Aktuality

Boring Company demonstruje výhody tunelové dopravy v novém videu

Když Boring Company loni v prosinci slavnostně představila svůj experimentální tunel v Hawthorne, umožnila účastníkům akce zkušební jízdy. Jejich názory však byly dost vlažné. Jízda v tunelu totiž byla kvůli nerovnému povrchu kodrcavá a auta dosahovala rychlostí jen kolem 65 km/h. Elon Musk tehdy vysvětlil, že firma nestihla povrch patřičně upravit, ale že do budoucna na tom zapracuje a povrch bude „hladký jako zrcadlo“. Že to nebyla planá slova, ukazuje nové video, které na Twitteru zveřejnila Boring Company.

Společnost v něm ilustruje výhody přepravního systému Loop, který bude provozovat například v Las Vegas, kde Boring Company začne v létě stavět svůj první tunel pro platícího zákazníka. Systém Loop bude přepravovat pasažéry pomocí elektrických vozů, které se v tunelu mají pohybovat maximální rychlostí 240 km/h. Boring Company však dosažitelnost takových rychlostí dosud nedemonstrovala, což změnilo až následující nové video.

V něm závodí dvě Tesly – obě jedou stejnou vzdálenost necelých dvou kilometrů, ale jedna z nich se musí potýkat se silničním provozem na povrchu, zatímco ta druhá díky tunelu zácpu podjede. Tesla, která jela tunelem, tak dorazila do cíle za minutu a půl, zatímco té druhé to trvalo třikrát déle.

Ve videu můžeme vidět, že Tesla Model 3 v krátkém tunelu dosáhla rychlosti přes 200 km/h, což je možné díky jinak vyřešené podlaze. Ta už není tvořena jakýmsi korytem s vyvýšenými patníky, po kterých vůz jede, ale vypadá jako normální asfaltová vozovka.

Upravená Tesla Model X v tunelu v Hawthorne (Zdroj: The Boring Company)
Fotka vodících koleček na Tesle Model X (Foto: Teslarati)
Profil tunelu (Zdroj: The Boring Company)

Navazující tweet Elona Muska navíc potvrdil, že už nejsou potřeba vodící kolečka, která byla použita při slavnostním představení tunelu, aby vůz nenarážel do stěn. Nyní jízdu řídí Autopilot a řidič asi potřebuje řešit jen plyn a brzdu. Do budoucna však bude jízda v tunelu zcela automatizovaná, aby vozy mohly jezdit s velmi těsnými rozestupy.

Zobrazit komentáře

  • Kdo povolí tuneláž na západním pobřeží Spojených států kde je permanentní možnost zemětřesení, tady se setkávají dvě kontinentální desky kdy sebemenší tektonika způsobí pohromu. Ovšem na Marsu nic takového nehrozí, takže se tam bude tunelovat bez problémů.

  • Já si dokážu představit, že budoucí podzemní parkoviště v nákupních centrech nebo výstavištích a stadionech budou mít vlastní přímé vjezdy do tunelového systému.

  • Jako takhle to vypada hezky, kdyz vsechno funguje. Ale mam s tim jeden problem, co az tam v polovine delky zacne nejaka Tesla (jakekoliv jine auto) horet. Nechtel bych byt ridicem, ktery se z takove rourky snazi utect.

      • Hori daleko mene nez spalovaky s potencialem byt opravdu nehorlavym

        • No to nevím, to by se muselo do statistik a zjisti taky proč co hořelo. Ale o čem není sporu asi je to, že Tesly hoří tak nějak dokonale, tedy že už pak obvykle stačí jen odvézt do šrotu.

          • Nedávno shořelo v Číně BMW v podzemních garážích. Požár byl daleko horší než to co se stalo Tesle, auto bylo na uhel a bylo zničeno dalších 34 vozů.

          • No, já co viděl běžná auta po požáru, tak byla také do šrotu, to bych jako specialitu Tesly neviděl. A co se týká počtu požárů aut, tak zde funguje výběrový efekt, protože elektromobil je novinka, tak se o jeho každém požáru píše. Jen pro zajímavost v průměru v ČR shoří deně více než 5 aut (z různých důvodů) a většinou to Tesly asi nebudou :-)

          • Klasické auto může blafnout kvůli uniklému benzínu, ale to se dá relativně snadno uhasit. Baterky jsou uplně jiná liga. Hašení je velice složité a riziko že k požáru doje je mnohem vyšší.

          • To se nebojíš používat mobil, že ti třeba začne hořet v ruce? Nebojíš se nechat dálkové ovládání doma na gauči, co když začne hořet? Není nebezpečné nechat si hrát děti s hračkami na baterky, co když zapálí dům? Všechno to je na baterky. A přesto je to bezpečnější, než si nechat hrát děti třeba s benzínovým RC autíčkem.
            Zkuste si dávat věci do souvislostí, než je šmahem odsoudíte

          • Riziko požárů je u elektromobilů asi 10x nižší. Rozhodně není pravda, že spalovák lze snadno uhasit. Pokud opravdu nemáš po ruce hasičák, tak můžeš auto odepsat. Navíc Tesla vyrábí tak aby riziko vzplanutí bylo minimální a žár byl odváděn od prostoru posádky. Nové baterky pro Model 3 jsou právě navrženy tak, aby v případě selhání jedné baterie se požár nešířil a baterie je odpojena od systému.

            Taky proto zatím žádný požár Tesly nenastal u Modelu 3 a to přestože už jich na silnici jezdí čtvrt milionu. A všechny zaznamenané požáry se týkaly pouze Tesel vyrobených v roce 2015 a starších, než Tesla udělala změny v konstrukci baterií. Žádná Tesla vyrobená po roce 2015 neshořela.

            To se u spalováků rozhodně říct nedá.

    • Ano přesně toto jsem chtěl napsat. Po této stránce to vidím jako zásadní problém. Tunely jsou extrémně malé a díky tomu se tam nemají jak dostat záchranné složky. V praxi by se dalo uvažovat o tom, že auto dále normálně dojedou do cíle, auta před místem požáru začnou automaticky couvat do nejbližší stanice. Jak ovšem bude řešeno větrání nevíme a taky nevím jak se zachrání posádka z hořícího automobilu. Dalo by se uvažovat o dýchacích přístrojích, ale k tomu by bylo potřeba školení a pak pravidelní kontroly. No a nechci domyslet co se stane, až dojde k nehodě. Ano i automatika může mít poruchu a po takové srážce nemusí být pasažéři schopni sami opustit vozidlo s nasazenou maskou a odejít po svých.

        • Ano, je tam klasický PR popis, kterému se ovšem hasiči vysmějí a budou chtít dodržet bezpečnostní normy. To znamená jednak značné navýšení nákladů na větrací šachty, kamerový systém, systém čidel atp. a rovněž náklady na elektřinu na větrání. Ať tak nebo tak, stále to nijak neřeší problémy o kterých jsem psal.

          • Tak jelikož už teď opravdu pracují na prvním reálném projektu, kde tyhle bezpečnostní normy budou muset splňovat, dá se předpokládat, že s tím počítají a jsou si do značné míry jistí, že s jejich designem nebude z hlediska takovýchto povolení a následného finálního schválení problém. Nechce se mi věřit, že by byli tak hloupí nebo naivní, že by něco takového u miliardové zakázky podcenili a pak třeba v půlce stavby zjistili, že bezpečnostní aspekt nedomysleli. (Pokud se tak opravdu stane, klidně mi to připomeň, rád si nasypu popel na hlavu.)

          • Já ten projekt ovšem považuji za něco zcela jiného. Bude to zcela uzavřený systém, budou tam dva paralelní tunely vedle sebe, které asi budou propojené právě z hlediska zajištění únikové cesty. Navíc kdo ví jak dopadne napájení, já osobně bych do baterií nešel, není k tomu jediný důvod. Pokud se cokoli stane, tak se to nedá uhasit. Jedině by museli vozit s sebou vodu a tu pustit samospádem na baterky tak, aby zůstaly ponořené. Obdobně se to řeší v letadlech za letu pokud se stane něco s elektronikou (cestujících) na palubě. Jinak víte jak vyřešil Boeing problém hořících baterií? Obešel to tak, že prostě udělal vývod ven, aby zplodiny hoření šly mimo letadlo a konstrukci udělal tak, aby hoření neovlivnilo strukturální části letadla.Toto řešení však v tunelu pro auta asi moc využít nepůjde. Oklikou se konečně dostávám k tomu, že řešením by bylo napájení z vedení, které se dá kdykoli centrálně vypnout a tím by se možnost požáru zcela minimalizovala.

