První mise Crew Dragonu s astronauty se nezadržitelně blíží. Přípravy na misi DM-2 jsou v plném proudu a kromě výcviku astronautů také probíhají finální kontroly hardwaru a infrastruktury. Administrátor NASA se navíc v novém rozhovoru vyjádřil k očekávané délce mise DM-2, dosud nedořešeným položkám, jako jsou padáky a motory Crew Dragonu, a také k plánu pro navazující ostrou misi USCV-1.
Posledních několik měsíců astronauté Bob Behnken a Doug Hurley, tedy posádka lodi Crew Dragon pro misi DM-2, prochází výcvikem, který se zaměřuje na spolupráci hned několika středisek NASA. Konkrétně 19. a 20. března 2020 se astronauté nacházeli v kalifornské továrně SpaceX v Hawthorne, kde je umístěn simulátor lodi Crew Dragon. Ze své lodi přitom udržovali spojení s kontrolory v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě, odkud bude raketa Falcon 9 startovat, a také s Johnsonovým střediskem NASA, které se nachází v Houstonu a řídí už přes 50 let veškeré pilotované lety amerických lodí.
Astronauté podstoupili kompletní letové simulace, které zahrnovaly start rakety, let na oběžné dráze, přibližování k ISS a dokování. Ani zde ale nácvik neskončil a pokračovalo se zavřením poklopu, odpojením od stanice, zorientováním lodi v prostoru, provedením deorbitačního zážehu, průletem atmosférou a přistáním na padácích do vln Atlantiku. Při těchto nácvicích neprobíhají jen simulace nominálního průběhu mise, ale jsou testovány i všemožné krizové scénáře.
30. března se astronauté přesunuli na Floridu do Kennedyho vesmírného střediska, kde se oba podíleli na testech klíčových systémů pro misi DM-2. Proběhla kontrola těsnosti skafandrů, displejů, prostoru pro uložení nákladu, rotace konstrukce sedadel atd. Spoustu fotek ze zmíněných dvou testů najdete na Spaceflight Now. Za všechny zúčastněné tyto přípravy zhodnotil Michael G. Hess, manažer programu komerční dopravy posádek NASA:
To, co se právě děje v programu komerčních letů, je úžasná věc. Poprvé od konce raketoplánového programu v roce 2011 budeme svědky startu astronautů z americké půdy a současně se bude jednat o první start nové pilotované lodi od mise STS-1 v roce 1981. Tuto novou loď Crew Dragon navrhlo a postavilo SpaceX, které není tradičním kontraktorem NASA, což je mimochodem další novinka. Oba astronauté si při této misi určitě zaslouží svá křidélka testovacích pilotů.
Pokračují také přípravy infrastruktury pro misi DM-2. Například 3. dubna byl proveden test záchranných košů na rampě LC-39A, které můžou použít astronauté a obslužný personál v případě nouzové situace během předstartovních příprav. O tomto záchranném systému jsme v minulosti psali například zde.
Nyní se přesuňme už opravdu do NASA, o které bude druhá část našeho článku. V USA se množí případy nákazou koronaviru, v době psaní článku se počet nakažených dostal už přes 300 000. V reakci na to zavřela NASA už dobrou polovinu všech svých centrech s výjimkou projektů, které byly označeny za kriticky nezbytné. Pouze zaměstnanci pracující na těchto projektech chodí do práce a ostatní pokud možno pokračují ve své práci z domova. Tímto způsobem pracuje i samotný administrátor NASA Jim Bridenstine.
Podle něj je start DM-2 stále v plánu na konec května a NASA i SpaceX si jsou docela hodně jisté, že se uskuteční bez výraznějšího zpoždění. Nikdo ale samozřejmě netuší, jak se pandemie koronaviru bude vyvíjet. V NASA v současné chvíli pracuje 350 pracovníků na připravách programu komerční dopravy astronautů k ISS. Administrátor NASA se zmínil i o posledních dvou milnících, které stojí v cestě misi DM-2. Podle něj jsou to padákové testy a únikové motory SuperDraco.
