Aktuality

BFR má nové jméno a konečně známe podrobnosti o testech prvního prototypu

V posledních týdnech se objevila spousta novinek a změn ohledně obří rakety BFR, se kterou chce SpaceX za pár let letět na Mars. Nedávno jsme informovali o tom, že Elon Musk plánuje vyvinout experimentální horní stupeň pro Falcon 9, který bude podobný lodi BFS. Mělo jít o způsob, jak otestovat některé z technologií potřebných pro bezpečný návrat horního stupně do atmosféry ještě předtím, než se vývoj systému BFR dostane do fáze orbitálních letů. O necelé dva týdny později však Musk oznámil, že z tohoto plánu sešlo a Falcon 9 se už do budoucna bude měnit jen minimálně. A aby toho nebylo málo, Musk následně oznámil, že raketa BFR prošla „radikální změnou” a dostala nové jméno. Nyní se navíc objevila žádost SpaceX o udělení licence pro testování kosmické lodi BFS na rampě v jižním Texasu. Žádost prozradila, jak přesně firma plánuje provádět zkušební skoky lodi.

Nové označení rakety BFR (Foto: SpaceX / popisky: Pavel Vantuch)

Co se týče nového jména pro BFR/BFS, Elon Musk oznámil, že raketový systém bude přejmenován na Super Heavy (první stupeň) a Starship (druhý stupeň/kosmická loď). Jedná se o už několikáté označení tohoto systému, který se v minulosti kromě Big Falcon Rocket nazýval také Mars Colonial Transporter nebo Interplanetary Transport System. Musk navíc nedávno na Twitteru psal, že zvažuje jméno Heart of Gold inspirované knihou Stopařův průvodce po Galaxii. Rozhodně tedy není jisté, že nový název nakonec vydrží. Navíc je označení poněkud nešikovné, protože chybí jednoduché jméno pro raketu jako celek.

První prototyp lodi Starship se už staví v Port of Los Angeles a na příští rok se chystají první testovací skoky, které budou prováděny na rampě v jižním Texasu (Boca Chica). Podle Muska bude nejdříve využívána osekaná verze lodě bez tepelného štítu, která bude dělat malé skoky podobně jako raketka Grasshopper.

Přípravy na zahájení tohoto testovacího programu jsou v plném proudu. Kromě toho, že pokračuje výroba kompozitových nádrží v losangeleském přístavu, se v posledních měsících také začalo něco dít na rampě v Texasu. Původně odtud měly startovat Falcony, ale nakonec došlo ke změně a rampa bude primárně (nebo možná spíš výhradně) využívána pro Super Heavy/Starship. Připravovaná rampa v posledních letech nezaznamenala moc aktivity, ale situace se nyní mění. Nedávno byly na rampu například dopraveny dvě velké nádrže, které budou sloužit ke skladování kyslíku a metanu potřebných právě pro experimentální lety prototypu lodi Starship. Mluvčí SpaceX Sean Pitt se k tomu v říjnu vyjádřil takto:

Probíhající stavba naší startovní rampy v jižním Texasu pokračuje dobře. SpaceX nyní obdrželo poslední velkou nádrž pro systém pozemní techniky, která je potřeba pro podporu úvodních testovacích letů BFS.

První velká nádrž na rampě v Boca Chica (Foto: Nomadd / fórum NSF)
Druhá nádrž na rampě v Boca Chica (Foto: bocachicagal / fórum NSF)

SpaceX navíc aktuálně požádalo telekomunikační úřad FCC o udělení povolení pro radiokomunikaci potřebnou během chystaných testů na rampě Boca Chica (za účelem sledování telemetrie a také odeslání příkazu ke zničení rakety v případě jejího selhání). Součástí žádosti je také stručný popis toho, jak budou zkušební lety probíhat:

  • Loď odstartuje, vertikálně vystoupá do určité výšky a následně klesne na původní místo startu. Testy jsou rozděleny do dvou kategorií podle výšky – nízké a vysoké.
  • Nízké testy nepřesáhnou výšku 500 metrů a budou trvat zhruba 100 sekund. Na začátku testovacího programu k nim bude docházet přibližně třikrát týdně.
  • Vysoké testy budou dosahovat až do výšky 5 km a budou probíhat zhruba jednou týdně. Testy budou trvat přibližně 6 minut.

První fáze testů tedy bude velmi podobná experimentálním raketám Grasshopper a F9R, se kterými SpaceX před pár lety testovalo technologie potřebné pro přistání prvního stupně rakety Falcon 9. Tyto rakety provedly v McGregoru spoustu krátkých letů, které dosahovaly až do výšky 1 km. Prototyp lodi Starship však bude o dost větší (průměr trupu 9 metrů) a místo ozkoušeného motoru Merlin jej bude pohánět několik motorů Raptor, které spalují metan.

