Aktuality

Boring Company chce postavit tunel u Starbase, SpaceX se bez něj možná neobejde

Základna Starbase, kde SpaceX vyvíjí a testuje Starship, se nachází na dost odlehlém místě v jižním Texasu. V přilehlé vesničce Boca Chica už dnes bydlí převážně jen zaměstnanci SpaceX a ostatní obyvatele lze spočítat na prstech jedné ruky. Zdejší nepřetržitá aktivita firmy Elona Muska tedy už v podstatě nikoho neruší, ale nedaleko startovní rampy se nachází veřejná pláž, kterou navštěvují i lidé z širšího okolí. Na pláž se ale dá dostat pouze jednou silnicí, která musí být uzavřena, kdykoli SpaceX ve Starbase provádí potenciálně nebezpečné testování. Pláž navíc musí být při každém takovém testu vyklizena, což vzhledem ke zrychlujícímu tempu testování pochopitelně dost omezuje veřejnost.

Východ slunce nad Starbase v srpnu 2021 (Foto: BocaChicaGal / NASA Spaceflight)

Elon Musk si uvědomuje, že situace není ideální, a tak jeho společnost Boring Company přišla s potenciálním řešením. Mohla by prý vybudovat krátký tunel, který by propojil jižní cíp nedalekého ostrova South Padre se severní částí pláže u Boca Chica. Tím by vznikla druhá cesta, po níž by se lidé mohli dostat na pláž a která by zároveň mohla zůstávat otevřená bez omezení. Velká část rozlehlé pláže je totiž bezpečná, i když SpaceX provádí testování ve Starbase, takže by nebylo nutné vyhánět všechny návštěvníky, kdykoli dojde k uzavření stávající silnice u rampy.

Přibližné umístění potenciálního tunelu. Starbase je na mapě jako SpaceX Launch Facility. (Autor: Michael Sheetz)

Přesné parametry tunelu nejsou známé, ale nejspíš by měl délku v řádu několika stovek metrů nebo jednoho kilometru. Není ani jasné, jestli by šlo o tunel pro běžná auta nebo by dopravu v něm zajišťovala přímo Boring Company pomocí elektromobilů Tesla jako službu stejně jako v případě existujícího tunelu v Las Vegas. Teoreticky by také mohlo jít pouze o tunel pro pěší a cyklisty. Projekt je zatím jen ve fázi konceptu a není jasné, kolik by tunel stál a kdo by jej zaplatil. Místní veřejní činitelé, kterým byl návrh prezentován, se vyjadřili, že za tunel určitě platit nebudou. Projekt by tedy buď musela zaplatit Boring Company ze svého a náklady pak získat zpět vybíráním mýtného, nebo pokud bude tunel bezobslužný, možná by jej mohlo uhradit SpaceX. Situaci akorát trochu komplikuje fakt, že tunel by musel vést pod vodním průplavem, takže by nejspíš musel být  umístěn mnohem hlouběji než stávající tunely Boring Company. Firma navíc dosud nikdy nerazila tunel pod vodou.

Navržený tunel by veřejnost jistě uvítala, ale prospěšný by mohl být i pro SpaceX. Zaměstnancům firmy by usnadnil dojíždění do Starbase z ostrova South Padre a města Port Isabel, odkud se v současnosti musí jezdit velkou oklikou. Cesta tak zabere klidně hodinu, i když jde vzdušnou čarou o vzdálenost pouhých 10 kilometrů. Tunel ale pro SpaceX možná bude nezbytný i bez ohledu na pohodlí zaměstnanců. Kadence testů a startů Starship ve Starbase se totiž bude výhledově určitě jen zvyšovat, ale firma má povolených jen 300 hodin uzavírek silnice ročně. To jí možná nebude stačit ani letos, a tak SpaceX asi bude brzy potřebovat nějaké řešení, díky kterému nebude zavírání silnice u rampy tolik narušovat provoz veřejné pláže. Když bude existovat alternativní cesta na pláž a celé pobřeží nebude nutné pokaždé vyklízet,  nejspíš by pro SpaceX nebyl velký problém vyjednat s místními úřady větší objem povolených uzavírek stávající silnice. Tohle všechno je ale jen moje spekulace.

Zdroje: MyRGV News, Ars Technica

Zobrazit komentáře

  • Nebol by jednoduchší, lacnejší a rýchlejší na výstavbu most ktorý sa vie otvoriť v strede aby nechal preplávať lode ? Fandím Boring Company ale aj tunel nemusí mať zmysel v každom prípade.

  • za mne je to nesmysl. Trajekt je výrazně levnější a pro tento účel funkční řešení. Muže jezdit na účet SX když je ta druhá silnice zpoplatněna a komerčně když je otevřena a hradit své náklady. Kopat tunel pod vodou když jsem to ještě nedělal na účet SX je blbost. navíc pokud půjde o tunel pro auta je třeba další investice do systému přepravy údržba dohled atd. EM nakonec vybere vždy nejlevnější a nejednoduší řešení a tunel to v tomto případě nebude.

    • No, kopat tunel pod vodou když to ještě nedělaly je naopak dobrej nápad dělat se zákazníkem který bude mít trpělivost na řešení případných problémů. Což je přesně situace SpaceX, protože Musk ze SpaceX asi těžko bude dělat problémi Muskovi z BC :-) Tedy pokud by to platilo SpaceX je to ideální situace pro testování :-)

    • 1) Trajekt musí někde naložit a vyložit (což tam není).

