Mise Polaris Dawn

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 10. 9. 2024 11:23:49 SELČ
  • Startovní okno: Tři okamžitá okna v rozmezí necelých 4 hodin (Co je to startovní okno)
  • Stav: Start byl úspěšný / EVA proběhlo úspěšně / Dragon se bezpečně vrátil na Zemi
  • Statický zážeh: Proběhl 25. 8. 2024 ve 12:38 SELČ (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Kosmická loď Crew Dragon (C207.3 Resilience) vynášející na oběžnou dráhu posádku soukromé mise Polaris Dawn
  • Hmotnost nákladu: Crew Dragon má hmotnost přibližně 12 tun
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1083.4)
  • Cíl: Nízká oběžná dráha Země (LEO)
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida, USA)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině JRTI
  • Press kit ke stažení zde

Milníky mise

Časy a data jsou v SEČ/SELČ.

  • Generálka předstartovních příprav: 25. 8. 2024 ✔️
  • Start: 10. 9. 2024 11:23 ✔️
  • Výstup do volného prostoru: 12. 9. 2024 12:12 ✔️
  • Přistání Dragonu: 15. 9. 2024 09:36 ✔️
  • Návrat Dragonu do přístavu: 18. 9. 2024 ✔️

Podrobnosti a zajímavosti

  • Čtrnáctý pilotovaný start lodi Crew Dragon a patnáctý celkově.
  • Program Polaris si vymyslel a zaplatil miliardář Jared Isaacman počátkem roku 2022. Jde o sérii tří startů do kosmického prostoru. První dva by se měly uskutečnit v lodi Crew Dragon, třetí start bude první mise kosmické lodi Starship s lidskou posádkou.
  • První z misí Polaris má název Dawn (angl. úsvit).
  • Posádka lodi byla čtyřčlenná a opět „amatérská“ čili na palubě nebyl žádný profesionální astronaut kosmické agentury. Tvořili ji velitel Jared Isaacman, pilot Scott Poteet, specialistka nákladu Sarah Gillis a lékařský důstojník Anna Menon.
  • Velitelem mise byl americký miliardář Jared Isaacman, který jako jediný z posádky už měl za sebou kosmický let. Stalo se tak v září roku 2021, kdy velel posádce soukromé mise Inspiration4. Celkově ve vesmíru strávil 2 dny, 23 hodin a 3 minuty. Jaredovi je 41 let a hodnota jeho jmění se odhaduje na 2 miliardy dolarů. Před startem nalétal na řadě různých letadel více než 6000 hodin. Jared se tímto startem stal druhým astronautem, který letěl dvakrát v kosmické lodi Crew Dragon, tím prvním byl Michael López-Alegría v lednu 2024. Zároveň byl prvním člověkem, který letěl dvakrát v tom samém exempláři lodě Crew Dragon.
  • Pilotem mise byl vysloužilý plukovník amerického letectva Scott „Kidd” Poteet, který za více než 20 let vojenské kariéry nalétal přes 3200 hodin na strojích F-16, T-38, T-37, T-3, Alpha Jet či A4. Čtyři sta letových hodin strávil při bojových misí v Iráku, Kosovu či Afganistánu. Svou vojenskou kariéru ukončil v roce 2016 a poté začal pracovat v různých firmách Jareda Isaacmana. Sám sice kosmonautické zkušenosti neměl, nicméně při misi Inspiration4 působil jako pozemní ředitel mise.
  • Zbylé dvě členky posádky byly zaměstnankyně firmy SpaceX.
  • Specialistkou nákladu byla přibližně 30letá Sarah Gillis. Která nejprve vystudovala University of Colorado, aby posléze nastoupila do SpaceX, kde pracuje jako vedoucí inženýrka vesmírných operací. Neměla za sebou sice žádný kosmický let, nicméně v rámci mise Inspiration4 působila jako trenérka posádky a fungovala i jako hlas řídicího střediska mise během startu. K vidění je v pětidílném seriálu Countdown: Inspiration4 Mission to Space na Netflixu. Připravila také astronauty NASA na první pilotované mise lodi Crew Dragon: DM-2 a Crew-1.
  • Druhou specialistkou mise a zároveň lékařským důstojníkem mise byla Anna Menon. Anna vystudovala Dukeovu univerzitu v oboru biomedicínského inženýrství. Sedm let pracovala jako biomedicínský letový kontrolor v NASA a od roku 2018 pracuje ve SpaceX, kde stejně jako Sarah pracuje jako vedoucí inženýrka vesmírných operací. Jejím manželem je Anil Menon, člen nejnovějšího výběru astronautů NASA. Je paradoxní, že ač byla Anna vybrána pro vesmírný let později než její manžel, letěla dřív než on.