Co se týče četnosti testů, které SpaceX v žádosti specifikuje, nebral bych to jako nic směrodatného. Řekl bych, že se jedná jen o maximální možný počet testů, které by firma mohla teoreticky provádět, ale v reálu tak často pravděpodobně létat nebudou.

Elon Musk také v minulosti naznačil, že testování nové lodi by mohlo využívat mořských přistávacích plošin. Ty by se podle mě mohly hodit při testech tepelného štítu, které Musk popsal takto:

Chceme otestovat tepelný štít, takže vyletíme nahoru, otočíme se, hrozně moc zrychlíme a vrátíme se ve velké rychlosti. Chceme totiž štít, který bude možné mnohokrát použít a zároveň bude schopný absorbovat teplo při návratech z meziplanetárních cest. To není nic snadného.

SpaceX to tedy s testováním lodi Starship očividně myslí vážně a podle Muska se snaží vývoj tohoto systému co nejvíce urychlit. To je podle něj důvodem, proč firma upustila od plánů na experimentální horní stupeň Falconu 9.

Otázkou však zůstává, kdy přesně začne testovací program nové lodi na rampě v Texasu. Musk letos v březnu odhadoval, že by k nim mohlo dojít už v první polovině příštího roku, ale novější prohlášení zmiňovala konec roku 2019. V roce 2020 pak budou podle Muska prováděny ony lety do větších výšek, zatímco oběžné dráhy by mohlo být dosaženo v roce 2021, kdy podle Gwynne Shotwell poprvé poletí také nosič Super Heavy.

Zobrazit komentáře

  • Strašně fandím vaší stránce. Sice mi příjde, že toho Muska milujete víc než vaše přítelkyně či manželky. Ale je to super! Kdybych měl dát nějakému webu křištálovou lupu, tak určitě ElonX!

    • pamätám si ako sme prvý štart FH sledovali s manželkou, to bola romantika a doják.

    • Jaké přítelkyně a manželky? :D Každopádně díky za pochvalu a třeba se jednou té Lupy dočkáme. :)

      • Robíte perfektnú stránku. Úžasné je, z akou rýchlosťou sem pribúdajú novinky. Elon niečo tweetne a už to je na elonx. Veľmi rád Vás čítam. Dnes som si uvedomil, že tu za deň strávim viac času ako na Facebooku.

  • Jen si říkám jestli tím že přestanou vyvíjet f9 a nebudou upravovat jeho druhý stupeň jestli se tím nepřipravi o naskok před konkurencí sic budou mít velkou raketu plně reciklovatelnou ale i malá raketa se hodí už kvůli tomu že občas je nutno přepravit malí náklady a nebylo by vhodné čekat až budou mít několik desítek družic aby je mohli vynést na jednou jednou raketou a v případě poruchy mají aspoň nějakou náhradu byť malou

    • plne reusable SHS ma mat nizsie prevadzkove naklady ako ma dnes F9, z ktorého pristava len booster. Takze sa moze viac oplatit vyniest malí náklady :) velkou raketou. Rakety su v tomto velmi kontraintuitivne, kazdy si mysli ze vacsia raketa je drahsia lebo palivo. Ale to nie je pravda, na raketach je najdrahsie to ze sa po prvom pouziti zahadzuju a ze lietaju malo. Palivo je v celkovej cene startu pakatel.

      • Josef měl na mysli pokračování ve vývoji F9 směrem k plné znovupoužitelnosti. Zcela znovupoužitelný F9 bude mít 100% nižší cenu startu než BFR.

        BTW: ještě je varianta, že se SpaceX zaměří na BFR a velké ryby/zakázky a F9 poskytne za úplatu jiným provozovatelům po světě (podobně jako třeba Sojuz startuje i z Kourou nebo na něj zcela prodá licenci jiným společnostem z okruhu států spojenců USA (EU, Kanada, Austrálie, Japonsko ...).

        • To nutně nemusí být pravda, za prvé to něco stojí a za druhé znovupoužitelnost žere nosnost, a u druhého stupně ještě víc, než u prvního, může se ukázat, to pro danou velikost rakety se to prostě nevyplatí

    • Není to k tématu článku. Ale, prosím, příště i s interpunkcí. Fakt se dost blbě luští, co jste chtěl napsat. A ano, když už jsem pochopil smysl vašeho příspěvku, souhlasím s ním. Nicméně to, že dnes má SpX plány takové, že po nasazení SHS do plného provozu přestane používat F9, neznamená, že zapomene plány na F9. Takže v případě nutnosti nejspíš nebude problém obnovit výrobu F9.

