5. testovací let Starship

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 13. 10. 2024 14:25 SELČ
  • Startovní okno: 30 minut (14:00–14:30) (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Loď: Starship S30
  • Nosič: Super Heavy B12
  • Cíl: Nekompletní oběžná dráha s maximální výškou kolem 235 km a nízkým perigeem (nepotvrzeno)
  • Startovní rampa: Starbase v jižním Texasu, USA
  • Pokus o přistání lodi: Úspěšné simulované přistání do vody
  • Pokus o přistání nosiče: Úspěšné zachycení Mechazillou
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Pátý start kompletní sestavy lodi Starship (výška 50 metrů, průměr 9 metrů) a rakety Super Heavy (výška 71 metrů, průměr 9 metrů), které jsou vyrobeny z nerezové oceli. Finální verze těchto znovupoužitelných strojů mají umožnit levné cesty na oběžnou dráhu Země, ale také na Měsíc a Mars.
  • Během prvního integrovaného letu Starship, který se uskutečnil v dubnu 2023, selhalo několik motorů a mise se nedostala do fáze oddělení lodi od nosiče. Během druhého testovacího letu se SpaceX dostalo podstatně dále – byl otestován nový způsob oddělení stupňů a loď následně úspěšně zažehla všechny motory a téměř doletěla na cílovou dráhu. Nosič nakonec selhal nedlouho po oddělení a loď zhruba 5 minut poté. Třetí testovací let byl opět o dost úspěšnější, neboť Super Heavy se po oddělení poprvé dostala do fáze přistávacího zážehu (ale pak došlo k selhání) a loď Starship úspěšně dosáhla cílové dráhy. Díky tomu bylo možné provést několik testů v kosmickém prostoru a poprvé došlo k pokusu o návrat lodi do atmosféry (i když neúspěšně). Během čtvrté zkušební mise se pak poprvé podařilo přistát jak nosiči Super Heavy, tak lodi Starship (v obou případech zatím jen do vody).
  • Kombinace lodi Starship a nosiče Super Heavy má při startu celkovou hmotnost kolem 5000 tun, z čehož 4500 tun tvoří pohonné látky. Super Heavy obsahuje přibližně 3400 tun paliva a okysličovadla, zatímco Starship nese dalších 1200 tun těchto pohonných hmot. Přibližně 78 % hmotnosti pohonných látek představuje kapalný kyslík, zbytek tvoří kapalný metan. Loď i raketa mají metanovou nádrž umístěnou v horní části a kyslíkovou dole. Navíc obsahují ještě menší nádrže s pohonnými látkami vyhrazenými pro přistávací manévr.
  • Na lodi i raketě jsou přítomny také antény pro komunikaci se satelitní sítí Starlink. Jejich použití umožňuje přenos telemetrie a videa i během návratu do atmosféry, kdy vznikající plazma obvykle způsobuje výpadky přenosu.
  • Tato testovací mise byla zcela úspěšná a proběhla přesně podle plánu. Loď Starship připojená k nosiči Super Heavy odstartovala z rampy v Boca Chica (Starbase) v Texasu a vydala se směrem na východ. Raketa Super Heavy se oddělila necelé tři minuty po startu, provedla návrat směrem k pevnině pomocí zpětného zážehu a poté odhodila prstenec pro hot staging. Místo simulovaného přistání ve vodách Mexického zálivu však tentokrát proběhl první pokus o zachycení přistávající rakety pomocí ramen takzvané Mechazilly zpět na startovací rampě. Zachycení bylo úspěšné. Starship mezitím dosáhla cílové suborbitální dráhy a necelou hodinu po startu opět vstoupila do atmosféry, kde byl prověřen vylepšený tepelný štít. Loď průlet atmosférou přežila v lepším stavu než minule a úspěšně provedla opětovný zážeh motorů a přistávací manévr s přetočením lodi do svislé polohy a dosednutím do Indického oceánu. Přistání bylo precizní a proběhlo přesně na cíleném místě (oproti tomu u předchozí mise proběhlo přistání kvůli poškození klapek o několik kilometrů mimo plánovanou oblast).
  • Na této misi letěly dosud nejpokročilejší prototypy Starship S30 a Super Heavy B12.
  • Starship:
    • Starship S20 a pozdější prototypy už jsou schopny letů na oběžnou dráhu a jsou vybaveny tepelným štítem a systémem pro oddělení od Super Heavy během letu. Zároveň tyto prototypy už jsou vybaveny nejen třemi atmosférickými Raptory druhé generace, ale také třemi vakuovými motory.
    • Prototyp Starship S30 obsahoval několik vylepšení a také upravený tepelný štít, který nově obsahuje ablativní spodní vrstvu pro případ, že některé z destiček odpadnou.
    • Výroba S30 byla dokončena v srpnu 2023. Prototyp absolvoval kryogenní zkoušky na začátku ledna 2024 a v dubnu následovala instalace motorů. Statický zážeh proběhl 8. května 2024. V červnu 2024 pak začalo odstraňování původního tepelného štítu kvůli jeho nahrazení vylepšeným typem v reakci na data získaná během čtvrté testovací mise, kdy Starship poprvé absolvovala kompletní návrat atmosférou. Dne 27. července 2024 pak byl proveden druhý statický zážeh po výměně jednoho motoru. Později byl vyměněn další motor a 8. srpna 2024 byl proveden spin prime test (zkouška roztočení motorů bez zážehu).
  • Super Heavy:
    • Raketa Super Heavy B12 je vybavena celkem 33 atmosférickými Raptory druhé generace. Prototyp také obsahuje několik vylepšení.
    • Výroba B12 byla dokončena v druhé polovině roku 2023 a v lednu 2024 prototyp absolvoval dvě kryogenní zkoušky. Následně byl převezen zpět do výrobního areálu kvůli instalaci motorů a 15. července 2024 byl na rampě proveden statický zážeh všech motorů.
    • Super Heavy po oddělení od lodi Starship provedla zpětný zážeh, který raketu nasměroval zpět k pevnině. Zpětný zážeh využívá všech 13 středových motorů, které jsou schopny náklonu o 15 stupňů a tím raketu řídí. Poté v pořádku proběhl přistávací zážeh (nejdříve s 13 motory a později jen se třemi), raketa se přesunula nad pevninu směrem k věži na startovní rampě, kde se ji poprvé pokusila zachytit mechanická ramena (tzv. Mechazilla). Zachycení ještě ve vzduchu je nezbytné, protože Super Heavy není vybavena přistávacími nohami. Zachycení bylo úspěšné hned na první pokus.
  • Vývoj data startu: 2024 → červenec 2024 → srpen 2024 → září 2024 → listopad 2024 → 13. října 2024

