Připojení k internetu přes Starlink už využívá čtvrtina lodí, často v kombinaci s dalším poskytovatelem

Uplynuly již takřka dva roky od chvíle, kdy společnost SpaceX začala podnikat na trhu námořního internetového připojení. Za tuto dobu byly antény Starlink nainstalovány zhruba na čtvrtinu všech lodí, které jsou vybaveny satelitním připojením k internetu. Snadná dostupnost a nízké ceny zkrátka oslovily řadu zájemců. Lodní firmy se ale nechtějí a nemohou spoléhat na jediného poskytovatele, takže mnohdy dávají přednost hybridnímu řešení. O změně zavedeného stavu i o vyhlídkách na budoucnost budou hovořit zástupci společností, které zajišťují námořní konektivitu.

Síť Starlink začala pronikat do oblasti námořní dopravy v červenci 2022, kdy Federální komunikační úřad schválil její použití na dopravních prostředcích. Od té doby uplynuly již takřka dva roky, takže se pojďme nyní podívat, jaký význam měl nástup sítě Starlink v prostředí lodní dopravy. Hovořit přitom necháme zástupce firem, které zajišťují internetové připojení na lodích. Během uplynulých 24 měsíců získalo SpaceX čtvrtinový podíl na trhu satelitního námořního internetu.

Příchod sítě Starlink na trh hodnotí kladně i různí námořní poskytovatelé internetového připojení. Kupříkladu společnost Tototheo, která podniká v oboru již 40 let, hovoří o tom, že celý námořní sektor v současné době prochází něčím jako digitální revolucí. Obchodní lodě byly v minulosti známé určitou technologickou konzervativností, ale díky rozrůstajícím se řadám poskytovatelům internetového připojení z nízké oběžné dráhy v čele se SpaceX začalo docházet k velkým investicím do IT infrastruktury. Nejpřekvapivější však prý na Starlinku byla rychlost jeho přijetí – za méně než dva roky Starlink transformoval celý trh. Poskytovatelé připojení byli údajně zvyklí na to, že zákazníci potřebují čas na to se přizpůsobit, což se však netýkalo Starlinku. Na rychlém nástupu sítě se rozhodně podílela i nízká cena služeb či samotného hardwaru a také jeho velice snadná instalace.

S anténou Starlink se můžete již potkat i na lodích, které se plaví polárními krajinami (Foto: Aurora Expeditions)

Dále už pokračuje konzultant společnosti Valour, Joshua Flood. Dle něj cena za hardware Starlink představuje třetinu až čtvrtinu nákladů na tradiční satelitní anténu, a pokud jde o instalaci antén SpaceX, loď při ní nemusí strávit dva či tři dny v doku a není třeba ani najímat specializovanou pracovní sílu. Tradiční poskytovatelé satelitního připojení museli dávat zákazníkům záruky ohledně rychlosti a dostupnosti svých služeb. SpaceX dle něj žádné záruky neposkytuje, dokonce prý nemá ani telefonní linku zákaznických služeb. Ale ani toto prý rychlost přijetí Starlinku nikterak neomezuje, protože úroveň poskytovaných služeb je vynikající.

Je také zajímavé, že síť Starlink byla primárně vybudována za účelem obsloužení pozemních zákazníků a když se družice Starlink nacházely nad širým oceánem, byly v podstatě nevyužívané. Prodej této nevyužité kapacity společností SpaceX loďařským firmám tak dává dobrý obchodní smysl, i když tato oblast nebyla a není primárním zájmem kalifornské firmy. Na celé proměně sektoru navíc neprodělají ani výletní firmy. Ty mohou internetové připojení velmi výhodně prodávat cestujícím, kteří lační po podobně rychlém připojení, které jim nabízí pevnina, aby i na palubě výletní lodi mohli rychle komunikovat se svými blízkými, či aby mohli s dalšími lidmi sdílet zážitky ze své plavby.

Umělecká představa družice Starlink na oběžné dráze (Zdroj: Olhar Digital)

Nejen výletní společnosti, ale i velké nákladní firmy využívají síť Starlink čím dál víc. Nicméně ti největší hráči jako kupříkladu Maersk nechtějí být do budoucna odkázáni na jediného poskytovatele. Ač jsou jeho služby výhodné a cenově rozumné, znamená to pro ně nechtěnou závislost. Pokud se totiž velká korporace rozhodne změnit poskytovatele svých služeb, zjistí, že antény či routery různých poskytovatelů nejsou vzájemně kompatibilní. A pokud se díky změně providera bude muset měnit vybavení na několika stovkách lodí, půjde již o velkou a rozsáhlou investici. A upřímně, komu by se chtělo sundávat již nainstalované antény.

Loď Majestic Maersk postavená v roce 2013 (Foto: Rick Vince)

Společnost Maersk se proto snaží vytvořit vlastní platformu One SATCOM, skládající se z virtualizované infrastruktury a několika předinstalovaných antén. Toto řešení by mělo umožnit včlenit do systému nového internetového poskytovatele pouze tím, že na dálku nahrajete do palubního počítače softwarový update bez nutnosti dodatečné návštěvy přístavu a složité instalace nového hardwaru. Samotná platforma by měla využívat služby více poskytovatelů, kdy každý z nich může pracovat i na velice odlišných oběžných drahách. O tuto platformu prý dle společnosti Valour projevily zájem i jiné firmy.

Anténní kupole pro připojení k internetu na lodi (Foto: Excelerate Marine)

Na podobném řešení pracuje i společnost Carnival, která jej dokonce plánuje instalovat na svých lodích v příštím roce. Společnost ale stále hledá technologii, která by umožnila, aby si platforma na základě naprogramované trasy a dalších dat byla sama schopna nalézt nejlepšího poskytovatele v dané oblasti a následně si jej i vybrat. V multiorbitálním a v multiproviderovém řešení lodní konektivity je zároveň i šance pro zajišťovatele připojení, kteří tak mohou nabízet zákazníkům vlastní řešení lodní konektivity dle jejich představ. V případě této hybridní konektivity ale bude zásadní zajistit technologie, které pro koncové uživatele správně sladí jednotlivé datové přenosy.

Moderní výletní loď společnosti Carnival.

Moderní výletní loď společnosti Carnival (Zdroj: Cruise Industry News)

Navzdory všemu pozitivnímu, co jsme doposud o pronikání sítě Starlink do oblasti námořní dopravy řekli, ale Starlink v dohledné době nemůže zcela nahradit zavedené poskytovatele námořního připojení. Zůstane prozatím pouze doplňkem i když velmi vítaným. V tomto duchu hovoří i výkonný ředitel firmy Speedcast, který uvádí, že ve většině zakázek, které jeho společnost zajišťuje pro své zákazníky, je Starlink pouze součástí nabídkového balíčku. Dalším důvodem je i okolnost, že licenční pravidla a další předpisy vyžadují, aby většina komerčních plavidel měla nějaký certifikovaný typ bezpečného připojení, který zajišťují obvykle tradiční firmy jako Inmarsat či Iridium, ale Starlink zatím nikoliv.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

1 Komentář
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pavel Riedl

Napřed jsem si říkal, že SpaceX určitě šlape i do toho “certifikovaného typu bezpečného připojení“… no a pak mi došlo, že asi ani nemusí, protože to stejně na tu loď prodá.