Už nějakou dobu se šušká, že budoucí mise Iridium by měly být schopny přistání na pevnině. To by v kombinaci se skutečností, že u všech zbylých startů z Kalifornie se oficiálně plánuje přistání na pevnině, mohlo znamenat, že SpaceX letos vůbec nebude potřebovat plošinu Just Read the Instructions. Má to ale háček.
Při pročítání diskuzí na fóru NASA Spaceflight jsem narazil na zajímavou tabulku plánovaných startů, která byla vyňata z loňské žádosti SpaceX (PDF) o povolení přistávat s Falcony na Vandenbergově letecké základně v Kalifornii:
Data startů už jsou poněkud zastaralá, ale z tabulky lze vyčíst především to, že všechny plánované starty z Kalifornie (s výjimkou misí Iridium) by měly přistávat na nové přistávací plošině SLC-4W (“Iridium Landing Area” značí přistání na JRTI). O tom, že by již brzy mělo konečně dojít k prvním pokusům o přistání na kalifornské pevnině, jsem v minulosti už informoval.
Tabulka vlastně není až tak překvapivá, neboť se způsob přistání dal odvodit z nízké hmotnosti nákladů jednotlivých misí. Zajímavé to však začne být, když si uvědomíme, že na pevnině by v budoucnu měly být schopny přistávat i mise Iridium, které zatím vždy přistávaly na autonomní mořské plošině Just Read the Instructions. K přistání Iridií na pevnině jsou totiž údajně potřeba Falcony typu Block 4 nebo Block 5, které mají o něco vyšší tah motorů a další vylepšení.
Na pevnině měla původně přistávat už prosincová mise Iridium-4, ale ta nakonec místo s novým stupněm typu Block 4 letěla s použitým stupněm ve starší variantě Block 3. Raketa tak neměla dostatečnou palivovou rezervu pro náročnější přistání na pevnině (navíc SpaceX možná v té době ještě ani neměla všechna potřebná povolení). Pro úplnost zmíním také plán pro zbylé mise Iridium:
Příští mise Iridium-5 sice také poletí s již použitým stupněm, ale pravděpodobně půjde o ten z mise Iridium-3, který už je ve variantě Block 4, takže v tomto případě by už přistání na pevnině mělo být možné. Mise Iridium-6/GRACE-FO poletí na novém stupni typu Block 5 (teoreticky by dokonce mohlo jít o premiéru této nové varianty). U misí Iridium-7 a Iridium-8 se zatím neví, s jakým stupněm poletí, ale dá se předpokládat, že opět půjde o již použité kusy, jelikož společnost Iridium chce, aby starty proběhly co nejdříve, a použití repasovaných stupňů umožňuje získání dřívějších termínů.
Sečteno a podtrženo, ve výsledku by tohle všechno mohlo znamenat, že úplně všechny starty z Vandenbergu plánované na tento rok (a možná i příští) by měly být schopny přistání na pevnině. V takovém případě by SpaceX teoreticky vůbec nepotřebovalo plošinu Just Read the Instructions.
Mluvíme však o ideální situaci, v reálu to nejspíš tak horké nebude. Výjimku by totiž mohly představovat starty, u kterých by byl konflikt s USAF. Letectvo si totiž vyhrazuje právo u některých startů SpaceX zakázat přistání na pevnině, pokud by to mohlo ohrozit jejich majetek na letecké základně, přes kterou by vracející se stupeň musel při přistání přelétat. Pro takové případy SpaceX navrhlo alternativu, že stupeň by přistával na plošině JRTI, která by se ale nacházela velmi blízko pobřeží (jen 50 km namísto obvyklých stovek kilometrů). V těchto případech by tedy raketa byla technicky vzato schopná přistání na pevnině, ale musela by i přesto přistávat na moři (i když jen kousek od pobřeží). To by však SpaceX i tak ušetřilo spoustu času a peněz ve srovnání s běžným přistáním na JRTI.
