Už před rokem jste si u nás mohli přečíst o plánech společnosti Boring Company vybudovat rozsáhlou síť tunelů pod Las Vegas. V tunelech by byla provozována flotila elektromobilů Tesla, která by zajišťovala rychlou a levnou veřejnou dopravu po městě. Od té doby společnost na těchto plánech pracovala a řešila legislativní a úřední záležitosti potřebné k získaní povolení pro stavbu tohoto projektu zvaného Vegas Loop. A tyto snahy nyní přinesly ovoce, jelikož společnost Elona Muska obdržela rámcové povolení pro vybudování hlavních tunelů, které budou tvořit jakousi páteř celé sítě. Jak bude tunelový systém fungovat a kdy by mohl být zprovozněn?
Projekt Vegas Loop byl oficiálně schválen městem Las Vegas 20. října a spolu s tím byla zveřejněna také mapka celého tunelového systému a řada doplňujících informací. Aktuálně plánovaná podoba sítě zahrnuje dvojtunelový systém s průměrem kolem 4 metrů v hloubce 9 metrů a celkovou délkou 24 kilometrů. Systém se bude rozprostírat pod značnou částí Las Vegas, primárně podél hlavní ulice, kde se nacházejí všemožná kasina a hotely. Síť bude zároveň napojena na stávající tunely pod lasvegaským výstavištěm, které byly zprovozněny v létě. Zatím je pro Vegas Loop v plánu 51 stanic, ale v budoucnu může být jejich počet navýšen spolu s rozšiřováním tunelové sítě do dalších částí Las Vegas.
Vegas Loop bude fungovat podobně jako stávající tunely pod výstavištěm, ale s několika zásadními rozdíly. Stále platí, že běžné elektromobily Tesla budou přepravovat pasažéry mezi stanicemi, ale vzhledem k tomu, že Vegas Loop je násobně delší než současné tunely, lze očekávat vyšší rychlosti, které v krátkých tunelech pod výstavištěm nejsou potřeba. Boring Company zatím neupřesnila, jakých maximálních rychlostí bodou Tesly ve Vegas Loop dosahovat, ale šéf společnosti Steve Davis před časem zmínil, že cesta z letiště do centra dlouhá 9,5 km by zabrala 7 minut, což odpovídá průměrné rychlosti kolem 80 km/h. Oproti tomu Tesly v krátkých tunelech pod výstavištěm mohou jezdit maximální rychlostí 64 km/h, ale v praxi jezdí ještě o dost pomaleji. Průměrná rychlost 80 km/h by tedy představovala značný skok.
Provoz ve Vegas Loop bude po dokončení zajišťovat přibližně 700 vozů Tesla a očekávaná přepravní kapacita je 57 tisíc pasažérů za hodinu. Přesné počty ale ještě budou upraveny podle finální podoby sítě a zájmu veřejnosti o tento způsob přepravy. Loňské informace uváděly, že Tesly ve Vegas Loop budou od začátku jezdit autonomně, ale aktuální zprávy autonomii vůbec nezmiňují, takže lze očekávat, že minimálně zpočátku budou ještě přítomni řidiči, stejně jako tomu je u současných tunelů pod výstavištěm. Důvody jsem podrobněji vysvětloval v nedávném článku.
Kromě vyšších rychlostí vozidel bude výhodou Vegas Loop také to, že umožní přímou dopravu mezi libovolnými dvěma stanicemi. To znamená, že pasažér nastoupí, kde chce, a automobil jej převeze přímo do cíle, aniž by po cestě zastavoval v jiných stanicích. To je možné díky tomu, že vozy se budou primárně pohybovat v hlavním tunelu a odbočí z něj do vedlejšího tunelu až v cíli, aby se auto dostalo do cílové stanice. To představuje velkou výhodu oproti metru nebo autobusu, které sice můžou mít vyšší přepravní kapacitu, ale za cenu toho, že pak zastavují v každé stanici, takže cesta ve výsledku trvá o dost déle. Doprava ve Vegas Loop bude oproti systému pod výstavištěm placená, přičemž ceny mají být někde mezi jízdným za autobus a Uber, tedy zhruba v rozmezí 5–20 dolarů. Boring Company jako příklad uvádí 4minutovou jízdu mezi stadionem Allegiant a výstavištěm, která bude stát 6 dolarů. Provoz Vegas Loop bude zajišťovat přímo Boring Company a platby jízdného budou pravděpodobně řešeny přes mobilní aplikaci.
Ražbu hlavních tunelů zajistí a kompletně uhradí Boring Company, avšak stavba každé jednotlivé nástupní stanice bude vyžadovat samostatné dodatečné povolení a její stavbu zaplatí provozovatel podniku v dané lokalitě. Pokud tedy například některý z hotelů chce, aby byl napojen na tunelovou síť Vegas Loop, musí si jeho provozovatel zaplatit stavbu vlastní nástupní stanice a „odbočky“ z hlavního tunelu. Stanice může mít řadu podob podle toho, co majitel napojovaného objektu vyžaduje nebo co je nejvhodnější pro danou lokalitu. Stanice může být nadzemní i podzemní nebo může být tunel přímo napojen rampou na existující parkoviště. Budování velkých podzemní stanice je však velmi drahé, takže se očekává, že většinou budou stanice nadzemní. Například podzemní stanice existujícího tunelového systému pod výstavištěm v Las Vegas stála 40 milionů dolarů, což představuje drtivou většinu celkové ceny projektu, který vyšel na 52,5 milionů. Samotná ražba tunelů je tedy relativně levná, obzvlášť když Vegas Loop bude vybudována pomocí nového stroje Prufrock, který má být výrazně levnější a rychlejší než jeho předchůdce Godot+, jenž vyrazil stávající tunely pod výstavištěm.