  • Hlavním cílem mise Polaris Dawn bylo odzkoušení nového skafandru z dílny SpaceX, který je určen pro výstup do volného prostoru. Skafandr jsme podrobněji představili v samostatném článku. Na stránce mise Polaris Dawn je možno si rotující skafandr dobře prohlédnout.
  • Původně byla mise Polaris Dawn plánována na konec roku 2022, nicméně došlo k sérii odkladů. Hlavním důvodem pro toto zpoždění byly potíže při vývoji nového skafandru.
  • Proměnou pro misi Polaris Dawn neprošly jen skafandry, ale i loď Crew Dragon. Z lodi byla odstraněna průhledná kopule z mise Inspiration4. Místo něj zde byla nainstalována struktura zvaná Skywalker, která pomáhala astronautům při výstupu do prostoru a návratu zpět. Protože součástí lodi není přechodová komora, musela být kabina nově vybavena tlakovacím zařízením, které umožňuje obnovení atmosféry po ukončení výstupu. V kabině byly také vyměněny některé materiály, protože ve vakuu by se ty původní mohly začít odplyňovat. Některé viditelné změny provedené v interiéru jsou znázorněny na obrázcích publikovaných na fóru NASA Spaceflight.
  • Po startu vynesl horní stupeň Falconu 9 loď Dragon na eliptickou oběžnou dráhu 190 x 1200 km. Po dosažení cílové dráhy došlo k odpojení lodi, která následně vlastními silami zvedla výšku apogea na 1400 km. Na této dráze setrvala posádka celkem sedm oběhů, během nichž sbírala data z prostředí se zvýšenou radiací. Poté bylo apogeum sníženo na 700 km a posádka provedla výstup do volného prostoru. Trval přibližně dvě hodiny, měřeno od zahájení dehermetizace po obnovení atmosféry v lodi. Výstup uskutečnili Jared Isaacman a Sarah Gillis a během něj otestovali funkčnost a chování nového skafandru v prostředí vesmírného vakua a mikrogravitace. Venku z lodi byl v daný okamžik vždy jen jeden astronaut a nikdy volně neplul prostorem, byl vždy ve fyzickém kontaktu s lodí. Každý z dvojice astronautů mimo loď strávil méně než 10 minut. Zbylí dva členové posádky Anna Menon a Scott Poteet zůstali během výstupu uvnitř lodi. Po návratu do kabiny došlo k obnovení atmosféry v lodi.
  • Na oběžné dráze strávila posádka celkem pět dní, během nichž provedla 36 vědeckých experimentů. Patří sem i výzkum kinetózy či neuro-okulárního syndromu spojeného s kosmickým letem (Spaceflight associated Neuro-Ocular Syndrome, SANS). Dříve se tento syndrom nazýval syndrom zrakového postižení a nitrolebního tlaku (Visual Impairment and Intracranial Pressure, VIIP). Jde o jev, při kterém až 23 % astronautů pociťovalo na blízko změny zrakové ostrosti po krátkodobých misích raketoplánu a až 48 % lidí hlásí změny zrakové ostrosti na blízko po misích na ISS.
  • Během mise byly také prováděny testy připojení Dragonu k družicím sítě Starlink pomocí laserového zařízení umístěného v trunku lodi. Umožnilo to například nepřerušený 40minutový videohovor se zaměstnanci SpaceX.
  • Součástí mise byla i dobročinná sbírka pro St. Jude Hospital, podobně jako tomu bylo u mise Inspiration4. Kdo chtěl do sbírky přispět, mohl zaslat nemocnici St. Jude 19 nebo 29 dolarů spolu se svou fotkou, která se pak vydala do vesmíru spolu s posádkou.
  • Astronauté letěli v kosmické lodi Crew Dragon C207.3 Resilience. Ta letěla poprvé do vesmíru při misi Crew-1 (listopad 2020) a druhý start uskutečnila při misi Inspiration4 v září 2021.
  • Pro tuto misi byl použit první stupeň B1083.4, pro který šlo o čtvrtou misi. Poprvé se nám představil v březnu 2024 při misi Crew-8, poté vynesl v dubnu a v květnu téhož roku dvě mise Starlink.
  • Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na plovoucí plošině Just Read the Instructions, která byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 575 km od místa startu.
  • Vývoj data startu: listopad 2022 → prosinec 2022 → březen 2023 → duben 2023 → červenec 2023 → září 2023 → 4. čtvrtletí 2023 → 1. čtvrtletí 2024 → duben 2024 → léto 2024 → červen 2024 → červenec 2024 → 12. července 2024 → 31. července 2024 → konec léta 2024 → 26. srpna 2024 → 27. srpna 2024 → 28. srpna 2024 → 30. srpna 2024 → 31. srpna 2024 → 1. září 2024 → 4. září 2024 → 6. září 2024 → 7. září 2024 → 9. září 2024 → 10. září 2024