            Abych to tedy shrnul, já jsem komentoval klasické tunely pro auta, kam bude vpuštěn "kdokoli" kdo technicky splní podmínky a kde bude potřeba řešit otázky bezpečnosti poněkud jinak.

  • A to byla ukázka na pár kilometrů. V USA se ve větších městech dojíždí hodně desítek kilometrů každý den. Věčné vysedávání v zácpách.

    Myslím, že spousta lidí by byla ochotna zaplatit nemalé částky, aby se tomu vyhla.

    • Jenže teď nejspíš budou zácpy u v jezdu a výjezdu. Nebo jak to bude řešené?

      • Vyhodou tohohle reseni oproti beznym tunelum je ze vystavba vjezdu a vyjezdu je nesrovnatelne levnejsi nez u klasickeho tunelu. Taky je dost dobre pravdepodobne ze do tunelu nepojedes osobne ale pouze pokud te tam posle autopilot na zaklade aktualni propustnosti

        • ale predsa nemozes verit tomu, ze tie vjazdy a vyjazdy z tunelov budu tak ako to musk prezentoval na tych renderoch :)
          a aku kapacitu asi bude mat ten vytah? tento isiel 20s dole, hore dalsich 20s, kolko aut za 40s dokaze ist do klasickeho tunelu? a to bol ten tunel relativne v malej hlbke

          k tomu nastupnemu miestu budes potrebovat pripojne komunikacie, zabudni na tie rendery kde je diera vedla krajnice
          a vies aka sranda je vrtat diery vo velkomestach kde je casto pod cestou niekolko vrstvova podzemna infrastruktura? :)

          • Tuším že jsem četl že mají být různé vstupy/výstupy. Výtah bude jen tam, kde je málo místa na ostatní. Na druhou stranu výtahy by mohly díky tomu být hustěji umístěné. v centrech měst, takže jejich zátěž se rozloží. To že ale budou úským hrdlem se zdá být pravda, ale nemusí to být až tak moc.

          • tie vytahy ale budu potrebovat pristupovu cestu na ktorej budu auta cakat kym sa na ne dostane rad

          • Zátěž výtahů a délka nutné přístupové cesty závisí na hustotě pokrytí a množství vozidel. Dokud nevíme tyto parametry můžeme se jen dohadovat. Pokud řízení bude mít na starosti autopilot mělo by být možné dopravu směřovat a řídit tak rozložení zátěže. Popravdě pokud se přidá dynamicky se měnící poplatek za použití výtahu dle zátěže bude možno i snížit zátěž, protože ne každý bude ochoten akceptovat vyžší cenu. Takže existují způsoby jak to řešit.

          • Ano, myslím, že v nějaké environmentální studii byly zmíněny také různé rampy (nakloněné, točité...), které by pochopitelně měly větší průjezdní kapacitu.

      • Cílem je mít celou síť tunelů s mnoha stanicemi, takže nebude jedno úzké hrdlo, ale provoz se rovnoměrně rozloží.

        • vstupy budu vzdy uzke hrdlo, tolko tych tunelov nikdy nebude aby sa to nejak rovnomerne rozlozilo

          tento system nicomu nepomoze, lebo riesenim pre prehustenu dopravu vo velkych mestach nieje to, ze sa postavia nove cesty/tunely, ale riesenie je ze ludi naucia pouzivat verejnu hromadnu dopravu, inak sa problem zapch nikdy nevyriesi

          • Pokud se ten systém osvědčí a bude obecně fungovat v malém měřítku, není důvod, proč by nemohla vzniknout spousta dalších tunelů, když to lidi budou žádat.

