Šnůra úspěchů končí? Falcon 9, který vynesl první astronauty, se převrhl po rekordním 19. přistání

Den před Vánoci odstartovala z Floridy raketa Falcon 9 na misi Starlink 6-32 s další várkou družic pro globální satelitní konstelaci společnosti SpaceX. Mise byla pozoruhodná především tím, že při ní letěl první stupeň rakety se sériovým číslem B1058, pro který toto byl rekordní 19. start. Žádný jiný stupeň tolikrát neletěl. B1058 byl nejstarší stupeň v aktivní flotile SpaceX, který navíc v roce 2020 dopravil první astronauty na oběžnou dráhu v rámci mise DM-2.

Start mise Starlink 6-32 se stupněm B1058.19 dne 23. prosince 2023 (Foto: SpaceX)

Během vánoční mise Starlink 6-32 první stupeň opět úspěšně přistál na mořské plošině Just Read the Instructions, a tak tato ostřílená raketa měla dobře nakročeno k pokoření hranice 20 startů. Bohužel tyto naděje zhatilo špatné počasí na moři, které po přistání vedlo k převrhnutí a pravděpodobně zničení stupně. Společnost SpaceX to oznámila na síti X:

Nejzkušenější raketa z flotily Falconů dokončila svůj 19. a poslední start a přistání 23. prosince. Tento konkrétní opakovaně použitelný raketový nosič v průběhu přibližně 3,5 roku vynesl na oběžnou dráhu 2 astronauty a více než 860 satelitů – celkem přes 260 metrických tun.

Během přepravy zpět do přístavu dnes ráno se první stupeň převrátil na robotické plošině kvůli silnému větru a vlnám. Novější rakety Falcon mají vylepšené přistávací nohy se schopností samovyrovnání, který zmírňuje tento typ problému.

Stupeň B1058.11 po návratu z mise Starlink 4-8. Všimněte si loga NASA. (Foto: Jenny Hautmann)

Incident nastal, kdy se ve Spojených státech ještě psal 25. prosinec, tedy den, kdy si Američané rozbalují dárky pod vánočním stromečkem. Santa Claus zkrátka SpaceX letos moc nepotěšil. Pro firmu toto představuje přerušení dlouhé šňůry úspěšných záchran prvních stupňů raket Falcon pro účely opakovaného použití. K poslednímu neúspěchu totiž došlo v únoru 2021 při misi Starlink v1-19 a od té doby SpaceX dosáhlo neuvěřitelných 180 zdařených přistání v řadě. Lze však argumentovat, že šňůra úspěšných přistání přerušena nebyla, protože přistání samotné bylo bezchybné a problém nastal až při převozu stupně do přístavu o několik dnů později.

K převrácení stupně po přistání v minulosti došlo také u mise Arabsat 6A v roce 2019, přičemž přistání ve statistikách dodnes vedeme jako úspěch. Tehdy se jednalo o centrální stupeň Falconu Heavy, který poprvé úspěšně přistál na mořské plošině. Následně však nemohl být zajištěn k palubě pomocí dálkově ovládaného robota OctaGrabbera, který tehdy ještě nebyl vybaven adaptérem umožňujícím uchycení centrálního stupně Falconu Heavy. Stupeň tedy bylo potřeba zajistit manuálně pomocí řetězů, avšak to nebylo pro pracovníky bezpečné kvůli rozbouřenému moři, jehož následkem stupeň klouzal po palubě plošiny Of Course I Still You. Posádka tedy čekala, až se moře uklidní, avšak mezitím se stupeň stihl převrhnout. Zpět do přístavu pak dorazila jen ulomená sekce rakety s motory a nohami.

Poničený centrální stupeň B1055 po návratu z mise Arabsat 6A (Foto: Tom McCool)

Něco podobného nejspíš nastalo i během aktuální mise Starlink 6-32. Stupeň B1058 pravděpodobně po přistání klouzal po palubě a nemohl být hned zajištěn OctaGrabberem. A než se počasí zlepšilo, stupeň se převrhl. Ke klouzání stupně po palubě došlo například také v roce 2016 během mise Thaicom-8, což můžete vidět na následujícím videu. Tehdy však vše dopadlo dobře a raketa se po cestě do přístavu nepřevrhla.

