Nová raketa Ariane 6 byla opět odložena, a tak evropská ESA musela s potupou přesunout své náklady na Falcon 9
SpaceX opět získala do svého seznamu chystaných startů další dvě mise. Na tom by nebylo nic tak divného, kdyby nešlo o první okamžik, kdy rakety rodiny Falcon vynesou na oběžnou dráhu družice Evropské kosmické agentury, které měly původně letět na evropských raketách. Konkrétně jde o kosmický dalekohled Euclid a vědeckou sondu Hera, které už nemůžou čekat na neustále odkládanou raketu Ariane 6. Dále se zmíníme o důvodech, které vedly evropskou společnost Eutelsat k přesunu svých startů z raket Ariane na americký Falcon 9.
Na světě existuje řada soukromých firem a organizací, které potřebují dopravit svůj náklad na oběžnou dráhu. V tomto směru lze říct, že v jednodušší situaci se nachází soukromé společnosti. Díky své vlastnické struktuře nemusí při výběru brát tolik ohled na národní zájmy a mohou se řídit spíše tržními principy. Pokud odhlédneme od různých omezení, kdy některé družicové součástky podléhají vojenské kontrole či některé nosiče nejsou dostupné kvůli embargu, tak například firma Inmarsat si může při výběru nosiče pro svou družici vyžádat cenové nabídky od řady raketových společností po celém světě. Naproti tomu vládní či státní organizace se nachází v nepoměrně složitější pozici. Kvůli skutečnosti, že je jejich provoz placen z peněz daňových poplatníků, je žádoucí, aby peníze vynaložené na doručení družice do vesmíru zůstaly ve vlastní zemi. Jinými slovy, vládní čínské, japonské, indické, evropské či americké družice v drtivé většině případů vynáší národní rakety.
Z tohoto zaběhnutého kolečka lze často vybočit jen v okamžiku, kdy státní agentura nemá k dispozici vlastní nosič, anebo za předpokladu, že se jedná o mezistátní spolupráci. Krásným příklad je sluneční evropsko-americká sonda Solar Orbiter. Tu připravila evropská firma a příspěvkem NASA byl jeden z palubních přístrojů, jeden senzor a nosná raketa Atlas V. Podobně můžeme zmínit i teleskop Jamese Webba, který je kromě NASA spoluvlastněný i evropskou kosmickou agenturou (ESA) a kanadskou CSA. Ten se zase vydal na svou pouť do libračního bodu L2 soustavy Země-Slunce pod aerodynamickým krytem rakety Ariane 5. Zkrátka a dobře, evropské sondy se jen málokdy vydávají do vesmíru z jiného kosmodromu, než z toho, který se nachází ve Francouzské Guyaně a odkud startují evropské nosiče. Proč tedy před několika dny došlo k tomu, že ne jedna, ale rovnou dvě evropské družice se vypraví do kosmu na raketě americké firmy SpaceX?
Vraťme se nejprve na počátek 10. let 21. století, kdy ESA začala připravovat teleskop Euclid, který je určen ke studiu temné hmoty a temné energie z oběžné dráhy. Srdcem samotného teleskopu, jehoz vývoj a stavba přišla kosmickou agenturu na 600 milionů eur, je pak primární zrcadlo o průměru 1,2 metru. V době, kdy byl vybírán nosič pro tuto družici, využívala společnost Arianespace pro vynášení družic rakety Vega, Sojuz a Ariane 5. První z nich byla určena pro malé družice. Střední náklady vynášela z jihoamerické pevniny raketa Sojuz a ty nejtěžší družice připadly vždy spolehlivé Ariane 5. S ohledem na hmotnost sondy byla pro vynesení určena raketa Sojuz, přičemž start se měl odehrát již v březnu příštího roku. Do plánů ESA se však v únoru letošního roku vložila vojska Ruské federace, která napadla Ukrajinu. Následná vlna sankcí ze strany západních zemí vyvolala i ruskou protireakci a teleskop Euclid byl najednou bez nosiče, protože ruský Sojuz přestal být k dispozici pro zahraniční zákazníky. Tímto okamžikem také padl původní termín startu a agentura začala hledat nový nosič.