Zahájení stavby hlavních tunelů systému Vegas Loop se očekává „do roka“ a celý projekt bude budován a zprovozňován postupně podle toho, jak budou schvalovány a konstruovány jednotlivé stanice a úseky. Ještě předtím ale nejspíš budou vybudovány dva krátké tunely, které připojí existující systém pod výstavištěm ke dvěma nedalekým hotelům. Ražba prvního tunelu k tunelu Resorts World by měla začít již brzy a poté by měla následovat přípojka k hotelu Encore at Wynn, ale přesný harmonogram stavby momentálně není znám. Na mapce výše jsou tyto dva nové tunely označeny žlutě stejně jako již vybudované tunely pod výstavištěm. Kromě hotelů a kasin by měl systém Vegas Loop obsloužit například také již zmíněný stadion Allegiant nebo kampus University of Nevada, Las Vegas. Tunely mají být časem rozšířeny také na mezinárodní letiště McCarran, ale to až v nějaké pozdější fázi, jelikož získání potřebných povolení bude trvat delší dobu kvůli zapojení FAA a dalších federálních úřadů.
Zdroje: Las Vegas Review-Journal, The Verge, tisková konference
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Pár otázek:
1. Ta možnost existuje do budoucna, ale momentálně prý není potřeba. Po covidu hodně klesl zájem o hromadnou dopravu a Loop je založen na tom, že je to individuální způsob dopravy přímo do cíle, což nejde úplně dohromady s velkokapacitními vozidly.
2. Tohle bylo součástí starých konceptů, kdy měl být Loop určen i pro běžná auta, která by v tunelech jezdila na autonomních saních. Od té doby došlo k velkým změnám celé koncepce a myslím, že s těmi výtahy se už nepočítá.
3. Časem snad ano, je to vysvětleno v článku.
4. Výhledově to je podle mě nevyhnutelné, ale dokud Tesla nezvládne plnou autonomii, je předběžné to řešit. Oficiálně ale o tom nikdo z TBC nemluvil, pokud vím.
5. O ničem takovém nevím. Výhledově mají být ta auta autonomní, takže tam asi pak je spolupráce s další firmou asi zbytečná. Maximálně budou mít nějakou smlouvu s Teslou ohledně servisování a údržby svojí flotily, podobně jako to dělá Waymo s Avisem.
6. V tunelu pod výstavištěm musejí řidiči momentálně udržovat alespoň 6sekundové rozestupy. Při plné autonomii to může být pochopitelně výrazně méně.
7. Pokud vím, tak zatím ne. Akorát jim tam jednou vjelo cizí auto zvenku, ale nevím, jak přesně to řešili.
Ad:
2. tento odklon mě celkově mrzí
4. otázka je, jeslti můžu vzít svou teslu a s ní vjet do tunelu. Pak by to vlastně do určité míry fungovalo již teď. Ale tak nějak mám pocit, že tam mají své vyškolené řidiče a normální člověk tam takto vjet nemůže.
6. komunikují tesly mezi sebou? To by mělo podstatně zlepšit bezpečnost provozu. Pokud mi může říct auto které jede předemnou, že zpomaluje, můžu to začít řešit podstatně dřív, než to zachytí například kamera.
4. Zatím to možné není, ale až budou všechny Tesly autonomní (ne jen ty v tunelech TBC), tak by neměl být problém dovolit vjezd všem Teslám.
6. Nekomunikují. Vyvíjet něco takového je asi zbytečné, protože při autonomním provozu už to nebude vůbec potřeba (auta budou schopna udržovat kratší rozestupy i bez vzájemné komunikace díky rychlejším reakcím počítače ve srovnání s člověkem, takže kamery by měly stačit).
Ad 6) Nekomunikují, ale myslím ,že do budoucna budou. Dokonce to může být obecná povinná výbava automobilů. Přinese to velký užitek v bezpečnosti.
Auta budou fakticky vědět co se děje za rohem a budou moci zareagovat na nebezpečné situace dříve než je uvidí.
Taky v případě hromadných autonehod na dálnicích za tmy a špatného počasí je dobré vědět, že se před váma něco stalo místo prudkého brždění na posledních chvíli, protože přesně takhle hromadné autonehody začínají. Vepředu někdo zazmatkuje, prudce zabrzdí a pak auta začnou parkovat jedno do druhého. Zvlášť když se k tomu přichomejtne takový kamion se 40 tunovým nákladem.
Já ty přínosy chápu, ale stejně si myslím, že jde jen o řešení problémů, které s nástupem plné autonomie postupně víceméně vymizí. Navíc udělat a zavést nějaký standard pro V2V a vybudovat pro to související infrastrukturu (chytré semafory apod.) podle mě bude pomalé a drahé, takže se to povleče a ve výsledku se to nedostane dál než k nějakým experimentům a pilotním provozům, které nakonec vyšumí do prázdna, protože tou dobou začne být jasné, že to není moc potřeba.
Každopádně já jsem v předchozím příspěvku odpovědi mluvil jen o tunelech TBC, ne obecné dopravě, takže zrovna ty vámi zmíněné přínosy nejsou v těchto tunelech moc relevantní.
Myslím, že zrovna v tunelech by tohle užitek mělo a to ve chvíli, kdy nějaké auto bude vyjíždět ze stanice a bude se chtít napojit na hlavní tunel. Kamera neuvidí auta, která přijíždí v jiném tunelu. Ale pomocí V2V se s těma autama může domluvit a upravit si rychlost tak, aby se mohlo bezpečně a plynule zařadit do volného prostoru mezi autama. Případně můžou ta auta na hlavní ten prostor dopředu vytvořit. Všechno krásně plynule bez nutnosti dlouhých a drahých nájezdů nebo semaforů.
Musí být blázni, co budou utrácet.