Aktuality

Bude Falcon Heavy na delší dobu poslední misí s přistáním prvního stupně?

Od startu prvního Falconu Heavy nás dělí už jen pár dnů a předpověď počasí je velmi dobrá (jen 20% šance nepříznivých podmínek), takže je důvod k radosti. Náladu však trochu kazí aktuální šuškanda, která naznačuje, že demonstrační mise Falconu Heavy možná bude na delší dobu posledním startem, u kterého dojde k záchraně raketového stupně.

V případě Falconu Heavy nás sice (snad) čeká přistání hned tří stupňů v krátkém sledu, ale bohužel u následujících tří misí k pokusům o přistání pravděpodobně nedojde. Mise mají buď moc těžký náklad (Hispasat 30W-6), nebo letí na již jednou použitých stupních, pro které SpaceX už nemá využití a nejspíš je nebude chtít znovu zachraňovat (Paz a Iridium-5). Společnost u těchto misí prý vůbec nezažádala o povolení k provedení přistání, neboť nejsou k dispozici související žádosti, které jsou jinak veřejně dostupné.

Výhled na nejbližší plánované starty a typ přistání

Pokud to tak opravdu je, bohužel by to také znamenalo, že prvního přistání na pevnině v Kalifornii se dočkáme nejdříve v dubnu při misi Iridium-6. Avšak ani to není úplně jisté.

Při této misi nejspíš proběhne premiéra nové varianty Falconu označované Block 5, což by díky zvýšenému výkonu motorů mělo umožnit přistání na pevnině. Avšak z povolení k provádění přistání na Vandenbergově letecké základně od úřadu NOAA vyplývá, že SpaceX možná nebude moci taková přistání provádět mezi březnem a červnem. Důvodem je, že vzniklé sonické třesky by mohly mít neblahý dopad na okolní tuleně, kteří v té době mají pářící sezónu. Text povolení však nepůsobí dojmem výslovného zákazu a zdá se, že připouští nějaké výjimky na základě blíže nespecifikovaných okolností. Je tedy možné, že tuleni nakonec překážkou nebudou.

První stupeň Falconu 9 těsně před úspěšným přistání na JRTI během mise Iridium-1 (Foto: SpaceX)

Pokud však SpaceX v případě mise Iridium-6 nakonec přeci jen nebude moci provést přistání na pevnině, alternativou je přistání na mořské plošině Just Read the Instructions (JRTI), na které přistávaly první tři mise pro Iridium. Otázkou však je, zda plošina vůbec bude provozuschopná. Proslýchá se, že některé díly JRTI byly použity pro opravy sesterské plošiny OCISLY, která byla loni v říjnu poničena při požáru. Tomu nahrávají i aktuální fotky, z kterých to vypadá, že plošina nemá namontované motory. Není jasné, zda se oprava v dohledné době plánuje, nebo je plošina v podstatě jen “uskladněna”.

Plošina Just Read the Instructions v přístavu Port of Los Angeles koncem ledna 2018 (Foto: Sandy Mazza)

Pokud totiž SpaceX předpokládá, že bude raketové stupně u všech letošních startů z Kalifornie buď zahazovat (jako u mise Iridium-4), nebo s nimi bude přistávat na pevnině (což by mělo být z technického hlediska možné), plošina JRTI by vůbec nemusela být potřeba. Vše je však závislé na tom, jak moc velký problém budou představovat pářící se tuleni. 🙂

Jisté je, že SpaceX u mise Iridium-6 rozhodně nebude chtít zahodit zbrusu nový exemplář Blocku 5 do oceánu. Myslím si tedy, že firma už teď nejspíš ví, jestli bude mít povolení přistát na pevnině, a pokud ne, tak bude mít včas připravenou plošinu JRTI jako záložní řešení.

Každopádně to vypadá, že po Falconu Heavy budeme muset přečkat několikatýdenní období bez přistání Falconu. Jako nejdřívější kandidát na další misi s pokusem o přistání se jeví TESS, která nejspíš poletí s novým stupněm typu Block 4. Start je zatím plánován na konec března a bude při něm vynesena vědecká družice pro NASA, jež bude hledat exoplanety.

Zobrazit komentáře

  • Nebyl to s těmi tuleni jenom vtip, vždyť to je jedna z největších amerických základen a musí se omezovat kvůli nějakým tuleňům.

    • Dneska se jde na ruku těm, kdo hlasitěji řvou. A ryby bohužel obvykle spíš mlčí.

    • Podle me neni, jenze letadla muzou brzdit jinde a priletat podzvukove. A je to armada. Zatimco ta raketa jinak letet nemuze a je to civilni firma.

  • Přijde mi to komické - kvůli pařícím se tuleňům nebude smět stupeň přistát. Ok. Takže ho mají raději zahodit do moře, letecký petroleum vylít do vody a několik (tun?) železa tam nechat rybickam?...

    • Vymyšlené to bylo tak, že když nedostanou povolení k přistání na pevnině, přistanou na JRTI. Otázkou je, jak to bude teď, když se neví, jestli vůbec bude JRTI někdy zprovozněna.

  • Já to vidím jako pozitivní znamení, premiéra bloku 5 se blíží.

Sdílet

Aktuální články

SpaceX zavádí nové typy tarify pro Starlink a v EU sjednocuje ceny za roamingovou službu

Čas od času se věnujeme tarifům, které pro své zákazníky nabízí společnost SpaceX při používání…

1. 4. 2025

Noland Arbaugh se ohlíží za 14 měsíci od implantace neurálního rozhraní

Noland už používá své neurální rozhraní 14 měsíců. V delším textu na X se rozepsal…

31. 3. 2025

Šéf společnosti Synchron nesouhlasí s Elonem Muskem a představuje vlastní vizi budoucnosti neurálních rozhraní

Thomas Oxley, šéf Synchronu, konkurenta Neuralinku, nesouhlasí s dlouhodobou vizí Elona Muska a Neuralinku. Podle…

27. 3. 2025

Novinky o soukromé misi Fram2, při které vesmírní turisté jako první lidé přeletí nad zemskými póly

Blíží se start mise Fram2, která bude první pilotovanou výpravou mířící na polární dráhu. Posádka…

23. 3. 2025

Střípky o Neuralinku z platformy X (19. díl)

V dalším shrnutí novinek a zajímavostí o Neuralinku bude řeč například o těchto tématech: Apoorv…

18. 3. 2025

České dráhy a další železniční společnosti testují satelitní internet Starlink na svých vlacích

Dnešní přehled novinek se bude věnovat využití satelitní služby Starlink ve vlacích. Nejprve se podíváme…

17. 3. 2025