Boring Company

Boring Company dokončila ražbu druhého tunelu ve Vegas, Tesly uvnitř zpočátku nebudou jezdit autonomně

Stavba přepravního systému Loop pro návštěvníky výstaviště v Las Vegas pokračuje přesně podle plánu. Boring Company aktuálně dokončila ražbu druhého tunelu a nyní bude následovat příprava vozovky uvnitř tunelů a také dokončení tří nástupních stanic. Návštěvníci budou v tunelech přepravováni pomocí elektromobilů Tesla, avšak řízení zpočátku nebude autonomní.

Boring Company začala razit první tunel o délce 1,33 km v listopadu 2019 a dokončila jej o tři měsíce později. Razicí stroj byl poté přesunut zpět na začátek, kde byla koncem března zahájena ražba druhého souběžného tunelu o stejné délce. Ten je určen pro dopravu v opačném směru a byl dokončen v polovině května. Ražba druhého tunelu tedy zabrala necelé dva měsíce, což je o téměř polovinu kratší doba než v případě prvního tunelu.

Razicí stroj před zahájením ražby druhého tunelu v Las Vegas (Foto: Las Vegas Convention and Visitors Authority)

Projekt ale rozhodně ještě není hotový. Momentálně se připravuje asfaltový povrch v prvním tunelu, po kterém budou jezdit automobily. Zároveň už probíhá stavba všech tří nástupních stanic, mezi kterými budou návštěvníci přepravováni. Prostřední stanice se nachází pod zemí. Stavba pokračuje podle plánu a pandemie covidu-19 prý na harmonogram zatím neměla žádný dopad. Zrušení veletrhů a výstav naopak nejspíš stavbu usnadnilo.

AKTUALIZACE: Bylo zveřejněno video zachycující okamžik proražení stroje na konci druhého tunelu.

Přepravní systém bude pro návštěvníky výstaviště zdarma a cesta z jedné strany komplexu na druhou, která by pěšky trvala 15 minut, zabere v případě jízdy tunelem méně než 2 minuty. Než však budou moci návštěvníci systém začít využívat, bude nejdříve důkladně otestován. Kolem konkrétního způsobu přepravy uvnitř tunelu dosud byla řada neznámých, ale nyní se některé věci vyjasnily.

Podle Steva Hilla z Las Vegas Convention and Visitors Authority budou dopravu v tunelu zajišťovat Tesly Model 3 a Model X a také speciální vozítka pro 12 až 16 pasažérů, postavená na platformě Modelu 3. Vozidla se budou časem pohybovat zcela autonomně, avšak zpočátku bude přítomen řidič. Poté budou automobily následovat žlábek a senzory rozmístěné v tunelu, takže to bude vypadat, jako že řídí samy, ale nebude to tak. Plně autonomní řízení přijde až v blíže neurčené pozdější době, když bude možné zaručit, že to je bezpečné.

Elektrické vozidlo vezoucí návštěvníky výstaviště v Las Vegas (Zdroj: The Boring Company)

Stále se počítá se spuštěním přepravního systému v lednu 2021 při příležitosti veletrhu CES, avšak pokud bude akce nakonec zrušena nebo odložena, systém nejspíš bude zpřístupněn veřejnosti až během nějakého dalšího veletrhu. Pokud se přepravní systém Loop osvědčí, časem může být rozšířen do dalších částí Las Vegas.

Zdroj: The Verge

Zobrazit komentáře

  • Nepřijde vám to úplně retardované? Jakože já jsem nadšenec, tunely super, tesla super, ale tohle je doslova úplně ve všem horší než koleje a autonomní (elektro) vozíky, které po nich budou jezdit. To je sto let zmáknutá technologie, kterou zvládnou stavět děti v modelové železnici spínačem v koleji, maximálně s nějakou infrakamerou na to jestli tam někdo nespadl. Například u nás se metro D plánuje bez řidiče taky.

    Autonomní řízení bude žrát víc energie (jak čistě technicky, tak valivý odpor kol a baterie), bude vyžadovat otroky co tam sedí a dohlíží na to že se to nepokusí zabít všechny přítomné. Nakonci, až to za X let celé odladí a zprovozní v autonomním režimu, tak to bude pořád naprosto šíleně technologicky komplikovaná věc s vysokou cenou. To všechno v podstatě aby mohla jet tesla úzkým tunelem, což vozík na kolejích všechno řeší by default a ještě to má jednoduše řešené napájení a menší valivý odpor.

