Mise Transporter-5

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 25. 5. 2022 20:35 SELČ
  • Startovní okno: 57 minut (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Sdílená mise SpaceX, při které bylo vypuštěno 59 malých družic pro různé zákazníky
  • Hmotnost nákladu: Neznámá
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (první stupeň B1061.8)
  • Cíl: Heliosynchronní dráha (SSO) ve výšce 545 km se sklonem 97,5°
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Space Force Station, Mys Canaveral, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na pevninské plošině LZ-1
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Primárním cílem tohoto startu bylo vynesení vynesení řady malých družic pro různé zákazníky.
  • Mise je součástí programu Small Satellite Rideshare (SSR), který SpaceX vyhlásilo v srpnu 2019. Má umožnit malým zákazníkům dostat za rozumné peníze své družice na oběžnou dráhu a SpaceX tím získá větší podíl na trhu vynášení malých nákladů. Už v červnu 2020 bylo oznámeno, že si zákazníci v rámci tohoto programu objednali starty na raketě Falcon 9 pro víc než 100 družic.
  • Šlo o pátou misi, která byla zcela vyhrazena pro družice programu SSR. První start tohoto druhu v režii SpaceX se odehrál v lednu 2021 v rámci mise Transporter-1. Vyneseno při něm bylo rekordních 143 družic. Při druhém startu v červnu 2021 se na oběžnou dráhu dostalo 88 družic. Třetí start se uskutečnil v lednu 2022 a na oběžnou dráhu bylo dopraveno 105 družic. Zatím poslední start, Transporter-4, se odehrál na samém počátku měsíce dubna, při tomto letu bylo vyneseno 40 malých družic.
  • Při startech tohoto typu si SpaceX účtuje za každý vynesený náklad přibližně 1,1 milionu dolarů, pokud má hmotnost nižší než 200 kg. Když dojde k překročení tohoto limitu, za každý kilogram navíc zákazník zaplatí 5500 dolarů. Zákazník si navíc může připlatit za různé dodatečné služby. Vše lze snadno objednat přes jednoduchý e-shop.
  • Pouze část zákazníků kontaktuje přímo firmu SpaceX. Další zájemci o vynesení svých družic častěji kontaktují raději různé prostředníky. Cesta na oběžnou dráhu pomocí těchto prostředníků bývá sice dražší, ale zákazník samotný se kromě platby a dodání svého nákladu pak již nemusí o nic starat. Tito prostředníci pak shromažďí náklad a umístí jej na vypouštěč. Tradičními prostředníky při misích Transporter bývají firmy Spaceflight, D-Orbit či Exolaunch. Nově se k těmto stálicím přidá i firma Momentus. Ta se měla účastnit již dřívějších misí Transporter, nedostala však příslušné povolení. Nyní už jej má.
  • Tak jako se liší způsob zajištění místa na nosné raketě, tak se liší i cílové dráhy těchto družic. Někteří zákazníci se spokojí s cílovou heliosynchronní dráhou, někteří potřebují, aby se jejich náklad dostal na dráhu s přesnými parametry. Za tímto účelem buď vybaví svou družici palivovou nádrží a raketovým motorem, anebo si zajistí cestu na oběžnou dráhu na palubě tzv. orbitálního tahače, který jejich drahocený náklad na zvolenou orbitu dopraví. Při této misi byly použity orbitální tahače firem Momentus (Vigoride) a D-Orbit (ION SCV).
  • Tahač Vigoride firmy Momentus při své inaugurační misi nesl celkem 9 různých družic. Sedm z nich byly družice FOSSASAT-2E španělské firmy FOSSA Systems. Start osmé družice Veery FS-1 si objednala americká společnost Care Weather Technologies a devátou družici SELFIESAT dodala finská firma OrbitNTNU.
  • Společnost Exolaunch pomohla dopravit na oběžnou dráhu mimo jiné český cubesat Planetum-1. Jde o jedenáctou českou družici a třetí, která poletí na oběžnou dráhu na raketě firmy SpaceX. Provozovatelem družice je česká platforma Planetum, jež sdružuje Planetárium Praha, hvězdárnu Ďáblice a Štefánikovu hvězdárnu. Družice je cubesat o rozměrech 10 x 10 x 10 cm. Družici postavil Výzkumný a zkušební letecký ústav (VZLU) a český startup Spacemanic. Družice samotná má řadu různých úkolů. Bude snímat zemský povrch, bude sama sebe orientovat v prostoru a bude hlavně sloužit pro všeobecnou popularizaci a výuku. Její řídící centrum budou moci navštěvovat školní exkurze a budou se tam pořádat i workshopy. Stavba a vypuštění družice přišly na zhruba dva miliony korun českých (samotné vypuštění stálo přibližně 1,1 milionu) a vybudování zmíněného řídícího střediska spolklo dalšího půl milionu. Družice nebyla pojištěna.
  • Další zajímavý náklad na této misi má na svědomí firma Nanoracks. Ta si objednala vynesení demonstrátoru Mars Outpost Tech Demo. Na palubě jsou vzorky tří různých kovů, které mají mít stejné složení jako horní stupně některých raket. Hlavním cílem této mise je ukázat možnost řezání kovů ve vesmíru s využitím opuštěných horních stupňů na oběžné dráze. Experiment by měl trvat přibližně 30–60 minut a z celého procesu by měly být na zemi odeslány videa a fotky. Při této misi zůstane demonstrátor trvale připojen ke druhému stupni.
  • Rozepisovat tu celý seznam nákladů je patrně zbytečné, je k dispozici v našem přehledu sdílených misí SpaceX.
  • Při této misi byl použit stupeň B1061.8, který měl za sebou mimo jiné tři mise k ISS, z toho dvě pilotované a naposledy také vynášel na oběžnou náklad předchozí misi Transporter-4. Stupeň pak úspěšně přistál na pevninské plošině LZ-1.
  • Aerodynamický kryt během této mise byl již použitý. Pro obě poloviny krytu toto byl třetí start.
  • SpaceX při této misi provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď Bob pro tyto účely byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 600 km od místa startu a kryty vylovila po jejich přistání do vody.
  • Vývoj data startu: 1. června 2022 → 25. května 2022

Související články

Fotky

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Český přenos ke startu družice Planetum-1:

Rozhovor s Jakubem Rozehnal ze společnosti Planetum:

Odvoz prvního stupně z přístavu:

Video o tahači Momentus Vigoride:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

0 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře