BFR se nebude vyrábět v Hawthorne a aerodynamické kryty se začnou opakovaně používat příští rok

Ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell (Foto: Dani Brubaker)

Provozní ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell měla 11. října přednášku na Stanfordově univerzitě na téma Cesta na Mars. Podobnou přednášku měla o dva týdny dříve na MIT. Z prezentace a následného zodpovídání předem zaslaných otázek jsme se dozvěděli hned několik zajímavých informací o nové raketě BFR, znovupoužitelnosti druhého stupně Falconu nebo třeba základně na Měsíci.

Poznámka: Nejedná se o přímé citace!

Jaké to je, být ve SpaceX už od začátku?

Když jsem u SpaceX nastoupila, nebyla jsem si jistá, že firma uspěje. Věděla jsem však, že v oboru nebudu chtít zůstat, pokud SpaceX selže. Měla jsem z dřívějška hodně zkušeností v tomto průmyslu a bylo mi smutno z nedostatku inovace. Kdyby SpaceX neuspělo, byla jsem rozhodnuta obor opustit a stát se třeba kadeřnicí.

Vládními penězi bylo hloupě plýtváno a já chtěla ukázat, že se dají utratit lépe – za vesmír. Když jsme poprvé letěli k ISS, myslela jsem si, že to nevyjde. Kdyby selhal ještě jeden senzor, museli bychom misi zrušit. Ale ten následný úspěch a později také první přistání stály za to. Byl to úžasný pocit, že jsem se na tom podílela. Když se podíváte na video z přistání Orbcommu, vidíte tu vlnu energie, která se zvedla, když všichni začali jásat. S něčím takovým se na Wall Street nesetkáte.

O znovupoužitelnosti Falconů

Druhý stupeň nebyl navržen pro opakované použití. V současnosti se z orbity vrací moc rychle a shoří. Na misích s dostatečnými palivovými rezervami bychom ho chtěli zkusit zpomalit a analyzovat, jak se při návratu chová. Ne však abychom ho zachránili nebo znovu použili, půjde především o získání cenných dat.

Co se týče záchrany aerodynamických krytů, očekáváme, že v první polovině příštího roku budeme schopni začít s jejich pravidelným znovupoužíváním.

Má SpaceX dostatek zdrojů na vývoj vlastní satelitní konstelace a zároveň také BFR?

V závislosti na časovém horizontu, o kterém se bavíme, je možné financování obou projektů. Elon je však velice netrpělivý a chce se dostat na Mars co nejdříve. Budeme tedy možná muset být v problematice financování poněkud kreativní.

Základna na Měsíci, nebo na Marsu?

Měsíc je do jisté míry jakýmsi tréninkem na výpravu na Mars, ale vzhledem k povaze vládních projektů zabere cesta na Měsíc několik desítek let. Pokud je cílem Mars, proč plýtvat zdroji cestami na Měsíc? Opravdová základna na Měsíci by však byla zajímavá a stojí za zvážení. Naše loď dokáže letět na Měsíc a jsem si jistá, že se budeme podílet na případné výpravě na Měsíc. Loď je však primárně navržena pro Mars.

BFR na Měsíci (Zdroj: SpaceX)

Bude SpaceX spolupracovat s dalšími společnostmi na stavbě infrastruktury na povrchu Marsu?

SpaceX se soustředí na problematiku dopravy na Mars, ale lidé potřebují mít k dispozici nějaké zázemí po příletu. Nemyslím si, že je náhoda, že Elon založil The Boring Company – tunely budou pro život na Marsu velice důležité. Chceme aby ostatní společnosti nad těmito problémy přemýšlely a pracovaly na nich, ale když to bude potřeba, vezmeme si to na starost my. Myslím, že BFR bude připraveno dříve než ostatní prvky potřebné pro život na Marsu.

Co stojí v cestě úspěchu BFR?

Nádrže z uhlíkových kompozitů budou obtížné, ale na tom už pracujeme. Momentálně testujeme zmenšenou verzi motoru Raptor a zároveň pracujeme na výrobě zvětšené varianty. Obtížnější než raketa samotná však je problematika pobytu na Marsu – jak to bude vypadat, co tam budou lidi dělat?

Volba paliva pro BFR byla omezena tím, co je k dispozici na Marsu. Není však náhoda, že zvolený metan je nejlevnějším zdrojem energie na Zemi. Bude to mít velký vliv na ekonomiku celého projektu.