Související články

Fotky

Návrat

Na oběžné dráze

První stupeň

Start

Před startem

Mise

Posádka

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos ze startu od Kosmonautix.cz:

Záznam oficiálního přenosu z výstupu z lodi:

Záznam oficiálního přenosu z návratu na Zemi:

Oficiální upoutávka na misi:

Video o skafandru SpaceX pro EVA:

Statický zážeh Falconu 9:

Animace výstupu do volného prostoru:

Výhled z apogea ve výšce 1400 km:

Koncert na palubě Dragonu:

https://x.com/PolarisProgram/status/1834557770374296010

Záběry z oběžné dráhy:

Telekonference po návratu posádky:

Oficiální sestřih z celé mise:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Hark

podle https://arstechnica.com/space/2024/09/rocket-report-spacex-salvages-starship-wreckage-pessimism-for-virgin-galactic/?comments=1&comments-page=3

Shrnutí předstartovního brífinku Crew 9:
Jennifer Buchli. Jedním z experimentů bude porovnání klíčení hořčice na ISS ve srovnání s experimentem z Polaris Dawn (porovnání účinků radiace v různých výškách na klíčení hořčice).

Bill Gerstenmaier. Provedení mise Polaris Dawn razantně zvýšilo důvěru v Dragon a trysky Draco. Byla aktualizována konfigurace odvlhčovačů. Čištění a natírání Dragonu nutné k zajištění správného výkonu chladiče. Složení nátěru pochází z experimentů na ISS.

Polaris Dawn plně otestoval krizový scénář ztráty tlaku. Testy z prostředí s vyšším radiačním zatížením budou užitečné pro Artemis. Návrat do atmosféry z dráhy s vyšší energií rovněž poskytl užitečné údaje. ECLSS namáhána více než rotace ISS. Když je ve flotile více kosmických lodí, umožňuje to lépe řešit nepředvídané události.

Režim „záchrany“ Super Draco (přistání pomocí motorů Draco) byl povolen na některých dalších misích mimo NASA. Používá se pouze v případě selhání všech padáků. Zajišťuje „snesitelné“ přistání v případě krizového scénáře.

Hark

https://www.youtube.com/watch?v=5_DZtCYhdXc

Záznam z orbitálního letu, kamera Polaris Dawn.

prochzde

Tato mise ještě více prohloubila rozdíl mezi SpaceX a těmi ostatními.
Pro Boeing to byla před pár dny alespoň částečný úspěch, že Starliner se i velkými problémy dokázal vrátit sám.
“Starliner měl při návratu na Zemi další problémy s tryskami, přistál ale úspěšně.”
U Blue Origin si musíme ještě nějakou (trošku delší) chvíli počkat …

MilanV

Při popisu experimentů to vypadalo zajímavě až do okamžiku vysvětlení skutečné funkce té “antény”. Celé moje tělo si vzpomnělo na testy na covid a uvědomil jsem si, že oni to mají ještě významně horší. Brr. Teď už je fakt považuju za hrdiny 😀

Petr

Napada me, zda nehrozila komtaminace astronautu, potazmo vnitrrku lodi monometylhydrazinem z predchozich zazehu Draco. Po pristani do more se to pred priblizenim potapecu kontroluje. Tady v podstate nic takoveho neni mozne. Nicmene pri potencialni kontaminci skafandru by to byla neresitelna situace.

Petr Melechin

Během přenosu zaznělo, že uvnitř kabiny není 100% vakuum, protože tam je vypouštěn přebytkový kyslík. Uvnitř je tedy mírně vyšší tlak než venku, a tak se nic z trysek nedostane dovnitř.

