Fotky zničeného Falconu 9, který se převrhl po přistání, prozrazují, co vedlo k této nešťastné nehodě

Včera jste si u nás mohli přečíst článek o tom, že SpaceX po dlouhé době neplánovaně přišlo o jeden ze svých prvních stupňů raket Falcon 9 kvůli špatnému počasí na moři. Ten však byl vydán ještě v době, kdy nebyly k dispozici fotky stupně a také nebylo jasné, jak přesně k nehodě došlo. Nyní se už do přístavu vrátila plošina JRTI se zničeným stupněm, takže máme jeho fotky, a navíc zaměstnanci SpaceX stihli osvětlit důvody, kvůli kterým došlo ke zkáze rekordního stupně B1058.

První stupeň B1058 s logem NASA před svou první misí DM-2 v roce 2020 (Foto: SpaceX)

Jak jsme psali už v minulém článku, B1058 byl nejstarší první stupeň Falconu v aktivní flotile SpaceX, který 23. prosince odstartoval na svou rekordní 19. misi. Po vynesení dalších 23 družic Starlink na oběžnou dráhu stupeň úspěšně přistál na mořské plošině Just Read the Instructions a vypadalo to, že brzy dosáhne nové mety 20 provedených startů. Jenže SpaceX následně oznámilo, že dva dny po přistání se stupeň B1058 převrhl během přepravy zpět do přístavu následkem silného větru a vysokých vln. Žádné další podrobnosti však v té době nebyly k dispozici.

V úterý 26. prosince se do přístavu Port Canaveral vrátila přistávací plošina JRTI a díky fotografiím od přihlížejících jsme se mohli konečně podívat, v jakém stavu je stupeň B1058 z nešťastné mise Starlink 6-32. Raketa dopadla v podstatě stejně jako centrální stupeň Falconu Heavy z mise Arabsat 6A v roce 2019, který se také převrhl až po přistání kvůli rozbouřenému moři. V obou případech se do přístavu vrátila pouze spodní část rakety, neboť ta horní se ulomila. Na palubě plošiny JRTI tak i tentokrát zbyla jen sekce s palivovou nádrží, motory a přistávacími nohami. Horní část s kyslíkovou nádrží, roštovými kormidly a mezistupněm byla ztracena.

Co přesně se tedy po přistání stalo, že to mělo za následek zničení stupně B1058? Dva zaměstnanci SpaceX naštěstí na síti X prozradili, jak k nehodě došlo a co se s poškozenou raketou bude dít dál. Viceprezident pro starty Kiko Dontchev uvedl:

Ze ztráty stupně 1058 jsme velice zklamaní a smutní.

K naklánění stupňů dochází, když určité podmínky při přistání vedou k nerovnoměrnému zatížení nohou. Silný vítr nebo stav moře pak způsobí, že se stupeň rozkýve a klouže, což může vést k ještě horšímu zatížení nohou. V tomto stavu je zajištění pomocí OctaGrabberu velmi náročné a mnohdy jen částečně úspěšné.

Dva roky zpátky došlo na Vánoce k silnému naklánění rakety (první let stupně 1069), a tak jsme vymysleli samovyrovnávací nohy, které okamžitě vyrovnávají zatížení nohou při přistání. Flotila stupňů je jim z větší části vybavena, ale 1058 vzhledem ke svému stáří nebyl. Narazil na intenzivní vítr a vlny necelých 100 mil od domova, což mělo za následek selhání částečně zajištěného OctaGrabberu, a to se mu stalo osudným.

Jedno je jisté… z nešťastné situace vytěžíme maximum a od historického stupně 1058 se nejvíce naučíme na naší cestě k provozu raket podobným způsobem, jako tomu je u letadel.

Jon Edwards, viceprezident pro rakety Falcon, pak dodal, že SpaceX plánuje zachránit motory a použít je někdy znovu. A zbylý hardware prý také nepřijde vniveč a podstoupí inspekce. Stupeň B1058 totiž má za sebou nejvíce startů z celé flotily, a tak má pro SpaceX velkou hodnotu.

