Boring Company pomalu dokončuje svůj první komerční tunel pod výstavištěm v Las Vegas, ale mezitím už má rozpracovanou spoustu dalších projektů. Ty se nacházejí v různých stádiích příprav a v poslední době se k řadě z nich objevily konkrétnější informace o jejich stavu a dalších plánech. Pojďme si tedy připomenout všechny projekty, na kterých Boring Company aktivně pracuje, a podívat se, v jaké fázi příprav jsou.
Koncem minulého roku začala v Las Vegas ražba dvojice tunelů pod místním výstavištěm, jejichž účelem bude snadná a rychlá přeprava návštěvníků v rámci rozsáhlého komplexu. Přepravní systém Loop, který bude využívat elektromobily Tesla pohybující se maximální rychlostí 56 km/h, měl být otevřen veřejnosti nejpozději v lednu 2021. Důvodem tohoto termínu bylo konání každoročního veletrhu spotřební elektroniky CES. Boring Company termín nejspíš stihne, ale vlastně už to není moc podstatné, protože vedení výstaviště nedávno oznámilo, že veletrh CES se příští rok nebude konat kvůli koronavirové krizi. Jak přesně to ovlivní načasování otevření tunelového systému Boring Company, se zatím neví.
Každopádně oba tunely už jsou nejspíš v podstatě hotové, protože podle informací ze začátku června měl jeden tunel už hotovou vozovku a chystalo se asfaltování druhého tunelu. Na webkamerách, které sledují průběh stavby, bylo také možné spatřit minimálně jednu Teslu, která první tunel projela od začátku do konce. Většina prací se tedy aktuálně soustředí na stavbu tří nástupních stanic, z nichž jedna je umístěna pod zemí.
V době spuštění má systém disponovat 62 vozidly. Nejspíš půjde o kombinaci běžných vozů Tesla a také speciálně navržených kabin s kapacitou 12–16 lidí. Ty se budou lišit od dříve viděných konceptů, protože podle Elona Muska v nich z bezpečnostních důvodů nebude možné stát. Jak by tyto vysokokapacitní kabiny mohly vypadat, ukázal nový oficiální render podzemní stanice pod výstavištěm. Všechna vozidla budou zpočátku mít řidiče, ale do budoucna se počítá s přechodem na zcela autonomní řízení, jak potvrdil Elon Musk.
Koncept tunelové dopravy v podání Boring Company se však během posledních měsíců zalíbil i dalším společnostem v Las Vegas. Ty nyní chtějí vlastní tunely, které by snadno dopravily jejich zákazníky na výstaviště a zpět. Mezi vážné zájemce se řadí hotely Resorts World a Encore at Wynn a také stadion Allegiant. O těchto projektech jsme už v minulosti psali, ale od té doby se objevily nové informace. Co o těchto chystaných tunelech zatím víme?
V Las Vegas tak postupně vzniká celá síť tunelů Boring Company, která možná bude rozšířena až na letiště a také do dalších částí Las Vegas. Elon Musk se nemůže dočkat a „individualizovanou hromadnou dopravu“ považuje za budoucnost.
Boring Company dále připravuje projekt Ontario Airport Loop, který by propojil město Rancho Cucamonga s mezinárodním letištěm Ontario v Kalifornii. Dva tunely by byly dlouhé 4,5 kilometrů s průměrem 4,2 metrů a byly by umístěny 10 metrů pod zemí. Vzhledem k délce tunelů má být možné dosáhnout vyšších rychlostí až 204 km/h. Projekt je zatím v rané fázi, během srpna by měla být dopravní komisi San Bernardino County Transit Authority předložena podrobnější studie a v září by se měla dostat před správní radu.
Pokud bude projekt schválen, hotový by měl být za 3–4 roky. Většinu času ale prý zabere environmentální studie, nikoli stavba samotná. Celková cena má být 45–75 milionů dolarů, z čehož polovinu představuje ražba tunelů a zbytek stavba stanic a další náklady. O tomto projektu jsme podrobněji psali zde.