Jak SpaceX poznamenalo, novější první stupně Falconů mají vylepšené nohy, které jsou schopny vyrovnávání náklonu, což by zřejmě mělo bránit klouzání stupně po palubě po přistání. Nevíme přesně, kdy bylo toto vylepšení zavedeno, ale stupeň B1058 byl nejstarším exemplářem v aktivní flotile SpaceX. Poprvé letěl už v květnu 2020 na misi DM-2, při které Falcon 9 vynesl na oběžnou dráhu úplně první dvojici astronautů pro NASA. Díky tomu pak bylo možné stupeň na první pohled snadno identifikovat, neboť byl jako jediný opatřen velkým červeným logem kosmické agentury. Stupeň B1058 jako jediný absolvoval celkem 19 misí, zatímco ostatní exempláře mají za sebou maximálně 17 startů.

Návrat plošiny OCISLY se stupněm B1058.1 z mise DM-2 (Foto: SpaceX)

Zde je výpis všech misí stupně B1058:

Stupně Falconu 9 jsou momentálně certifikovány pro maximálně 20 letů, avšak SpaceX plánuje příští rok certifikaci znovu rozšířit na 25 nebo možná až 30 startů. Ztráta historicky významného stupně B1058 je tedy smutná, avšak jím stanovený rekord 19 použití pravděpodobně bude příští rok rychle překonán. SpaceX má nyní ve své flotile celkem 20 různých prvních stupňů pro Falcony 9 a Heavy a zatím stále vyrábí další.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Honza1616

Zničení F9 vlivem počasí bych rozhodně nepovažoval za selhání nebo ztrátu a přerušení šňury úspěchů….

Raketa přistála a vypustila přebytečné obsahy provozních nádrží, tedy to co jde bezpečně vypustit (LOX, tlakovací HE, manévrovací LN)?
…. Ano přistála a provedla vše co měla ✅
Tak potom nevím co se v médiích řeší 🤷🏻‍♂️

Ještě by se to dalo svést na pracovníky kteří zajišťují přepravu do přístavu, ale po přečtení článku musí každému být jasné že pod raketu vážící několik tun, která jezdí po palubě lodi by se nikdo neodvážil vlézt, dokonce ani z firmy jako SpaceX která údajně moc nedbá na BOZP a Muskovi požadavky tlačí zaměstnance na hranice lidských možností .

V kontextu zprávy je jediné selhání to, že teď nebudeme vědět kolik toho rakety F9 vydrží a dosažení 20+ přistání si budeme muset počkat o půl-celý rok déle .
Z druhé strany se firma zbavila nejstaršího exempláře, a jak víme na nejstarších kusech je více práci protože na nich nejsou nejnovější optimalizace letového HW a údržba tak probíhá podstatně déle,
Myslím si že SpaceX si tento kus nechávala a nezahodila ho při použití jako centrálního stupně F9 právě kvůli tomu že je tak výjimečný tím kolik má za sebou startů, za jiných okolností by zcela jistě byl použit na misi kde by byl zahozen.

Každopádně, to nejcennější je motorová sekce a ta zůstala “celá”, až na krajové 1-2 motory ktere budou asi rozdrcené jak na ně raketa lehla, zbytek bude neporušený a mohou je tak vyndat a použít na jiné raketě nebo je mít uskladněné jako záložní

Jiří

Nemyslím si, že pro firmu, co dokáže vyrobit jeden Raptor denně, má nějakou hodnotu 7 starých a nejopotřebovanějších Merlinů s nenulovým rizikem nějakého poškození, kde by inspekce byla možná finančně náročnější než výroba nových. Spíš je využijí na rozebrání do posledního šroubku pro zjištění jaké části jsou v nejhorším stavu.
Se zbytkem souhlas.

Naposledy upraveno před 10 měsíci uživatelem Jiří
LZ.

