpaceX zvolila, dává ekonomický smysl. Podívejme se, jak se k problematice znovupoužitelnosti staví konkurenční společnosti United Launch Alliance a Arianespace.
United Launch Alliance
Leslie Kovacs ze společnosti ULA tvrdí, že na základě jejich interní analýzy se znovupoužití prvního stupně vyplatí až v situaci, kdy je každý stupeň použit alespoň desetkrát. V případě menšího počtu startů se velká prvotní investice do znovupoužitelnosti v kombinaci s dalšími souvisejícími náklady nevyplatí a je tedy ekonomičtější zvolit raketový systém na jedno použití. Možná právě proto ULA u své budoucí rakety Vulcan zatím zvažuje pouze zachraňování motorů místo celého prvního stupně (avšak nejdříve v roce 2025).
Německé středisko pro letectví a kosmonautiku (DLR) provedlo vlastní analýzu, na základě které by SpaceX mohlo dosáhnout výrazných úspor díky znovupoužitelnosti prvního stupně už při 20–25 startech ročně. Vzhledem k tomu, že společnost letos pravděpodobně zvládne přibližně 18 startů a příští rok plánuje provést až 30 misí, ta miliardová investice do znovupoužitelnosti raket Falcon se možná velmi rychle zaplatí.
Je však potřeba zdůraznit, že DLR ani ULA nemají přístup k reálným nákladům SpaceX, takže pracují s odhady. Nikdo například neví, kolik přesně SpaceX stojí renovace zachráněného stupně pro další misi. Další věcí je, že tyto analýzy se vztahují na současnou situaci, kdy je znovupoužitelnost stále spíše v experimentální fázi. Po premiéře Blocku 5 se vše pravděpodobně změní, neboť tato varianta Falconu 9 by měla být schopná zhruba 10 startů s žádnými či minimálními opravami mezi starty. Pokud se tato očekávání povede naplnit, úspory SpaceX budou nejspíš o dost vyšší.
Arianespace
A jak se k této problematice staví evropská Arianespace? Vývoj nové rakety Ariane 6 sice pokračuje, avšak premiéry se dočká nejdříve v roce 2020 a nepočítá se s její znovupoužitelností. Společnost Airbus, která má výrobu Ariane 6 na starosti, sice představila koncept záchrany motoru prvního stupně zvaný Adeline, ale je nepravděpodobné, že spatří světlo světa.
Raketa Ariane 5 dlouhou dobu dominovala globálnímu trhu s komerčními starty, avšak to se začalo měnit s příchodem SpaceX. Společnost Elona Muska postupně přebrala velkou část komerčních zakázek, které by dříve získala Ariane. Proto není až tak překvapivé, že francouzský ministr hospodářství a financí Bruno Le Maire nedávno v rádiu musel odpovídat na otázku, zda SpaceX znamená smrt Ariane:
Smrt? To bych neřekl, ale rozhodně se jedná o hrozbu. Dělá mi to starosti. Měli bychom zvážit evropský znovupoužitelný systém a potřebujeme masivně investovat do inovace.
O pár dnů později ministři obrany, výzkumu a ekonomiky vydali společné prohlášení, ve kterém potvrdili plnou podporu Ariane 6 a řekli, že zvýší investici do budoucích technologií.
Nebude však už pozdě?
Hlavní zdroj informací: Space Intel Report
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Ahoj, zkusím trochu jiný úhel pohledu:
Překvapuje mne, že někdo počítá jestli se něco SpaceX vyplatí a kdy, když k tomu nemají ani reálná čísla. Myslím si, že když Musk umí spočítat z hlavy trajektorii rakety (+-), návratnost investice určitě zvládne také. Je to věc pouze jeho a ostatních investorů SpaceX. Nechápu proč to počítají ostatní agentury, ty mají počítat a přemýšlet co udělat, aby byly konkurenceschopný (odlišit se, či zlevnit). SpaceX určitě nemá na to, aby byla dlouhodobě nezisková – na to prostě investoři nemají, takže určitě to co dělá se vyplatí (bude se vyplácet).
Na animacích mě překvapilo, jak se snaží přijít na jiný systém znovupoužitelnosti a nezkusit napodobit fungující systém Falconu. Bojí se kopírovat SpaceX? Neuneslo by to jejich ego, kopírovat někoho komu se vysmívali?
Postřeh laika: Zachrání toho méně a naopak musejí přidat spoustu dalších systémů
(1. případ: štít, odstřelení nádrží, padák)
(2. případ: křídla, motory, skládací vrtule, podvozek)
Ano, dobrý postřeh a víte co napadlo mě? Myslím si, že se do toho dají Číňané, oni s kopírováním problémy nemají, naopak.