Možná si vzpomínáte na projekt Dugout Loop, který byl poprvé představen už před dvěma lety. Jedná se o jeden 6kilometrový tunel spojující Dodgers Stadium a některou ze stanic metra v Los Angeles. Systém má být provozován primárně během koncertů a baseballových zápasů, které se na Dodgers Stadium konají, a nemá tedy být provozován nonstop. Provoz směrem na stadion začne před akcí a provoz směrem zpět nějaký čas po jejím začátku. Převozní kapacita se zpočátku odhaduje na 1400 lidí během každé akce. Je ale možné, že od původního oznámení se leccos změnilo.
Původně se počítalo s tím, že tunel bude hotový už koncem roku 2019, aby se stihla baseballová sezóna v roce 2020, ale to se očividně nestalo. O projektu jsme hodně dlouho nic neslyšeli a nyní se ukazuje, že důvodem zdržení je environmentální studie, jejíž vypracování a vyřízení zabralo mnohem déle, než se původně čekalo. Studie by měla být konečně hotová letos na podzim a před městskou radu by se měla dostat ke schválení o několik měsíců později.
Zatím nejtajuplnějším projektem Boring Company je tunel, jehož ražba už nejspíš začala ve městě Adelanto v Kalifornii. O jeho účelu se nic oficiálně neví, ale z dostupných informací, které vyštrachali fanoušci, se dá odvodit, že by mohlo jít o delší zkušební tunel. Ten by mohl být minimálně zpočátku využíván pro testování vozítek a dalších technologií pro futuristický přepravní systém hyperloop navržený pro dopravu na delší vzdálenosti doslova nadzvukovou rychlostí v tubusech či tunelech s odčerpaným vzduchem.
SpaceX už v minulosti zkonstruovalo menší vakuový tubus vedle své továrny v Hawthorne a pořádalo zde několik ročníků soutěže, ve které studentské týmy předváděly svá vlastní vozítka pro hyperloop. Současný tunel je však moc krátký, a tak v něm nelze dosáhnout maximální rychlosti. Elon Musk proto před rokem prohlásil, že příští ročník soutěže se bude konat v 10kilometrovém zahnutém tunelu. A právě tento tunel možná vzniká v Adelantu. Byl tam totiž aktuálně spatřen nový razicí stroj Prufrock a z analýzy místních pozemků lze vyvodit, že by zde mělo být možné relativně snadno postavit 10kilometrový tunel. Na místě také byly spatřeny segmenty pro betonové ostění.
Web Teslarati spekuluje, že v Adelantu vznikne tunel propojující Los Angeles a Las Vegas, jelikož se nachází přesně mezi těmito městy. Ale vzhledem tomu, že jde o vzdálenost přes 400 kilometrů, mi to přijde jako dost nepravděpodobná varianta. Navíc bychom o takto velkém projektu nejspíš už něco slyšeli. Ale samozřejmě připouštím, že pokud se 10kilometrový zkušební tunel osvědčí, časem by mohl být prodloužen, a vznikla by tak trať pro hyperloop spojující Los Angeles a Las Vegas.
U razicího stroje Prufrock se ještě na chvíli zastavíme, protože ten má zajímavou historii. Jedná se o dosud nejpokročilejší stroj firmy, který má být minimálně 10krát rychlejší než Godot, který vyrazil zkušební tunel v Hawthorne. Prufrock má být zpočátku schopen vyrazit 1 míli tunelu týdně (0,2 km denně), ale bude nadále vylepšován a dlouhodobým cílem je dosáhnout rychlosti 11 km denně. Jednou z hlavních výhod nového stroje je schopnost začít tunelovat přímo z povrchu, což eliminuje potřebu vykopat startovací jámu. Místo toho je Prufrock přivezen na kamionu, nakloní se dolů a do 48 hodin už razí tunel. Stroj navíc po dokončení ražby opět vyjede na povrch, takže není nutné vykopávat drahou jámu pro vyjmutí stroje.
Poprvé byl nový stroj odhalen letos v únoru na oficiální fotce Boring Company, na které bylo vidět, jak se „zavrtává“ do země. Nebylo ale jasné, kde byla fotka pořízena. Později se podařilo vypátrat, že fotka byla pořízena v kalifornském městě Gardena. Stroj je dokonce vidět na Google Street View, pokud se podíváte na adresu 13800 Normandie Ave. Neví se, co přesně tu Boring Company dělala, ale nejspíš nic velkého, protože aktuálně se Prufrock nachází v Adelantu, kde nejspíš během posledních pár týdnů začala ražba nového tunelu.
