CRS-13 i Iridium-4 možná poletí na použitých stupních, Iridium-4 navíc přistane na kalifornské SLC-4W
AKTUALIZACE (18. 10.): Šéf společnosti Iridium Matt Desch na Twitteru prohlásil, že Iridium-4 téměř určitě nebude první misí, která se pokusí přistát na SLC-4W. Pokud je to pravda, tak premiérové přistání by mohlo proběhnout při misi Paz nebo Iridium-5. Obě jsou momentálně plánovány na leden 2018.
AKTUALIZACE (19. 10.): Společnost Iridium oficiálně potvrdila použití recyklovaných stupňů pro mise Iridium-4 a Iridium-5. Zároveň se vysvětlilo, proč nedojde k přistání na pevnině. K přistání je vzhledem k hmotnosti nákladu potřeba výkonnější raketa ve variantě Block 4 nebo Block 5, ale použitý stupeň bude ještě typu Block 3 (nejspíš ten z mise Iridium-2).
Od premiérového znovupoužití prvního stupně Falconu 9 uběhlo jen půl roku a za tu krátkou dobu došlo k velice rychlému a vřelému přijetí tohoto typu startu hned několika různými zákazníky. Let s již použitým stupněm byl ještě nedávno jednou velkou neznámou a představoval velké potenciální riziko. Tyto obavy se však rychle vytratily, když SpaceX během letoška provedlo už tři starty s recyklovanými stupni, aniž by při nich došlo k sebemenšímu problému. Řada nových i stávajících zákazníků se tedy odhodlala vsadit na již použité stupně také u svých misí.
Aktuálně se k nim přidávají také agentura NASA a společnost Iridium, jejichž nadcházející mise dost možná poletí na použitých stupních. A aby toho nebylo málo, při misi Iridium-4 údajně také dojde k premiérovému pokusu o přistání na kalifornské pevnině.
NASA
NASA je nechvalně proslulá svou téměř chorobnou opatrností a tendencí vyhýbat se jakémukoli riziku. Proto bylo celkem překvapivé, když letos začala zvažovat již použité stupně Falconu 9 pro své zásobovací mise CRS. V srpnu jsem informoval o tom, že NASA projednává problematiku použitých stupňů a k rozhodnutí o jejich nasazení na misích CRS mělo dojít koncem září. Tento plán byl nejspíš dodržen, neboť se nyní objevila informace o tom, že Dragon pro misi CRS-13 možná poletí na již použitém stupni.
NASA je údajně spokojena s technickými analýzami již použitých stupňů a podle jejích vlastních studií nepředstavují zvýšené riziko. Agentura má začátkem listopadu provést definitivní rozhodnutí o tom, zda pro misi CRS-13 může být použit již letěný stupeň. Start je podle nejnovějších informací plánován na 4. prosince. Zatím není jasné, který použitý stupeň by měl na misi CRS-13 letět, ale potenciálních kandidátů je spousta (nejpravděpodobnější je asi stupeň z mise CRS-11). Původně měla mise proběhnout s novým stupněm č. 43, ale ten bude prý nakonec použit pro tajemnou listopadovou misi s kódovým označením “Zuma”. O té se vědělo jen to, že poletí z rampy LC-39A, pokusí se přistát na LZ-1, ale nově se zjistilo, že satelit bude mířit na nízkou oběžnou dráhu a pro vládu jej vyrobila firma Northrop Grumman.
Zuma by měla být poslední misí startující z rampy LC-39A před jejím odstavení kvůli provedení úprav potřebných pro Falcon Heavy. CRS-13 by tím pádem mělo být prvním startem ze znovuzprovozněné rampy SLC-40, která byla loni poničena při nehodě Amos-6.
Iridium
Dalším zákazníkem, který nově projevil zájem o již použité Falcony, je společnost Iridium. Nedávno jsem informoval o tom, že firma recyklované stupně zvažuje, ale pouze za určitých podmínek (sleva, dřívější start apod.). Zdá se, že Iridium se se SpaceX nakonec nějak domluvilo, neboť se nyní objevila informace o tom, že mise Iridium-4 by mohla využít letěný stupeň č. 36. Ten pro Iridium už jednu misi absolvoval, když letos v červnu vynesl druhou desítku satelitů konstelace Iridium NEXT.
Mise Iridium-4 navíc bude zajímavá tím, že by při ní mělo dojít k úplně prvnímu pokusu o přistání na kalifornské pevnině. Nedávno jsem psal o tom, jak probíhají přípravy nové přistávací plošiny SLC-4W na Vandenbergově letecké základně, kde k přistání na pevnině dosud nedošlo. Už tehdy bylo z informací jasné, že premiérové přistání na západním pobřeží je na spadnutí, ale jako pravděpodobnější kandidát se jevila mise Paz. Její náklad má hmotnost zhruba 2 tuny, a tak by raketa pro přistání na pevnině zaručeně měla dostatek zbývajícího paliva. Falcon 9 je však evidentně schopný přistát na pevnině i se značně hmotnějším nákladem – mise Iridium-4 bude vynášet 9600 kg nákladu!
