SpaceX nabízí novou anténu pro připojení k síti Starlink z pohybujících se dopravních prostředků
Dnešní článek se zaměří na aktivity firmy SpaceX, které započaly, když americké regulační úřady povolily používání antén sítě Starlink na automobilech, letadlech a lodích. Díky tomuto povolení začala firma nabízet zákazníkům nové, dříve nedostupné služby. Firma také začala svým zákazníkům nabízet novou výkonnější anténu. Řeč přijde i na ohlasy prvních zákazníků a v případě letecké dopravy se podíváme, jak se nové služby projeví v koncové ceně pro zákazníka.
Začal nám nový rok a my se společně podíváme, jak pokračuje rozšiřování služeb sítě Starlink. Nebudeme se však tentokrát věnovat jednotlivým uživatelům, spíše se zaměříme na využívání satelitních antén na palubách pohybujících se dopravních prostředků. Americké regulační úřady totiž na konci června loňského roku po dlouhých patnácti měsících od podání žádosti povolily využívat síť Starlink v pohybujících se dopravních prostředcích. A protože od této doby uplynulo již více půl roku, můžeme se nyní společně podívat, jak se firmě daří podnikat na moři, na silnicích či ve vzduchu. A protože podle dostupných informací se nejprve začalo s používáním sítě Starlink na mořské hladině, začneme lodní dopravou.
Dá se říct, že v oblasti námořní dopravy zareagovala firma SpaceX okamžitě. Ihned po získání povolení začala firma SpaceX nabízet služby Starlink Maritime námořním společnostem. O této okolnosti jsme vás již velmi obsáhle informovali v samostatném článku v srpnu loňského roku z pera Karla Zvoníka. Od té doby uplynul již určitý čas, a tak se podíváme na ohlasy prvních zákazníků. Mezi ty patří kapitán motorové jachty Loon, Paul Clarke. Ten uvádí, že jachta byla terminály sítě Starlink vybavena v den uvedení služby Maritime na trh. Využitím sítě Starlink dosáhne majitel jachty mimo jiné i zajímavých finančních úspor. Dříve prý používal služby Viasatu, v rámci kterých zaplatil za hardware přibližně 50 000 dolarů, dalších 10 000 dolarů pak představoval každoměsíční paušál. Oproti tomu hardware SpaceX vyjde na 10 000 dolarů a Clarke nyní každý měsíc zaplatí 5000 dolarů. I rychlost připojení je v rámci Starlinku lepší, u Viasatu dosahoval rychlosti 40–80 Mb/s, se službou Starlink se dostal až na 150–200 Mb/s.
Je dobré podotknout, že v době, kdy na serveru Teslarati vyšel článek popisující kapitánovy zkušenosti, nebyla služba Maritime dostupná ve větší vzdálenosti od pobřeží. A protože loď většinou tráví léto ve Středozemním a zimu v Karibském moři, během přeplouvání Atlantiku se jachta pochopitelně dostala do oblasti v té době nepokryté signálem sítě Starlink. Tento nedostatek však měla společnost SpaceX napravit do konce roku, takže až v květnu popluje jachta zpět do Evropy, měla by mít internetový signál sítě Starlink během celé plavby. Podobně dobré zkušenosti mají i majitelé dvou výletních lodí společnosti SeaDream Yacht Club, která se specializuje na plavbu s turisty v oblasti Karibského či Středozemního moře, Severní Evropě a Pacifiku. Po zavedení služby Starlink dostávají velmi pozitivní odezvu jak od zákazníků, tak od posádky.
Toto jsou zkušenosti prvních zákazníků, ale pokud si spočítáme počet lodí, o kterých byla v předchozích odstavcích zmínka, nepřinese to SpaceX žádný větší zisk vyjma pozitivní reklamy. Daleko zajímavější v tomto směru bylo srpnové oznámení společnosti Royal Caribbean Group, ve kterém uvedla, že plánuje využívat službu Starlink Maritime pro většinu svých výletních linek. A protože se jedná o námořní společnost, která byla v roce 2021 uváděna dle počtu pasažérů jako druhá největší na světě, jde o daleko zajímavějšího zákazníka. Mimochodem, terminály by měly být na lodích instalovány do konce prvního čtvrtletí roku 2023.