            Máš pravdu s tím, že třeba rozšíření silnice obvykle provoz nesníží, protože se vždy úměrně zvýší počet řidičů, ale platí to jen do určité míry. Pokud bude možné tunely stavět opravdu levně a rychle a ve vysokých počtech pod sebou, dříve nebo později to zvyšování přepravní kapacity překročí ten přirozený nárůst provozu a dostane se to do bodu, kdy to opravdu začne snižovat výskyt zácp. Aspoň taková je teorie. Ale těžko říct, jestli těch tunelů bude potřeba 10 nebo 200.

            Taky záleží, jak to ovlivní trendy automatizace řízení a související odklon od osobního vlastnictví aut. Pokud lidi prodají auta a nebude jim vadit místo toho jezdit v 16 lidech tunelem v mikrobusu, tak je to z hlediska provozu samozřejmě o dost efektivnější než 16 aut s jedním řidičem na silnici. Ale to je právě už ta veřejná hromadná doprava, o které mluvíš. Pokud to bude dostatečně rychlé, levné a pohodlné, lidem by to nemuselo vadit na rozdíl od současnách vlaků a autobusů, které samozřejmě mají řadu nevýhod, kvůli kterým lidé radši jezdí vlastním autem.

            Na druhou stranu hrozí, že cestování robotaxíky bude tak levné, že aut na silnicích kvůli nim bude víc. Jenže zase bude jízda s nimi bezpečnější a tudíž efektivnější... no zkrátka ovlivňuje to hodně faktorů a bůh ví, jak to dopadne.

            Nicméně se zase dostáváme k tomu, že tu podáváš věci jako nějaká nevyvratitelná fakta, přitom to jsou věci, které s jistotou nemůže říct ani největší expert na světě. Přitom by úplně stačilo na začátku napsat "Já si myslím, že" nebo nepoužívat výrazy jako "vždy", "nikdy" a "určitě".

          • cele ta muskova vizia je postavena na tom, ze on bude tie tunely stavat super lacno, ale to sa neda
            urcite sa da zlacnit razba, ale nie tak ako si to predstavuje musk aby bolo mozne zrazu postavit stovky kilometrov tunelov pod mestami

          • no ved daj nejaky link o tej superlacnej stavbe tunelov, ale nie muskove kecy :)
            tebe stacia kecy muska a to povazujes za dostatocne tvrdenie, ale od druhych by si dobre ze nechcel medzinarodne studie na vyvratenie muskovych reci :)

          • Rozdíl je ten, že já netvrdím, že se to Muskovi URČITĚ povede, jen připouštím možnost, že toho je možné dosáhnout, protože nevidím nějakou nepřekonatelnou překážku. Zato ty říkáš, že to určitě nejde, ale neřekneš proč.

          • takze ak pripustas moznost ze je to mozne dosiahnut tak to snad vies aj nejak podporit a nie len muskovymi kecmi :)

            ano nejde to, na to staci elementarna logika
            uz minule som sem daval presne cisla ake su rychlosti razby a ak niekto povie, ze to ide zrychlit 15x tak je to bud blazon, alebo klamar
            nepotrebujem takuto jednoznacnu vec dokazovat medzinarodnou studiou od uznavanych expertov :) hlavne ked ani oponent nema nic nicim podloze, okrem prehlaseni jedneho megalomana, ktory vzdy a zasadne prehana

            ja som si narozdiel od teba dal namahu zistit ako je to s rychlostou razby a nazaklade toho som potom pisal svoje nazory
            skus si pozriet zopar dokumentov o razeni tunelov a potom zistis, ze to co tvrdi musk je nezmysel

          • Tak zrovna k zrychlení nejsou potřeba žádná kouzla. Normálně se razí cca 3 hodiny denně, zbytek času se čistí porub a umisťují se segmenty klenby. Tohle přímo volá po totální automatizaci. Dále se jedná o další dílčí zlepšení (elektrifikace pohonu a pod.)