Otázkou také je, jestli je plošina JRTI momentálně vůbec provozuschopná. Plošina byla naposledy nasazena do akce při říjnové misi Iridium-3, a když se pak v prosinci zjistilo, že SpaceX u mise Iridium-4 záměrně neprovede pokus o přistání, objevila se nepotvrzená informace, že to je částečně také kvůli tomu, že JRTI je mimo provoz. Některé její díly totiž prý byly použity na opravu floridské plošiny Of Course I Still Love You, která byla poničena při požáru během mise SES-11 a je využívaná častěji než JRTI. Pokud je tato informace pravdivá, SpaceX možná nějakou dobu nebude moci na JRTI přistávat, i kdyby chtělo. Na druhou stranu opravy už také můžou být dávno hotové.
Ať už je to jakkoli, bude zajímavé sledovat, jakým způsobem se situace kolem přistání v Kalifornii vyvrbí. Za předpokladu, že SpaceX už má vyřízena všechna potřebná povolení (v říjnu se mělo za to, že vše bude připraveno koncem roku 2017), k prvnímu přistání by mělo dojít během mise Paz, která je momentálně plánována na únor. Dalším kandidátem je pak mise Iridium-5, která byla mohla startovat někdy v prvním čtvrtletí 2018 a jak jsem již zmiňoval, mohlo by jít o premiéru finální varianty Falconu 9 označované Block 5.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Měl bych otázku. Komu podává SpaceX žádost o přistání. Logicky mě totiž napadá FAA. A pokud do toho mají vojáci co mluvit, pak asi i vlastníkovi, tj. na východě či západě armádě (vycházím z toho, že LZ-1 a 2 patří CCAFS). A pokud vojáci budou důslední, tak prostě nepřistanou. Ikdyž to asi mohli říct dopředu a nemusela se SLC-4W přestavovat. Ale stejně se mi ty podmínky zdají divné, vždycky přes nějaký majetek budou přistávat, ikdyby to byla jen betonová dráha.
Velmi pravděpodobně se bude jednat o kombinaci - aktuální mobilní majetek armády na základně a rizikovost přistání - těžký náklad a málo zbývajícího paliva na přistání.
Jenže je rozdíl, jestli na KSC přiletí od moře a jediné co přeletí je kus prázdné země a nebo jestli na VAFB poletí třeba přes přistávací dráhu či dokonce budovy. No ale díval jsem se na mapu a tak horké to zas asi nebude resp. nevypadá. Ale víme jací jsou vojáci páni. Takže možná to bude chtít pár přistání z bezpečných směrů a pak jim třeba povolí i ty ostatní.
Jasan :D - ak budú mať palivo nazvyš, pošlú F9 o 45° stranou a pristanú odtiaľ :D :D (smejem sa, lebo je to pritiahnuté za vlasy, ale tiež zďaleka nie nereálne :D )
Tak ono se odtamtud startuje na různé dráhy, takže jsem rozhodně nemyslel to, co zde popisujete, to je totiž nesmysl.
K získání prvotního povolení je potřeba schválení NOAA (ekologické dopady), FAA (letecká správa), FCC (telemetrie, tracking), USAF (přistává se na jejich základně) a bůh ví koho ještě. Povolení pro jednotlivé starty už je asi jednodušší (vyplnění nějakého formuláře), ale pořád to asi musí schvalovat minimálně FCC, FAA a USAF.
Jinak co se týče USAF a těch zákazů kvůli přeletům nad majetkem, tam nejde o jakýkoli majetek na základně (to by SpaceX nedostalo povolení nikdy), ale o výjimečné situace, kdy se třeba v oblasti potenciálně ohrožené přistáním zrovna nachází něco spešl (prototyp nové stíhačky, nebo co já vím). Nebo by to třeba mohlo vzniknout tak, že z nějakého důvodu letectvo nebude moct/chtít v daný čas evakuovat pracovníky z míst poblíž přistávací plošiny. Ale to je jen moje úvaha, v tom dokumentu to není moc rozepsáno.