Nicméně, než se definitivně rozloučíme s námořní dopravou, bude dobré uvést, že se firma SpaceX patrně rozhodla částečně ustoupit od svého plánu, tedy nabízet služby Starlink svým zákazníkům přímo, bez prostředníků. V polovině září uzavřela dohodu s firmami Marlink a Speedcast, které se specializují na instalaci internetového vybavení na palubách jachet a ty budou přeprodávat terminály Starlinku svým zákazníkům. Tady se dá odhadovat, že z tohoto spojení očekává firma větší příliv zákazníků.
SpaceX má nyní v nabídce celkem tři typy terminálů pro připojení k síti Starlink. Základní typ zvaný „Standard“ stojí 599 dolarů, má rozměry 51 x 30 cm a je určený ke stacionárnímu provozu v domech. Tato anténa nahradila dřívější kulatý terminál. Pro náročnější uživatele a firmy, kteří si objednají službu Starlink Business (dříve nazývanou Premium), je k dispozici odolnější a výkonnější anténa „High Performance“ s cenou 2500 dolarů. Ta má přibližně dvojnásobnou plochu oproti standardní verzi (57 x 51 cm) a šiřší zorné pole (140° místo 100°), což umožňuje lepší zaměření družic Starlink a vyšší přenosové rychlosti.
Nejnovějším typem antény v nabídce je „Flat High Performance“, která je určena pro použití v pohybu a také stojí 2500 dolarů. Na rozdíl od předchozích dvou variant je nepřenosná a plochá (nemá podstavec umožňující naklánění antény). Jde mimochodem o jedinou anténu, která je momentálně schválená pro provoz na pohybujících se dopravních prostředcích (na které je instalována permanentně). Rozsah provozních teplot je u všech antén stejný (-30 až +50 °C), avšak dvě vyšší varianty umožňují vyšší přenosové rychlosti v extrémním horku a chladu a zároveň jsou schopné rychleji odtávat sníh. Plochá varianta pro mobilní využití navíc dokáže vydržet poryvy větru až do rychlosti 280 km/h.
Nyní přejděme na silnice, které jsou nám středoevropanům určitě bližší než jachty a výletní lodě. SpaceX nejdříve začalo nabízet služby sítě Starlink uživatelům mimo domovskou adresu (služba Portability) či přímo uživatelům bez stálé adresy (služba RV, kterou v září 2022 používalo přes 100 tisíc zákazníků, tedy zhruba sedmina všech tehdejších uživatelů Starlinku). Nicméně stále neexistoval způsob, jak se legálně připojit k síti z jedoucího auta. Tato možnost se poprvé objevila až koncem října, kdy SpaceX oznámilo, že ke spojení s družicemi se bude používat zmíněná nová plochá anténa s vysokým výkonem. Ano, anténa pro námořní použití bude tatáž, jakou budou používat silniční automobily. Rozdíl je však v ceně. Anténa pro automobily je nabízena za cenu 2500 dolarů, přičemž měsíční paušál zůstane na původní částce, kterou platili uživatelé služby RV, tedy 135 dolarů. Ať už tedy budete používat starou anténu a připojovat se někde v horském kempu, či budete mít tuto novou anténu a budete surfovat za jízdy, zaplatíte tutéž částku. Máme-li nyní tuto novou anténu zhodnotit, patrně díky své ceně nebude vhodná pro každého, nicméně její instalace na luxusnější karavany či autobusy může mít smysl. Firma si mimochodem již koncem září podala žádost k Federální komunikační komisi (FCC), aby mohla instalovat své antény na střechy autobusů vozících školáky.