          • jasne vsetci si hlupaci len musk je to povestne lietadlo :)
            nikoho nenapadlo,ze sa takto jednoducho da zvysit vykon az 16x, musel prist vsevedko musk, aby im to ukazal :)

            no tak si pockajme na tie jeho vykony v razbe

            a normalne sa razi tolko hodin kolko je potreba a kolko sa da, ziadne take, ze razi sa 3 hodiny a potom sa cisti, montuje a pod. lebo to je absolutne individualne pre kazdy stroj a pre kazdy tunel zvlast podla danych podmienok v akych sa vrta

            a co si tak kefalin predstavuje pod pojmom elektrifikace pohonu? raziaci stit je elektrifikovany uz davno

          • nikoho nenapadlo,ze sa takto jednoducho da zvysit vykon az 16x, musel prist vsevedko musk, aby im to ukazal

            Něco podobného říkali lidé před pár lety o raketách a elektrických autech. "Kdyby bylo možné ekonomicky vyvinout levnou a znovupoužitelnou raketu nebo bezpečný a sexy elektromobil s dlouhým dojezdem, dávno by to už někdo udělal."

            A kde jsou ti lidé dneska? Evidentně v diskuzi na ElonX pod jménem peter, kde kritizují další Muskovy projekty. :D

          • zdenek vdaka za najuzitocnejsi komentar v diskusii, to ti muselo dat vela prace napisat takto fundovany komentar, fakt si to vazim :)

          • urcite to hovorilo o elektrickych auta? nevymyslas si tak trochu? elektricke auta tu boli davno pred muskom
            a o tej ekonomickej stranke eaut sa mozme porozpravat, ale rozhodne nevyhras tu debatu, lebo bez silnych dotacii by ich rozsirenie bolo dnes mizerne, takze na to laskavo ber ohlad.

            "Osobně vidím prostor v kontinuální ražbě. Pokud toto vyřeší, zrychlí ražbu 8x. "
            a toto je totalna kravina, lebo on z nejakeho dovodu si zobral do hlavy, ze razi sa len 3 hodiny denne a ze keby sa razilo kontinualne tak hned su 8x rychlejsi, ale to je blbost, lebo cas razenia je velmi individualny a suvisi s geologickymi podmienkami a mysliet si, ze je mozne razit 24h denne je totalne naivne, ono tie prestoje maju svoj dovod nikto to nerobi samoucelne, kazdy by chcel razit 24/7, ale technologicky to proste nejde

          • Jak mám prokázat něco, u čeho si nejsem jistý? Kdybych to dokázal prokázat, tak bych si tím už byl jistý a mohl by tu jako ty zvolávat, že to je fakt. A jelikož ty jsi evidentně jistý vším, co řekneš, tak by ti nemělo dělat problém to prokázat. Jenže jak je u tebe zvykem, tvůj argument je, že si to myslíš a podle tebe je to "elementární" a "jednoznačné". Říkáš, že nepotřebuješ studii na to, aby bylo jasné, že máš pravdu. Tím pádem by mělo být velice jednoduché nám vysvětlit, proč je tvůj názor správný, ne?

            Já prostě jen nevidím fundamentální problém, kvůli kterému by se ražba tunelů ještě nemohla výrazně zlevnit a zrychlit. Nebo snad chceš tvrdit, že jsme už dnes téměř na hranici technologických nebo dokonce fyzikálních možností a není žádný prostor pro inovace? Když budu mít plně automatický stroj, který bude dělat všechno od ražby přes zpracování rubaniny až po instalaci výztuží a pojede ve dne v noci s minimálním dozorem, tak to logicky bude mnohonásobně rychlejší než současné stroje. Neříkám, že Musk takového robota vyvine, ale je to teoreticky výhledově možné, i kdyby to mělo trvat dalších 50 let. A o tom mluvím – je to dosažitelné, otázka je jen to, jak moc obtížný úkol to je a jak dlouho to bude trvat.

            Ty tvrdíš, že není možné stavbu tunelů zlevnit a zrychlit dostatečně na to, aby to bylo ekonomické pro účely odlehčení dopravě. A já se ptám, co tě k tomu názor vede. Dobře, našel jsi nějaké rekordy razicích strojů a co si z toho máme vzít? Že Musk nikdy nevyvine 15x rychlejší stroj? OK, třeba máš pravdu, i když nevím, jak jsi na to přišel, ale stejně přece není nutné, aby dosáhl konkrétně téhle hranice. Protože i když jeho stroj bude třeba jenom 5x rychlejší než běžný stroj pro podobný účel, a zároveň bude jeho provoz levnější díky optimalizacím a co já vím, tak pořád to může být významná revoluce. Takže co se vlastně snažíš říct a co tě k tomu vede? Jaké tajemství znáš, že už teď víš, že Muskova snaha je marná?

