Tesla se loni rozhodla pro prodloužení klasické vánoční odstávky výrobních linek pro Modely S a X, kterou netradičně protáhla až do 11. ledna. Téměř okamžitě po uniknutí informací o odstávce se objevily spekulace, že automobilka hodlá prodlouženou pauzu využít k modernizaci linek a následnému uvedení na trh nových variant dvou vlajkových lodí automobilky. Ty už především designovou modernizaci nějakou dobu potřebovaly, přesto se mi ale tehdy zdálo pravděpodobnější, že si Tesla jen snižuje náklady kvůli nízké poptávce po těchto vozech. I s tou se totiž Muskova firma dlouhodobě potýká. O dražší vozy je jednak menší zájem kvůli levnějším elektromobilům a jednak jejich prodejům uškodily několikaleté spekulace o blížícím se updatu. Tehdy jsem ale nemohl být dále od pravdy, jelikož Tesla opravdu delší pauzy využila k přípravě výroby modernizovaných Modelů S a X. Pojďme si v dnešním článku shrnout, čeho všeho se modernizace týká a co naopak zůstalo nezměněno.
Začněme designem exteriéru, který se dočkal spíše drobnějších a na první pohled hůře zaznamenatelných změn. Došlo například k úpravě předního nárazníku, jenž teď více připomíná ten používaný na Modelech 3 a Y, či k odstranění chromových lišt, opět po vzoru levnějších modelů. Zadní nárazník Modelu S a skleněná střecha byly také upraveny.
Mnohem větší proměny se ale dočkal interiér, který byl od základu přepracován. Tesla se rozhodla pokračovat ve svém minimalistickém přístupu a došlo tak ke zjednodušení palubní desky, i když ne do takové míry, jako jsme tomu zvyklí u Modelu 3 a Y. Designéři v Tesle se rozhodli zbavit 17palcového dotykového displeje postaveného na výšku a místo něj využili stejně velkou obrazovku s rozlišením 2200 x 1300 pixelů nazývanou „filmový displej“ a orientovanou na šířku. Obrazovka je nově naklápěcí. Nejde ovšem o jediný displej v modernizovaných vozech, v rozporu se stylem nastoleným u levnějších variant totiž Tesla ponechala menší obrazovku za volantem. Další displej je poté na středovém panelu a je určený pro pasažéry na zadních sedačkách. Ten lze kromě sledování filmů využít například ke hraní her. Vozy jsou totiž nově vybaveny blíže neurčeným herním počítačem s výkonem 10 teraflops, který má zvládat i náročné hry jako Cyberpunk 2077 nebo Zaklínač 3. Nový interiér také disponuje bezdrátovým nabíjením mobilních telefonů či nabíjením přes USB-C.
Největší pozornost každopádně v interiéru budí futuristický volant, který se hodně podobá tomu představenému u druhé generace Roadsteru. Nejde ovšem jen o designový výstřelek, Tesla zřejmě plánuje přijít s novým stylem ovládání vozu. Volant totiž například nemá klasické páčky pro blinkry, udávat změnu směru se tak bude muset pomocí dvou dotykových tlačítek na levé části volantu. Kromě toho volant obsahuje dotyková tlačítka pro zapnutí Autopilotu, troubení či ovládání stěračů. Volbu jízdního stylu poté jde ovládat z centrálního displeje. Tesla ale doufá, že by o všech zmíněných funkcionalitách mohla v budoucnu rozhodovat umělá inteligence automaticky na základě dat ze senzorů či navigace. Zájemci o Model S či Model X každopádně dostanou možnost se novému volantu vyhnout, pravděpodobně totiž bude k dispozici též klasická kulatá verze. I ta ale podle oficiálních fotek nebude mít tradiční páčky a bude nutno využívat dotyková tlačítka.