Test zmenšené varianty motoru Raptor v září 2016 v McGregoru (Foto: SpaceX)

Kolik selhání BFR SpaceX očekává a kolik jich dokáže firma přečkat?

Během vývoje určitě k nějakým selháním dojde. Ale během ostrého provozu si myslím, že nedojde k žádné nehodě. Během vývoje dřívějších produktů jsme se toho hodně naučili, takže věřím, že raketa bude navržena dobře.

Kde se bude BFR vyrábět?

Hledáme lokalitu u vody v Los Angeles. Mysleli jsme, že budeme raketu vyrábět v naší továrně v Hawthorne, ale spočítali jsme si, že každý převoz do přístavu by vyšel na 2,5 milionu dolarů – bylo by potřeba odmontovávat semafory a nevyplatilo by se to. Takže postavíme novou továrnu u vody. Časem pak budeme mít další továrny u jednotlivých startovních ramp.

Ostatní

Dvě spojené lodě BFR při tankování pohonných hmot

  • Falcon Heavy je připravený, ale čeká se na rampu. (LC-39A musí být upravena, aby z ní FH mohl odstartovat). Start je plánován na prosinec.
  • Gwynne je extrémně hrdá na únikový systém Crew Dragonu. První mise s posádkou proběhne příští rok.
  • Elon Musk prý chce, aby přečerpávání paliva z tankeru BFR do lodi na orbitě probíhalo skoro tak rychle jako v animaci z prezentace na IAC.
  • Pozemské cestování pomocí BFR bude drsnější než v letadle, ale bude navrženo pro běžné lidi. Přetížení si prý SpaceX ohlídá.
  • Budovaná rampa v jižním Texasu je podle Gwynne “perfektní pro BFR”. To v kombinaci s nedávnými slovy inženýrů z McGregoru o tom, že SpaceX nutně nepotřebuje další rampu pro Falcony, nejspíš znamená, že texaská rampa bude primárně sloužit k odbavování BFR.
Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Zdeněk

Jak to vypadá, tak nejdřív v Hawthorne, postaví malý prototyp na zkoušky a potom stavba továrny na BFR. Otázka je kdy a jak dlouho bude trvat stavba továrny a zahájení výroby .

Tom

Čiže stavbe BFR bude predchádzať stavba továrne. Koľko to môže trvať keď ešte len hľadajú lokalitu? Budú musieť ešte vybaviť všetky možné povolenia na stavbu…nezdá sa mi reálne, že BFR začnú stavať budúci rok, ako to hovoril Elon.

Tomas

Myslím, že se tu mluvilo spíše o masové výrobě a nejedná se o výrobu prototypů.

samo

Čo som pochopil loď/testovací prototyp začnú stavať budúci rok v Hawthorne nejaká väčšia výroba začne až tak po 2020.

jozýfeg

Nezdá se logický, že by začali chrlit něco, co je třeba nejprve řádne otestovat a optimalizovat. Čili prototyp a výroba za pár let znějí rozumněji.

Honza

Pokud jsem to na redditu dobře pochopil, tak hledají už postavenou továrnu. Teda moc jsem to nezkoumal, ale narazil jsem na vlákno, kde se lidi bavili hledáním potenciálně vhodných objektů na satelitních snímcích.

Zdeněk

Ty informace jsou prostě (žrádlo) super. Kéž by jich bylo víc.

Jirka Hadač

Hezké počteníčko, neřekla zásádně nic nového a přelomového, ale je to takové dovysvětlení již dřive řečeného, jinak to vůbec neznamená, že by to nebylo zajímavé. Hlavně mě zaujal ten druhý stupeň, dokonce upřímně řeknu, čekal jsem spíš, že si to jeho zpomalení už odzkoušeli např na misi Formosatu a že to budou mít v plánu na Paz.
Dokonce víc řeknu, že mě zajímají ty krátkodobé cíle, co a jak se bude dělat, detaily, než dlouhodobé vize přistání na Marsu, to je bez BFR či ITS zatím ještě daleká budoucnost a může se mluvit cokoliv.
Díky každopádně šéfredaktorovi za překlad a shrnutí.

Kamil

A co Elonovy odpovědi na Redditu? Bude o nich článek?

Hadaš, co slovo, to perla

Taky jsem se byl několikrát podívat, zda mi neblbne rss. Stal jste se, Petře, skutečně v podstatným pro můj život a čekám na Vaše články tak jako před patnácti lety na Simpsny.

Zdeněk

Mám to podobné.