Aktuality

Boring Company už razí další tunel a brzy by mělo začít testování autonomního řízení vozů Tesla v tunelech

Boring Company před dvěma měsíci otevřela svůj nejnovější tunel, který umožnil přepravu z lasvegaského hotelu Resorts World k nedalekému výstavišti. Jednalo se však pouze o první část delší smyčky a nyní už probíhá ražba druhé části. Brzy by pak měla následovat stavba finální sekce a také ražba přípojky k dalšímu hotelu. Příští rok navíc začne budování širší sítě Vegas Loop, která postupně pokryje celé Město hříchu. Zároveň se připravuje přechod na systém s autonomními vozidly, která by v tunelech jezdila bez řidičů.

Stavba tunelové sítě Vegas Loop

Boring Company je společnost založená Elonem Muskem s cílem stavět levné podzemní tunely za účelem ulehčit přetížené dopravě na povrchu. V červnu 2021 firma dokončila svůj první komerční projekt pod výstavištěm v Las Vegas. Elektromobily Tesla zde už rok přepravují návštěvníky výstaviště pomocí dvojice tunelů s délkou 1,33 km a třemi stanicemi. Za tu dobu už tento systém odbavil přes 700 tisíc pasažérů a management výstaviště si tunely nemůže vynachválit. Systém stál pouze 53 milionů dolarů, splnil smluvní požadavky a navíc jako první projekt svého druhu funguje jako atrakce, která láká nové návštěvníky na výstaviště.

Tesla v tunelu Las Vegas Convention Center Loop (Foto: Boring Company)

Systém přepravy pomocí elektromobilů v tunelech Boring Company nazývá Loop a projekt pod lasvegaským výstavištěm dobře posloužil jako demonstrátor tohoto způsobu dopravy. Díky tomu firma rychle získala podporu pro rozšíření stávajících tunelů do dalších částí Las Vegas. Jako první byla vybudována přípojka k nedalekému hotelu Resorts World. Projekt byl rozdělen na tři fáze a první z nich s půlkilometrovým tunelem byla otevřena 30. června tohoto roku. Díky tomuto novému tunelu se lidé ubytování v hotelu Resorts World mohou snadno nechat přepravit k výstavišti, avšak prozatím není nový tunel přímo napojen na existující síť pod výstavištěm. Tesly tedy vyjedou z tunelu v nové stanici LVCC Riviera a poté musí přejet po silnici na povrchu, aby se dostaly k západní stanici systému na výstavišti (LVCC West). Jedná se však o dočasný stav, než se vybuduje druhá fáze smyčky k hotelu Resorts World, která tunelem propojí stanice Riviera a LVCC West. Následně bude možné přejet z hotelu přímo do kterékoli ze tří stanic na výstavišti, aniž by vůz opustil tunel.

Mapka tří plánovaných fází stavby tunelů k hotelu Resorts World (Zdroj: The Boring Company)

Ražba zmíněné druhé fáze už probíhá, pravděpodobně pomocí razicího stroje Prufrock-1, který vyrazil první část smyčky k hotelu Resorts World. Kdy přesně bude tato fáze dokončena, zatím není známo, ale víme, že stavba třetí fáze má začít už ve čtvrtém čtvrletí tohoto roku. Tato finální sekce propojí stanici LVCC West s hotelem Resorts World, takže vznikne kompletní okruh mezi výstavištěm a hotelem. Okruh bude tvořen jen jedním tunelem, takže vozy v něm budou moci jezdit v jednom směru dokola. Oproti tomu dnes se musí v první části smyčky střídat směr provozu podle potřeby, což pochopitelně omezuje maximální přepravní kapacitu a zvyšuje čekací dobu.