Ivo

On se nemusí dostat dovnitř, ono by stačilo, pokud by se přichytil na skafandr. Podle mě se ty horní trysky nějakou dobu nepoužily a navíc se ta strana natočila na nějakou dobu ke Slunci, aby se všechny zbytky odpařily do prostoru. Navíc tam měli ten kruh, aby se k nim nemohli více přiblížit. Pokud jde o přistání, tam jde o to, že trysky se používají během přistání a současně se kontroluje, zda hydrazin někde neuniká, takže je to trochu něco jiného, než na oběžné dráze. Ale jinak určitě zajímavá otázka. Ještě si matně pamatuji, že tuším na ISS při nějakém výstupu tohle přímo taky nějak aktivně řešili a poté kontrolovali, zda nedošlo ke kontaminaci.

Naposledy upraveno před 2 měsíci uživatelem Ivo Janáček
Petr Melechin

Pokud se nepletu, tak mezi výstupy Isaacmana a Gillis dělali korekce pomocí trysek (aspoň to říkal moderátor), takže nejspíš neměli obavy ohledně ulpívání látek na skafandru.

Invc

1) Hydrazine sice je jedovatý, ale …. dávka dělá jed.
2) Většina toho, co vyleti z motoru není hydrazin / okysličovadlo ale produkty použití – H, N, amoniak.

prochzde

Nějaké info k letu:

POLARIS DAWN start 10.9.2024 z AFETR (LC-39A)

údaje z 11.9.2024
61042  POLARIS DAWN 2024-161A 97.40   51.66   1073   195

údaje z 12.9.2024
61042    POLARIS DAWN 2024-161A 93.78   51.65   727   192

Následuje jen pro zajímavost SOJUZ 2.1A (SOJUZ MS-26) start 11.9.2024 TTMTR (Bajkonur 31/6)
61043    SOYUZ MS-26 2024-162A 92.97   51.64   425   415

Kamil

Je někde obrázek té výstupové struktury? Co dál s tou kupolí? Měla by být na letu Fram 2, ale dá si instalovat i na jiný Dragon než Resiliance?

Petr Melechin

Fotka Skywalkeru zatím není. Jinak kupoli lze nainstalovat na jakýkoli Dragon – poprvé letěla na Resilience a příště poletí na Endurance.

Honza1616

Stačí otevřít vyhledávač a hledat…
zabralo mi to asi 30 vteřin ….
https://wccftech.com/spacexs-record-private-mission-with-1400-km-spacewalk-comes-with-big-upgrades/

Edit: omlouvám se , článek s fotografií je napsaný asi týden po vašem dotazu zde
Edit2: ještě jedna fotka zde společně s videem (z výcviku) na začátku článku (kecy o posádce Starlineru přeskočte) https://www.cbsnews.com/news/spacex-polaris-dawn-billionaire-jared-isaacman-spacewalk/

Naposledy upraveno před 2 měsíci uživatelem Honza1616
Kamil

Bude článek o Fram 2? Dragon na polární dráze ještě letos?

Kamil

Přijde mi hloupé označovat posádku za amatéry, čili za někoho, pro koho je létání do kosmu koníček či kratochvíle. Jsou to profesionálové, jen mají jiného zaměstnavatele než kosmickou agenturu. Takových kosmonautů letělo třeba raketoplánem několik desítek a nikdy se jim amatéři neříkalo. Byli zaměstnanci různých firem a letěli na služební cestu. To samé tito, i když Jared je vlastníkem té firmy. Ta firma má svůj kosmický program, který rozvíjí a bude nabízet dalším. Není to koníček, je to podnikatelský záměr. Říkal bych jim firemní kosmonauti, na rozdíl od těch agenturních.

Kamil

Přesně, proto tihle nejsou amatéři.

Petr

On je někdo za ten let platí ???

Invc

No.. přinejmenším Sarah a Anna jsou zaměstnankyně SpaceX…

Kamil

Američani o nich píšou jako o civilní posádce

Plavidlo

Jako že by každej, kdo letěl až dosud byl voják? To taky ne…

Kamil

Civilní ve smyslu neagenturní (NASA) či občanská. V angličtině má asi slovo “civil” trochu jiný a širší význam než v češtině.

Plavidlo

Třeba stavební…