Mise CRS-13
<< | Informace | Články | Aktuálně | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 15. 12. 2017 16:36:09 SEČ
- Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
- Stav: Start byl úspěšný / Dragon se po měsíci na ISS vrátil na Zemi
- Primární náklad: Kosmická loď Dragon číslo C108 nesoucí zásoby potravin a výbavy a také nové experimenty na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) v rámci programu Commercial Resupply Services agentury NASA
- Hmotnost nákladu (na ISS): Zhruba 1560 kg v kabině a 645 kg v trunku
- Hmotnost nákladu (z ISS): 1859 kg
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 3 (již použitý první stupeň číslo B1035)
- Cíl: ISS na nízké oběžné dráze Země
- Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
- Pokus o přistání: Úspěšný, na pevnině (přistávací plošina LZ-1)
- Press kit ke stažení zde
Milníky mise
Časy a data jsou v SEČ.
- Statický zážeh: 6. 12. 2017 21:00 (Podrobný článek) ✔️
- Start: 15. 12. 2017 16:36:09 ✔️
- Zachycení Dragonu: 17. 12. 2017 11:72 ✔️
- Připojení Dragonu: 17. 12. 2017 14:26 ✔️
- Odpojení Dragonu: 12. 1. 2018 11:47 ✔️
- Odlet Dragonu: 13. 1. 2018 10:58 ✔️
- Přistání Dragonu: 13. 1. 2018 16:37 ✔️
Podrobnosti a zajímavosti
- První mise pro NASA s již použitým prvním stupněm (konkrétně tím, co letěl na misi CRS-11 v červnu 2017). Původně měla tato mise využít nový první stupeň č. 43, ten však nakonec poletí na misi Zuma.
- Dragon, který letěl na této misi, původně absolvoval misi CRS-6 v dubnu 2015
- Použitý stupeň z mise CRS-11 zůstal viditelně opotřebovaný a zašedlý od sazí, neboť nebyl po první absolvované misi nově natřen
- První mise z rampy SLC-40 od nehody Amos-6, která rampu značně poničila
- První přistání na pevnině s již použitým stupněm
- 15. start s Dragonem
- Vývoj data startu: 13. září 2017 → 1. listopadu 2017 → 28. listopadu 2017 → 4. prosince 2017 → 8. prosince 2017 → 9. prosince 2017 → 12. prosince 2017 → 13. prosince 2017 → 15. prosince 2017
Související články
- Zajímavosti z mise CRS-13, které vám mohly uniknout
- Novinky z tiskové konference CRS-13
- Statický zážeh mise CRS-13 na opravené rampě SLC-40
- Co znamená odklad mise Zuma pro FH a další letošní starty?
- CRS-13 s již použitým stupněm odstartuje z SLC-40
- CRS-13 i Iridium-4 možná poletí na použitých stupních
- Článek o misi na Kosmonautix.cz
- Spolupráce NASA a SpaceX: Zásobování ISS
- Informace o kosmické lodi Dragon
- Čím vším si prošel Dragon během mise CRS-10
Aktuální informace
Fotky
Videa
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Oficiální přenos od SpaceX (moderovaný):
Oficiální přenos od SpaceX (technický):
Alternativní přenos od NASA:
Předstartovní tisková konference:
Postartovní tisková konference:
Tisková konference o vědeckém nákladu:
Zachycení Dragonu u ISS:
Alternativní záběry startu (NASA):
Přistání prvního stupně (záběry od NASA):
Přistání prvního stupně (z dronu):
Odlet Dragonu z ISS:
Statický zážeh Falconu 9:
- Mise Starlink 6-70 - 1. 12. 2024
- Mise Starlink 9-14 - 29. 11. 2024
- Mise NROL-126 - 26. 11. 2024
Já nevím jak ostatní, ale já měl kvalitu přenosu z YT tragickou, většinu času nebylo nic vidět. Asi hodně lidí mělo absťák a tak servery nestíhaly. Jinak pěkné přistání.
Tak doporučuji podívat se na přenos od NASA, zcela jiné záběry a skvělá představa o tom co je to aerodynamický třesk. Zažil jsem jednou při přistání raketoplánu a je to docela pecka.
Za holka v zeleným triku na dolním videu vypadá jako Musk…
Ty neznáš Elonu Muskovou?
Ten hangár je proklatě blízko rampy. I to technické zázemí je hodně blízko, tak se nedivme, že oprava trvala tak dlouho. Spíš bych řekl, buďme rádi, že přežil aspoň ten hangár.
Ono to trochu klame, protože celá ta plocha je obrovská. Hangár byl výbuchem nedotčen.