Nástupní stanice pro systém Loop u hotelu Resorts World (Foto: The Boring Company)

Po dokončení okruhu u Resorts World přijde na řadu hotel Westgate, který se nachází severně od výstaviště a nový tunel jej napojí na stanici Riviera. Poté tedy už bude možné volně přejíždět mezi všemi stanicemi výstaviště a oběma hotely. Vznikne tak jakýsi zárodek celoměstské sítě Vegas Loop, kterou bude po dokončení tvořit přibližně 54 kilometrů tunelů propojujících zhruba 56 stanic.

Aktualizovaná mapka plánované podoby systému Vegas Loop z října 2021 (Zdroj: Boring Company)

Stavba přípojky Westgate by měla začít již brzy a poté bude následovat několikaměsíční pauza, zatímco bude Boring Company finalizovat stavební povolení pro další sekce systému Vegas Loop. Ty budou budovány samostatně a později se propojí mezi sebou. Jako první přijde na řadu okruh Caesars Loop, který propojí hotelová kasina provozovaná společností Caesars Entertainment. Jde například o Planet Hollywood, Caesars Palace, Bally’s nebo The Linq. Kontrakt na vybudování tohoto tunelu má hodnotu 3,42 milionů dolarů.

Po vybudování Caesars Loop by měl následovat dvojtunel, který propojí sportovní stadion Allegiant s ulicemi Tropicana Avenue a Las Vegas Boulevard. Vybudování tunelu vyjde na 9,18 milionů dolarů a otevření se očekává v roce 2023. Následně je v plánu propojit tento systém s Caesars Loop a také tunely kolem výstaviště. Na centrální stanici na výstavišti by měl být navíc napojen také hotel Encore at Wynn, avšak i když projekt má povolení už déle než rok, dlouho jsme o něm nic neslyšeli. Není tedy momentálně jasné, kdy tento kilometrový tunel přijde na řadu.

Mapka tunelů pod výstavištěm v Las Vegas. Světle modře je vyznačen plánovaný tunel k hotelu Encore at Wynn (Zdroj: Tick Segerblom)

Výstavbu hlavních tunelů pro Vegas Loop zaplatí Boring Company ze svého, avšak jednotlivé přípojky a stanice budou vybudovány na náklady provozovatelů podniků v daných místech. Většina stanic se bude nacházet na povrchu, jelikož jsou výrazně levnější než ty podzemní. Základní povrchová stanice vyjde na 1,5 až 3 miliony dolarů podle velikosti a složitosti. Oproti tomu podzemní stanice stojí 20 milionů.

Kdy budou Tesly v tunelech řídit samy?

Tunely pod výstavištěm momentálně obsluhuje přes 70 elektromobilů Tesla Model 3, Model Y a Model X a k dispozici je také jedno elektrické vozítko Polaris E6 uzpůsobené pro handicapované pasažéry. Časem by také měla přibýt vysokokapacitní vozidla pro až 12 pasažérů. Ta byla v plánu hned od začátku, ale po vypuknutí pandemie COVIDu bylo zavedení těchto vozidel odloženo z důvodu minimalizace šíření viru. Očekává se však, že vozidla budou zavedena, až se systém Vegas Loop dostatečně rozšíří do dalších částí města. Elon Musk loni uvedl, že Tesla pravděpodobně vyvine elektrickou dodávku, a tak je možné, že právě toto vozidlo najde uplatnění také v tunelech Boring Company.

Původní koncept velkokapacitních vozidel pro tunely (Zdroj: The Boring Company)

Tesly se v tunelech pod výstavištěm pohybují maximální rychlostí 56 km/h, jelikož zatím jezdí na velmi krátké vzdálenosti. Jak však bude síť Vegas Loop rozšiřována, očekává se, že bude zvýšena i rychlost. Ve zkušebním tunelu u centrály SpaceX v kalifornském Hawthorne už Boring Company demonstrovala rychlost přes 200 km/h, takže potenciál do budoucna zde určitě je.

