Mise Astra 1P

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 20. 6. 2024 23:35 SELČ
  • Startovní okno: 169 minut (23:35–02:24) (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Telekomunikační družice Astra 1P vyrobená firmou Thales Alenia Space na platformě Spacebus-NEO 200
  • Hmotnost nákladu: Přibližně 5000 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1080.9)
  • Cíl: Dráha přechodová ke geostacionární (GTO)
  • Výsledná dráha: 53 340 km x 327 km s inklinací 27,88°
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Space Force Station, Mys Canaveral, Florida, USA)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině JRTI
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Lucemburská společnost SES S.A. je jedním z největších provozovatelů družic na oběžné dráze. Na geostacionární (GEO) a na střední oběžné dráze (MEO) provozuje flotilu více než 70 družic. A pokud bude regulátorem schválen plán na převzetí firmy Intelsat společností SES, rozšíří se její flotila na téměř 140 družic.
  • Stavbu družice Astra 1P si firma SES objednala v listopadu 2021. Můžete se také setkat s označením SES-24. Jde o tutéž družici.
  • Družice Astra 1P je vybavena elektrickým pohonem, takže po vypuštění na oběžnou dráhu bude trvat několik měsíců, než dosáhne svého cíle na geostacionární dráze. Družice bude pracovat na 19,2° východní délky, odkud bude pomocí transpondérů v pásmu Ku zajišťovat televizní a datové služby pro Německo, Francii a Španělsko.
  • Na této orbitální pozici družice nepracuje sama. Nachází se zde další čtyři družice Astra s pořadovými čísly 1KR, 1L, 1M a 1N, které zajišťují služby pro 119 milionů domácností. Nová družice některou z nich v budoucnu nahradí, zatím ale nebylo zveřejněno, která to bude. Pokud bychom měli rozhodovat podle doby strávené ve vesmíru, mělo by jít o družici 1KR.
  • Po dosažení oběžné dráhy a rozvinutí fotovoltaických panelů družice měří 7 metrů na výšku a 4,5 metrů na šířku. Panely poskytují příkon 20 kW.
  • Smlouvu na vynesení družice uzavřelo SES se SpaceX v říjnu 2023 s tím, že se start uskuteční v létě roku 2024. Jako nosič bude použit spolehlivý Falcon 9. Celkově půjde již o jedenáctý start, který SpaceX uskuteční pro SES. Při předchozích deseti bylo vyneseno celkem 14 družic, přičemž 8 družic mělo v názvu přímo označení SES, zbylých šest startovalo pod jménem O3b mPOWER.
  • Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na plovoucí plošině Just Read the Instructions, která byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 672 km od místa startu.
  • SpaceX při této misi provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď Bob pro tyto účely byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 785 km a kryty vylovila po jejich přistání do vody.
  • Aerodynamický kryt na této misi byl již použitý. Jedna jeho polovina letěla pošesté a druhá posedmé.
  • Vývoj data startu: léto 2024 → 10. června → 15. června → 17. června → 18. června → 19. června → 20. června

Související články

Fotky

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Video z přepravy družice na Floridu:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vaclav Vitek

Přijde mi úsměvné když čtu pokus o přistání na mořské plošině. Už bych to pokusem nenazýval :-). Pokusy bych nechal na Starship 😂

PetrV

Navíc to byl 250 úspěšný pokus.
Kdo by to před 5 lety řekl, že.
SHS to bude mít obdobně?
https://www.space.com/spacex-ses-astra-1p-mission-launch

Hark

Aby se tohle přistání povedlo, musí hodně věcí přesně klapnout, není tam skoro žádná tolerance na odchylky a chyby. Motory Merlin se nedají přiškrtit tak, aby se Falcon vznášel, takže musí přesně spočítat váhu a spotřebu paliva k tahu motorů a trefit se ve správnou chvíli na správné místo. Trochu si taky pomáhají deformačními zónami a tlumiči na přistávacích nohách. Ne nadarmo se tomu říká sebevražedný manévr. To, že se jim to tolikrát za sebou daří, je opravdu mistrovský kus vědy, techniky a inženýrského umu.

Až odladí mouchy, se Starship a SuperHeavy to budou mít provozně jednodušší, ty se vznášet nějakou dobu dokáží.

PetrV

S F9 jsem takové detaily nevěděl.
SHS má při přistání jiné zádrhele. Ale kdo by to měl jiný zvládnout nežli SpaceX… 😉