      2) Potřebuješ dostatečné množství vody ... zvláště pokud potřebuješ vyšší kapacitu ... od doku k doku. (což tam mimo kanál není)

      3) A stejně to bude otrava, protože zatímco kilometrovým tunelem pojedeš asi tak minutu ... tak čekání na trajekt, naložení, oddokování, tavers tak 5-8 minut, zadokování, vyložení ... a máš z toho zábavu na půl hodiny a více.

      Jestli si to chceš zkusit v praxi - tak Praha pár přívozů má.

  • Alternatívny prístup na pláž môže byť cesta popri vodnom prieplave s krátkym mostom cez kanál do South Bay. Na časti trasy je tam už poľná cesta. Na mapke v článku ju vidno v ľavom dolnom rohu. Niekde na forum.nasaspaceflight.com bola mapka s nákresom. Vzhľadom na okolnosti: výkup pozemkov, povolenia, námietky spluobčanov... môže byť tunel stále rýchlejšie realizovateľná alternatíva.

  • Dle mého jde spíš o marketingové prohlášení. Problém je tu teď a stavba tunelu je běh na dlouhou trať. Jen geologický průzkum bude trvat přes rok. Stavba tunelu na pláž je navíc ekonomický nemysl - nikdy se nezaplatí. Takže by ho muselo zaplatit SpaceX, či přesněji Musk jako reklamu na své technologické imperium - v rámci hesla: Dokážeme hravě vyřešit problémy, které by bez nás nevznikly.
    Pokud by se hledalo rychlé a funkční řešení, byl by to přívoz přes průliv. Postavit dva nájezdní můstky, koupit loď a zaplatit posádku, která by převážela lidi i auta by z hlediska rozpočtu SpaceX nebyl problém.

    • Prívoz časovo by vyšiel skoro tak isto ako tá hodinová okľuka, tak v čom to má zmysel ?

    • jo jo přívoz dává největší smysl - oproti jakékoli masivní stavbě je "zadarmo", včetně provozu
      sice nemá takovou propustnost, jako tunel nebo most - ale o tu asi úplně nejde

      • Naložiť prívoz, vyložiť, pomalá plavba a si na hodine času, to už môžeš ísť tou okľukou. Prípadne prívoz ani nebude plávať kvôli údržbe či počasiu.

    • Proč by měl průzkum trvat rok. Je to delta Rio Grande, tam je jasné, co tam je. Písek, písek, písek a zase jen písek. Není to Praha a její složitá struktura.

      • "je jasné, co tam je" - je mi líto, ale takhle se ani tunely ani mosty nestaví

    • Jako žít se ženskou. Společně vyřešíte problémy, který bys sám neměl. :)

      • Nebo jako učitelé. Pomáhají řešit problémy, které by bez nich člověk neměl

  • Nejsem stavitel (ale třeba tu někde je, tak se prosím kdyžtak vyjádřete), ale myslel bych, že ražené tunely (které BO dělá) mají smysl pouze pokud je nad zamýšleným místem stavby zástavba (v případě BO, které kopá ve městě), nebo je nad tím velká hora. Ale tady v principu stačí jen něco, co bude odolné proti padajícím kusům rakety

    • Jedinou další možností je most, a ten by byl dražší než tunel TBC a získání stavebního povolení by nejspíš trvalo déle.

  • Problém je, že na pláž obvykle lidi jezdí vlastními vozy plnými věcí. Parametry Boring tunelů nedovolují běžný provoz běžných aut, nýbrž (lokálně) bezemisních samořídicích tesel. Nikomu se nebude chtít překládat věci z odstaveného auta do Tesly a následně vše ručně nosit na pláž.

    Investor se také nenajde.

    Uvidíme za rok či dva odteď.

    • To máte sice pravdu, ale to mluvíme o rozsáhlé tunelové síti pod městy.

      Případný tunel v Boca Chica by měl pár stovek metrů. Stačí osadit vzduchotechnikou a neměl by to být problém.

      • Případně zachovat původní plán, že motorové vozidlo vjedu do tunelu, zastaví na elektrické samohybné plosine a nechá se svézt na druhou stranu.

        • Přiliš komplikované, příliš drahé. Vývoj těch plošin, výroba, skladování, údržba. Kvůli pár stovkám metrů to za to nestojí. Levnější bude na každou stranu tunelu namontovat větrák

    • "Parametry Boring tunelů nedovolují běžný provoz běžných aut, nýbrž (lokálně) bezemisních samořídicích tesel" zdroj? nemyslim si, ze je to pravda...

      • Kvůli nárokům na odvětrávání se nepočítá se spalovacími vozy. Navíc z důvodu bezpečnosti by v tunelech neměl řídit člověk, ale Autopilot, nebo nějaký jiný autonomní asistent.

        To se ale určitě nebude týkat tohohle spojovacího tunelu pro místní.

Sdílet

Aktuální články

Nové kontrakty SpaceX: Mobilní družice pro Apple, sdílená GTO mise a orbitální tahač od Impulse Space

Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…

22. 11. 2024

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024