Společnost The Boring Company v Las Vegas aktuálně zahájila práce na stavbě dvojice tunelů pod místním výstavištěm. Na místě už je razicí stroj, který bude brzy umístěn pod zem. Celý projekt musí být hotový do ledna 2021, avšak počítá se s dřívějším dokončením.
Boring Company je mladá firma, která zatím postavila jen jeden krátký demonstrační tunel, avšak má rozjednaných a rozpracovaných hned několik dalších projektů. Letos v květnu pak společnost vyhrála svůj první kontrakt – v Las Vegas vybuduje dvojici podzemních tunelů o délce 1330 metrů, které mají usnadnit přesun návštěvníků po zdejším rozlehlém výstavišti. Tunely budou propojovat celkem tři stanice pro nástup a výstup pasažérů. Přepravu budou zajišťovat autonomní elektromobily Tesla (buď existující modely, nebo speciálně navržené kabiny) schopné rychlostí až 240 km/h. Vzhledem k délce tunelu však reálná rychlost bude pravděpodobně nižší. Systém má být schopen přepravovat alespoň 4400 pasažérů za hodinu, jinak bude Boring Company platit penále. Kontrakt má celkovou hodnotu 48,6 milionu dolarů a zahrnuje také instalaci eskalátorů, osvětlení, ventilace, kamerového systému apod.
Boring Company přes léto prováděla finální přípravy a nyní z fotek z místa vyplývá, že začala samotná stavba. Už v září se v Las Vegas objevila stavební technika a také jednotlivé díly razicího stroje. Ten byl následně smontován a nyní to vypadá, že je připraven na umístění pod zem a zahájení ražby. Zatím však není jasné, o který stroj se jedná. Demonstrační tunel v Hawthorne vyhloubil Godot, který byl v podstatě obyčejný razicí stroj, avšak společnost souběžně vyvíjela jeho pokročilejší nástupce jménem Line-Storm a Prufrock. Tyto stroje už mají být několikanásobně rychlejší než Godot díky všemožným vylepšením a optimalizacím.
Razicí stroj je zatím stále na povrchu, ale webkamera sledující průběh stavebních prací ukazuje, že Boring Company už nějakou dobu hloubí velký podzemní prostor. Ten v budoucnu možná poslouží jako základ jedné z nástupních stanic, avšak předtím pravděpodobně bude do této prohlubně přesunut razicí stroj, aby mohla začít stavba prvního tunelu o průměru kolem 4 metrů.
Elon Musk v květnu odhadoval, že ražba začne v červenci a tunely budou hotové do konce roku, avšak to se už téměř určitě nestihne. Oficiální harmonogram projektu je konzervativnější a předpokládal zahájení ražby v první polovině října, dokončení prvního tunelu v únoru 2020 a dokončení druhého o dva měsíce později. Boring Company je tedy v mírném skluzu, avšak času je zatím stále dost – celý projekt musí být kompletně hotový nejpozději v lednu 2021, aby se stihl veletrh CES.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Jenom mě mrzí, že se vybrala ta nejkratší a nejlevnější varianta se 3 zastávkama. Ještě byly možnosti se 4 a 5 zastávkama a až dvojnásobnou délkou.
Konečne sa aj Boring začína posúvať. Dúfam že sa im bude dariť a dokážu že raziť sa dá lacnejšie a rýchlejšie. Raz možno nebudú stíhať pretože všade budú chcieť iba Boring. Možno sa raz dočkám a minimálne v hlavnom meste postavia metro konečne. Pretože razenie nebude už také drahé.
Zajímalo by mě jak budou řešit bezpečnost z hlediska PO.
Pocitam spravne? 3600 vterin / 2200 lidi = 1.64 vterin na cloveka * 4 = 6.55 vterin na auto se ctyrmi lidmi.
Otazka je jak dlouho budou nastupovat. Ma rodina za 7 vterin do auta ani nenastoupi, mam 2 deti :).
Vyhoda autonomniho auta je, ze nastupiste pro hodne lidi je jenom parkoviste. Pod zemi je parkoviste drazsi, nez na povrchu, ale porad se nemusi delat koleje a neni potreba, aby auta pokracovala dal ve stejnem poradi, jako prijela.
Lepši bude určitě vagon.
Pokud se razící štít osvědčí tak s průměrem čtyři metry by se mohl transportovat na Mars kde by se mohly lidé chránit před zhoubným zářením v podmarsí, ovšem je tady energetická náročnost, takže to příjde na řadu mnohem později.
Zrovna nedavno jsem o tom četl, že reálně je to zbytečné hnát tam lidi pod zem (to záření není tak škodlivé, jak se může na první pohled zdát, možnost rakoviny za celý život tam vzroste o jednotky procent (myslím, že to bylo o 2-4 %), než kdyby člověk nežil na povrchu). Lze předpokládat, že spíše tam lidé budou žít na povrchu. Avšak vzhledem k různým komplikacím může být vhodné mít část města v podzemí a případně používat tunely na cestování.
Je to docela zajímavý byznys, ale nějak vůbec nemám představu, jestli ta cena je přestřelená, nebo podhodnocená. Jsem každopádně zvědav, jak se jim bude dařit.
Ten projekt byl výrazně levnější než konkurenční nabídky na jednokolejky, lanovky a podobné věci, což byl jeden z důvodů, proč tu soutěž TBC vyhrála. Takže přestřelené to určitě nebude. Navíc v tom je i ta instalace ostatních zařízení, není v tom jen ražba tunelů.
Při cenách v naší kotlině (dálnice, blanka) mně ta cena přijde podhodnocená 😀
Pro srovnání, čtyři kilometry dlouhé dva tunely u Plzně s desetimetrovým průměrem vyšly na necelé 4 miliardy
V čem je to podhodnocené?
Asi 3x coz je dost. A ro u nas delaji jen tunel, silnici, osvetleni a vzduchotechniku a kamery. Tam 3 stanice. Dopravni prostredky, jejich servis atd
Dopravní prostředky v té smlouvě myslím nejsou. Alespoň já jsem tam o nich žádnou zmínku nenašel. Provoz nejspíš bude řešen zvlášť. Tenhle kontrakt je jen na stavbu (avšak zahrnuje nejen tunely, ale i spoustu věcí okolo).
Já si myslím, že dopravní prostředky jsou v ceně. Kontrakt zajišťuje nějakou přepravu v určitém smluvně daném rozsahu a zadavateli je víceméně jedno, jestli tam dáš auta, speciální vizdla nebo rikšu, dokud splníš požadavky smlouvy.