Automobily v tunelech v Las Vegas momentálně manuálně řídí zaměstnanci Boring Company, ale časem má dojít k přechodu na zcela automatický systém bez řidičů. Steve Hill, ředitel Las Vegas Convention and Visitors Authority, která vlastní tunely pod lasvegaským výstavištěm, letos v červenci uvedl, že autonomní systém je stále v plánu. Cílem prý je, aby se alespoň část vozidel v tunelech pohybovala autonomně do konce června 2023. Elon Musk zároveň letos uvedl, že Tesly v tunelech pod Las Vegas možná budou používat autonomní software už letos. Podle Steva Hilla je plán takový, že jednotlivá vozidla budou postupně převáděna na autonomní režim, avšak za volantem stále bude řidič, dokud se neprokáže, že Tesly dokážou bezpečně jezdit bez lidských zásahů. Steve Hill v červenci uvedl, že testování autonomního řízení v tunelech by mohlo začít „relativně brzy“.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

  • Projektu samozřejmě fandím a až bude "plná verze" pod celým LA, tak to bude pecka.

    Ale první fáze 500m z hotelu na výstaviště? 500m? Jako vážně někdo musí jet autem od vchodu ke vchodu? Samozřejmě vyjma invalidů atd. To jsem tam snad reálně pěšky rychleji. :D Ti američani jsou fakt lenoši.

    • Musí, když jsem byl ve státech já, tak jezdili i z jedné strany ulice na druhou autem. :-D takže jo, prakticky jsou to lenoši.

    • No ale oni to nestaví kvůli těm 500m, ale jako součást té plné verze

    • Ten hotel od výstaviště dělí všemožné silnice, takže vzdušnou čarou to je sice něco přes 500 metrů, ale pěšky to je podle Google Maps 11–13 minut. Navíc na sluncem rozpáleném asfaltu uprostřed nevadské pouště, takže bych osobně taky radši jel rovnou z hotelu klimatizovanou Teslou. :)

  • No ty ceny jsou teda zajímavé. Cena za Caesars Loop 3,42 milionu? Není to nějak málo, když na výstavišti byly tunely za padesát a cena jen stanice bude od 1,5 do 20 milionů?

  • Moc děkuju za článek. Pro mě jsou informace o Boring Company to nejzajímavější ze světa "Musk Industries". Myslím že většina lidí si ještě neuvědomuje jak obrovský význam na dopravu a celou společnost bude mít kombinace Robotaxi a podzemních tunelů.

    Mě osobně za zajímají konkrétní detaily, které jsem se ještě nikde nedočetl:
    1) Jak bude řešeno napojování nových tunelů na existující tunely v případě ,že nebude odbočka vytvořena již během realizace původního tunelu (ostatně jak se takovým razícím strojem a automatickým pokládáním ostění vytváří odbočky?). Zřejmě butou muset sundat pěkných pár metrů betonového ostění v plánovaném místě napojení, připravit nějaké dočasné částečné ostění kvůli stabilitě podloží, propojit tunely a všechno znovu vybetonovat.

    2) Nikde jsem neviděl jak bude taková obočka vypadat. Bude v tunelu vybudován paralelní odbočovací/připojovací pruh rozšířením stávajícího tunelu kvůli zachování plynulosti dopravy? Jsou-li tunely kruhového profilu, jak by to vypadalo v případě takové odbočky kdy by bylo nutné vedle sebe vést 2 pruhy současně - doprava v odbočovacím pruhu musí zpomalit na základě poloměru otáčení.

    3) Jak se bude řešit křížení tunelů, které se dle mapy plánuje a to i v blízkostí zastávek. Nejspíše bude mimoúrovňové, což kladě požadavky na stupeň stoupání/klesání. A na to navazuje odbočování vlevo (ať už po vjezdu ze stanice nebo z vedlejšího tunelu), které opět bude křížit s již existujícími tunely.

    Nemáte podrobnější informace? Díky

Sdílet

Aktuální články

Nové kontrakty SpaceX: Mobilní družice pro Apple, sdílená GTO mise a orbitální tahač od Impulse Space

Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…

22. 11. 2024

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024