Mise Crew-5

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 5. 10. 2022 18:00:57 SELČ
  • Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
  • Stav: Start byl úspěšný / Dragon se vrátil na Zemi po 5 měsících na ISS
  • Statický zážeh: Proběhl 2. 10. 2022 ve 22:00 SELČ (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Kosmická loď Crew Dragon (číslo C210.2 „Endurance“) nesoucí astronauty na ISS v rámci programu Commercial Crew agentury NASA
  • Hmotnost nákladu: Crew Dragon má přibližně 12 tun
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (nový první stupeň B1077.1)
  • Cíl: ISS na nízké oběžné dráze Země (typicky 400 x 400 km se sklonem 51,6°)
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině JRTI
  • Press kit ke stažení zde

Milníky mise

Časy a data jsou v SEČ/SELČ.

  • Generálka předstartovních příprav: 2. 10. 2022 ✔️
  • Start: 5. 10. 2022 18:00 ✔️
  • Dokování na ISS: 6. 10. 2022 23:01 ✔️
  • Otevření poklopu: 7. 10. 2022 kolem 00:53 ✔️
  • Odlet Crew Dragonu: 11. 3. 2023 08:20 ✔️
  • Přistání Crew Dragonu: 12. 3. 2023 03:02 ✔️

Podrobnosti a zajímavosti

  • Osmý pilotovaný start lodi Crew Dragon a devátý celkově. Zároveň šlo o teprve třetí pilotovaný start, u kterého byl použit nový první stupeň rakety. Poslední takový start se odehrál v listopadu 2020 při misi Crew-1.
  • Posádku tvořily Nicole A. Mann, Josh A. Cassada, Kóiči Wakata, Anna Kikina. Posádka se stala členy 67. a 68. dlouhodobé expedice.
  • Velitelem mise byla poprvé v historii SpaceX žena, 45letá plukovnice námořní pěchoty Nicole Aunapu Mann. Ta byla do oddílu astronautů vybrána v roce 2013 a do vesmíru se podívá poprvé. Nejedná se však o její první zařazení do posádky kosmické lodi. Již v roce 2018 byla vybrána, aby se stala členem mise CFT, tedy první pilotované mise lodi Starliner. Mimochodem, pokud by toto její zařazení vyšlo, stala by se historicky první ženou, která absolvovala první pilotovaný let v nové kosmické lodi. Z důvodu neustálých odkladů byla v říjnu 2021 zařazena do posádky Crew-5 jako velitel. Díky této okolnosti však povýšila, na palubě Starlineru měla letět jako specialista mise. Po startu se stala první Indiánkou ve vesmíru.
  • Takřka identický osud potkal i pilota mise Joshe Aarona Cassadu. Podobně jako Nicole, i on byl do oddílu astronautů NASA vybrán v roce 2013 a v srpnu 2018 zařazen do posádky druhého pilotovaného letu lodi Starliner. V říjnu 2021 byl přeřazen do posádky mise Crew-5. Cassada je 49letý podplukovník amerického námořnictva a do vesmíru se vydá poprvé.
  • Jediným členem posádky, který se již účastnil pilotovaného letu do vesmíru, je 59letý Kóiči Wakata, pro kterého šlo o již pátý kosmický let. Kóiči byl do oddílu japonských astronautů vybrán v roce 1992. Celkem třikrát letěl do vesmíru na palubě raketoplánu – poprvé v roce 1996 v rámci mise STS-72, podruhé o čtyři roky později při misi STS-92 a potřetí v roce 2009 při misích STS-119/STS-127. Čtvrtý a zatím poslední let do vesmíru uskutečnil v období 2013–2014 na palubě Sojuzu TMA-11M. Do dnešních dnů strávil ve vesmíru více než 347 dní. Po dokončení této mise se stal osmým členem klubu astronautů (třetím Japoncem), kteří absolvovali kosmický let ve třech různých kosmických lodích.
  • Poslední členkou posádky je poprvé občanka Ruské federace Anna Kikina, která byla do oddílu ruských kosmonautů vybrána v roce 2012. Šlo o její první kosmický let a po jeho skončení se stala teprve šestou ženou ze SSSR/Ruska, která se dostala do vesmíru. Stala se také po dlouhých dvaceti letech prvním ruským kosmonautem, který se do vesmíru dostal na palubě americké kosmické lodi. Naposledy se tak stalo v roce 2002 při misi STS-113. Misí Crew-5 započala bezplatná dohoda mezi Roskosmosem a NASA, která umožnila, že někteří ruští astronauté létají na palubě amerických lodí a někteří Američané na ruských. Díky tomu i v případě nedostupnosti jedné z kosmických lodí je možné snadno zajistit, že na ISS vždy bude alespoň jeden člověk spravující americký segment a také jeden kosmonaut pro ruskou sekci stanice.
  • Crew Dragon pro tuto misi měl sériové číslo C210.2. Poprvé se tato loď podívala do vesmíru v listopadu roku 2021 v rámci mise Crew-3 a tehdejší posádka jej pojmenovala Endurance („Vytrvalost”). Některé komponenty lodi byly po misi Crew-3 vyměněny za nové (například padáky, sedadla nebo vnější panely), což je běžný postup. SpaceX ale neustále posouvá hranice, a tak Crew-5 je první pilotovanou misí, u které došlo ke znovupoužití všech čtyř čelních manévrovacích trysek Draco a také vnitřních okenních tabulek. Loď také dostala nový tepelný štít, avšak výstupní kontrola zjistila, že kompozitní část štítu měla výrobní vadu, a tak loď nakonec musela dostat jiný nový kus.
  • První stupeň pro tuto misi byl nově vyrobený a má sériové číslo B1077. Stupeň byl poprvé spatřen koncem června 2022 během převozu do McGregoru. Po cestě však byl na raketě poškozen mezistupeň následkem nárazu do mostu. Opravený stupeň byl vztyčen v McGregoru 2. srpna 2022 a o tři dny později absolvoval statický zážeh.
  • Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na plovoucí plošině Just Read the Instructions, která byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 547 km od místa startu.
  • Vývoj data startu: 15. srpna 2022 → 25. října 2022 → 1. září 2022 → 29. září 2022 → 3. října 2022 → 4. října 2022 → 5. října 2022

Související články

Fotky

Návrat na Zemi

Na orbitě

Start

Generálka

Před startem

Posádka

Výcvik

Stupeň B1077

Ostatní

Videa

Živé přenosy

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Záznam oficiálního přenosu z dokování:

Český přenos z dokování od Kosmonautix.cz:

Záznam oficiálního přenosu z odletu z ISS:

Záznam oficiálního přenosu z přistání Dragonu:

Mise Crew-5

Sestřih ze dne startu:

Statický zážeh prvního stupně v McGregoru:

Výcvik posádky Crew-5:

První stupeň B1077 během přepravy:

Sestřih z druhého dne mise:

Statický zážeh Falconu 9 před startem:

Přenos z odletu z ISS:

Přenos z přistání Crew Dragonu:

Sestřih z návratu Crew Dragonu:

Tiskové konference

Předstartovní tisková konference:

Tisková konference s posádkou:

Tisková telekonference po FRR:

Tisková telekonference po LRR:

Postartovní tisková konference:

Tisková konference po přistání Dragonu:

Tisková konference s posádkou po návratu na Zem:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
panTau164

Zdravím,
chci se zeptat:
Je jiná konfigurace tahu (a další) motorů rakety, když mise není nákladní, ale letí lidská posádka ? Je jiný průběh vynesení – nákladní / lidská posádka ? Je to plynulejší ?
Díky

Invc

Průběh se liší podle hmotnosti nákladu a cílové dráhy. Jestli ten “náklad” je kapsle s lidma nebo něco jiného v tom moc roli nehraje.

A co si mám představit pod pojmem “plynulost” u rakety?

panTau164

Třeba, že to 2. stupeň nepustí hned naplno ( nějaká regulace tahu je, ne?) Snad od 75% ?
Jen mám takový myšlenky při sledování přenosu, jak tam jen tak sedí…. přijde mi to hodně v klidu.
Jsem někde četl, že F9 nemůže vynést nějaký náklad kvůli vybracím…. proto se ptám…

Invc

1) Merlin vac má tah cca 100 tun, Druhý stupeň plný paliva a náklad mají dohromady cca 115 tun (plusminus). Takže i na plné koule to nedá ani 1G. I kdyby ten nástup přetížení na 1G byl instantní … tak by to nebylo nic hrozného – rozjeď se v autě na cca 30 chvíli jeď a pak prudce dupni na brzdy, ten nástup budeš mít zhruba z 0 na 0,7G s prakticky instantním nástupem. Vzhledem k tomu, že oni jsou upoutaní v sedačce v ideálním směru, tak jim nehrozí, že se praští – a zvenku ani moc nepoznáš, že se něco děje. Pravděpodobně na tom budou výrazně líp než tvůj spolujezdec, kterého chytí pásy. Nebo se koukni na pár videí – kde lidi blbnou v tesle s plaid.