V červenci letošního roku se sice hovořilo o tom, že by novým nosičem pro Euclid mohla být vyvíjená Ariane 6, nicméně zaznívaly i hlasy ze strany angažovaných vědců, které navrhovaly přesun teleskopu na Falcon 9. Výběr nosiče měl být dle původních plánů ukončen až letos v listopadu, nicméně již v polovině října vystoupili představitelé ESA společně se zástupci společnosti Arianespace a oznámili, že první start Ariane 6 se odehraje nejdříve na konci roku 2023. Od tohoto okamžiku začalo být jasné, že start Euclidu bude buď výrazně opožděn, nebo dojde k jeho přesunu na Falcon 9. O necelých 24 hodin později již bylo jasno, evropská kosmická agentura se rozhodla posadit svou družici na Falcon 9. Patrně nebude možno dodržet původní březnový termín, přesto je jasné, že družice bude vynesena příští rok z východního pobřeží USA. Bližší detaily o startovním termínu či ceně za vynesení nejsou známy, stále totiž nebyla uzavřena definitivní dohoda se SpaceX.
Druhou sondou ESA, která bude vynesena Falconem 9, je Hera. I v jejím případě bude lepší začít malou oklikou. Pokud nejste na stránkách našeho serveru poprvé, už jste dozajista slyšeli či četli o americké sondě DART, kterou loni v listopadu vynesla raketa Falcon 9 a která letos v září narazila do měsíčku Dimorphos asteroidu 65803 Didymos. Cílem tohoto projektu bylo vyzkoušet možnost změnit dráhu asteroidu. Pokus to byl úspěšný. Následky nárazu sondy do měsíčku tehdy na místě zkoumal malý italský cubesat LICIACube. Dle původního plánu ale tento náraz měla na místě sledovat sonda ESA s názvem AIM (Asteroid Impact Mission). Tato sonda však byla v roce 2016 zrušena. Její plán byl nicméně již následující rok obnoven ve značně redukované verzi pod názvem Hera. Již tehdy však bylo jasné, že původní plán vzal za své. Už nebude možné sledovat náraz DART do cílového tělesa, ale i tak bude z vědeckého hlediska významné prostudovat okolí srážky, byť s několikaletým zpožděním.
Původním nosičem této ambiciózní mise byla Ariane 6, která měla sondu vynést v roce 2024. Jak jsme si však již vysvětlili v předchozím odstavci, první mise této rakety se stále odkládá, a tak je pochopitelné, že se ESA poohlíží po možné náhradě. Když tedy evropská agentura oznámila 20. října přesun družice Euclid na Falcon 9, ve stejném prohlášení zazněla i informace, že stejný nosič dopraví do vesmíru i družici Hera. Dle současných informací se start odehraje v původně plánovaném roce 2024 s tím, že do blízkosti cílového asteroidu se sonda dostane koncem roku 2026.
Na tomto místě si můžeme rovnou říct, že obě mise budou rozhodně výrazně vyčnívat v seznamu startů společnosti SpaceX. Zejména pak v případě mise Hera bude moci kalifornská společnost prohlásit, že přispěje výraznou měrou k planetární ochraně naší Země. Pokud jde o evropskou ESA, přesunutím dvou družic na americkou raketu si evropská kosmická agentura částečně vyřešila své problémy s akutním nedostatkem nosičů po zrušení startů ruského Sojuzu. Družici EarthCARE pak ESA vyřešila z vlastních zdrojů, jelikož tato mise se do vesmíru vydá na raketě Vega-C. I tak však stále zůstává nejasný osud navigačních družic Galileo, jejichž starty budou nyní odloženy v důsledku nedostupnosti Sojuzu. Podobně nejistý osud má i chystaná mise ExoMars, která se měla dle původního plánu vydat k rudé planetě letos v září na raketě Proton. ESA po ukončení spolupráce s Ruskem tento projekt dočasně zastavila a letos v listopadu by měla ministerská rada zemí ESA rozhodnout o jeho osudu. Ve hře je samozřejmě samozřejmě řada variant od zrušení celé mise přes nastartování spolupráce s další agenturou až po dokončení celého projektu v režii ESA. Jedno je však téměř jisté, tato mise se s největší pravděpodobností do vesmíru na Falconu 9 nevydá.