Související články

Fotky

Zachycení B12

Start a let

Sestava S30/B12

Starship S30

Super Heavy B12

Mise

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální animace ilustrující velikost Starship:

Oficiální animace letu Starship na Mars:

Testovací zážeh motoru Raptor 2:

Testovací zážeh vakuového motoru RVac:

Oficiální animace zachycení Super Heavy:

Sestřih z výroby a testování Starship ve Starbase:

Neoficiální video o principu zachycení Super Heavy:

Sestřih záběrů z mise:

Zachycení Super Heavy B12:

Statický zážeh Starship S30:

Zachycení Super Heavy B12:

Zachycení Super Heavy B12:

Zachycení Super Heavy B12:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

106 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Povidlo

Několik detailů ohl. potíží při poslednm letu a jejich redukci.
https://spacenews.com/starship-super-heavy-booster-came-within-one-second-of-aborting-first-catch-landing/

krokodéle

Starship Flight 5 – Cinematic Experience
CSI Starbase
https://www.youtube.com/watch?v=LnUfuogBOw0

Povidlo

Přijde mi na těch fotkách jako by byly trysky vnějších motorů zdeformovaný. Snad je to jen fotografií.
https://pbs.twimg.com/media/GZyULKqaIAAlgb_?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GZyW78ObkAAQqgL?format=jpg&name=4096×4096

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem Povidlo
Michal

Nie nie je to len na fotkach su zdeformovane ale elon sa vyjadril ze sa to da lahko napravit

Hark

SuperHeavy byla po zachycení Mechazillou postavena na vypouštěcí stůl.

