Novinky o Starlinku: Přibývají zákazníci v Austrálii, SpaceX experimentuje s levnějším tarifem a je terčem zlodějů
V tomto přehledu novinek o Starlinku zavítáme nejprve do Austrálie, kde se za pouhý rok zdvojnásobil počet zákazníků této satelitní sítě. Poté se podíváme na novou obchodní strategii SpaceX, která v některých zemích nabízí zákazníkům výrazné snížení měsíčního paušálu. V krátkosti se také zaměříme na uhlíkovou stopu, kterou s sebou přináší rozvíjení satelitní sítě Starlink. Další zpráva nás zavede na Bahamy, které chtějí svým turistům nabízet zbrusu novou kosmickou atrakci související s misemi SpaceX. A vše dnes zakončíme policejním vyšetřováním zlodějů terminálů Starlink.
Služby Starlink jsou v Austrálii dostupné od dubna 2021. Od té doby také postupně narůstají počty uživatelů této internetové sítě. Než si ale představíme konkrétní čísla, bude dobré si říct, že na nejmenším kontinentu naší Země je velkým hráčem v oboru satelitního internetu státní společnost NBN Co. Tato firma provozuje na geostacionární dráze dvě družice Sky Muster, zajišťující internetové připojení tamním obyvatelům. Maximální počet uživatelů této sítě dosáhl čísla 115 000, což je o údaj z roku 2021. Od té doby ale jejich řady řídnou a jen za rok 2022 přišla firma o 10 000 uživatelů satelitního internetu. Nyní se již vraťme k síti Starlink. Za prvních 22 měsíců své činnosti v Austrálii, tedy do února roku 2023, zde společnost SpaceX získala téměř 100 000 uživatelů. Patrně nebude příliš smělé předpokládat, že se do tohoto počtu zařadila i většina zběhů z řad zákazníků NBC Co. SpaceX ale patrně tento počet rozhodně nestačil, proto se v dubnu loňského roku v některých oblastech Austrálie rozhodlo přitvrdit a snížilo pořizovací ceny hardwaru až o 80%. Od oněch událostí uplynul rok a my máme k dispozici nová čísla, která jednoznačně ukazují, že šlo o dobře zvolenou strategii, jelikož počet australských zákazníků překročil 200 000.
I v jiných zemích SpaceX zkouší nové obchodní přístupy. Na přelomu února a března se firma v některých zemích rozhodla nabídnout uživatelům výrazné snížení měsíčního paušálu. Na Novém Zélandu máte možnost ušetřit tímto způsobem až polovinu měsíčního paušálu, v případě Itálie a Španělska „jen” 28 procent, avšak má to háček. Výměnou za slevu musíte přistoupit na okolnost, že vaše připojení již nebude prioritní. Jak se to v praxi projeví? Sníží se vám průměrná přenosová rychlost, a to především v době vysokého provozu. Konkrétně pro Novozélanďany to znamená, že když standardní prioritní rychlost downloadu v této zemi jsou dle stránek SpaceX na úrovni 158–243 Mb/s, tak pokud uživatel přistoupí na levnější tarif bez priority, může očekávat rychlosti 50–100 Mb/s. Je to sice výrazné snížení, ale prakticky se tím Novozélanďané dostanou na běžnou americkou úroveň, protože průměrné rychlosti v USA se v případě downloadu pohybují mezi 38 a 104 Mb/s. Pokud se pro tento krok rozhodne Ital, zaplatí místo původních 40 eur měsíčně pouze 29 euro. A když si uvědomíme, že průměrná cena za optické připojení v Itálii dosahuje 25 euro, tak se dle mého mínění vydává SpaceX do přímého střetu s tradičními pozemními operátory.
Introducing new Starlink service plan in New Zealand. Monthly service is $79/mo with speed up to 100 Mbps. Plus get additional 33% saving on Starlink Hardware – $399 for a limited time.