Podle následujícího článku je opraví. Kolik stoji jeden nový Merlin? 2 Miliony dolarů?

Ota

Pro autora článku: Petře prosím Nenechte se strhnout trendem bulvárních titulků které ve své podstatě nemají nic společného s obsahem. To je to první co mě napadlo když jsem četl “Šnůra úspěchů končí?”… Od toho už je jenom krůček k “Šok Tohle nikdo nečekal”. Už samotný otazník v titulku je vždycky trochu podezřelý… Všichni včetně vás víme, že šňůra úspěchu, tím že se převrhl stupeň na rozbouřeném moři, nekončí. Start byl úspěšný, mise Byla úspěšná, přistání bylo úspěšné…. A nic nenasvědčuje tomu, že by tato příhoda měla do budoucna tento trend měnit… Píšu to proto, že sem prakticky denně chodím nakouknout Co nového ve SpaceX, a chodím sem proto, že zde nacházím vždy kvalitní informace, nezatížené bulvárním balastem. A za to vám všem tady patří velký dík. P.S: chtěl bych vám poslat nějaký jednorázový příspěvek ale na Patreonu vidím pouze možnosti pro pravidelné měsíční… Přehlédl jsem něco ?

Naposledy upraveno před 10 měsíci uživatelem Ota
prochzde

Upřímně řečeno to SpaceX delší dobu očekával, že se něco takového stane. SpaceX posunoval neustále míru rizika a tak jak několikrát Dušan Majer v přímém přenosu připouštěl, že počasí je natolik špatné, že dnes se určitě startovat nebude a přesto se start (mise) i přistání podařilo. Trochu to připomíná cimrmanovu “Hospodu na mýtince”, kde starty na Floridě jsou sice pro okolí bezpečné, ale počasí je naprosto nevyzpytatelné. Myslím si, že prioritou při vlastních misích jsou starlinky V2.0F9-2 s jednotlivými modifikacemi. Asi většina z nás čeká už skoro tři týdny na start Starlink 7-9, kdy šest družic bude vybaveno pro přímou komunikaci s mobilními telefony (jestli to chápu správně, tak by to měl být T-Mobile).

Kamil

Ok, 96 startů za rok. ALE, když 8.12. startovala Starlink 7-8, tak to byl stý start Space X za posledních 365 dní, počítáno i se StarShipy. Ale pak měli 11 dní pauzu, nejdelší v letošním roce, a tak stovku za kalendářní rok nedali.

prochzde

Škoda, že B1058.19 nedal “alespoň” dvacet.
To Jeff má s “modrým pérem vidiny” o 25 přistáních.
To je o šest víc (ikdyž jen ve snu) …

Kamil

Sním svůj klobouk až Jeff se svým “modrým pérem” aspoň jednou odstartuje…. natož 25 úspěšných přistání

Invc

Tvoje jediné štěstí je, že jak na New Glennu tak na New Sheppardu je to pero černé…

(Protože jinak sis nadefinoval svoje gurmánské podmínky tak široce, že by je [start i pristání] New Sheppard splnil…)

LZ.

Prosim o fotku klobouku před a po. 🙂

Tomáš

Na FB jsem viděl fotky, kde už byl zbytek stupně s OctaGrabberem pod sebou a zřejmě i OctaGrabber to trochu schytal. To by znamenalo, že spadl buď během zajišťování nebo až po. Oprava OctaGrabbera by bohužel mohla pozdržet některé plánované mise s přistáním na plošině (musela by to stíhat druhá a často se střídají). Pokud tedy dočasně nepoužijí způsob “po staru”, když to přivařili k palubě a zajistili řetězy. Tak snad to zvládnou brzy opravit a na starty to nebude mít moc velký dopad.

TritonJ

R.I.P. B1058

JP77

Já už se bál, že se převrátil při přistání. Tak tohle je úspěšné přistání, jen nedokonalé uchycování když je závislé na počasí a robot není tak pokročilý, že by se zvládal pohybovat pod klouzající se raketou.
Super dokumentace je to video z jiného přistání 🙂

Naposledy upraveno před 10 měsíci uživatelem JP77