Aktuality

Bude Falcon Heavy na delší dobu poslední misí s přistáním prvního stupně?

Od startu prvního Falconu Heavy nás dělí už jen pár dnů a předpověď počasí je velmi dobrá (jen 20% šance nepříznivých podmínek), takže je důvod k radosti. Náladu však trochu kazí aktuální šuškanda, která naznačuje, že demonstrační mise Falconu Heavy možná bude na delší dobu posledním startem, u kterého dojde k záchraně raketového stupně.

V případě Falconu Heavy nás sice (snad) čeká přistání hned tří stupňů v krátkém sledu, ale bohužel u následujících tří misí k pokusům o přistání pravděpodobně nedojde. Mise mají buď moc těžký náklad (Hispasat 30W-6), nebo letí na již jednou použitých stupních, pro které SpaceX už nemá využití a nejspíš je nebude chtít znovu zachraňovat (Paz a Iridium-5). Společnost u těchto misí prý vůbec nezažádala o povolení k provedení přistání, neboť nejsou k dispozici související žádosti, které jsou jinak veřejně dostupné.

Výhled na nejbližší plánované starty a typ přistání

Pokud to tak opravdu je, bohužel by to také znamenalo, že prvního přistání na pevnině v Kalifornii se dočkáme nejdříve v dubnu při misi Iridium-6. Avšak ani to není úplně jisté.

Při této misi nejspíš proběhne premiéra nové varianty Falconu označované Block 5, což by díky zvýšenému výkonu motorů mělo umožnit přistání na pevnině. Avšak z povolení k provádění přistání na Vandenbergově letecké základně od úřadu NOAA vyplývá, že SpaceX možná nebude moci taková přistání provádět mezi březnem a červnem. Důvodem je, že vzniklé sonické třesky by mohly mít neblahý dopad na okolní tuleně, kteří v té době mají pářící sezónu. Text povolení však nepůsobí dojmem výslovného zákazu a zdá se, že připouští nějaké výjimky na základě blíže nespecifikovaných okolností. Je tedy možné, že tuleni nakonec překážkou nebudou.

První stupeň Falconu 9 těsně před úspěšným přistání na JRTI během mise Iridium-1 (Foto: SpaceX)

Pokud však SpaceX v případě mise Iridium-6 nakonec přeci jen nebude moci provést přistání na pevnině, alternativou je přistání na mořské plošině Just Read the Instructions (JRTI), na které přistávaly první tři mise pro Iridium. Otázkou však je, zda plošina vůbec bude provozuschopná. Proslýchá se, že některé díly JRTI byly použity pro opravy sesterské plošiny OCISLY, která byla loni v říjnu poničena při požáru. Tomu nahrávají i aktuální fotky, z kterých to vypadá, že plošina nemá namontované motory. Není jasné, zda se oprava v dohledné době plánuje, nebo je plošina v podstatě jen “uskladněna”.

Plošina Just Read the Instructions v přístavu Port of Los Angeles koncem ledna 2018 (Foto: Sandy Mazza)

Pokud totiž SpaceX předpokládá, že bude raketové stupně u všech letošních startů z Kalifornie buď zahazovat (jako u mise Iridium-4), nebo s nimi bude přistávat na pevnině (což by mělo být z technického hlediska možné), plošina JRTI by vůbec nemusela být potřeba. Vše je však závislé na tom, jak moc velký problém budou představovat pářící se tuleni. 🙂

Jisté je, že SpaceX u mise Iridium-6 rozhodně nebude chtít zahodit zbrusu nový exemplář Blocku 5 do oceánu. Myslím si tedy, že firma už teď nejspíš ví, jestli bude mít povolení přistát na pevnině, a pokud ne, tak bude mít včas připravenou plošinu JRTI jako záložní řešení.

Každopádně to vypadá, že po Falconu Heavy budeme muset přečkat několikatýdenní období bez přistání Falconu. Jako nejdřívější kandidát na další misi s pokusem o přistání se jeví TESS, která nejspíš poletí s novým stupněm typu Block 4. Start je zatím plánován na konec března a bude při něm vynesena vědecká družice pro NASA, jež bude hledat exoplanety.

Zobrazit komentáře

  • Nebyl to s těmi tuleni jenom vtip, vždyť to je jedna z největších amerických základen a musí se omezovat kvůli nějakým tuleňům.

    • Dneska se jde na ruku těm, kdo hlasitěji řvou. A ryby bohužel obvykle spíš mlčí.

    • Podle me neni, jenze letadla muzou brzdit jinde a priletat podzvukove. A je to armada. Zatimco ta raketa jinak letet nemuze a je to civilni firma.

  • Přijde mi to komické - kvůli pařícím se tuleňům nebude smět stupeň přistát. Ok. Takže ho mají raději zahodit do moře, letecký petroleum vylít do vody a několik (tun?) železa tam nechat rybickam?...

    • Vymyšlené to bylo tak, že když nedostanou povolení k přistání na pevnině, přistanou na JRTI. Otázkou je, jak to bude teď, když se neví, jestli vůbec bude JRTI někdy zprovozněna.

  • Já to vidím jako pozitivní znamení, premiéra bloku 5 se blíží.

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024