Start byl plánován na konec listopadu, ale šéf společnosti Iridium se nechal slyšet, že nejspíš dojde ke sklouznutí na začátek prosince.
Budoucnost
Zajímalo by mě, jestli případný úspěch misí CRS-13 a Iridium-4 bude automaticky znamenat, že všechny budoucí mise CRS a Iridium poletí na použitých stupních taktéž. Každopádně je skoro neuvěřitelné, že i když první znovupoužití Falconu proběhlo teprve před půl rokem, vypadá to, že z letošních zhruba 20 startů bude nakonec možná až čtvrtina využívat již letěný stupeň. A do těchto čísel není započítán Falcon Heavy, který možná stihne odstartovat ještě v prosinci a jeho dva boční stupně tvoří již použité rakety z misí Thaicom-8 a CRS-9.
S takhle rychlým přijetím “ojetých” stupňů ještě před rokem nepočítaly snad ani ty nejoptimističtější odhady. Pokud bude tento trend pokračovat i nadále, příští rok by se klidně mohlo stát, že většina startů proběhne s již použitými stupni.
Zdroj informací: NASA Spaceflight
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Zanedlouho to bude přesně naopak: Za riskantnější bude považovaný start s letem neprověřeným’ stupněm : )
Jestli se to SpaceX povede přistát doplnit palivo a opět startovat nastane opravdová revoluce v raketové technologii a novým kosmickým závodům. Rusko chce spolupracovat s NASA na Lunární stanici a ESA chce spolupracovat s Čínou a všichni proti SpX. Nebo budou táhnout za jeden provaz, uvidíme.
Proti SpX ‘bojuju’ predovsetkym ULA, BO a ine komercne subjekty v USA. V Europe, Rusku a Cine maju kozmonautiku pod palcom vlady, ktore ju budu zo stragegickych dovodov aj dotovat. Vsetko bude zalezat s akou cenou dokazu ist jednotlive subjekty na trh. Tu zatial SpX nie je v nicom vynimocna. Na stavbe vesmirnych stanic by sa vsak vsetky subjekty mohli uz konecne dohodnut a tahat za jeden povraz.
Děkuji. Já myslel technologicky. Vždy když Američani přišli s něčím novým tak je chtěli trumfnout jako B-2707 následoval TU-144 a Concord. B-747 přišel trumf A-380 no a teď když SpX příjde s opakovaným startem a potom s BFR tak prostě čekám reakci konkurence.
Jeste by me zajimalo, kdy chce SpaceX pouzit stejny stupen po treti. Psalo, ze tyto stupne maji byt schopny az 3 pouziti. Ale nevim, ze by po pristani techto stupnu SpaceX delal nejake podobne testy jako u prvniho přistání. Mizna je nepotřebuje, netusim.
Osobně si myslím, že víc než dvou použití se dočkají až stupně ve variantě Block 5, u kterých bude znovupoužití snazší a levnější. Block 5 začne létat už brzy a SpaceX má starých zachráněných stupňů víc než dost, takže je možná ani nestihne všechny využít, než přejde na Block 5. Maximálně si dokážu představit trojí použití starého stupně v situaci, kdy první dvě mise poletí na LEO, což vede k menšímu opotřebování. To by asi bylo schůdné, ale těžko říct, jestli to SpaceX stojí za námahu, když je B5 za rohem.
Když jsem si to tak procházel, pokud by NASA i Iridium po vlastních úspěšných misích s již použitými stupni, byly ochotné využívat letěné stupně při všech misí, mohla by se SpaceX zanedlouho dostat do situace, kdy bude více letů s použitými stupni než s novými (což by bylo určitě velmi užitečné). Ale vzhledem k tomu, že se jedná o největší zákazníky spolu s SES a ta už na použitých létá, tak by se ty současné zachráněné možná stihly “spotřebovat/znovu použít” dříve než nastoupí Block 5. V tom případě bychom se mohli dočkat i nějakého startu s již 2x letěným stupněm i ze současných zachráněných. Samožřejmě je to jen teorie, aby se SpaceX dostala do této situace musely by být všechny lety s použitými, ale kdoví. Už jen fakt, že se již letěné, tak rychle prosazují je dost dramatický spád událostí.
Jako sx to asi chteli, aby to tak bylo, ale ze to pujde tak rychle necekal nikdo:-) s takovou se jim ta miliarda vrati rychle:-)
Hlavně aby je nepotkala nějaká nehoda.
Aby ty stupně vůbec stíhali používat 😀 Třeba se brzy dočkáme i třetího startu jednoho hardwaru.
No, když se tak dívam na tyto informace, tak mi přijde, že spousta těch 1. stupňů s neznámým osudem má najednou svůj osud hodně jasný. Ale určitě se nedivím, že autor ponechává tyto informace tak jak jsou, do doby, kdy vyjdou oficiální komuniké. Spekulace jsou krásná věc, ale mít ověřené a pravdivé informace je víc. Taky jsem byl až překvapen, kolik těch zachráněných stupňů z LEO vlastně je.
Hlavní je ušetřit na startech prachy využitelný k investicím a taky přesvědčit zákazníky o své technologické svrchovanosti.