Než opustíme dvoustopé dopravní prostředky, dovolte mi vrátit se na malý moment k nové mobilní anténě. Byl jsem totiž překvapen informací, že lodě i auta zřejmě používají stejnou anténu, ale přesto se výrazně liší pořizovací cena za hardware i výše měsíčního paušálu. V případě námořní služby Maritime stojí pořízení dvou antén 10 tisíc dolarů a zákazník platí 5 tisíc dolarů měsíčně. Dvě antény jsou podle Elona Muska potřeba kvůli zajištění dobrého spojení i na rozbouřeném moři. Oproti tomu jedna anténa pro automobil vyjde na 2500 dolarů a měšíční paušál u služby RV činí pouhých 135 dolarů. Jediným rozdílem mezi těmito dvěma službami je to, že v ceně paušálu Maritime je 5 terabajtů prioritního přístupu každý měsíc, zatímco u služby RV mají zákazníkova data vždy nižší prioritu, což může vést k nízkým přenosovým rychlostem ve špičce či v oblastech s vysokou koncentrací uživatelů. Nicméně, co mi tedy brání koupit si anténu pro silnici a používat ji na lodi? Vysvětlení neznáme, lze se tedy pouze dohadovat, že v oblasti námořní dopravy se SpaceX cítí jistěji a dovolí si nabídnout své služby výrazně dráž, zvlášť když ví, že ceny u konkurence jsou ještě o dost vyšší. A pokud by firmě vadilo, že někteří zákazníci používají Starlink na lodích, aniž by si pořídili službu Maritime, lze tomu celkem snadno zabránit, například pomocí GPS čipu instalovaném v anténě samotné.
Po silničních novinkách přejděme nyní do oblasti letecké dopravy. Již koncem dubna loňského roku podepsalo SpaceX první dohodu s aerolinkami ohledně provozu Starlinku na palubách letadel. Mezi nimi byla i vnitrostátní firma JSX. Tato společnost provozuje několik desítek strojů, takže se nejednalo o žádný obří kontrakt, ale spíše o první vlaštovku v oboru. Další podrobnosti o tomto kontraktu jsme se dozvěděli už v září. Tehdy bylo oznámeno, že terminály byly již nainstalovány na dva firemní stroje a probíhalo jejich testování. V té době se také objevily první informace o výkonech, které antény během těchto testů dosahovaly. Server Teslarati uváděl, že během letu dosáhla rychlost připojení přibližně 100 Mb/s a další uživatel zmiňoval mírně vyšších 112 Mb/s. Těmto i dalším uživatelům nicméně Elon Musk odpovídal, že s určitými vylepšeními půjde dosáhnout i 300 Mb/s.
Vraťme se ale ke společnosti JSX, ta celkově provozuje několik desítek strojů a předpokládala, že by instalace terminálů měla na každém letounu trvat dva až tři dny s tím, že do konce roku by terminály měla být vybavena celá flotila. Pokud by vás zajímaly podrobnosti, i ty jsou k dispozici. Cena jedné antény systému Starlink pro letadla je 150 000 dolarů, nicméně v této ceně není započítána instalace. Pokud by vám cena terminálu přišla vysoká, dech vám určitě vyrazí i měsíční paušál, který se pohybuje mezi 12 500 a 25 000 dolary. Za tyto peníze ovšem zákazník získá rychlost až 350 Mb/s s latencí pouhých 20 ms. Přestože firma JSX v září avizovala, že by ráda nabídla internet svým zákazníkům již v říjnu, až v prosinci oznámil twitterový účet SpaceX, že první zákazníci konečně dostali možnost vyzkoušet si jej na palubě letadla JSX.
Počátkem ledna letošního roku se pak k JSX a dalším aerolinkám spolupracujících se SpaceX připojila i lotyšská společnost AirBaltic, která provozuje 38 strojů Airbus A220-300. Antény pro Starlink by měly být nainstalovány na letadla této společnosti ještě tento rok. Dle manažerů obou společností bude wifi připojení pro všechny pasažéry k dispozici zdarma.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
Tady je skvělé video, jak Starlink funguje. Doporučuji. Ta anténa je neskutečná
https://www.youtube.com/watch?v=qs2QcycggWU
Myslím, ze pokud by chteli sledovat polohu zarizeni (jestli se nachazi na pevnině nebo mori), nebudou resit nějaký GPS cip.
