Aktuality

Co přinesla modernizace vozů Tesla Model S a Model X?

O chystaném upgradu vozů Tesla Model S a Tesla Model X se mluvilo již od léta minulého roku, kdy server Electrek přišel s uniklými fotografiemi interiéru, které naznačovaly, že by vnitřek těchto vozů dostal minimalistický vzhled po vzoru sedanu Tesla Model 3. Z pohledu Tesly byl již na modernizaci čas – automobilka sice své vozy neustále vylepšuje prostřednictvím softwarových updatů, ale z hlediska hardwaru byl Model S naposledy změněn v rámci faceliftu v roce 2016, zatímco SUV Model X se doteď prodávalo v původní verzi z roku 2015. Časté zprávy o chystaném upgradu nebo dokonce o nové generaci také možná byly jedním z důvodů, proč v prvním kvartálu roku 2019 klesl prodej Modelů S a X o více než polovinu.

Vylepšení Modelů S a X bylo podle údajných plánů chystáno na polovinu tohoto roku, ale Tesla s ním nakonec přišla již v průběhu minulého týdne. Je tak možné, že automobilka uvedla modernizované verze o něco dřív právě kvůli poklesu prodejů. Avšak vzhledem k tomu, že upgrade nebyl předtím oficiálně oznámen, jde pouze o spekulace. Interiér nakonec pozměněn nebyl, zato se vozy dočkaly modernizace techniky.

Upgradované pohonné jednotky Raven pro Modely S a X (Foto: Tesla)
Upgradované pohonné jednotky Raven pro Modely S a X (Foto: Tesla)

Asi nejvýraznější změnou z pohledu techniky je nová pohonná jednotka. Ta obsahuje nový reluktanční motor s permanentním magnetem, interně známý pod označením Raven a navržený na základě motoru vyvinutého pro Model 3. V Modelech S a X Tesla doteď využívala pouze asynchronní motory. Spolu s novým typem pohonu, vylepšeným promazáváním, chlazením, ložisky a dalšími věcmi se automobilce podařilo dosáhnout vice než 93% účinnosti. Americká automobilka přitom stále využívá asynchronní motor pro pohon zadní nápravy, což umožnilo další zlepšení dojezdu a výkonu. V oblasti dojezdu došlo ve výsledku na až 10% zlepšení. Model S tedy momentálně dle zvolené varianty na jedno nabití ujede 450–610 km dle cyklu WLTP, u SUV Model X se normovaný dojezd pohybuje mezi 375 km a 505 km, záleží na zvolené verzi.

Další změnou důležitou pro potenciální zákazníky je zrychlení nabíjení. U druhé generace stanic Tesla Supercharger V2 tak nyní budou majitelé nových Modelů S a X nabíjet výkonem až 145 kW (doteď zvládaly tyto vozy nabíjet maximálně výkonem 120 kW), při nabíjení na nedávno uvedené třetí generaci Supercharger V3 bude moci vůz využít výkon až 200 kW. S modernizací také přišla funkce, která předehřeje baterii na optimální teplotu, pokud vůz jede k Superchargeru. To umožňuje rychlejší nabíjení a zároveň dochází k šetření životnosti baterie.

Elektromobily Tesla Model S a X u nabíječky Supercharger (Foto: Tesla)

Tesla také do vozů začala instalovat nové adaptivní odpružení, které si sama vyvinula. Nový systém aktivně skenuje vozovku a předvídá chování řidiče, díky čemuž dokáže zvýšit pohodlí z jízdy. Automobilka také zmiňuje, že celý systém bude dostávat online updaty, jak již je u Tesly zvykem. Automobilka též provedla několik dalších změn, které měly pozitivní dopad na dojezd a jízdní projev vozu.

Kromě toho Tesla opět uvedla na trh nejlevnější verzi Modelů S a X nazvanou standardní dojezd. Model S v Německu vyjde bez daní a dotací na 1,7 milionu korun, u Modelu X je cena přibližně o 100 tisíc vyšší. K tomuto kroku pravděpodobně automobilka přistoupila, aby podpořila vyšší prodeje těchto vozů. Modely S a X také mají nově v ceně i základní verzi systému Autopilot, který je vlastně kombinací adaptivního tempomatu a systému sledování jízdního pruhu. To u variant dlouhý dojezd a Performance  přineslo zdražení přibližně o 70 tisíc korun.

V souvislosti s modernizací Modelů S a X se také často mluví o upgradu baterií. Tyto vozy totiž stále využívají starší články typu 18650 (průměr 18 mm, délka 65 mm), zatímco Model 3 využívá modernější a lepší články 2170 (21 mm průměr a 70 mm délka). Elon Musk několikrát uvedl, že Tesla neplánuje pro Modely S a X začít využívat novější baterie, mohlo to být ale z toho důvodu, že veškeré články 2170 jsou využívány pro Model 3 a bateriová úložiště Powerwall a Powerpack. Tesla jich tak nemá nazbyt. Dle informací z japonských novin Nikkan Kogyo ale Panasonic, který pro Teslu v Zemi vycházejícího slunce baterie typu 18650 vyrábí, zvažuje předělat výrobní linky, aby mohly produkovat právě typ 2170. Pokud by k tomu došlo a Tesla by tyto baterie využila pro Modely S a X, tak by tyto vozy mohly dostat ještě větší dojezd a rychlejší nabíjení. Samotný Panasonic tuto informaci nepopřel, společnost pouze uvedla, že zatím nebylo nic rozhodnuto.

Zdroj: Tesla

Sdílet
Autor:

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024