Není bez zajímavosti, že odklady vyvíjené Ariane 6 a nedostupnost dosluhujicí Ariane 5 se poslední dobou projevují i na přesunu komerčních misí na Falcon 9. Na tomto místě lze zmínit jako příklad družice Hotbird 13F a 13G francouzské firmy Eutelsat. Ta již několik let plánovala vynášku obou družic s cílem nahradit dosluhující družice Hotbird 8–10. Ty měly být původně vyneseny na raketě Ariane 64, ale nedávno se ukázalo, že obě nakonec dopraví na oběžnou dráhu Falcon 9. Přesunuta byla také družice Eutelsat 10B, která měla letos startovat na Ariane 5, ale z neznámého důvodu došlo ke změně a vynesení zajistí Falcon 9 během listopadu.
Po nedávném startu družice Hotbird 13F se jeden z vedoucích představitelů firmy Eutelsat rozhovořil o důvodech, které firmu k přesunům vedly. Dle něj totiž ESA povzbuzuje své partnery, aby využívaly evropských raketových nosičů. Z firemního hlediska to však nepřicházelo do úvahy, protože družice Hotbird 8–10 poměrně rychle dosluhují a v době, kdy se družice 13F a 13G dostanou do provozu, budou jejich předchůdci na konci sil. Eutelsat sice tedy původně plánoval využití vyvíjené Ariane 6, ale neustálé odklady její premiéry prostě položily firmě nůž na krk. Logickým krokem tak bylo vynesení obou družic z Floridy na palubě Falconu 9.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další - 17. 11. 2024
- Mise GSAT-N2 - 15. 11. 2024
- Mise Optus-X - 13. 11. 2024
Vidím, že moje informace zapadla uprostřed rozhovoru.
Myslím si ale, že stojí za pozornost níže uvedená fakta.
Článek je samozřejmě O.K.
Jestli je to potupa, jak uvádí v nadpisu Váš kolega Josef Melechin, nebo je podle generálního ředitele ESA je SpaceX s Elonem Muskem “hrozbou, které se musíme postavit” (https://connect.zive.cz/clanky/sef-esa-varuje-musime-se-postavit-muskovi-a-spacex-jinak-bude-o-vsem-rozhodovat/sc-320-a-213778/default.aspx), je jen hra se slovy. Pokud by to byla pravda, tak co je potom DST se zajištěným kontraktem od NASA pravděpodobně na několik miliard dolarů?
Pro ucelený obrázek o NASA doporučuji se podívat na video Felixe Schlanga (WAI) SpaceX VERY cautious with orbital Starship Launch?
https://www.youtube.com/watch?v=5dYrWYQigEo
v čase asi asi od 08:25 do 10:30 min.
Cituji:
Nyní NASA oznámila, že jim nová společnost poskytne až 20 raket SLS .
DST neboli Deep Space Transport vzniklý od 6.června a do značné míry veřejnosti utajovaný je nově vytvořeným společným podnikem mezi Boeingem a Northrop Grumman. Dva největší dodavatelé zařízení pro SLS.
Na základě smlouvy EPOC nebo Exploration Production and Operations Contract od NASA zavřeli dveře všem ostatním. Zajištění kontraktu pravděpodobně v hodnotě několika miliard na výrobu raket SLS. Tato smlouva, úzce spojená s Aerojet Roketdyne, která dodává motory RS-25. SLS se v budoucnu hystá startovat ještě mnohokrát.
To na čem z velké části NASA zakládá své rozhodnutí je, že žádná jiná hvězdná loď by nebyla schopna využít stávající infrastrukturu pro vypouštění SLS a tato investice by byla nenávratně ztracena.
To by znamenalo, že dané společnosti si chtějí zavčasu zajistit zisky na dlouhé roky dopředu a NASA bude ždímána dokud to jen půjde. Smutné.
NASA je jen politická odbočka. US Army má větší měšec. Chvíli to s hrobaři kosmonautiky je třeba vydržet.