GPS funguje na principu zjisteni vzdalenosti (zpozdeni pri spojeni) s alespon 3 satelity, to je cely trik. Shodou okolnosti Starlink pro prenos pouziva mnozstvi satelitu, takze urceni polohy je nejspis jen vec softwaru a klidne uz to mohou davno delat :-)
To si piš, že to dělají. Proto nelze jenom tak vzít anténu a přenést ji jinde.
Hlavní kouzlo GPS like systémů spočívá v instalaci vysoce přesných hodin na palubě satelitů. Pochybuji o tom, že byť na jediném satelitu starlinku takovéto hodiny jsou.
Na druhou stranu předpokládejme, že satelit poměrně přesně ví, kde je a také má omezený vyzařovací a přijímací úhel. Pak je určení polohy terminálu záležitostí matematiky základní školy …
Nějak si nedokážu představit, jak by se takový směr vyzařování měřil, když ten vyzařovací/přijímací úhel bude tak 50° tipuju. Přijde mi mnohem jednodušší to řešeení s přesnými hodinami, které by v tomto případě mohly být 1000x méně přesné než u GPS (k ochraně proti “zneužití” používání na moři bohatě stačí přesnost určení polohy několik km).
anténa na satelitu má daný kužel, ze kterého přijímá signál, anténa na zemi také vysílá jen v určitém kuželu a směrem ke vždy nejbližšímu satelitu …. Je ovšem otázkou, kde se řeší autorizace, těch možností je spousta. Pozemní stanice má jistě k dispozici “almanach”/jízdní řád satelitů které nad ní poletí včetně seznamu šifrovacích klíčů, kterými kóduje komunikaci. Je pravděpodobné, že s jinými než povolenými satelity nenaváže spojení , kdo ví, jak funguje komunikační protokol může osvětlit. Já jen hádám 😉
Anténa určitě nevysílá směrově k nejbližšímu satelitu. Bude vysílat všude kde může a signál převezmou všechny satelity v dosahu (a některá duplicitní data se pak zahodí) Podle mě ani nebude dopředu vědět který satelit nad ní bude přelétat.
Ale taky nejsem odborník 🙂
Anténa opravdu vysílá a komunikuje s jedním konkrétním satelitem. Je směrovaná jak mechanicky nakláněním “talíře” tak i pomocí fázového posunu v soustavě malých antén, které tvoří vysílací aktivní část. Tahle anténa není jen tupý odrazný talíř, jako jsme zvyklí u “satelitů”, ale je to celkem unikátní “kus” elektroniky.
Aha, děkuji za zjištění. Tak v tom případě je lepší řešení to, které jste zmiňoval v prním příspěvku.
Opravdu se anténa mechanicky naklání ?
Ano, ale není to tak, že by se hýbala neustále, aby po nebi sledovala každý satelit, ke kterému je zrovna připojená. Jen se sama občas naklání pro co nejlepší výhled vzhledem k aktuální pozici družic.
Co se komunikace týče, představte si to jako WiFi zabezpečenou Radius serverem, princip je obdobný.
Zlatý důl byl otevřen.
Vždycky mi přišlo naivní, když se někdo dojimal, že Starlink umožní mít internet v každé africké vesnici, obří turistické trawlery v Karibiku nebo boeingy mezi Evropou a Amerikou mi přišly jako ten pravý zdroj peněz pro financování cesty na Mars
Tyhle dva typy zákazníků se přece vzájemně nevylučují.
Vývoj technológie ti dedina v Afrike nezaplatí pretože si to zatiaľ dovoliť ani nemôže. Časom ale ako každá technológia ktorá sa rozšíri, extrémne zlacní.
Jedna ne. Ale milion….. Jasně. Žádný extra terno to není. Ale potenciál na roční příjem kolem miliardy dolarů je i v těch dědinách.