Pokud opravdu jde o Muskem zmíněný zkušební 10kilometrový tunel, tak vzhledem k udávané rychlosti ražby nového stroje by mohl být tunel hotový velmi brzy. Je možné, že firma projekt tají, aby Elon Musk mohl následně všechny překvapit oznámením, že společnost během pár týdnů postavila svůj dosud nejdelší tunel. Kromě demonstrace schopností nového razicího stroje to bude také dobrá reklama pro komerční tunelové projekty Boring Company. A existence dlouhého tunelu pro testování hyperloopu rozhodně také nebude na škodu. Boring Company se totiž netají tím, že své tunely chce v budoucnu využívat také pro tento způsob přepravy. Kromě studentské soutěže tak možná firma tunel využije také pro vývoj a testování vlastních technologií potřebných pro systém hyperloop.
Boring Company kromě toho nedávno vyhlásila veřejnou soutěž v ražení tunelů. Studenti, firmy i hobbisti budou na jaře 2021 závodit o to, kdo nejrychleji vyrazí 30metrový tunel s průměrem 50 cm libovolným způsobem. Účastníci budou posuzováni v několika kategoriích podobně jako v případě již zmíněných studentských soutěží vozítek pro hyperloop, které v minulosti pořádalo SpaceX. Více informací najdete na oficiální stránce.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Jen pro upřesnění.
jedna míle je asi 1,6km a ne 0,2km.
"U razicího stroje Prufrock"
Je to správně, první údaj je týdně a druhý denně.
O něčem podobném, jako je hyperloop jsem přemýšlel před mnoha lety, že by takový způsob dopravy mohl být na delší vzdálenosti rychlejší a asi i úspornější, než létadla.
Tehdy mě zarazilo, proč takovou věc ještě nikdo neuvedl do provozu.
Jako laika, mě napadly dva důvody, proč tomu tak je:
1) Nadzemní varianta, třeba z Evropy do JV Asie by vedla přes nestabilní státy, kde by nejspíš byly problémy s údržbou a někde hrozil teroristický útok.
2) Podzemní varianta by vedla přes tektonické zlomy.
Tak i tak, riziko, že by se vozejčky hyperloopu vysypaly a cestující zemřeli, je dost vysoké.
Možná se pletu, ale cestování vzduchem je zatím asi nejbezpečnější a nejrychlejší způsob dálkové přepravy.
Pokud jde o ten tunel Las Vegas - LA - tak by mě zajímalo, jak by řešili geologickou situaci po trase, je tam cestou celkem pěkná řádka problémů ("pár" desítek aktivních tektonických zlomů atd...). A zrovna San Andreas není něco, přes co by měl vést tunel...
A k té rychlosti ražby ... ďura je jedna věc, ale jak je to s ostěním? To taky ten kafemlejnek dělá?
Boring Company tvrdí, že Prufrock už dokáže razit tunel a instalovat ostění souběžně bez zastavování, ale zatím jsme to neviděli v akci. Viz nedávný článek.
Jen dodám, že to co prý dokáže Prufrock, tak já osobně jsem pracoval na stroji, který toto dokázal už v roce 1988 a to už měl za sebou několik let provozu, průměr ražby 6m a hloubka přes kilometr. Tak to jen tak, aby bylo jasno, že nejde o nic nového.
Ano, určitě to nebude první stroj, který něco takového dokáže, ale pokud vím, tak to rozhodně není nějaká běžná vlastnost, kterou by disponoval každý druhý razicí stroj. Druhou věcí pak je celková rychlost a cena ražby těch „konkurenčních“ strojů. Ale je jasné, že se to špatně srovnává, jelikož TBC razí tunely s výrazně menším průměrem, než bývá běžné, což je velká výhoda z hlediska rychlosti a výsledných nákladů.
Mě to naopak přijde jako zcela základní vlastnost, protože jinak by razící stroje moc nedávaly smysl když by se muselo stále zastavovat kvůli instalace ostění.