Díky moc za zajímavý článek! Jen užití slova potupa v hlavičce mi přijde nedůstojné a zbytečné. Má to za cíl přinést nějaký konstruktivní užitek?
Jen upřesním, že titulek jsem psal já, ne Jirka.
Mně osobně to pro Evropu přijde docela potupa, podobně jako bylo pro USA potupné spoléhat na Rusko s dopravou astronautů na ISS po konci programu raketoplánů.
A já s tebou musím naprosto souhlasit. Je to naprostý úpadek Evropy, kdy není schopna reagovat a čím dál více zaostává ve všech směrech. Bohužel zde politici mají dojem, že jsou jiné věci přednější a že je důležitější zachránit svět, potom lidi z celého světa a následně vše až po poslední rostlinku. Opravdu velký smutek a hlavně je potřeba si uvědomit, že Evropa stále vyvíjí něco, což už před pár lety bylo zastaralé.
Degenerace evropy. Jen to nechceme- nesmíme vidět.
Ono je to ale všeobecnější. Stará kosmonautika dostává na frak i v USA. Jsou jiné firmy, které se snaží udržet krok. Rocketlab, snad relativity space a pak Číňané snad korejci.
Dnešní start FH super.
Dnes budou zkoušky na starbase.
🙂 oni tehdy mohly – super!
Ano, je to špatně, a k upozornění na chybu slouží žluté tlačítko “Nahlásit chybu / Navrhnout zlepšení”.
Točit se na pravopisu v diskuzi je… neefektivní :-/
Děkuji autorovi za pěkný článek.
Na obě evropské mise se už moc těším. SpaceX a raketa Falcon 9 jsou určitou zárukou kvality. Je mi v podstatě jedno, kdo družice vynese, ale je podle mě opravdu ostuda, že ESA nemá žádnou vlastní alternativu. Vzniklá situace je tu kvůli neustálému posouvání A6 a začíná to být fakt ostuda.
Ono, stejnou ostudu museli cítit Američané na konci sedmdesátých let, když se o několik let odkládal program STS a oni tehdy mohly začít počítat rekordní dobu, kdy jsou bez vlastního kosmického korábu. Aby ji pak na počátku 21. století překonali. Prostě to Arianespace nezvládla. Je to opravdu škoda a mrzí mě to.
Jen bych tě doplnil, u ostatních společností mi přijde, že je to fakt jedno, která raketa to vynese, ale u SpaceX je v uvozovkách náklad dočasně přesunut na vedlejší kolej pokusem o přistání 😀
Naprosto přesné. A také potom, co už létal, protože měl vynášet více i komerční náklady. Proto nebylo do jiných nosičů investováno. V plánu dokonce bylo mít hlavně raketoplán. Všichni víme jak to nakonec dopadlo a přišla éra Atlasů a Delty. 😉👍
Pro ucelený obrázek o NASA doporučuji se podívat na video Felixe Schlanga (WAI) SpaceX VERY cautious with orbital Starship Launch?
https://www.youtube.com/watch?v=5dYrWYQigEo
v čase asi asi od 08:25 do 10:30 min.
Cituji:
Nyní NASA oznámila, že jim nová společnost poskytne až 20 raket SLS .
DST neboli Deep Space Transport vzniklý od 6.června a do značné míry veřejnosti utajovaný je nově vytvořeným společným podnikem mezi Boeingem a Northrop Grumman. Dva největší dodavatelé zařízení pro SLS.
Na základě smlouvy EPOC nebo Exploration Production and Operations Contract od NASA zavřeli dveře všem ostatním. Zajištění kontraktu pravděpodobně v hodnotě několika miliard na výrobu raket SLS. Tato smlouva, úzce spojená s Aerojet Roketdyne, která dodává motory RS-25. SLS se v budoucnu hystá startovat ještě mnohokrát.
To na čem z velké části NASA zakládá své rozhodnutí je, že žádná jiná hvězdná loď by nebyla schopna využít stávající infrastrukturu pro vypouštění SLS a tato investice by byla nenávratně ztracena.
Jojo, do prvního RUD SLS.
Ale jinak to je státní monopol starého dědy tedy kamaly.