2) Ono to je zajímavé spíše na konci práce prvního a druhého stupně, když je palivo skoro pryč a působící zrychlení je jinde.

3) Vibrace jsou pak úplně jiná záležitost.

Jirka

Bejt to na me, ja bych na Rusko ukazal fakace (specialne v Muskove pripade, jak nakupoval raketu pro sklenik, bych si to velmi dobre pamatoval). Jinak pani Kikina ma jiste specialni stranicky ukol vobslehnout co se da…

PetrK

Posádku určuje NASA, jakožto zákazník SpaceX … A obšlehnout asi nebude moc co – to zajímavé je schované pod opláštěním a v programech …

hromádko

Určitě alespoň design propisek a tak.

PetrK

To mi připomnělo vtip, který končí “… a Rusové používají tužky…” 🙂

Honza

Ano, Rusko je velký problém, ale také by mohla nastat situace, kdy by Dragon nemohl létat, Starliner nebyl certifikován a platí, že je na ISS vždy někdo z US a někdo z Ruska, Američané by neměli jak se dostat na ISS jinak než na Soyuzu, současně Musk do tohoto nemůže mluvit, SpaceX pronajímá Dragon NASA, takže to je věc NASA a co se poznámky o obšlehávání, kolik toho běžně obšlehnete třeba od Airbusu, když letíte na dovolenou? Nebo od automobilky, když auto jen řídíte jako uživatel?

PetrV

EM dělá vizi SpaceX. Rutina je na Shotwell a týmu lidí. Pracují velmi precizně. Byly o tom články. Sojuz je legenda.

Jirka

No tak ja myslim , ze obslehnout se da vzdycky dost a pani ani nemusí hackovat nejaky zdrojovy kod nebo odsroubovavat kryty na Dragonu. I kdyz jsem napr. bezny ridic , tak si umim vsimnout jak jsou vychytane ci sdruzene ovladaci prvky, jaky je infotainment, ergonomie apod. Natoz kdyz si do auta vleze nekdo poucenejsi s know-how v industry, jako treba Cinani na autosalonu. Dragon ma taky infotainment, pani v nem poleti sice chvili, ale predtim nekde urcite trenuje, to je US GUI, to jsou US procesy, procedury a metodika, US skafandry a to neni vzdycky one to one k Rusakum. 

PetrV

Nejste nemocný?
Dragon crew je optimalizovaný AI. Stačilo vidět zbytky po trunku v Austrálii a ví se více.
CD není jen o programování.
Sojuz je spolehlivý.

PetrK

Na to nepotřebuje letět – videí z kokpitu je víc než dost …

Jan T.

US procesy, procedury a metodika, to je zrovna něco, co Rusové neumí implementovat, takže jim to k ničemu nebude. Kdyby jim o to šlo, tak to udělali už před válkou a nespoléhali jen an Sojuz. Dnes budou rádi, pokud si dokážou nakoupit aspoň ty kryty a displeje.

bohyn

1) o posádce SX nerozhoduje 2) co by rusové ukradli? Rusko se odsunulo éry elektronkové a analogové.

Vydra20

To je fakt, Rusko není Čína. I když by něco náhodou ukradli, tak to narozdíl od ní nejsou schopný vyrobit. 😀

PetrV

Evropa je na tom s vyrobou podobně, jen si to nepřiznáme.
EM nedávno měl tweet o důležitosti výroby. Služby jsou na ni navázané. Není výroba, nejsou Služby.

Vydra20

To nepopírám, ale pořád je na tom Evropa, co se týče výroby a vývoje pokročilých technologií daleko před Ruskem.

PetrV

To si nejsem úplně jistý. Asi jak v čem.
Ve výrobě kvalitniho titanu nee. A nebo zde:
https://eng.superox.ru/documents/#publications