    • Zapomínáte na hlavní důvod, proč Boring Company zvolila tento způsob přepravy. Chtějí to mít snadno škálovatelné a použitelné s běžnými auty, aby se to dalo zavést kdekoli na světě a snadno napojit na stávající systém silnic. Pro používání sítě tunelů pak bude stačit mít kompatibilní auto (zpočátku Tesla, později i jiné vozy schopné autonomní jízdy). Pak můžete snadno v jednom autě dojet z domova do cíle i s využitím tunelů, aniž byste musel přestupovat. Plus samozřejmě budou v tunelech zároveň pendlovat jakési autobusy pro pěší a cyklisty bez vlastního auta. A i zde bude přeprava rychlejší než metro, protože vozítka nebudou stavět v každé stanici, ale pojedou přímo do stanice, kde chcett vystoupit.

      Takže ano, hloupé automatické vozíky na koleji jsou jednodušší, ale z hlediska budoucího potenciálu jsou moc omezené. Systém v Las Vegas je alfa verze, která ověří řadu věcí a technologií a buď bude časem upgradována, nebo prostě Boring Company získané zkušenosti aplikuje u nějakého příštího projektu, který může být už od začátku pokročilejší.

      • Jedna věc samozřejmě jsou původní deklarace, které mi přišly smysluplné. Druhá věc je tenhle tunel, pro který nic z toho nedává smysl.

        Zapomínáte na hlavní důvod, proč Boring Company zvolila tento způsob přepravy. Chtějí to mít snadno škálovatelné a použitelné s běžnými auty, aby se to dalo zavést kdekoli na světě a snadno napojit na stávající systém silnic.

        To původně deklarovali, a říkal jsem si; super nápad. Ne ale když tam mají být ty výtahy, které představují takový bottleneck, že to prostě nedává smysl z hlediska přepravní kapacity. Představte si že by se třeba do parkoviště v obchoďáku zajíždělo výtahem, místo strmé rampy.

        Plus samozřejmě budou v tunelech zároveň pendlovat jakési autobusy pro pěší a cyklisty bez vlastního auta. A i zde bude přeprava rychlejší než metro, protože vozítka nebudou stavět v každé stanici, ale pojedou přímo do stanice, kde chcett vystoupit.

        Jo, ve chvíli kdy tohle bude tvořit síť, tak to začíná být zajímavé, i když tajemný hlásek kdesi vzadu mi říká, že z hlediska propustnosti to nemůže být žádný extra zázrak oproti systémům ala metro.

        Takže ano, hloupé automatické vozíky na koleji jsou jednodušší, ale z hlediska budoucího potenciálu jsou moc omezené. Systém v Las Vegas je alfa verze, která ověří řadu věcí a technologií a buď bude časem upgradována, nebo prostě Boring Company získané zkušenosti aplikuje u nějakého příštího projektu, který může být už od začátku pokročilejší.

        Ony ty vozíky nemusí být úplně hloupé, respektive systém výhybek může být chytrý a provádět složitější routování relativně hloupých vozíků, které rozumí jen třem pokynům 1 Jeď pomalu. 2 Jeď rychle. 3. Stůj + umí vysílat svojí identifikaci (což je všechno desítky let stará technologie).

        Takhle se očekává, že to routování budou provádět auta samotná. Ve výsledku místo abych najel hloupým autem na vozík, který mě dopraví kam bude třeba (jak bylo inzerováno na začátku), tak musím mít chytré auto (vysoká cena), které je navíc speciálně uzpůsobené pro jízdu tunelem (viz slavná kolečka po straně, to už můžu mít rovnou kolečka na koleje) a nějak musí spolupracovat se zbytkem systému, který stejně pořád musí být chytrý.

        Ale ok, možná to vidím jen přehnaně negativně.

        • Já to zatím chápal tak, že výtah bude pro přístup lidí a parkoviště bude v podzemí. Když se zavěsí 2 velkokapacitní kabiny proti sobě a budou pendlovat v minutovém taktu, tak to bottleneck být nemusí.
          Výtah pro auta má na jednom konci ten testovací tunel v LA, zřejmě nebylo místo na rampu.

        • Ne ale když tam mají být ty výtahy, které představují takový bottleneck, že to prostě nedává smysl z hlediska přepravní kapacity.

          Environmentální studie jiného projektu Boring Company zmiňovala přístup pomocí nájezdových ramp místo výtahů.

          musím mít chytré auto (vysoká cena), které je navíc speciálně uzpůsobené pro jízdu tunelem (viz slavná kolečka po straně, to už můžu mít rovnou kolečka na koleje)

          Přídavná kolečka už nejsou v plánu. Cílem právě je, aby šlo použít běžné auto, které akorát potřebuje autonomní systém na určité úrovni. Každopádně souhlasím, že asi bude potřeba nějaká komunikace s externím systémem, který bude řídit a optimalizovat provoz v tunelech, jinak si to moc nedokážu představit.