I Ejpovice se razily strojem s automatickou montáží ostění
https://plzensky.denik.cz/zpravy_region/viktorie-jde-pod-zem-udela-u-plzne-nejdelsi-tunel-v-cr-20150122.html
https://www.youtube.com/watch?v=z38JIqGDZVU
https://www.youtube.com/watch?v=MuYdnzcQXhk
Tunely metra se myslím docela často razí stroji, které umí automaticky montovat ostění. Mám podezření, že to uměly už i stroje, které byly použity pro ražbu pražského metra v jeho počátcích. Takže zase pouze krásná ukázka PR a vůbec žádná inovace....
Šaj-hulúd :-)
Nadzvuková rychlost v tunelu s odčerpaným vzduchem? To bude zhruba nula.
Milé děti:http://fyzweb.cz/odpovedna/index.php?limit_od=9&hledat=kmitat
anebo raději lidově? https://www.blesk.cz/a-z-veda-technika/rychlost-zvuku
"systém hyperloop navržený pro dopravu na delší vzdálenosti doslova nadzvukovou rychlostí v tubusech či tunelech s odčerpaným vzduchem"
Doporučuju také nastudovat si,co je vakuum (a že nemusí nutně být tzv. absolutní).
Absolutní vakuum neumí vytvořit nikdo boha. Ani ve vesmíru není absolutní vakuum. V praxi jsou v systému vždy nějaké netěsnosti, vzlášť u kilometrových tunelů. Řekl bych že 0,1-0,2 bar(a) bude vhodný kompromis z hlediska poměru cena/výkon. Aero ztráty budou menší než u letadla letící ve 12 km výšce. A o to jde.
Ono tak nějak se vědci spíše kloní k tomu, že vlastně absolutní vakuum ani vytvořit nejde, ale to už jsem hluboko na subatomární úrovni.
V technické praxi se jako vakuum označuje jakýkoliv podtlak oproti normálnímu tlaku, který má referenční hodnotu 0. Nízké vakuum pak bývá kolem -40 kPa, vysoké kolem -80 kPa. Atd, není tedy s definicí žádný problém. Vakuum o kterém mluví fyzici, bych do toho vůbec nemotal.
Tak klidne si muzete rici, ze se vykaslete na odbornou terminologii, ktera je podle vas nevyhovujici a budete vymyslet alternativni amaterskou verzi s cilem prinest vetsi srozumitelnost. Zarucene neuspejete. Snizeny tlak je nizsi, nez nominalni hodnota. To nerika nic o tom, zda je nizsi, nez okolni. Takze by jste to tim cele jen zamotal.
Mě přišla odpověď JR docela srozumitelná. Nemluví o vykašlání se na terminologii. Jen ukazuje, že pokud si některé slova přečte laik, učiní závěr, který není správný. Prostě si vyjasnit pojmy. A jako člověku s docela slušným fyzikálním vzděláním mi slova snížený tlak přijdou docela rozumná.
Pokud si prectete jeste jednou muj prispevek, zjistite ze termin "snizeny tlak" je uz zabrany a znamena neco jineho. Nechapu, co je rozumneho na tom, snazit se to napasovat, kam to nepatri.
No pravda je, že při vakuu -0,8 bar(g) (cca výška 11km u letadla) rychlost zvuku klesne z 333 m/s na 295 m/s což je 1062 km/h, takže se budou díky zrychlenému obtékání vlaku ve stísněném tunelu potýkat s nepříjemnými aero jevy mnohem dříve než u letadla.
.
.
Bude asi záležet na poměru průřezové plochy tunelu vs. plocha vlaku, takže pravděpodobně budou mít problém překonat poloviční rychlost letadla, která je 910 km/h. Takže vlaky hyperloopu budou mít rozumné maximum někde okolo 460 km/h.
.
Ale i těch 460 km/h je super. Do 1000 km to bude rychlejší a hlavně se to dá pohánět elektřinou ze solárů, což u letadla nelze. A té máme prakticky neomezené množství. 20% plochy Saharské pouště umoňuje vyprodukovat 100% energetické pokrytí potřeb lidstva včetně náhrady fosilních paliv.
Mám za to, že falešné vakuum bylo i dokázáno pokusem - desky velmi blízko sebe po odečtení vlivu gravitace zjištěno, že se přitahují vxšší silou než by ve vakuu měli. Č9M blíže desky u sebe tím více omezují vznik virtuálních páru a delší vlnovou délkou na rozdíl mimo desek a tím vzniká tlak připlácnout desky k sobě.