Myslim,ze Evropa by mela podporit poradne projekt skylon.. Byla by aspon originalni konkurence schopna odpoved na Space X a dalsi technologicky posun pro lidstvo,protoze by se z toho dalla odvodit i komercni hypersonicka doprava..opet konkurence pro Maskuv projekt
Odporúčal by som ESA aby svoje peniaze radšej investovala do planetárnych sond a výskumu,,, je to predsa vesmírna agentúra založená a financovaná kvôli vede,, tak nech robí vedu a nie biznis,,, a či tú sondu vynesie arianspace alebo spaceX je mne jedno,,, europoslancom samozrejme nie,,, a pre ľudstvo je iste užitočnejší Musk a jeho firma ako vládou podporovaný zastaralý moloch
To je jeden z problémů. Někteří evropští zástupci si myslí, že mít vlastní nosič je nutnost a jiní naopak říkají, že to je zbytečný luxus a přijde jim přijatelné spoléhat na rakety ostatních zemí i pro armádní a špionské náklady.
To zachycení padáku vrtulníkem mi přišlo HODNĚ divoký 🙁
Komenty typu “to se nevyplatí” bych čekal před deseti lety a ne teď, kdy SpaceX jasně dokazuje, že to jde a že se to vyplatí.
A argumetovat, že “raketa by musela nést palivo navíc”? Cena paliva je zanedbatelná. By mě zajímalo, na čem stavěli tu “SMART” analýzu a jestli se vůbec někdy zrealizuje, když jsou tak chytří.
Palivo “navíc”, které se nevyužije pro urychlení nosiče, znamená radikální snížení celkové nosnosti nosiče. Tak zřejmě byla myšlena ta nevýhoda. Rozdíl maximálních nosností když se přistává a nepřistává je poměrně značný i přesto, že na přistávací manévr je potřeba jen 5-10% paliva. Pro danou nosnost musí být pak nosič o dost větší a silnější. Samozřejmě v případě, že znovupoužitelný nosič je i tak levnější na provoz než menší nosič, který nepřistává, je tento argument o palivu vcelku irelevantní.
Klasicke reci dosavadniho monopolu, dokud to sam nemam, tak to prece neni k nicemu. A pak to najednou dozenu, a zmenim retoriku. V IT oblasti, kdyz se objevila virtualizace a VMWare umel zaziva migrovat bezici stroj mezi fyzickymi servery, tak Microsoft se svym HyperV to presne takhle shazoval. A Intel, kdyz AMD melo 64-bitove rozsireni – my to nepotrebujeme, ta jedina prava 64-bitova architektura je prece Itanium… no a vidite, kde jsme dneska. Vsimnete si, ze do ceho vlitnou lidi se startupovou mentalitou z IT byznysu, to prevrati naruby. Elon pred osmi lety startoval s Falconem 1. Za 8 let od Kennedyho projevu pristali lidi na Mesici. A spocitali to na logarech (vy mladsi, vite, co je logaritmicke pravitko?). A dneska? Nekonecny vyvoj, se vsi technikou a zkusenostmi, tak zaplat pambu za Elona (prijde mlady vedec, ktery nevi, ze to nejde, a dokaze to). Nehlede na to, ze ty investovane penize se tedka uz vraci nejen v opakovane pouzitelnosti samotne, ale v knowhow pro dalsi vyvoj – a to nikdo z konkurence nema a dlouho mit nebude.
Už jsem to tu kdysi psal a pořád mi ta myšlenka leze na mysl. Přijde mi, jako by životní příběh Elona Muska popsal R.A. Heinlein ve své povídce Muž, který prodal Měsíc v roce 1951. D. D. Hariman byl takový fiktivní předchůdce Elona. A než mě tu někdo zavrhne, ať si tu povídku přečte, je to velký obdiv k technice, snílkovství, zálibě plnit si sny a dělat, to co chci, bez ohledu na to, co na to říkají ostatní. A v tvém případě Vladimíre si mi to opět připoměl tou větou o tom, že přijde člověk, který neví, že to nejde.
Jako by říkali, že znovupoužitelnost letadel pro cesty přes Atlantik nedává smysl. Pokud to vidí takhle, tak právem zaniknou.
Doufám že se Spacex vrátí veškeré investice do znovupoužitelnosti a vydělají dost na zprovoznění BFR a BFS.
Jedna podstatná vec hrá v prospech SpaceX. A to, že sa môže spätne overiť stav použitej rakety. Ak je niektorá vec čiastočne poškodená, môže sa urobiť technologická alebo konštrukčná oprava. Aj bez havárie.
Očakávam, že spoľahlivosť SpaceX bude vyššia ako u iných typov rakiet.
Mimochodem první animace nelze jako embedded prehrat. Je treba rozkliknout.
Mně to normálně jde. Zkoušel jsem to i v jiném prohlížeči a na mobilu. Tak nevím.
Patrne nejaka nevhodna kombinace prohlizece, geograficke lokace, nastaveni site…