  • Po přečtení toho, jak vypadá stav autopilota v tunelu, jsem přestal věřit, že ho Tesla v dohledné době spustí na silnici. Není to pro ně nejlepší reklama

  • Čtvrt palce bude asi trochu "rybářská latina", kde zase naopak mluví o tom, jak vytáhli aspoň dvoumetrového kapra, ale jinak proč ne? Tunel je rovný, imho dost přesně udělaný díky automatickému ražení a ukládání jednotlivých betonových segmentů ostění, Cybertruck je zase dost odolný, případný střet se stěnou bude znamenat maximálně pár škrábanců. Nic se stát nemůže. Takže proč ne?

  • Jestli to dobře chápu, tak autonomní řízení (v tunelu?) je ještě hodně daleko:

    "Vozidla se budou časem pohybovat zcela autonomně, avšak zpočátku bude přítomen řidič. Poté budou automobily následovat žlábek a senzory rozmístěné v tunelu, takže to bude vypadat, jako že řídí samy, ale nebude to tak. Plně autonomní řízení přijde až v blíže neurčené pozdější době, když bude možné zaručit, že to je bezpečné."

    To znamená, že v lednu 2021 tam bude řidič, pak to postupně předělají na úroveň autonomních vozíků co jezdí samy po halách již dlouhé roky a někdy v budoucnu teprve na skutečně autonomní řízení? Jak to mám prosím chápat. A v této souvislosti ještě letos mají spustit autonomní řízení do aut venku a tím pádem i projekt robo taxíků. Z textu chápu, že pod zemí je to problém a na cestách je to už skoro hotové?

    • Moc to smysl nedává. Chápal bych že tam dají čidla která pomohou v orientaci a autonomním řízení. Takové bezpečnější autonomní řízení na, které zpočátku bude dohlížet pár měsíců řidič. Ovšem nesmyl je dle mého nedat tam nic pak čidla a pak je zase odmontovat a dát tam nějaké super autonomní řízení. Tady se prostě vyplatí jít na jistotu. je snadné přidat do tunelu pár čidel a nechat sdílet vzájemnou polohu aut počítat lidi ve stanici a podle toho přistavovat vozy a sledovat jestli nějaký moula neleze kam nemá.

      • Taky si to myslím, navíc když je evidentní, že autonomní řízení zatím nemají. S těmi čidly by to mohli poměrně snadno vyladit a to během krátké doby. Takto si chtějí udělat PR, ale podle mě to není dobrá cesta.

    • Osobně si myslím, že problém je v chybějících datech pro učení.

      Srovnávat to s autonomními vozíky v halách to nejde. Tak se jedná o úplně jiný systém řízení - velmi zjednodušeně jde o to, že vozík řídí obyčejné PC podle předem nahrané mapy a několika čidel, které hlídají překážky v okolí a orientační značky v prostoru (typicky různé značky na podlaze, ale může to být různě). Systém je předem naprogramovaný, vyzkoušený. Nebyl by problém tahle udělat jednoúčelová vozítka pro tunel. Jenže proč by to měli dělat?

      Tady chtějí vzít už existují hardware (auto Model 3 nebo Model X, resp. postaví cosi na stejné platformě, kde jen změní interiér a "pár" plechů), který je záměrně univerzální pro autonomní provoz kdekoli. Jenže ta univerzalita znamená také to, že je nutné ten systém učit na reálných datech (nebo mít simulaci vytvořenou z reálných dat). A to prostě ještě nemají, to v tuto chvíli staví a následně tam systém naučí.

      Jsem zvědavý, jak rychle to pak půjde. A to jak v prvních tunelech tady, tak hlavně později, až budou stavět tunely další.

      • "Jenže proč by to měli dělat?"

        Vždyť v textu je právě uvedeno, že toto bude druhý krok. :-D

        • Vy moc nečtete na co reagujete, viďte.

          viz - Tady chtějí vzít už existují hardware (auto Model 3 nebo Model X, resp. postaví cosi na stejné platformě, kde jen změní interiér a “pár” plechů), který je záměrně univerzální pro autonomní provoz kdekoli.

          Ten speciální "autobus" použije hardware modelu 3 a změny budou čistě interiérové a exteriérové. Měnit výpočetní hardware, čidla, software, aby udělali vozítko s jednoduchoučkou inteligencí skladového robota, by byl naprostý nesmysl. Ten obrázek toho vozítka je poněkud přestřelený, ale stačí se podívat na to, jak je udělané třeba londýnské metro, kde vozy poměrně těsně kopírují tvar tunelu, aby se opravdu dalo uvěřit tomu, že 12 lidí se do vozítka postaveného na Modelu 3 vejít může.

          Takže ten druhý krok opravdu nebude o tom, že se postaví úplně nové vozítko s jiným řízením, ale použije se univerzální hardware/software s čidly, motory a další logikou z Modelu 3 a jen se na tomto základu postaví jiná karosářská verze. Můžete to chápat třeba jako stavebnicové přestavby, co dělá český Kaipan nebo spousta jiných malých automobilek, které vezmou základ sériového vozu a upraví ho do podoby, kde byste originál nehledal.