Petr

Velmi povedený let i přistání. IFT 6 dopraví užitečné zatížení na LEO?

Richmond

Kde sú pochybovači teraz ? 🙂 Halooo je tu niekto ? Chcem počuť názor lol.

Honza1616

Už jsem tady 😀 😀 😀
hlavní pochybovač je tady 😀 😀 😀
….vydrž, musím si pro tebe nějaké ty chyby najít….
….
….
…tak už to mám,
no zase jim prohořela klapka,
zase jim odpadlo několik destiček tepelného štítu na boku, o nejvíce namáhaném spodku se bojím vůbec uvažovat
a výbuch po přistání do vody, špatně uzavřené palivové ventily? Na rampě to taky tak bude bouchat?
To stejné SH a její hořící motory po přistání a plameny vycházející z průlezu do nádrže? všechno to svedeme na tepelnou roztažnost, udělala se tam dírka kudy unikalo palivo 😀

Kamil

Je transatmosférická dráha oběžná dráha? Pan nejchytřejší profesor na kosmo.cz tvrdí, že i “renomované” weby, čili i elonx.cz, to uvádějí chybně.

Ivo Janáček

Podle mě není, ale je to jen domněnka. Je to suborbitální dráha.

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem Ivo Janáček
Jiří Hošek

V přenosu od SpaceX to je napsáno jasně: Suborbital Test Flight 5.

ixpe
Michal

Dal sem to do 6 úrovně. Sranda 🙂

Honza1616

Já dal lvl 12, ale trápil jsem se dlouho.
Ale 13 je opravdu nešťastné číslo, úroveň je podobná myslím 7 nebo 8
Tady je návod
https://www.youtube.com/watch?v=zB7bomWReao
ale ten ti nic moc neřekne

tohle mám radši 😀
https://iss-sim.spacex.com/

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem Honza1616
Liga

zaslechl jsem,že bylo navrhováno to spustit i bez FAA

A_V

Máňa v kravíně taky říkala, že známej její kamarádky zaslechl něco podobného včera v hospodě.

Ivo

Být to tady, tak čekají dva roky a ještě by byli rádi, tady jde o to za každou cenu jakýkoliv pokrok zadusit v počátku případně co nejvíce zpomalit.

Honza1616

Samozřejmě… To říkám pořád
ve prospěch Boeingu/ULA/NASA.
Víte jak blbě by to vypadalo kdyby SpaceX startovala se Starship výrazně dříve a s výrazně vyšší kadenci startů, než SLS? 🤣
Směšné je už jen to že k Měsíci poletí loď s obytným prostorem jako 2 patrový autobus, ale posádka k Měsíci poletí v lodi velké jako osobní auto. Navíc na raketě která není znovupoužitelná. Takže ještě jednou…. SLS prostě musí na lety s posádkou začít létat dřív než Starship a udělat aspoň pár misí okolo měsíce aby nesklidila kritiku za extrémně předražený vývoj 😵 Dřív se mi lidé za můj názor smáli, teď už to cílené brzdění vývoje vidí čím dál víc lidí.😅👍🏻

Jiří Hošek

Ani Eric Berger se svými informačními zdroji nenaznačuje, že by za zdržováním vydání povolení IFT-5 nebo za zrušením mise DearMoon stála NASA.

Petr

Blbě to vypadá a ukazuje se, že dlouhá léta utrácí desítky miliard $ od daňových poplatníků USA a EU krajně neefektivně.
SLS je hladová zeď pro Boeing,Bechtel a další firmy.
Nejde jim o efektivitu pod vedením NASA a zdárný výsledek.
Politici si mnou ruce, jak vytvářejí vyšší DPH.