— Starlink (@Starlink) March 1, 2024
S další zprávou, kterou v dnešním přehledu zmíníme, přišel počátkem února server Starlink Insider. Uvádí v ní, že na území USA si zákazníci mohou nově objednat pouze nejnovější typ antény Starlink („REV4“). Našim čtenářům jsme tuto anténu představili počátkem prosince v samostatném článku. Anténa samotná přinesla z pohledu zákazníků poměrně velkou změnu. Předchozí generace antén byly totiž vybaveny motorkem, který je natáčel do nejvýhodnější polohy pro příjem signálu, nová anténa tuto výbavu již nepotřebuje. Pokud jde o další státy světa, ve většině z nich je zákazníkům stále nabízena samonatáčecí anténa předchozí generace. Nejspíš však jde jen o doprodávání zásob.
Ne každá novinka ale musí být pozitivní. S jednou takovou přišli již loni na podzim američtí a britští vědci. Snažili se totiž spočítat, jak vysokou ekologickou zátěž s sebou přináší rozvoj satelitního internetu v podání společností SpaceX, Amazon a Eutelsat OneWeb. Příčinou negativních dopadů jsou zplodiny oxidu uhličitého a uhelnatého a další látky, jako jsou saze, oxid hlinitý nebo vodní pára, které vznikají při startech raket. Z výsledků analýzy vychází Starlink nejlépe ze tří konstelací, ale i tak má uhlíková stopa na jednoho uživatele sítě SpaceX přibližně 31krát vyšší než u pozemních internetových poskytovatelů. Pokud jde o ostatní satelitní provozovatele, u nich se uhlíková stopa odhaduje na až 91krát vyšší úroveň než pozemních poskytovatelů. SpaceX je na tom lépe než ostatní, protože je největším poskytovatelem satelitního internetu na světě, a tak se uhlíková stopa Starlinku rozpočítává na větší počet uživatelů. Problém pak v případě Projektu Kuiper firmy Amazon zhoršuje okolnost, že tři z pěti nasmlouvaných raketových nosičů budou při vynášení družic této konstelace používat urychlovací stupně na pevné pohonné látky. A právě tyto stupně emitují výrazně vyšší množství pevných částic, takže mají horší ekologické dopady než rakety Falcon 9, které využívají konstelace Starlink a OneWeb.
V souvislosti se sítí Starlink se rozvíjejí také nové obchodní příležitosti. Bahamy jsou malá ostrovní země skládající se ze stovek ostrůvků a nacházející se severovýchodně od pobřeží Kuby a východně od Floridy. Hlavním motorem ekonomiky této země je turismus, který dle údajů Wikipedie zajišťuje obživu přibližně dvěma třetinám místního obyvatelstva. I tak se ale bahamská vláda snaží najít další možnosti, jak přilákat na své území nové turisty. V únoru letošního roku proto přišlo bahamské ministerstvo cestovního ruchu, investic a letectví s novinkou. Uzavřelo totiž dohodu se společností SpaceX o tom, že umožní autonomním plošinám (např. ASOG a JRTI) kotvit v pobřežních vodách ostrovů Exuma během přistání prvních stupňů raket Falcon. Tímto způsobem poskytne tamním turistům exkluzivní kosmonautický zážitek. „Tato jedinečná příležitost připravuje půdu pro turisty, aby mohli být svědky úžasných vesmírných událostí z výletních lodí, letovisek a různých turistických středisek, což upevňuje pozici Baham jako klíčového hráče ve vznikajícím průmyslu vesmírné turistiky,“ uvedlo ministerstvo.
V blízkosti Baham už v minulosti řada prvních stupňů Falconů přistávala, ale tentokrát bude moci SpaceX opustit mezinárodní vody. V praxi tak půjde o druhou a na nějakou dobu patrně i poslední zemi na světě, z jejíhož území bude možno pozorovat přistávající raketové stupně. Tou první zemí jsou pochopitelně Spojené státy americké, protože první stupně Falconů snášející se na floridskou pevninu si asi vybaví každý z nás.
