Rychlozprávy #3: Rozšiřování LZ-1, rameno pro nástup posádky, SES-11 na použitém stupni, a další
Vítejte v nové rubrice, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost, a také různé zajímavé aktuality, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně a nečtete opravdu každé písmenko, mohly vám snadno uniknout. Tato rubrika nahrazuje starší Drobky.
V tomto vydání Rychlozpráv se dozvíte o stavbě nových přistávacích plošin, upraveném TELu, demontáži konstrukce pro raketoplány a zjistíte, které zachráněné stupně už nejspíš znovu nepoletí. A to není vše!
Statický zážeh CRS-12
Ve čtvrtek 10. 8. kolem 15:00 proběhl statický zážeh mise CRS-12. Start je oficiálně plánován na 14. 8. 18:31 SELČ. Podívejte se na video zážehu:
Během tohoto statického zážehu si také někteří všimli, že TEL byl během měsíčního prostoje mezi starty mírně upraven. Spekuluje se, že by to mohlo souviset s potřebami raketoplánu X-37B nebo s Falconem Heavy.
Rameno pro nástup posádky
Objevila se první veřejná fotka přístupového ramene pro nástup posádky do Crew Dragonu. Rameno s přípravnou místností jsou už nějaký čas připraveny, ale zatím neproběhla instalace k věži na rampě – je však plánována na konec letošního podzimu. První mise s posádkou by pak měla proběhnout v červnu 2018.
Práce na rozšíření LZ-1 pokračují
SpaceX pokračuje v přípravách na první start Falconu Heavy, pro který bude potřebovat více než jednu přistávací plošinu na pevnině, neboť při této misi budou oba boční stupně přistávat zpět na Floridě. Z toho důvodu společnost rozšiřuje stávající komplex LZ-1 a o dvě další plošiny.
Vytvořil jsem pro vás animovaný GIF, na kterých je vidět průběh prací na LZ-1 od prosince 2014 až do srpna 2017. Animace je tvořena satelitními snímky z aplikace Planet Explorer Beta.
Falcon Heavy v akci
Elon Musk na Instagramu nasdílel mírně upravené starší video z roku 2015 znázorňující letový profil Falconu Heavy.
Ve videu sice všechny tři boostery přistanou na pevnině, ale v reálu tato situace pravděpodobně moc často nastávat nebude (jestli vůbec někdy). Například už bylo potvrzeno, že při listopadové demonstrační misi budou boční stupně přistávat na pevnině a ten centrální přistane na mořské plošině OCISLY.
(VIDEO BYLO SMAZÁNO)
První stupně v Hawthorne a na Canaveralu
Na Redditu se nedávno objevily dvě fotografie neznámých prvních stupňů. Členové fóra se následně společnými silami pokusili stupně identifikovat.
První fotka je z Hawthorne, kam byl tento první stupeň přivezen. Mělo by jít o zachráněný stupeň z mise Iridium-2, jehož renovace zde má údajně proběhnout.
Druhá fotka byla pořízena v komplexu CCAFS na Floridě a na snímku jsou pravděpodobně stupně z misí NROL-76 (v pozadí) a Iridium-1/BulgariaSat-1 (v popředí). Vypadá to, že tyto stupně už znovu nepoletí, neboť tímto způsobem se uskladňují stupně, které SpaceX neplánuje znovu použít. Stejného osudu se dočkal také stupeň z mise JCSAT-16.
Zajímavé je, že stupeň z mise NROL-76 absolvoval snadnou misi na nízkou dráhu, takže je téměř určitě v dobrém stavu pro opakované použití. To, že je i přesto nyní natrvalo uskladňován, by mohlo znamenat, že SpaceX pro něj v dohledné době nebude mít využití a v budoucnu už bude prioritizovat stupně typu Block 4 a Block 5, u kterých bude znovupoužití snazší a levnější. První stupeň typu Block 4 by měl být poprvé použit už za pár dnů při misi CRS-12.
Doporučuji také navštívit místní přehled všech zachráněných stupňů, ve kterém najdete fotky stupňů, historii absolvovaných misí, jejich aktuální umístění a plány do budoucna.
SES-11 poletí na již použitém prvním stupni
Společnost SES oznámila, že mise SES-11, která je momentálně plánována na 27. 9., nakonec poletí s již použitým prvním stupněm (nejspíš s tím z mise CRS-10), přestože původně byla mise plánována s novým stupněm. Společnost také zvažuje použité stupně pro budoucí mise SES-16 (prosinec) a SES-14 (2018).
Jednalo by se o třetí start s již použitým stupněm (po misích SES-10 a BulgariaSat-1). Hmotnost satelitu je kolem 5400 kg, takže případné přistání bude náročné (pokud k němu vůbec dojde).
Tato mise zároveň nejspíš bude první, která bude startovat ze znovuzprovozněné rampy SLC-40, která byla poničena při loňské nehodě při misi Amos-6.
Demontáž otočné konstrukce RSS
Web Spaceflight Now vytvořil pěkné video znázorňující proces postupné demontáže RSS (Rotating Service Structure) na rampě LC-39A. Konstrukce původně obsluhovala raketoplány, ale teď už je k ničemu, a tak ji SpaceX po kouskách rozebírá. Zbyde jen věž vlevo, která poslouží při nástupu astronautů do Dragonu. RSS má podle SpaceX být kompletně odstraněna do konce roku.
Dvě fotky z Instagramu ElonX
Na Instagramu ElonX jsem sdílel dvě starší fotky od SpaceX:
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Neviete ci tento falcon bude mat uz tie nove titanove kormidla?
Předpokládám, že všechny budoucí mise, při kterých se bude provádět pokus o přistání, už budou mít titanová kormidla.
Tak mě napadá,jestli nechtějí použít stupeň z NROL-76 na letový test Crew Dragonu.Tam je při max.Q téměř jistota,že to raketa nepřežije.Pokud by to zvládla a přistála,tak to by byl superůspěch pro PR!!Nebo je skladují do doby,než se najde vhodný náklad,který neumožní přistání?
Ťažko povedať je to možné no teraz určite budú odpočívať pod holým nebom 😀
👏