        • ... na platformě Modelu 3 ... Pod tím si můžeme představit každý něco jiného ... Já osobně si pod tím nedokážu představit ten autobus na obrázku. Už jen k velikosti tunelu

    • Ona je taky otázka, kdo tam ta auta bude vlastně provozovat. Boring Company, nebo LVCVA? A taky určitě hraje roli, že rozhodnutí o těchto věcech dělá zadavatel. Takže pokud nechtějí zbytečně riskovat nebo na autonomii nespěchají, tak prostě můžou požadovat takto pomalý a opatrný postup, i když jim třeba BC mohla nabídnout jízdu bez řidičů hned od začátku.

    • Rozdíl je v tom, že jízda na cestách stále má být pod dohledem řidiče a ten musí být schopný kdykoliv převzít kontrolu - tedy to ještě nebude zdaleka projekt robotaxíků. Což u autonomních vozítek pro turisty nezajistíte. Tam to spustí až si budou stoprocentně jistí, že se jim to v tunelu nikde nerozseká.

  • Já nevím co jste si tady pánové jako představovali že to bude. Je to doprava v tunelu mezi třema stanicema výstaviště pomocí autonomních vozítek (do budoucna). Nic více to ani nikdy nemělo být. Tohle není celoměstský tunelový systém pro osobní dopravu. Zde mají jenom ukázat, že jsou schopni skutečné ražby tunelu v dohodnutém termínu a nákladech. Hlavní výhoda Loopu oproti metru jsou rychlá výstavba, výrazně nižší náklady a potencionální možnost rozšíření do zbytku města. A o to celou dobu jde.

    Boring Company za to dostane 48 miliónů. Druhý vyzyvatel nabízel nadzemní dráhu za 215 miliónů.

    • Ked uz hladame jednoduchsie cesty nebolo by jednoduchsie (vasimi slovami "rychlá výstavba, výrazně nižší náklady a potencionální možnost rozšíření do zbytku města") tam postavit nadzemnu cyklotrasu, ktoru vies pouzivat aj ked je vystavisko zavrete? Pripadne tam nahodi organizator 200 kolobeziek a mozu sa vozit ludia po celom areali s ovela vacsou priepustnostou ako tych par tesiel co tam bude pendlovat(i ked vysokou rychlostou). Tento tunel bude zrejme sucast expozicie a technologicke demo jak pre zhotovitela tak pre vystavisko, nehladal by som za tym uplne usporu financii a jednoduchost za kazdu cenu.

      • Anebo uzavřít okolní cesty a najmout pár taxíků. Jo šlo. Ale to se blbě rozšiřuje na celé město. Navíc vidím ty důchodce co sotva chodí nebo maminky s kočárky tam pádit na koloběžkách.

        Tyhle 3 zastávky mají ověřit, zda je poskytovatel vůbec něco takového schopný postavit než se objedná celoměstský projekt.

        • Vy to beriete moc prakticky a nevidite celkovy kontext. Ten tunel neni na to aby zlepsil/zvysil priechodnost navstevnikov, je to technologicka novinka, ktora neni nikde inde na svete, to pritiahne ovela viac navstevnikov a viac lukrativnejsich vystavovatelov, ktorym nasledne mozete zvysit prenajom v danom vystavisku a verte ze na vysatavisku platite krute za kazdu blbu zasuvku a kazde blbe svetlo nekrestanske peniaze. O tom tuneli sa v den otvorenia bude pisat na kazdom webe a kludne to pojde aj do tv sprav ako zaujimavost. Ten tunel je marketingova investicia, reklama, to ze si na tom BC odskusa svoje nove technologie a procesy je len bonus pre nu a zaujimave informacie pre nas, fanusikov.

        • maminka s kocarkem pojde do tesly cez tunel? Takto by mala bezpecnu cestu cez cely areal, sice peso ale mala, tunel jej nijako nepomoze.

          • Já tam nikdy nebyl, ale obecně na výstavách běžně vídám jak staré lidi tak rodiny.

  • "Poté budou automobily následovat žlábek a senzory rozmístěné v tunelu, takže to bude vypadat, jako že řídí samy, ale nebude to tak."
    Mně to zní jako přesvědčivý automatický řízení.

  • Nemůžu si pomoct, ale oproti prvotním plánům mi tohle přijde o dost menší hitparáda.
    Jsem zvědavý, jak vysoký zájem o systém Loop bude a o kolik bude případně levnější oproti konkurenci.

Sdílet

Aktuální články

Nové kontrakty SpaceX: Mobilní družice pro Apple, sdílená GTO mise a orbitální tahač od Impulse Space

Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…

22. 11. 2024

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024