Já vím, na několika rampách už jsem byl, nejblíže na LC34, takže ta představa je vcelku jasná, ale nikde není hangár jen nějakých 160m od středu rampy. Tedy nikdy jsem takhle blízko neviděl tuto kombinaci a až dneska z té fotky tady jsem si to přeměřil. Jinak ony klamou spíš ty velikosti, tehdy z LC34 bylo jako na dlani vidět obrovskou Deltu IV Heavy na SLC37B a přitom je to 1km daleko.
Tak ještě raději dodatek, je pravda, že u historických ramp to mohlo být blíže, tam byl dokonce často blíže i bunkr s lidmi, kteří dohlíželi na start. Ptal jsem se proč tak blízko, prý proto, že z důvodu komunikace s raketou, která probíhala po nízkém stejnosměrném napětí, které s rostoucí vzdáleností rychle klesalo. Dokonce si tam člověk mohl zmáčknout ten červený čudlík co mačkal např. Wernher von Braun. Každému fandovi určitě doporučuji.
Díky za zajímavé informace! Na Canaveral bych se taky rád časem podíval.
Trošku jsem ten text opravil, omylem jsem uvedl špatnou rampu a tím vzdálenost. Bohužel start tehdy odložili, tak jsem ho neviděl. Jinak jak už jsem psal, určitě doporučuji.
Kdyby někdo měl zájem,
Z dlouhé chvíle v práci sem si (velice volně) přeložil press kit pro misi CRS-13, kldyž už nám to odložili až na 15tého :). Ke stažení zde
https://we.tl/WBFeVIMnIe
Cetlo se to moc hezky a samo. Dobra prace, original sem necetl, takze netusim, jak moc volny preklad to byl, ale zase tam nebyly zadne nelogicnosti. Jinak to mam v praci nekdy podobne, dlouha chvile, a prectu si neci zajimavou otazku, tak shanim detaily na netu a snazim se co nejlepe odpovedet s podrobnostmi. Jen proto, ze me to zajima. Jeste par prekladu a skoncis v redakci:-)
Díky, sem teda rád, že aspoň někdo to ještě četl 🙂 nějaké chyby tam sou. Mám to právě taky tak, když sem v práci a je chvilka, tak se rád dívám po věcech co mě zajímají. A tady na ElonX jsou informace parádně ucelené.
… cleanings due to detection of particles in 2nd stage fuel system … 10:35am ET Dec. 15th … https://twitter.com/NASA …
Ten stupen poleti takhle ohorely bez noveho nateru ablativni barvou? Ze by vydrzela vic nez jedno pristani, To by bylo super 🙂
pokiaľ viem, telo F9 nepotrebuje ablatívny náter. Hlinníkové rošty áno, možno aj kúsok päty blízko motorov, ale zvyšok trupu je len obyčajná biela farba zanesená od sadzí zo zážehov počas predošlého pristávania. Nový náter je len kozmetická, nie funkčná úprava 😉
Souhlas, buď by to navyšovalo hmotnost, pokud bys to čistě přemalovával, a zároveň by to stálo penízky. Anebo kdybys to předtím oškrabal, a znovu natřel, tak by to stálo jen penízky. A co vím, tak u nádrže ET u STS to dělalo skoro půl tuny, takový nehořlavý nátěr, a když ho začali vynechávat, netahali to zbytečně nahoru.
No jasny chapu to 😀 Ale tohle je prvni stupen, u ktereho na to hodili bobek ne? Takze v tom spis nez vaha, hraje roli cas.
Vitam skutecnost, ze je nechaji spinave od sazi 🙂
Tak spíš peníze, v zimě není moc důvod to mít čistě bílé. A i v létě ten rozdíl teplot bude minimální.
S těmi pruhy s kontrolou svárů se mi to nějak nezdá, ty skutečně jsou totiž zcela jinak. Pokud by byly takto, bylo by to docela nebezpečné. Jsem zvědavý jak to tedy vlastně je.
Překvapilo mě, že v logu není klasický čtyřlístek pro štěští. Možná proto je statický zážeh pravidělně odkládán:-D
Čtyřlístek obsahují loga od SpaceX, ale toto je logo od NASA. SpaceX zatím vlastní logo nezveřejnilo.
tak snad to nedopadne jako poslední statický zážeh na SLC-40. 🙂 První jejich odhady, že rampa bude opravena do prosince 2016 -> nakonec 15 měsíců oprav.
Když by FH selhalo(vybuchlo na rampě), tak má Space X problém i pro pilotovanou kosmonautiku atd. Na SLC-40 není žádné rameno na nstupování.
Moc se mi líbí, že se jedná už o čtvrtý start s jednou letěným stupněm a třináctý zásobovací let a pořád se na něm najde něco úplně poprvé. Něco jako když J. Young byl v Apollu 16 první osoba, která se ocitla podruhé na lunárním orbitu, anebo Lovell je člověk, který poprvé dvakrát cestoval do vzdáleného prostoru. Dycky se něco najde. Aldrin byl taky první, kdo na Měsíc seskočil. A tuším že tam i jako první močil.