      • ver tomu ze obnovit vyrobu f9 by problem bol a velky

        jedna vec je mat plany, ale ty si ukoncenim vyroby prestrihol cely dodavatelsky retazec, na takej veci sa podielaju stovky firiem cez subdodavky, oni nebudu drzat technologie ktore uz nebudu vediet spenazit, skor ci neskor vymenia stroje, ludi, niektore firmy skrachuju, pripadne sa preorientuju na iny biznis,....
        obnovit po urcitom case vyrobu je pomaly to iste ako ked s nou zacinas
        po case by si uz ale ani nechcel vyrabat tu raketu v takom stave v akom si ukoncil jej vyrobu, ale chcel by si zapracovat do nej nove skusenosti, technologie,.... a nakoniec by ti mozno vyslo, ze lepsie bude zacat vyrobu a vyvoj defacto novej/inej rakety

        • Dalši nesmysl co tu placaš, kdyby si o Space X aspon něco vědel tak viš, že se dodavatelum vyhybaji jako čert křiže a teměř většinu dilu si dělaj sami.

  • Ps: doporucuju vsem krasny novy dokument od NationalGeographic o ceste na mars..prvni dil byl o Falconu Heavy a uz je na YouTube

  • Dobry den.vsimol som si,ze ta nosnost kazdou aktualizaciou lode klesa.neviete kolko je teraz?naposledy to bolo tusim okolo 100t na leo.

      • Tak riadne to zredukovali.najprv to bolo tusim 250t a teraz len 100t.to uz aj sls bude silnejsia.som zvedavy co povie Musk na dalsej konferencii.

        • Původní velké ITS z roku 2016 mělo nosnost 150 tun na LEO ve znovupoužitelném režimu, 250 tun bylo jen v režimu bez záchrany stupně.

        • Nekolik poznamek. Sls bude silnejsi nez BFR az ve verzi min block 1b a to bude mit nosnost jen 105 t. A srovnavas expendable raketu SLS s fully reusable BFR. Z cele lodi SLS se ma tusim znovupouzit jen kabina orionu.

          • Znovupoužitelnost se stává irelevantní pokud je třeba vynést náklad 105 tun. Takže srovnat to jde. Ale chybý nám informace jaká by byla nosnost v hypotetické situaci zahození Super Heavy. Myslím že by tak Super Heavy Starship se bezpečně ze 100t dostala nad 105t. Ale to by si asi musel zákazník hodně připlatit.

  • Myslim,ze vyvoj BFR stejne nejaky zpetny vliv na Falkony nakonec mit bude.

  • Nabízí se, že by se raketa jako celek jmenovala Super Heavy Starship, ale to by se nemuselo líbit v NASA. :)

        • Kedže lode budú viacnásobne použiteľne je pri aktuálnom názve Starship jednoduchšie namiesto čísel im pridávať jedinečne mená ako napríklad Starship Enterprise, Starship Voyager, Starship Heart of Gold, ... (podobne ako to mal Space Shuttle a jeho Space Shuttle Atlantis, Space Shuttle Discovery, ...)

          • Druhých stupňov kozmických lodi Starship bude vyrobených viac kusov, ako prvých stupňov Super Heavy boostrov. Za jeden deň bude môcť ten istý SH booster vyniesť viac rôznych kozmických lodí (ako to je plánované pri dotankováni paliva na orbite). Premenovanie celého dopravného systému BFR na Starship podla jej najdôležitejšej časti kozmickej lode by bolo podobné ako to má súčastnosti aj Sojuz.

          • To udělat tak snadno nemůžou. SLS letí na ověřených technologiích, prostě je víceméně jistota že poletí, protože v podstatě jsou to trochu přeskládaný raketoplány. Super Heavy Starship i New Glen jsou novinky nacpané k prasknutí revolučními technologiemi (Methanové motory, znovupoužitelnost (ano SpaceX má F9 ale ještě nic nevraceli z orbity),...) takže můžou nastat komplikace a NASA prostě potřebuje nějaký nosič pro základnu u měsíce a další projekty. Nedávno se ale mám pocit někdo z nasa vyjádřil že SLS zaříznou až tu něco bude lítat

          • preco prave Muskovi, preco nie BO alebo nejakemu inemu sukromnikovi? ocividne sa Muskofilia siri velmi nebezpecnym tempom.

          • Ja jsem fanda i BO ale od nich jsou porad videt jen prezentace a animace Must dela realne rakety lode a testy

          • ked chces dobre auto, nasypes peniaze niekomu kto uz auta vyraba a predava, alebo niekomu kto ma pekne powerpointy, ale zatial vyrobil iba kolobezku?

          • no bud rad ze ked nasa rozhodovala o tom komu priklepne peniaze, ze sa neriadila tvojou logikou, lebo spacex by obisli velkym oblukom :)

          • yamato, mas pocit ze BO, Boeing, SNC alebo Virgin nemaju za sebou nic ine, nez PPT? alebo, ze monopol, bez ohladu na to, ci to je SpX alebo ULA je zly?

          • 1100 souhlasím. Myslím si, že by to bylo mnohem efektivnější.

Sdílet

Aktuální články

Nové kontrakty SpaceX: Mobilní družice pro Apple, sdílená GTO mise a orbitální tahač od Impulse Space

Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…

22. 11. 2024

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024