Zničený první stupeň B1058.19 a robot OctaGrabber po návratu z mise Starlink 6-32 v prosinci 2023 (Foto: John Kraus)

Fotky z přístavu potvrzují, že k převrhnutí stupně došlo až po částečném zajištění OctaGrabberem, což robota viditelně poškodilo. Pravděpodobně jej tedy čekají opravy, ale zatím není jasné, jestli nehoda dočasně vyřadí z provozu také plošinu JRTI. Plošina může sloužit i bez OctaGrabberu, akorát by bylo nutné stupně po přistání zajišťovat manuálně pomocí řetězů. SpaceX ale možná situace využije k provedení pravidelné údržby JRTI.

Robot OctaGrabber na palubě plošiny OCISLY před misí Nusantara Satu v únoru 2019 (Foto: Teslarati)

Nedokonalé přichycení robota k raketě není až tak neobvyklý jev a v minulosti jsme mohli u několika zachráněných stupňů vidět, že některá z ramen OctaGrabberu nebyla po návratu plošiny do přístavu přichycena k raketě. Důvodem jsou nejspíš asymetrická přistání, kdy stupeň přistane na plošině v okamžiku, kdy je paluba nakloněná kvůli mořským vlnám. Jedna z přistávacích nohou je v takovém případě vystavena zvýšenému náporu, což vede k deformaci hliníkových tlumičů v noze, které tam jsou právě z tohoto důvodu. Tlumiče tedy splní svůj účel a zmírní náraz při přistání, avšak má to za následek, že nohy pak jsou různě „dlouhé“ podle toho, jak moc u nich byl deformován tlumič. Tato nerovnost pak snižuje stabilitu celého stupně a může vést k jeho klouzání a naklánění na vlnách.

Výše zmíněný první let stupně B1069, který vedl k vývoji vylepšených nohou, proběhl v rámci mise CRS-24 před dvěma roky. Plošina JRTI tehdy stupeň dovezla zpět ve velkém náklonu, bez uchyceného OctaGrabberu a s poškozenými motory. Následné opravy pak způsobily, že NASA musela na pozdější misi Crew-4 použít jiný stupeň místo tohoto, který byl původně v plánu. Řešením těchto problémů tedy zřejmě jsou zmíněné samovyrovnávací nohy, které by měly umožnit pevné uchycení robota i v případě asymetrického přistání kvůli podmínkám na moři. Bohužel nevíme, jak přesně vylepšené nohy fungují, ani které stupně jimi ještě nejsou vybaveny. Zdá se však, že stupeň B1058 byl jedním z posledních exemplářů se starým typem nohou, což se mu nakonec stalo osudným.

Dosažení mety 20 různých startů individuálního stupně tak padá na bedra exemplářů B1061, B1062 a B1063. Ty jsou nyní nejstaršími stupni v aktivní flotile SpaceX a všechny tři mají za sebou po 17 misích.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
LZ.

JRTI se vrátila do služby 20. února 2024, Tedy 59 dní po nehodě.

LZ.

PetrV
Odpověď na čtenáře  TomG
22. 12. 2023 17:27

Ten vitr je zrovna věc, kterou mají zvladnutou.
Falcon 9 přistává spolehlivě.

— tak už máme viníka. Jak je to s těmi motylimi křídly a tornádem na druhé straně zeměkoule?

LZ.

NE B1058! Moje nejoblíbenější raketa.
Alespoň, že ji zachrání motory.
Hmm když ji daji nový tubus, bude to B1058-2 nebo uplně nové Bečko?

Jiří

SpaceX: Převrhl se nám náš nejstarší skoro už muzejní kousek po 256. úspěšném přistání v řadě. Ještě že další stupně mají vylepšení a už se to znovu nestane.
Ostatní: Hmmm, co kdybychom zkusili někdy ve 30. letech, jestli by šlo přistávat s prvním stupněm?

Lukáš W.

Jenom doplním/opravím.
256 je celkový počet přistání, v řadě bez nehody se to povedlo “pouze” 182 krát 🙂

Jiří

No jo, blbej řádek :-). Děkuju za opravu.

Pavel

Jako chápete to? Ještě nedávno jsme považovali přistání 1. stupně za zázrak, přistání na lodi jako absolutní nesmysl a opětovné použití motorů jako dost nebezpečný risk… Takže já bych jim to odpustil 🙂

Meh

Zas nejaky nedodelek no, tu nelicujou dvere, tu noha, tu autopilot https://fahrplan.events.ccc.de/congress/2023/fahrplan/events/12144.html … 🙂