          • Neříkám, že Musk takového robota vyvine, ale je to teoreticky výhledově možné

            [citation needed] :)
            no tak poprosim to zdovodnenie na tu vyrazne zlacnenie a zrychlenie, ak je to podla teba teoreticky moze urcite tu teoriu vies dolozit :)

            no tie rekordy som nasiel hlavne aby som dokazal aky je musk kecal, kedze on to porovnaval s tym svojim slimakom a jednoznacne som dokazal, ze musk tara hluposti :)

            a co si z tych rekordov mas vziat? no ty ziavne nic, lebo si tie objemy zeminy co by sa museli vyviest a materialu co by sa musel do tunelu doniest ak by to malo byt 15x rychlejsie ani len nevies predstavit a preto veris tym muskovym hlupostiam

            ja som nikdy netvrdil, ze sa vystavba tunelov neda zrychlit a zlacnit, neviem odkial si na to prisiel

          • no tak poprosim to zdovodnenie na tu vyrazne zlacnenie a zrychlenie, ak je to podla teba teoreticky moze urcite tu teoriu vies dolozit

            To snad nemůžeš myslet vážně. Jak říkám, pokud nemáš názor, že jsme už velice blízko technologickým nebo fyzikálním limitům, tak je z logiky věci prostor pro inovace, které povedou ke zrychlení a zlevnění. Všechno je to jen inženýrský problém složený z menších problémů (výkon, chlazení, tvar štítu, použité materiály, způsob napájení, způsob odstraňování rubaniny a milion dalších věcí) a u všeho je prostor pro zlepšení. Stejně tak to automatické stavění výztuží za běhu. Fakt si myslíš, že to je problém, který nikdo nikdy nevyřeší? A zase, neříkám, že se to Muskovi v dohledné době povede, ale rozhodně to není nemožné a jakmile to někdo dokáže, bude to automaticky znamenat výrazné zrychlení a zlevnění (už jen proto, že odpadne část manuální práce). Každopádně člověk přece nemusí přesně vědět, jak bude nějaká inovace vypadat nebo jak jí bude dosaženo, aby věděl, že inovace je teoreticky možná. Jestli tohle nechápeš, tak se nemáme o čem bavit.

            ja som nikdy netvrdil, ze sa vystavba tunelov neda zrychlit a zlacnit, neviem odkial si na to prisiel

            Vycházel jsem z tohohle, ale teď když to čtu znova, tak vidím, že to jsou dvě věty, i když to vypadalo jako jedna (velká písmena a interpunkce by neuškodily) a já to napoprvé přečetl ve smyslu "ale zlacnit razbu sa urcite neda".

            Každopádně nevím, proč pořád bazíruješ na tom Muskově prohlášení "15x rychlejší". Stejně oba víme, že to bude spíš nějaký jeho aspirational goal. A hlavně nikdo neví, s čím to vlastně srovnává. Myslí současný stroj TBC? Současné průměrné stroje? Současné nejrychlejší stroje na světě? Pokud ano, jakého typu? Myslí cenově/velikostně srovnatelné, nebo jakékoli?

            To samé s tím šnekem - určitě se dá najít víc různých rychlostí šneka podle druhu, takže když pak on něco přirovnává ke šnekovi, bude to v reálu velký rozptyl hodnot. Nemá smysl se z toho snažit vyvozovat něco konkrétního.

            Ty záměrně předpokládáš, že Musk to myslel tak, že Prufrock bude 15x rychlejší než nejrychlejší razicí stroj na světě, i když moc dobře víš, že to byl jen přikrášlený marketingový žvást a on chtěl, aby to tak lidi pochopili, i když on sám to myslel jinak. Našel sis nejrychlejší TBM, usoudils, že 15x rychlejší stroj by popíral fyzikální zákony nebo tak něco a tím to pro tebe hasne, Boring Company = fail.

