Boring Company má díky novým investorům hodnotu přes 5,6 miliardy dolarů, navíc plánuje tunel pro pěší

Společnost Boring Company se zabývá ražbou levných tunelů, v kterých pak lze mimo jiné provozovat systém Loop pro přepravu pasažéru v elektromobilech Tesla. Tato firma byla dlouho od svého založení v podstatě jen malinkým startupem, ale nyní dospívá. Nové investiční kolo (Series C) totiž přilákalo řadu investorů, kteří do firmy vložili celkem 675 milionů dolarů. Hodnota Boring Company se tím vyšplhala na velice slušných 5,675 miliard dolarů. Pro kontext, to je více než třeba raketové společnosti Rocket Lab a Astra dohromady. Boring Company uvádí, že nové finance budou využity k náboru nových zaměstnanců, stavbě a rozšiřování tunelových projektů Loop a také ke zrychlení výzkumu a vývoje razicích strojů Prufrock a dalších produktů.

Razicí stroj Prufrock-1 během testování (Foto: Boring Company)

Prufrock je název pro modelovou řadu razicích strojů, které Boring Company vyvinula za účelem stavby vlastních tunelů. Stroj má několik předností, díky kterým má být rychlejší než jiné razicí stroje. Hlavní výhodou je schopnost „zahrabat se“ do země rovnou z povrchu a díky tomu začít razit tunel už 48 hodin po dovezení na místo stavby. Prufrock zároveň dokáže instalovat betonové ostění souběžně s ražbou, aniž by kvůli tomu musel periodicky zastavovat, jak je údajně běžné u strojů pro ražbu v měkké půdě. Dalším přínosem je, že Prufrock je plně automatizovaný a ovládaný dálkově, takže v tunelu nemusejí být během ražby žádní lidé. Další podrobnosti o strojích Prufrock a tunelech Boring Company najdete v našem starším článku s často kladenými otázkami.

Existuje už několik exemplářů stroje Prufrock a každý další je zase o něco pokročilejší. Například stroj Prufrock-1 letos vyrazil krátký tunel v Las Vegas, který propojil hotel Resorts World s nedalekým výstavištěm. Společnost ale už vyrobila také druhý exemplář Prufrock-2, který má být schopen razit tunely rychlostí 1,6 km týdně. Cílem pro následující exemplář Prufrock-3 pak je ve střednědobém časovém horizontu dosáhnout rychlosti ražby 11 km denně. Společnost by tak prý získala schopnost vybudovat přibližně 1000 kilometrů tunelů ročně pro dopravní systému Loop (kratší vzdálenosti) či Hyperloop (dlouhé vzdálenosti). Oproti tomu v celých Spojených státech bylo v posledních 20 letech vybudováno pouze 32 km tunelů pro metro.

Tunely Boring Company ale lze využít také pro přepravu nákladu, inženýrské sítě nebo pro chodce a cyklisty. Společnost má rozpracovaných spoustu projektů v rozličných stadiích příprav, jejichž seznam najdete v našem přehledu. Převážně jde o tunely pro přepravní systém Loop, ale firma koketuje také s konceptem nákladního tunelu a aktuálně zaslala návrh na projekt krátkého pěšího tunelu ve městě Kyle v Texasu.

Chodci v jednom z tunelů Boring Company (Zdroj: The Boring Company)

Konkrétně by se jednalo o krátký podchod s asfaltovým povrchem pod železniční tratí, který by podle Boring Company mohli využívat jak chodci, tak cyklisté a dokonce i elektrická vozidla. Jde však o tunel o standardním průměru 4 metry, tak moc nechápu, jak firma plánuje kombinovat auta s chodci. Návrh bohužel zatím moc informací neobsahuje. Nejprve musí být schválen, načež by Boring Company teprve provedla podrobnější geologický průzkum a vypracovala konkrétní plán projektu.

Koncept podchodu pod železnicí v texaském městě Kyle (Zdroj: The Boring Company)


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Honza1616

Až 11km denně … xD xD
no je vidět že je to Muskova firma

Honza1616

11km za den mi přijde utopický cíl i kdyby to měla být rychlost toho razícího stroje až za 300 let,
pro lepší pochopení 11km/den = 0,45Km/h =12,5cm/s
0,5Km/h to je rychlost pomalé chůze malého dítěte, si to muže kdokoliv doma vyzkoušet….

jako věřil bych tomu když by se to “prokousávalo” “horninou” s konzistencí zubní pasty nebo jogurtu,
ale i v měkkém drolivém pískovci je 12,5cm/s nereálná rychlost a co pak v tvrdší hornině,
tlak, teploty…na razící štít, odběr vytěženého materiálu, upevňování betonových výztuh, navážení nových dílu pro výztuhy
kdo viděl video z ražby jakéhokoliv tunelu podobným strojem, tak musí uznat že je toto prostě nesmysl

Martin B

Ono to číslo je asi myšleno za ideálních podmínek v příznivé půdě. Ikdyby byla ta rychlost v reálu desetinová, tak pořád je to obrovské tempo.

Taky to jde vrub Muskovu způsobu řízení. Zadá inženýrům neřešitelný cíl a nerealistické termíny, ale dá jim k tomu volnou ruku a ikdyž nakonec netrefí ani jedno, tak stejně je výsledek impozantní. Při permanentním tlaku dokážou ze sebe lidé vymáčknout neuvěřitelné výkony a přijít s inovativními myšlenkami, které by je jindy buď nenapadly, nebo by se je netroufli realizovat. Pracovat pro Muska bych nechtěl, ale výsledky se mu nedají upřít 🙂

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Martin B
Kuřecí stehno

Zajímavý je ostění na fotce, kde stroj leze na povrch. Spáry jsou zhruba po obvodu, resp. kolmo, čili podélně. Ovšem v posledních řadách, kde chybí horní polovina, jsou cik-cak (vodorovně/šikmo). Jak tohle vzniklo?

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Kuřecí stehno
Aleš K.

Pouziji jine panely, co budou sedet jinak? 🙂🙃 Ostatne je nutne se nedostat s okraji nad stred osy tunelu. Jinak by ten stroj ven nedostali…

Honza1616

1) bloky ostění nejsou obdélníky ani čtverce,
ale lichoběžníky a asi i rovnoběžníky , to je vidět na hotovém tunelu, nebo na fotce kde razící stroj vyjíždí na povrch
je to celkem logické, po spojení jsou jednotlivé díly do sebe zaklíněné
původně jsme myslel že tunel se tvoří jako nekonečná spirála, ale když ted na to koukám tak jsou to prstence tak jako u jiných tunelu, jen tunel není tvořen z obdélníkových prefabrikátů
comment image
comment image

2) to co zmiňujete, na konci vyraženého tunelu,
nejdřív jsem myslel že to je součást razícího stroje, jako plošina na které je uložen dopravník vytěžené horniny a případně plocha po které se pohybuje obsluha při přípravě povrchu (vrtání kotev, hydroizolace, stabilizace betonovým nástřikem) před uložením prstencových výztuh,
ale po zvětšení to vypadá spíš jako speciální betonové prefabrikáty pro ukončení tunelu, tedy tam kde už není třeba skládat celý prstenec výztuh, ale jen pojízdnou plochu
comment image

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Honza1616
František

Opravdu je cílem Prufrock-3 razit 11km denně? Nemá to být týdně? Přijde mi to nějak neuvěřitelně rychlé…

Jiří Lacina

Je to 13cm za sekundu – to mi nepřijde jako nemožné.

Jirka

Konkrétně by se jednalo o krátký poDchod s asfaltovým…

Josef

Jirka upozorňoval na pochod 🙂