Mise Starlink 4-15
<< | Informace | Články | Fotky | Videa | Aktuálně | >> |
Základní informace
- Datum startu: 14. 5. 2022 22:40:50 SELČ
- Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Další várka družic pro satelitní konstelaci Starlink (53 kusů)
- Hmotnost nákladu: Každý satelit Starlink v1.5 má hmotnost přibližně 300 kg
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (nový první stupeň B1073.1)
- Cíl: Nízká oběžná dráha Země (304 x 317 km s inklinací 53,2°)
- Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Space Force Station, Florida, USA)
- Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině JRTI
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Další mise s družicemi pro konstelaci Starlink, která nabízí rychlé satelitní připojení k Internetu, časem s globálním pokrytím.
- Každá družice Starlink první generace měla hmotnost 260 kg a obsahovala čtyři fázové antény a dvě parabolické. V tomto případě ale jde o novou generaci družic v1.5, které navíc obsahují laserová pojítka pro vzájemnou komunikaci na orbitě, takže hmotnost každé družice je přibližně 300 kg.
- Konstrukce satelitů Starlink je navržena tak, aby všechny komponenty při deorbitaci kompletně shořely. Pohon družic zajišťuje elektrický Hallův motor využívající krypton místo běžnějšího xenonu. Družice dále obsahují speciální sluneční clony, které mají výrazně snižovat jasnost družic na obloze.
- Tato mise nesla družice pro „Group 4“ neboli čtvrtou orbitální slupku konstelace Starlink. Ta má sklon 53,2° vůči rovníku a po dokončení bude obsahovat 1584 družic.
- Na této misi letěl nově vyrobený první stupeň B1073. Bylo to vůbec poprvé, kdy na misi Starlink letěl nový stupeň. Je to začátek nového trendu, kdy SpaceX bude nejdříve testovat nové stupně na interních misích, zatímco zákazníci budou preferovat ty již letěné?
- Přistání prvního stupně Falconu 9 úspěšně proběhlo na plovoucí plošině Just Read the Instructions, která byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 626 km od místa startu.
- Aerodynamický kryt na této misi byl již použitý. Pro obě jeho poloviny toto byl druhý start.
- SpaceX při této misi provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď Bob pro tyto účely byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 633 km od místa startu, aby kryty vylovila po jejich přistání do vody.
- Počet již vynesených a také již deorbitovaných družic Starlink najdete na stránce Statistiky (některé z družic na orbitě jsou však nefunkční).
- Vývoj data startu: 8. května 2022 → 17. května 2022 → 13. května 2022 → 14. května 2022
Související články
- Vše o konstelaci Starlink
- Internet přes Starlink si pořídilo už čtvrt milionu lidí, jen letos přibylo přes 100 tisíc nových zákazníků
- Satelitní internet Starlink si už můžete objednat do ČR, české ceny vás možná zaskočí
- Elonovinky #200: SpaceX nabízí novou službu Starlink Premium pro firmy, ale z ceny přechází zrak
- Nejčastější otázky o Starlinku #1: Projekt obecně
- Nejčastější otázky o Starlinku #2: Družice
- Nový terminál pro Starlink je menší, lehčí a hranatý, ale má zásadní nedostatek
- Jak často selhávají družice Starlink a co SpaceX dělá, aby zbytečně nevytvářelo kosmický odpad?
- Jak funguje antikolizní systém družic Starlink a jak SpaceX minimalizuje riziko vzniku odpadu na oběžné dráze
- Návod, jak snadno sledovat družice konstelace Starlink na noční obloze
- Podrobnosti o úpravách družic Starlink, které SpaceX provádí kvůli dopadům na astronomii
- Starlink druhé generace bude tvořit 30 tisíc družic, které bude vynášet Starship
Fotky
Videa
Záznam oficiálního přenosu ze startu:
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Aktuální informace
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Jedna věc je pro mne překvapivá a to řekněme z pojišťovacího hlediska-rizika. Že si SpaceX neušetřilo dosud nelétaný stupeň na nějakou misi, buďto s lidskou posádkou nebo nějakou drahou komerční misi. Ale použije ji v uvozovkách pouze na Starlink. Opravdu je stupeň, který letí např. podruhé méně rizikový než ten, který letí poprvé? Převedeno do řeči peněz by to znamenalo, že nově vyrobená raketa má menší hodnotu než ta, která už jednou letěla.
Nicméně nabízí se mi jedno vysvětlení, že SpaceX použije v budoucnu nějaký Falcon v režimu bez přistání s těžším nákladem. A použije pro to stupeň, co letěl dvanáctkrát a který se mu už bezpečně zaplatil.
A (nebo) nový stupeň musí použít protože jich prostě nemá dost, když vezmeme v úvahu všechny plánované Falcon Heavy a zvýšenou frekvenci Falcon 9.
Tohle je správná odpověď. Aspoň podle NASA Spaceflight.