            Normální člověk ale chápe, že Musk zase nadsazuje, ať už záměrně nebo protože je obzvlášť v začátcích přehnaně optimistický, a tak člověk počítá s tím, že ten stroj, co měl být 15x rychlejší než bůhvíco, bude v reálu třeba jenom 2x rychlejší a o 30 % levnější než srovnatelný stroj. Ty to ale tím pádem vezmeš jako selhání, Muskovo klamy a já nevím co, i když je to i tak obrovský úspěch a další stroj pravděpodobně zase bude o něco lepší.

            Každopádně, podstatné jenom to, že tvrdí, že jeho stroje budou rychlejší a levnější. Se soudem, jestli se mu to povedlo nebo ne, bych počkal na to, až uvidíme, za jak rychle vykopou ten tunel ve Vegas. Pak bude mít smysl se bavit o tom, jak rychle to zvládli a vzhledem k ceně, jakou si za to řekli, porovnávat s cenami a rychlostmi konkurence.

          • ano myslim to vazne ak ty chces odomna aby som dokazal preco to nieje prakticky mozne vyrazne(rozumies tomu slovu) zrychlit a zlacnit tak preco by som ja nemohol chciet od teba aby si dokazal preco je to podla teba teoreticky mozne

            a fakt neriesme zrychlenie a zlacnenie v par desiatkach percent, riesme to co povedal musk, cize rapidne zrychlenie a zlacnenie a to naozaj nedosiahnes len lepsou logistikou

            a to snad nemozesmysliet vazne, ze ked sa niekto chvasta ze bude rychlejsi 15x a potom ked bude rychlejsi 2x(vskutocnosti ani to, lebo zas si tu metodiku upravi podla seba aby z toho tak vysiel) ze to je brutalny uspech :)

            a na tom priklade so slimakom som ti jasne dokazal, ze musk o tej rychlosti razby trepe totalne hovadiny, uz to jemnejsie pisat nebudem
            a neboli to ziadne kecy, ale tvrde data, zatial co ty sa vzdy zmozes len na to, ze postnes nejaky muskov tweet a to je tak vsetko co k teme tbm vies povedat, ale hadat sa o niecom comu vobec nerozumies tak to vies :)

          • Tvé názory mi dost připomínají náboženské dogma. Žádné důkazy, jen mletí toho samého pořád dokola. Osobně vidím prostor v kontinuální ražbě. Pokud toto vyřeší, zrychlí ražbu 8x. A tohle je technický a technologický problém, o kterém se dá diskutovat. Pokud k tomu zdvojnásobí razicí výkon zvýšením otáček a/nebo přítlaku štítu, tak je tu zrychlení 16x. A to je taky jen technický problém točící se kolem nadimenzování mechaniky, kvality řezných břitů a jejich chlazení. Takže určitě je to náročné, ale ne nemožné. A co máš ty mimo svých dojmů?

  • lepší...jen to chce udělat ještě klopené zatáčka ať nemusí tak zpomalovat

Sdílet

Aktuální články

Lady s Teslou: Jak si vede čínský elektromobil NIO ve srovnání s Teslou

Půjčila jsem si čínský elektromobil NIO ET5 Touring a porovnala ho se svojí Teslou Model…

5. 9. 2024

První pacient Neuralinku se ohlíží za 7 měsíci, které uběhly od implantace neurálního čipu

Od implantace neurálního rozhraní Neuralinku prvnímu uživateli uplynulo již 7 měsíců. Při té příležitosti zveřejnil…

3. 9. 2024

Falcon 9 poprvé od roku 2021 neúspěšně přistál a SpaceX muselo pozastavit další starty

Ve středu došlo k vzácnému selhání při přistání rakety Falcon 9. Incident nastal během mise…

29. 8. 2024

Vesmírní turisté se možná už letos proletí nad zemskými póly v lodi Crew Dragon

Maltský miliardář čínského původu se rozhodl, že zaplatí sobě a třem svým přátelům cestu na…

26. 8. 2024

Druhý uživatel Neuralinku díky rozhraní už obstojně hraje Counter Strike

Druhý uživatel rozhraní Neuralinku dostal svůj implantát v červenci a už nyní s ním hraje…

24. 8. 2024

Byla představena mezinárodní posádka soukromé mise Ax-4, která navštíví ISS

Společnost Axiom Space zveřejnila jména účastníků své čtvrté soukromé mise Ax-4. Příští rok navštíví ISS…

17. 8. 2024