Mise Inmarsat-6 F2

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 18. 2. 2023 04:59 SEČ
  • Startovní okno: 89 minut (04:59–06:28) (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Telekomunikační družice Inmarsat-6 F2 postavená na platformě Eurostar-3000EOR
  • Hmotnost nákladu: 5470 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý stupeň B1077.3)
  • Cíl: Dráha přechodová ke geostacionární (GTO)
  • Výsledná orbita: 387 km x 41593 km x 27°
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Space Force Station, Mys Canaveral, Florida, USA)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině JRTI
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Inmarsat je britská telekomunikační společnost, která na geostacionární dráze provozuje celkem 14 družic a pro své zákazníky zajišťuje globální mobilní služby, zejména na moři a v odlehlých částech světa. Koncem roku 2021 bylo oznámeno, že tuto firmu převezme společnost Viasat, nicméně sídlem Inmarsatu stále zůstane Velká Británie.
  • Družice Inmarsat-6 F2 je druhou plánovanou družicí šesté generace a společnost si ji objednala v prosinci roku 2015 u firmy Airbus Defense and Space. Cena obou družic se tehdy odhadovala na 600 milionů dolarů. První družice šesté generace s pořadovým číslem F1 byla vynesena již v roce 2021 japonskou raketou HIIA.
  • Obě družice jsou vybaveny pouze elektrickými motory. Díky nim mohou družice být výrazně lehčí či nést více vybavení, nicméně o to déle pak bude družici trvat dosažení cílové pozice na geostacionární dráze (4–6 měsíců). Družice používají jako palivo xenon, přičemž na palubě každé z nich je přes 1000 kg tohoto vzácného plynu.
  • Družice je vybavena velkou 9metrovou anténou pracující v pásmu L a devíti multisvazkovými anténami pro vysílání v pásmu Ka.
  • Pro vynesení družice využila firma Inmarsat dohodu se SpaceX uzavřenou v roce 2014. V rámci této dohody měla být vynesena družice pracující v pásmu S. Součástí dohody byla také opce na další dva starty. Situace kolem této dohody se pak projasnila v listopadu 2016. Společnost Inmarsat se rozhodla využít startovní kontrakt pro vynesení družice Inmarsat-5 F4, jedna z opcí měla být využita na vynesení družice pro pásmo S a třetím startem měla být vynáška jedné z nových družic 6. generace. Mimochodem, až do února 2022 nebylo jasné, zda nosičem nebude Falcon Heavy místo Falconu 9.
  • Šlo o druhou družici, kterou SpaceX vyneslo pro firmu Inmarsat, tou první byl v květnu roku 2017 Inmarsat-5 F4.
  • Družice byla vynesena úspěšně, ale nedlouho po vypuštění selhala a zřejmě bude zcela na odpis.
  • V únoru 2022 zahájila družice testy ve vakuové komoře. V lednu 2023 se pak na palubě letounu Airbus Beluga vydala přes oceán směrem ke startovní rampě.
  • Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na plovoucí plošině Just Read the Instructions, která byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 665 km od místa startu.
  • SpaceX při této misi provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď Bob pro tyto účely byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 795 km a kryty vylovila po jejich přistání do vody.
  • Aerodynamický kryt na této misi byl již použitý, ale nebylo upřesněno, pokolikáté kryt letěl.
  • Vývoj data startu: konec roku 2021 → 2022 → 1. čtvrtletí 2023 → 18. února 2023 → 17. února 2023 → 18. února 2023

Související články

Fotky

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Přípravy družice:

Odvoz prvního stupně z přístavu:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře