Gwynne Shotwell: Block 5 poletí v prvním čtvrtletí 2018, bude schopen minimálně 10 startů
Na webu Space News vyšel exkluzivní rozhovor s provozní ředitelkou SpaceX Gwynne Shotwell, která byla opět docela sdílná a poskytla hned několik nových a zajímavých informací. Například potvrdila harmonogram premiéry Blocku 5, vyjasnila proces certifikace Falconu Heavy pro armádní mise a vysvětlila, jak SpaceX plánuje přechod ze současných raket Falcon na nové BFR.
Block 5
Block 5 by měl být finální variantou raket Falcon 9 a Falcon Heavy. Následně by měl design raket zůstat v podstatě neměnný a vývojový tým SpaceX se místo toho začne soustředit primárně na vývoj nové rakety BFR.
- Block 5 má podle Gwynne Shotwell čtyři úkoly – splnění požadavků civilních a armádních subjektů, zjednodušení výroby a umožnění rychlé znovupoužitelnosti.
- “První Block 5 opustí továrnu ještě letos. Pak jej budeme nějakou dobu testovat v Texasu a letět by měl během prvního čtvrtletí příštího roku.”
- První stupeň typu Block 5 bude schopen 10 či více letů bez nutnosti velkých oprav.
- Motory Merlin typu Block 5 budou mít tah zvýšen ze 782 kN na 845 kN.
- Při nedávné nehodě během testování Merlinu typu Blocku 5 motor nevybuchl, ale došlo k požáru. SpaceX pokračuje ve vyšetřování nehody.
Falcon Heavy
- Falcon Heavy prý bude používat stupně typu Block 5, výjimkou bude demonstrační mise (při té poletí stupně typu Block 3 – pozn. autora).
- SpaceX pracuje na certifikaci Blocku 5 a Falconu Heavy pro letectvo. Tento proces vyžaduje tři lety předtím, než bude moci raketa vynést náklad v rámci programu EELV, s čímž SpaceX počítá. Gwynne Shotwell dodala, že firma se bude moci s Falconem Heavy ucházet o mise EELV ještě předtím, než proběhnou zmíněné tři misi.
- SpaceX stále plánuje start Falconu Heavy na prosinec, ale mohlo by dojít ke sklouznutí na leden.
Kadence startů
SpaceX má letos za sebou už 16 startů a do konce roku nejspíše provede další 2 nebo 3. Předchozí rekord v počtu startů byl v roce 2016, kdy firma od ledna do září provedla 8 startů, načež byly lety pozastaveny kvůli nehodě Amos-6. Loňský rekord tedy firma už teď zdvojnásobila. Příští rok však SpaceX plánuje kadenci ještě zvýšit:
Když se poštěstí, příští rok zvýšíme kadenci o 50 % oproti letošku. Časem se podle mě počet startů ustálí na 30–40 ročně. Závisí to také na telekomunikačním trhu. Počet misí na GTO v poslední době klesl. Nevíme však, jestli je to pokles dočasný, nebo trvalý.
Shotwell dodala, že tato číslo nezahrnují potenciální starty se satelity pro plánovanou internetovou konstelaci!
BFR a Raptor
Ředitelka SpaceX odhaduje, že 50 % práce na BFR se soustředí na motory Raptor. Dodala, že jejich vývoj pokračuje dobře. Shotwell dříve naznačovala, že motory Raptor by mohly být použity i na raketách Falcon, ale tentokrát řekla, že to je méně pravděpodobné vzhledem k tomu, že design Falconu 9 bude brzy finalizován.
S Falconem 9 a Falconem Heavy budeme létat tak dlouho, dokud je budou zákazníci vyžadovat. Souběžně budeme létat také s BFR, u kterého očekáváme, že i když je to větší raketa, tak vzhledem ke znovupoužitelnosti obou stupňů bude pro zákazníky cenově lákavá. Věříme, že budou chtít přejít na BFR, ale než k tomu dojde, budeme nabízet i F9 a FH.
Shotwell znovu potvrdila, že SpaceX plánuje zkusit zachránit druhý stupeň rakety Falcon. Cílem však nebude jeho opětovné použití, nýbrž získaní zkušeností pro vývoj druhého stupně BFR, který bude už od začátku navržen jako znovupoužitelný.
- Mise Starlink 6-76 - 23. 11. 2024
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
Pochvala Autorovi: takové články se čtou úplně nádherně a jedním dechem.
Díky za pochvalu, ale v tomhle případě šlo v podstatě jen o překlad. Doufám teda, že se vám líbí i moje normální články. 😀
Pro některé nejde jen o překlad, ale hlavně to že informace hned najdete, dáte do souvislostí. Asi hodně čtenářů by bylo schopno si článek přeložit, ale tady je vše na jednom místě a to je super. Proto mám tento blog, i přes všechny výhrady, rád. 🙂
Výhrady mě zajímají ještě víc než pochvaly. Rád si je vyslechnu. Konstruktivní kritiky není nikdy dost. 🙂
To se tak krásně čte 😀
Jasné, stručné a plné informací. Paráda. A odpověděla spoustu věci. Takové rozhovory mám rád. Není to diplomatická řeč, kde mnoha slovy nic neřekneme.
Tyjo, tak to by kupříkladu mohli letošní manifest pokrýt téměř s jednou B5 a třema staršíma recyklovanýma stupněma.
Ano, ale pouze za předpokladu, že by v podstatě všichni zákazníci byli ochotní létat na použitých stupních, což tak zatím není. Ale trend je velice pozitivní a vypadá to, že příští rok bude dost velká část startů na letěných stupních.
Jinak teorie je taková, že SpaceX si navyrábí třeba 30 Falconů Block 5 a postupně výrobu úplně ukončí a těch pár desítek stupňů jim vystačí na X let až do vyřazení Falconů ve prospěch BFR. Vyrábět by byly potřeba jen druhé stupně, aerodynamické kryty budou znovupoužitelné.
Až na první lety bloku 5 – SpaceX ho bude potřebovat, kvůli pilotovaným letům, certifikovat. Tj bude potřebovat přednostně nalétat co nejvíce s blokem 5 a pak až se starými 3 a 4…