Náš dnešní přehled novinek zakončíme zprávou přímo z černé kroniky, protože společnost SpaceX se díky nabídce internetového připojení Starlink začíná také stávat cílem zločineckých skupin. V březnu letošního roku bylo oznámeno, že po několikaměsíčním vyšetřování byl v USA zadržen 35letý Kelvin Rodriguez-Moya ze státu New Jersey, který pomocí údajů z ukradených kreditních karet zakoupil 675 antén Starlink, které chtěl dále prodávat. Vyšetřování probíhalo od prosince loňského roku, kdy byla policie upozorněna na podezřelé zásilky. Celková hodnota podvodně získaných antén překročila 400 000 dolarů.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
Konkurence optiky? Jasně, akorát že vůbec. Jestli za stejnou cenu dostanu po optice 10-20x větší rychlost tak to není moc konkurenční nabídka. Další věc je (ne)stabilní rychlost. Starlink k dokáže poskakovat upload 7-40mbit. Download je 150-270 jak kdy. Bratru za1249kc žádná hitparáda. Bohužel jiná alternativa není
A o to jde. Starlink se vyplatí tam, kde žádná optika není.
Existují nějaké informace ohledně toho nového motoru, který má náhradit Raptory? Myslím že se jmenuje Leet 1337. Zatím toho moc známého není.
Hezké, ale škoda, že se v těchto článcích pravidelně dozvíme jak to je v Austrálii, na Bahamách a kde všude, nicméně nějaké zajímavosti a zprávy z našich končin tady v odstatě vůbec nejsou…
Dobry den, kdyz se objevi zpravy z nasich koncin, rad je odprezentuji, jen mi prijde, ze proste nejsme cilova zeme pro sluzby Starlink. Nerikam, ze se tu tato služba nepouziva, ale jsme proste hodne pokryti pozemnimi sitemi.
Dobrý den, já to chápu…prostě mi to přijde škoda, když už tu tento specializovaný server je…
Já zrovna po Starlinku uvažuji a taky mi přijde škoda, že zde se nic nedozvím a musím hledat na jiných webech. Na druhou stranu, já vlastně nevím jaké informace by zde měly být, aby to do těch článků zapadalo. Ono pokud nemáte Starlink doma, tak vlastně není co zajímavého psát.
Prostě funguje 🙂
Ono toho u nás vážně vychází málo, teď jsem si dělal nějakou kratší řešerši. Najdeš semtam články o výkonu, ale to je tak skoro vše. Jak jsem už psal, když budou novinky, rádi je vydáme, ale je jich málo.
Jak konkrétně může SX pomoci kotvení na Bahamských ostrovech? Mě napadá například připravení plošiny která může kotvit blíže cíli. Dále pak vlivy počasí – dočasně zaparkovat na Bahamách pokud na Floridě bude špatné počasí a podobné situace.
Naopak silně pochybuji o vykládání boosteru.
Takže moje otázky zní – vyplatí se to SX ? Co dalšího to ještě může SX přinést?
Mně naopak ty Bahamy přijdou logické. Jsou cca 400-500 km daleko (správným směrem) a plošina obvykle chytá booster 600km. Podle stávající legislativy musí chytat v mezinárodních vodách. Teď může plošina chytat 1.stupeň i ve vodách náležejících Bahamám. Tedy rozšíření oblasti pro přistávání – první plus. To druhé vidím v tom, že když plošina vypluje z Floridy a předpověď není úplně dobrá, stává se, že se musí vrátit a jede později a to jsou prodlevy minimálně na 3 dny. Teď bych to viděl tak, že plošina, když vyloží booster v přístavu, hned může jet na Bahamy a tam čekat a pak na místo přistání to má velmi blízko a SpaceX bude moci lépe organizovat své plošiny s cestou na místo přistání v řádech hodin a ne dní. Tedy druhé plus. A pokud bude přistání blíže bahamským břehům, aby bylo dobře vidět, je tady ta turistika – třetí plus – ale ne pro SpaceX nýbrž pro Bahamy.
A jestli se to SpaceX vyplatí? Třeba můžou být poplatky za kotvení plošin na Bahamách nižší než na Floridě (podle mě je to pravděpodobné) a už jen tady můžou být v plusu. Někde totiž ty plošiny kotvit musí.