Pojďme se teď ale podívat na technickou stránku vylepšení. Tesla v nových Modelech S a X bude stále využívat bateriové články typu 18650, které jsou teď ale samozřejmě technologicky mnohem lepší než před mnoha lety, kdy s jejich používáním automobilka začala. Články údajně mají upravené chemické složení a zároveň došlo k velkému přepracování celého bateriového packu a termálního managementu, což umožnilo zvýšení dodávaného výkonu a urychlení nabíjení. Nové Modely S a X se tak nabíjecím výkonem dorovnají svým mladším sourozencům Modelům 3 a Y, nabíjí totiž výkonem až 250 kW.
Automobilka Modely S a X momentálně nabízí ve dvou variantách, a to Long Range a Plaid. První zmíněná verze používá reluktanční motor s permanentním magnetem nazvaný Raven, jenž Tesla začala v těchto vozech používat již v roce 2019. Varianta Plaid má tři výkonné elektromotory, které dohromady nabídnou výkon 1020 koní a zrychlení z nuly na sto za 2,1 sekundy (americký konfigurátor uvádí zrychlení z nuly na šedesát mil/hodinu za 1,99 sekundy). Dodávky těchto variant mají na americkém trhu začít už v únoru tohoto roku, v případě novějších objednávek pak spíše v březnu či dubnu. Evropští zákazníci si pak počkají o něco déle, první vozy by do Česka měly být doručeny nejdřív v září. V tabulce níže si můžete prohlédnout porovnání cen jednotlivých variant a jejich dojezdu (vozy ještě nejsou certifikovány pomocí WLTP, je tedy použit přepočet amerických hodnot).
Cena s DPH | Dojezd | Zrychlení z 0 na 100 km/h | |
Model S Long Range | 2 449 900 Kč | 663 km | 3,2 s |
Model X Long Range | 2 729 900 Kč | 580 km | 3,9 s |
Model S Plaid | 3 304 900 Kč | 628 km | 2,1 s |
Model X Plaid | 3 304 900 Kč | 547 km | 2,6 s |
Model S Plaid+ | 3 789 900 Kč | 840+ km | < 2,1 s |
Stejná cena u Modelu S Plaid a Modelu X Plaid není chybou v tabulce, český i americký konfigurátor opravdu uvádí stejné hodnoty. Pravděpodobně jde o chybu a skutečný rozdíl bude odpovídat rozdílu mezi Model S Long Range a Model X Long Range.
V tabulce jste si nepochybně všimli prozatím nezmíněné verze Model S Plaid+. Jedná se o vrcholovou variantu představenou již na Tesla Battery Day v září loňského roku. Její tři motory mají poskytovat výkon více než 1100 koní, dojezd přes 830 km a zrychlení z 0 na 100 km/h pod 2,1 sekundy. Čtvrtmíli má vůz zvládnout pod 9 sekund a dosáhne maximální rychlosti 320 km/h. Vysokého dojezdu plánuje Tesla dosáhnout pomocí svých vlastních bateriových článků 4680, kvůli čemuž se Model S Plaid+ začne prodávat nejdříve na konci letošního roku (pro americký i český trh je uváděn stejný termín dodávek). S Modelem S v této variantě mimochodem Tesla plánuje překonat na Nürburgringu rekord zajetý Porsche Taycan.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Ten volant je dost nepraktický, když se nedá chytit nahoře a prakticky ani dole. Ale kdybych si to objednával (jakože nebudu :-( ), tak pro ten styl "Knight Rider" z dětství bych to vzal :-)
Nebál by som sa toho. Video s časovou značkou.
https://youtu.be/J5UUFug5vGE?t=117
Já bych se toho bál. Vypadá to děsně cool, ale je to ohromně neergonomické. Je něco takového v Evropě vůbec prodejného? Projde to homologací?
"...evropské předpisy naznačují, že každé vozidlo musí být vybaveno ovládacím prvkem řízení, který podle definice nemusí být víceméně kruhový. Volant Yoke je proto v Evropě skutečně povolen - není zakázan"
Zatiaľ v Anglicku, Nemecku, Holandsku povolen. Každá krajina rozhodne za seba, EU zrejme až v prípade určitého lobbingu..
NTHSA/NCAP/IIHS sa zatiaľ nerozhodli vyjadriť k žiadnemu stanovisku.