Co se týče padáků, je situace od minula nezměněná. Stále zbývají poslední dva padákové testy, jelikož během minulého pokusu o provedení jednoho z nich došlo zničení testovací makety lodi Dragon. Nyní se objevila informace, že finální dva shozy nebudou provedeny pomocí vrtulníku, ale z paluby letadla Lockheed C-130 Hercules. Dle názoru administrátora NASA však šlo vše až doteď dobře, a je tudíž v otázce dokončení testování padáků optimistou.
Druhým vážným bodem je finální schválení úprav, které SpaceX provedlo po loňském selhání motorů SuperDraco při statickém zážehu Crew Dragonu. SpaceX upravené motory už zkoušelo při novém statickému zážehu v listopadu 2019 a také při testu záchrany Crew Dragonu za letu v lednu 2020. I v této oblasti je administrátor NASA spokojený – všechny dodatečné testy, které SpaceX provádí na základně White Sands v Novém Mexiku, probíhají dobře a jsou téměř u konce.
Další překážkou, která se vyskytla, bylo předčasné vypnutí motoru Merlin při poslední misi Starlink v1-5. Jak jsme vás už informovali, NASA na vyšetřování této události úzce spolupracuje se SpaceX. Je to poměrně pochopitelné, NASA by velice nerada, aby se podobný problém vyskytl při pilotované misi. Také už od SpaceX obdržela počáteční analýzu letových dat. Z názoru Jima Bridenstina však vyplývá, že problém s motorem patrně skutečně vyplynul z jeho několikanásobného použití. Stupeň B1058.1, který bude použit při misi DM-2 s astronauty, však bude mít nové motory, a tak Bridenstine problém neočekává.
Mimochodem, Falcon 9 bude při misi DM-2 překvapivě opatřen klasickým logem NASA, které agentura používala v letech 1975–1992 a přezdívá se mu „červ“. Má symbolizovat novou moderní éru pilotované kosmonautiky.
V poslední době se objevila také řada spekulací a odhadů, které se snažily odhadnout délku mise DM-2. Všeobecně už převládá mínění, že tento testovací let bude delší než původně plánovaných několik dní. Jedním z nejlépe informovaných lidí je samotný Jim Bridenstine, který předpokládá, že první pilotovaná mise SpaceX bude trvat dva až tři měsíce. Návrat Boba Behnkena a Douga Hurleyho pak má proběhnout přibližně měsíc před startem první ostré mise USCV-1, aby NASA a SpaceX mohly zkontrolovat všechny části lodi Crew Dragon z mise DM-2 a před startem ověřit, že je vše v pořádku. Podle administrátora NASA se tedy bude délka DM-2 odvíjet od toho, jak dobře budou probíhat přípravy na misi USCV-1. Jednoduchým výpočtem nám tedy vyjde, že USCV-1 proběhne nejdříve v srpnu 2020. Posádku této mise bude tvořit čtveřice astronautů NASA a JAXA, kteří na ISS stráví 6 měsíců.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Nerad bych to tedy zakřikl, ale jak to tak vypadá, pro vlajku si doletí asi už najisto Doug a Bob. Boeing si dá na vlastní náklady opáčko. Nejspíš až na podzim.
To predosle NASA logo na prvom stupni ma teda hodne potesilo :)
Koukal jsem jak s oběma astronauty probíhá příjezd k rampě a nástup do Dragonu. A překvapila mne jedna věc. A sice běhání akreditovaného fotografa kolem nich bez jakékoli roušky. Přitom ostatní pracovníci kolem nich roušky měli. Kdo jiný než astronaut by měl byt maximálně chráněn před možností nakažení nejenom Koronavirem. Podivné
Je z poloviny ledna, ale i tak jr to trochu zarážející. Já s to vysvětluji tím, že šlo o test kdy o "nic" nešlo, tak nechali fotografy jít "dál" než budou mít možnost jindy. Myslím (doufám) že to takto v reálu nebude vypadat. Teď jde už o reálné lety, tak snad si to nedovolí :)
To video, o kterém mluvíte, je z půlky ledna. Tehdy byla situace jiná.